fragment din interviul Părintelui Iona, apărut în Lumea monahilor nr. 42 (decembrie 2010), text: George Crăsnean şi Cristian Curte, foto: George Crăsnean
Singur cu Dumnezeu înseamnă o majoritate, nicidecum singurătate. Aşadar,
părintele Iona (în lume Ion Pătrulescu) nu e nicidecum singur pe malul lacului
Oaşa, unde se nevoieşte. Fostul profesor universitar de greacă clasică şi
elenistică (la Universitatea din Bucureşti şi mai apoi la Universitatea de Vest
din Timişoara) trăieşte idioritmic de şapte ani lângă apele lacului, încă mai
traducând din Septuaginta (Ieşirea, III Regi şi Isaia) ori din Everghetinosul
monahului Pavel (1054). La vremea de acum se roagă şi lucrează, împreună cu
mănăstirea Vatopedou, la traducerea Noului Testament după un text bizantin
athonit. Bun primitor de oaspeţi (deşi chilia lui e destul de strâmtă),
părintele Iona a arătat dragoste de aproapele răspunzându’ne la câteva
iscodiri, deşi ar fi preferat să rămână „mai bine filosof tăcând şi nu
vorbind”.
- De ce, părinte? Se pierde ceva prin cuvânt?
- Sigur. În mod absolut se pierde, pentru că puţine lucruri adevărate pot
fi puse în cuvânt – din cele gândite, vreau să zic – şi din cele puse în
cuvânt, puţine sunt înţelese aşa cum au fost puse. Şi astfel apare o
distorsiune între „emiţătorul” şi „receptorul” gândului care, trecând din
noosferă în sfera noastră, terestră, se deformează datorită vehicolului – care
e cuvântul. Cuvântul – în forma sonoră, ca să zicem aşa, lingvistic – este un
vehicol al gândului, iar acest vehicol este, cum ştim, neîndestulător. „Neajungerea
limbii” te face să fii reticent atunci când încerci să comunici ceva. Aşa cum
spuneam, pui gândul aşa cum poţi să‑l pui, dar cel care‑l receptează şi‑l decodează, o face aşa cum poate el.
- Şi de aceea tac călugării?
- Călugării tac din smerenie.
- Adică?
- Călugării tac din smerenie pentru că ei ştiu – eu de aceea vorbesc pentru
că nu ştiu, sau ştiu şi nu fac – ştiu din Evanghelie un lucru: cel care învaţă,
mic este în împărăţia cerurilor, dar cel care face şi învaţă, mare va fi în ceruri.
Ei ştiu că întâi trebuie să faci şi pe urmă să grăieşti din cele ce ai făcut. Eu
vorbesc ca un om din lume şi vă spun că noi suntem educaţi să învăţăm pe alţii,
indiferent că noi facem sau nu facem ceea ce învăţăm. Dar aici există o
primejdie, pentru că a învăţa pe alţii ceea ce tu însuţi n‑ai făcut poate avea două urmări: o dată că nu
înveţi bine – pentru că nu cunoşti problemele pe care le ridică aplicarea în
practică a ceea ce transmiţi – iar a doua că, în general, dacă faci anumite
lucruri bune, este mai bine să nu vorbeşti despre ele.
- În lume lucrurile stau invers, părinte.
- Da. Pentru că în lume, ce e de cinste pentru un călugăr, e de ruşine
pentru mireni. Şi invers. Bunăoară: în lume a avea copii e lucru de cinste. Nu
la fel e în călugărie. În lume a avea bogăţii şi ranguri, e de cinste. A fi
călugăr şi a avea bogăţii, când ai primit votul sărăciei, e de ruşine. Şi aşa
mai departe. Deci e o lume pe dos în raport cu lumea călugărească, iar lucrul
ăsta îl ştiu monahii. De ce? Pentru că, în primul rând, lumea e centrată pe
alte valori supreme: slava deşartă şi mândria! De pildă dumneavoastră, ca
jurnalist: ca să vă puteţi susţine şi să aveţi un nume bun, trebuie să vă
afirmaţi. Să apăreţi ca bun. Să aveţi îndrăzneala de a spune: eu sunt bun.
- Să te autopromovezi...
- Exact. Dar, din punctul de vedere al monahului, asta e slavă deşartă...
- E şi din punctul de vedere al mireanului, doar că nu prea
conştientizează şi nu prea pune în practică acest lucru.
- Adevărul e că n‑am prea auzit mirean să se blameze pe sine pentru slavă deşartă! Dacă bea
sau mănâncă mai mult, sau are o relaţie adulteră – pe acestea le vede ca
păcate. Dar dacă‑i spui că orgoliu, mândria, sau slava deşartă sunt păcate, îţi va spune că
e normal să fii puţin orgolios, să ai conştiinţa valorii proprii, nu?
- Aşa‑i. Dar ce se întâmplă cu un călugăr, de îşi schimbă radical punctele de
vedere?
- Este conştiinţa noastră care, pe măsură ce‑L caută pe Dumnezeu, ne grăieşte. Şi mireanul ştie
că nu face anumite lucruri cum trebuie, dar preferă să nu dea ascultare
conştiinţei sale, pentru că altfel ar fi un buluc la poarta mănăstirii ce nu s‑a mai văzut!
- Dar e un alt sistem de valori în lume şi un altul în monahism deşi,
teoretic, ambele se raportează la creştinism!
- Vedeţi, conştiinţa omului este cea care ştie voia lui Dumnezeu. Nu toţi
sunt chemaţi să fie călugări; nu toţi sunt pentru lume, ci fiecare la locul
lui. Or, sistemul de valori e acelaşi! Nu există un alt sistem de valori. Există
însă în noi, din păcate, ceea ce se cheamă în lume un fel de îndreptăţire a
patimilor. Adică modul prin care omul îşi pune singur conştiinţa în...
paranteză. Bunăoară: în loc să spună că e leneş, el spune că e „un tip comod”. Însă
asta nu‑l deranjează să se împărtăşească! Dar comoditatea este un cuvânt nobil
pentru un păcat destul de trist, care se cheamă trândăvie. Şi atunci, schimbând
termenii şi îndreptăţind o stare căldicică de credinţă, omul şade foarte bine
în starea asta. Ba chiar se complace în ea.
- V‑aş întreba personal – pentru că aţi trecut prin ambele sisteme de valori –
ce faceţi acum?
- Acum încerc să fac ce n‑am făcut atunci!
- Destul de... tainic răspuns!
- Dacă atunci puneam pe primul plan lucrurile dinafară şi consideram că
fac destul dacă îmi fac meseria de dascăl şi mai traduc câte ceva, acuma, din
perspectiva în care sunt, mă simt ca Marta care se aşează lângă Maria. De fapt, ca o Marta care încearcă să le facă pe‑ale Mariei. Nu ştiu dacă mă‑nţelegeţi: există acest mod de a gândi prin care
călugării sunt văzuţi ca nişte paraziţi. Ce fac ei, de fapt?
- Mi‑aduc aminte că părintele Sofronie Saharov, atunci când a vrut să se
stabilească în Anglia şi a cerut permisiunea înfiinţării unei mănăstiri acolo,
nu înţelegea nimeni la ce slujeşte o mănăstire statului britanic?!
- Exact! Eu încerc să le fac acum pe‑ale Mariei dar, de fapt, nu sunt nici Marta nici Maria. Adică sunt undeva,
în drum spre. Adică nu m‑am despărţit încă de activitatea intelectuală, de traduceri. Deşi am plecat
de şapte ani de la universitate, tot mai duc un fel de trenă din asta,
intelectuală, după mine. Era o vorbă la sfântul Vasile cel Mare care zicea
despre un senator ce voia să se facă monah că „pe senator l‑a pierdut iar pe călugăr nu l‑a dobândit”! Eh! Asta mi se aplică
şi mie! Adică nici călugăr n‑am ajuns, nici dascăl la universitate nu mai sunt!
- Dar cum ar trebui să fie un călugăr? Mă refer la modul ideal.
- Trebuie să vă mărturisesc un lucru: cred că pentru veacul de acum, dacă
mănăstirile nu vor cultiva virtuţile minţii, greu vor mai putea fi portdrapelul
creştinătăţii, „batalionul ei de asalt”, autoritatea deplină în Biserică. Războiul
care se dă acum cu sufletul omului este un război care se adresează în special
minţii. Şi călugărul trebuie să fie echipat potrivit războiului pe care‑l are de dus. Bătălia pe care o
poartă acum o dă cu întăriturile minţii omeneşti.
- De ce? Pentru că sunt foarte agresive ideologiile, sistemele actuale?
- Gândiţi‑vă că civilizaţia noastră, nu că este alfabetizată, dar este extrem de
exersată intelectual. Astăzi toţi îşi exersează minţile în concepte. Când s‑a mai făcut oare, în istorie,
atâta şcoală? Intri din grupa mare la studii şi termini după doctorat, ori după
rezidenţiat, ca în cazul medicilor. Treizeci şi ceva de ani din viaţă, din care
mai bine de douăzeci şi cinci (un sfert de veac!), de exersare a minţii! Ei!
Aici se dă în ceasul acesta lupta pentru mântuire! Oamenii nu mai stau să are
pământul – doar 2% din ei mai sunt în agricultura ţărilor civilizate. Şi‑atunci, aici trebuie să ne exersăm
şi noi apostolatul creştin, la nivelul minţii. Or, călugărul ar trebui să fie –
cum a mai fost şi în alte timpuri trecute – mă gândesc la epoca de aur a
Bizanţului, la Academia din Constantinopol...
- Deci acesta ar fi modelul de călugăr – intelectual...
- El ar fi un exemplu de călugăr. De călugăr-intelectual. Dar cel care ar trebui să se lupte cu răutăţile veacului acestuia ar trebui
să fie mai performant.
- Ce‑ar trebui să producă?
- Discernământ.
- Foarte greu.
- Da. Să fie în stare să deosebească răul, care astăzi este foarte bine
cosmetizat în chipul binelui. Asta este virtutea care, cred eu, ar trebui
astăzi exersată. Şi aceasta este o virtute a minţii...
- Şi a sufletului, pentru că ţine de smerenie...
- Bine, însă mintea e o parte a sufletului. Această virtute, acest
exerciţiu al discernământului îl poţi dobândi fie pe cale intelectuală, prin
lectură, pe cale mentală, prin precizarea conceptelor, ori printr‑o stare de rugăciune – cum zicea
sfântul Siluan: „nimic nu zic de la mine, numai ce‑mi dă Duhul să spun”. Ori eşti un om al rugăciunii
– şi atunci ai plinătatea Duhului, pentru că „nu eu trăiesc, ci Hristos
trăieşte în mine” – ori eşti un cărturar, dintre aceia care „scot din vistieria
lor, lucruri vechi şi lucruri noi” (cum zice Mântuitorul) şi care îşi
îmbogăţesc mintea cu ce le‑a dat Dumnezeu înaintaşilor. Atunci devii un intelectual care se‑mpărtăşeşte de acelaşi duh ce stă
în învăţătura Bisericii. Noi putem să folosim amândouă căile, adică să fim şi rugători,
dar să ne lucrăm şi mintea citind şi cugetând Scripturile şi pe Sfinţii
Părinţi.
- Părinte, în tot acest ansamblu: intelect, mănăstire, inimă – esenţială
peste toate, rămâne virtutea smereniei – cea care reuşeşte să facă un transfer între
minte şi inimă. Lămuriţi‑mă şi pe mine: ce este această virtute? (Eu vă întreb din punct de vedere
intelectual, pentru că aşa, tainic, ea se transmite printre creştini, de la
unul la altul).
- Eu am preluat „cea mai bună punere în cuvânt”, ca să zic aşa, de la
părintele Rafail Noica (dintr‑o zicere a sa din 2005, la Alba Iulia): „a fi smerit înseamnă a nu te crede
nici mai mult, dar nici mai puţin decât ceea ce eşti”. Cu alte cuvinte, să‑ţi cam vezi locul şi măsura.
- Păi poţi să fii un sfânt şi atunci, dacă te consideri sfânt, mai eşti
smerit?
- Când zice nici mai mult, dar nici mai puţin decât ceea ce eşti, se referă
la darurile pe care le‑ai primit şi pe care trebuie să le lucrezi: nici să‑ţi închipui că ai mai multe decât ai de fapt – spre
exemplu să mă cred eu muzician acuma – dar nici să cazi într‑o falsă umilinţă: spre exemplu
dacă ştiu puţină limbă greacă, eu nu mă smeresc dacă zic că nu ştiu mai nimic
elină. Darurile pe care ţi le‑a dat Dumnezeu trebuie să le lucrezi şi atunci trebuie să le cunoşti ca
atare. Ar fi un exemplu bun dat de părintele
Teofil Părăian. Era la Timişoara un tânăr care cânta foarte frumos muzică
psaltică şi părintele Teofil auzindu‑l a rămas aşa, puţin uimit şi i‑a zis: „Mă, tu să ştii că nu te lauzi dacă spui că ai glas şi cânţi frumos!
Pentru că aşa îi”! Este de fapt un alt mod de a spune ceea ce de fapt
teoretizează părintele Rafail. Deci dacă tu eşti
conştient de talantul pe care l‑ai primit de la Dumnezeu, trebuie să lucrezi darul acela.
- Şi atunci de ce spun monahii că trebuie să te socoteşti sub întreaga
zidire?
- Păi da, pentru că cu cât ai mai multe daruri cu atât eşti mai dator!
- Da. Şi e foarte greu să dai totul din tine...
- Păi este greu, dar în măsura în care ţi‑a dat Dumnezeu darul, îţi dă şi puterea să‑l lucrezi. Însă într‑adevăr, nu odată şi‑a invidiat regina camerista! Pentru
că, e evident că e mult mai greu să fii regină şi mult mai confortabil
cameristă. Mult mai mici sunt exigenţele. Dar când eşti plin de daruri,
responsabilitatea e uriaşă faţă de „toată zidirea”, cum s‑a spus.
- Părinte, văd pe masa dumneavoastră un lap-top. E conectat cumva la
Internet?
- Nu. Dar nu pentru că Internetul ar fi neapărat ceva rău. Toate sunt bune foarte. Depinde doar de cum le folosim. Întrebuinţarea unui
lucru poate fi greşită, nu lucrul în sine. Internetul chiar poate fi un
instrument excepţional. Eu, ca să fiu sincer, fiind de mentalitate
tradiţionalistă, când au apărut PC-urile am fost puţin refractar. Însă au venit
studenţii şi mi‑au arătat unul şi mi‑au spus: „Dumneavoastră traduceţi. Uitaţi‑vă puţin pe Net şi vedeţi ce aveţi: dicţionare,
traduceri, ediţii critice, etc”. Şi într‑adevăr aşa era. Şi este. Aşa că mi‑am cumpărat un lap-top chiar în ziua aceea şi, mulţumesc lui Dumnezeu, până
la vârsta asta nu am descoperit nici un fel de dezavantaj în el.
- Pentru că l‑aţi folosit cum trebuie!
- Nici nu ştiu cum ar putea fi folosit altfel! Cum să‑l folosesc cum nu trebuie?
- De ce v‑am întrebat despre lap-top: credeţi că va supravieţui Ortodoxia mileniului
III?
- Nu numai că cred lucrul ăsta, dar sunt absolut convins, pentru că Însuşi
Dumnezeu a spus: „Aceasta este Biserica Mea şi porţile iadului nu o vor
învinge”! Iar Dumnezeu nu putea spune un lucru care să nu se petreacă întocmai.
Ori eu n‑am nicio îndoială că Ortodoxia este Biserica lui Dumnezeu şi ea nu va putea
fi învinsă de porţile iadului! Şi sunt convins că noi
toţi credem acelaşi lucru.
- Amin părinte!
Oaşa, 16 octombrie
2010
Sursă: Lumea Credinţei
0 comments:
Trimiteți un comentariu