Cu permisiunea Asociaţiei Ortodoxia Tinerilor
postăm o serie de articole şi mărturii din cartea „Mii de tineri îşi păstrează astăzi fecioria până la căsătorie”
Probabil ați auzit uneori vorbindu-se despre o aşa zisă „nepotrivire la
pat” între doi tineri căsătoriţi, motiv invocat chiar şi pentru a divorţa
uneori. De aceea unii tineri, înainte de a se cununa, sunt greşit sfătuiţi de
anumite persoane să stea o perioadă împreună, să vadă dacă se potrivesc pe
toate planurile, şi apoi „să se lege la cap pentru toată viaţa”.
Haideţi să vedem la ce se referă această ”nepotrivire la pat” şi de ce
ajunge să fie o problemă aşa de mare pentru un cuplu. Supărarea vine de obicei
din partea unuia din cei doi soţi, care se simte neîmplinit, nesatisfăcut din
punct de vedere conjugal, şi din acest motiv reacţionează.
Iată care sunt cauzele apariţiei acestor nemulţumiri din viaţa intimă a
celor doi soţi:
În primul rând cea mai mare problemă o reprezintă relaţiile sexuale pe care
le-a avut fiecare dintre ei înainte de a se căsători (dacă le-a avut). Având
relaţii intime cu unul, doi, trei sau mai mulți bărbaţi înainte de a
se mărita, actuala soţie are anumite aşteptări din punct de vedere sexual. Dacă
soţul nu se ridică la aceste aşteptări pe care soția le-a experimentat,
atunci ea va fi dezamăgită pentru că va face mereu comparaţie între ce simte
acum şi ce simţea în compania foştilor parteneri. Acesta este motivul principal
din cauza căruia apar frustrările legate de incompatibilitatea sexuală.
Acelaşi lucru e valabil şi pentru soţ. Totuşi bărbaţii nu-și vor acuza soţiile că
alături de ele nu au performanţe sexuale ci mai degrabă că sunt refuzaţi prea
des, făcând comparaţie mereu cu fostele partenere care erau mai „deschise” spre
acest lucru.
Aparent, pare ciudat că aceste frustrări apar şi în cazul tinerilor care
s-au căsătorit fără să fi avut relații intime înainte. Chiar şi printre ei există
astfel de griji, că „nu s-ar potrivi la pat”. Problema în cazul lor provine din
alt motiv, înfrățit cu primul: masturbarea din adolescenţă.
Există numeroase consecinţe negative ale masturbării din adolescenţă asupra
vieţii intime de familie. Mai grav este că aceste efecte sunt greu remediabile
iar uneori rădăcinile patimilor din tinerețe le resimțim mulți ani: „Voia păcătoasă
primită la tinereţe, din înţelegere greşită, din lipsă de prevedere şi din
obişnuinţa cea rea, rămâne în suflet şi în mădularele trupeşti până la anii
maturităţii, iar uneori până la bătrâneţe şi îndeobşte toată viaţa. Adu-ţi
aminte şi fereşte-te!”
Frustrările cauzate de efectele masturbării sunt de multe ori mai puternice
decât cele cauzate de compararea experienţelor trăite cu alţi parteneri,
deoarece prin păcatul desfrânării cu sine însuşi, cel pătimaş îşi proiectează
un univers de plăcere pe care îl modelează cum vrea și când vrea. Un
univers al egoismului pur, în care propria persoană și plăcerea ei este tot
ceea ce contează.
Astfel, cel pătimaș îşi creează un anumit tipar de așteptări, mai bine spus niște preconcepții legate de plăcerea
sexuala. Așa se face că, atunci când o persoană de sex opus apare la celalalt capăt al
iubirii trupești, cel autoformat după tiparul psihologic al masturbării va simți că nu se poate
acomoda deplin cu modelul relației în doi, căci se vede nevoit să țină seama de încă o
voință, care nu coincide în manifestări cu a sa. Drept urmare, fiind plin de
preconcepțiile așteptărilor, care sunt doar sămânța egoismului propriu, împătimitul suportă cu greu
încă o voință căci nu poate să o modeleze cum vrea și când vrea, precum
i-a fost obiceiul prin masturbare. De aici nu mai este decât o scânteie ca
tânărul să se gândească că nu se potrivește la pat, când de fapt vina este
în sine însuși, nu în celălalt.
Și dacă păcatul
masturbării a devenit o patimă a tinereții, chiar și cei care și-au mărturisit acest
păcat duhovnicului şi l-au lăsat vor suporta aceste consecinţe în viaţa de
familie, până se vor despătimi. „Pentru plăcerile de bunăvoie la tinereţe vin
durerile de nevoie la bătrâneţe.”
O altă cauză a frustrărilor de nepotrivire, este şi pornografia care, o,
Doamne, cât de mult rău face! Pornografia ilustrează „de fapt” cum ar trebui să
se desfăşoare concret relaţiile intime. Pornografia promovează sexul
„dezinhibat” şi dobândirea plăcerii pe toate căile posibile, chiar şi prin cele
mai înjositoare şi mai contra firii. Dar viaţa intimă a soţilor este o
exprimare firească a iubirii dintre cei doi, este un act tandru şi gingaş nu o
stilizare a raporturilor sexuale sau o sforţare grosolană de obţinere a unei
performanţe. De aceea oricine priveşte imagini pornografice își mutilează sufletul,
născându-se în el aceleași așteptări ca în imaginile vizionate.
Iată cum „nepotrivirea la pat” este accentuată în primul rând de pofta
desfrânării.
O altă problemă generatoare de frustrări este contracepţia. Dacă soţii nu
s-ar proteja şi şi-ar asuma responsabil fiecare moment al intimităţii lor,
fiind conştienţi că oricând poate trimite Dumnezeu un copil, atunci în mintea
lor s-ar muta accentul de la performanţa actului sexual la consecinţa lui
firească, viața. Chiar dacă seara n-a fost aşa minunată totuşi, dacă soţia a rămas
însărcinată contează infinit mai mult, iar bucuria copilului venit pe lume este
incomparabilă față de o plăcere de moment.
Invocarea „nepotrivirii la pat” arată un accent excesiv pus pe relaţiile
sexuale şi pe dobândirea plăcerii în mod egoist. Dacă-ţi iubeşti soţia sau
soţul poţi trece peste orice şi nimic nu vă poate sta în cale ca să fiţi
fericiţi. Totuşi nu trebuie să uităm că izvorul binelui şi al fericirii este
Dumnezeu, şi El fiind cel ce v-a unit pe voi, se va îngriji de viaţa voastră
mereu.
Dar mai bine haideţi să vedem ce porunci ne dă Dumnezeu şi cum ne îndeamnă
să trăim pentru a evita aceste probleme.
În primul rând Biserica lui Hristos condamnă relațiile intime înainte de
căsătorie ca fiind un mare păcat, din ele izvorând un şir lung de probleme care
contagiază întreaga societate. Tinerii care se căsătoresc feciori, fără să fi
cunoscut în niciun fel plăcerea sexuală, vor avea o viaţă intimă frumoasă,
liniştită şi fără frustrări. După ce Dumnezeu îi uneşte ca bărbat şi femeie,
făcându-i un singur trup, ei vor cunoaşte plăcerea sexuală unul prin altul. Din
acest motiv nu vor putea evalua intensitatea plăcerii cu nimic altceva. Nu vor
percepe niciodată relaţiile intime în termeni de „performanţă” ci se vor bucura
ca le trăiesc în exclusivitate, adică cu toată dăruirea și seriozitatea. Nu vor
spune niciodată „Nu-mi place!” pentru că nu au preconcepții despre asta.
Psihicul și așteptările tinerilor feciorelnici se armonizează și împreună se
modelează cu mult mai ușor față de psihicul celor care au desfrânat. Pentru cei dependenți de patima
desfrânării (fie numai și cu gândul) este foarte frustrant când simt cum realitatea de acum nu răspunde
și nu dă curs preconcepțiilor despre plăcere de altă dată.
În al doilea rând, Dumnezeu a rânduit ca în viaţa oamenilor să existe şi
perioade de post, timp în care ei se abţin de la mâncărurile de origine animală
dar şi de la a avea relaţii intime. Excesul, ca și refuzul dăunează
întotdeauna.
Plăcerea practicată fără frână duce la dependență. De aceea, postul
este un exercițiu de voință prin care omul educă instinctul să se subordoneze rațiunii. Perioadele de
înfrânare îi ajută pe soţi să conştientizeze că viaţa intimă e doar o etapă
spre iubirea desăvârşită, şi nu un scop în sine. Dacă soţii în familie ar
respecta cele patru posturi de peste an, duminicile, sărbătorile şi zilele de
post din timpul săptămânii (miercurea şi vinerea) atunci ar percepe cu totul
altfel viaţa lor sexuală.
Prin păcatele noastre refuzăm soluţiile simple pe care ni le dă Dumnezeu la
problemele pe care le avem, şi astfel ne adâncim şi mai rău în suferinţă. Invocarea
nepotrivirii la pat este o percepţie greşită a relaţiilor intime, percepţia
strâmbată de dorinţele noastre poftitoare care au ca suport satisfacerea de
sine, și nu iubirea sinceră și curată a celui de lângă noi.
Hristos Dumnezeu vindecă orice neputinţă, astfel nu ezita și apelează la un
duhovnic pentru a trece peste această problemă.
Apropierea soților în relațiile intime are la baza în primul rând o apropiere de ordin sufletesc și psihologic. Relațiile intime în
familie, chiar și după mulți ani, sunt efectul exprimării unor sentimente reciproce, și nicidecum un
automatism. Astfel se întâmplă adesea ca soțul și soția, ca urmare a neînțelegerilor din timpul
zilei, să nu-și poată apropia trupurile unul de celălalt în timpul nopții, pentru că inimile lor sunt depărtate. La fel
se întâmplă ca exprimarea iubirii lor în relațiile intime să poarte
urmele insatisfacțiilor din timpul zilei (probleme de servici, copii neascultători, probleme
financiare sau de gospodărie etc.). Bucuria actului sexual din intimitatea
familiei depinde și de starea psihologică a celor doi la acel moment. Astfel, invocarea unei
nepotriviri la pat este o încercare greșită de a rezolva problema tratând
efectele și nu cauza. Un act sexual neîmplinit este un efect nu o cauză. Cauza reală
este starea sufletească a soților.
Păcatele ne întristează și ne depărtează de Dumnezeu. Depărtarea de El ne
forțează să luam o decizie, fie cea a pocăinței și a vindecării de
păcat, fie cea de a căuta plăcerea și mai aprig, căutând să ameliorezi tristețea din suflet.
Neîmplinirile din relațiile intime ale soților sunt de fapt
consecințe ale vieții lor păcătoase și a depărtării de Dumnezeu. Prin urmare nepotrivirea la pat este o falsă
problemă a unei lumi care nu se mai raportează la Dumnezeu și nu mai conștientizează că păcatul
este prima cauza a tuturor suferințelor și neîmplinirilor noastre.
Sfatul de a trăi o perioadă în
concubinaj, fără binecuvântarea lui Dumnezeu, pentru a vedea dacă te potrivești la pat cu viitorul
soț sau cu viitoarea soție, este unul străin de poruncile lui Dumnezeu, și îndeamnă la păcate și neîmpliniri și mai mari.
Doi oameni apropiați de Dumnezeu și bine ancorați în viața Bisericii nu vor avea niciodată problema nepotrivirii la pat, ci pe ceea
a conformității faptelor noastre cu poruncile lui Dumnezeu.
Poate părea hilar, dar să nu uităm că primii oameni, Adam și Eva, s-au potrivit
foarte bine fără să fi primit vreo lecție de așa-zisă „educație sexuală” și fără o pretinsă
„experiență sexuală”, de vreme ce astăzi
omenirea depășește șapte miliarde de locuitori.
Mulțumim Asociaţiei Ortodoxia Tinerilor pentru amabilitatea de a ne fi permis reproducerea acestor
fragmente.
0 comments:
Trimiteți un comentariu