Să ni-l reamintim.
Pe cel care, pe vremea lui Ceauşescu, preda Biblia studenţilor în podul
Universităţii. Pe cel pe care Petre Ţuţea îl admira şi iubea deopotrivă de mult, pentru că “a îndrăznit nelimitat”.
Pe cel la ale cărui ore se ducea, de fiecare dată când era în Bucureşti,
Nicolae Steinhardt.
Poet, publicist,
eseist, Ioan Alexandru (1941 – 2000) spunea cândva că „evenimentele care
schimbă lumea nu sunt de la oameni”.
Vă propun o reîntâlnire cu Ioan Alexandru
graţie unui interviu realizat de Gabriel Klimowicz în septembrie 1992 şi
publicat în “Cotidianul”.
Reporter: Petre Ţuţea spunea despre Ioan Alexandru: „…faţă de care am mare admiraţie.
Îl iubesc foarte mult pe Ioan Alexandru. Îl iubesc enorm de mult. Să
îndrăzneşti într-o Universitate pozitivistă să fii creştin, asta e ca şi cum aş
îndrăzni eu, fiind slab, să-i dau o plamă unuia tânăr şi sănătos. A îndrăznit
nelimitat. Doi laici au vorbit religios universitar: Nae Ionescu şi Ioan
Alexandru”.
Ce ne puteţi spune despre această perioadă?
Ioan Alexandru: Am predat mereu Biblia la Universitate şi mereu am spus studenţilor, nu că
există Dumnezeu – că asta şi diavolul o ştie – ci că Iisus Hristos a înviat din
morţi, mărturisire pe care am făcut-o deschis, oriunde mi s-a ivit prilejul,
fie ca poet, fie ca profesor. Nu mai e o noutate asta acum. Era o noutate când
Nae Ionescu îşi ţinea cursurile pe textele biblice. Este o onoare să predai
Evanghelia lui Iisus Hristos, e un fapt de adevăr să vorbeşti despre Învierea
Lui şi fapta mântuitoare pe care a săvârşit-o. Iisus Hristos este conducătorul
planetei! Miliarde de oameni cred în el. În orice ţară, acum, eşti apărat dacă
vorbeşti despre Hristos. Chiar şi în China. În Japonia, am văzut mari
universităţi creştine. (…) Deci am făcut cum spune Sfântul Apostol Pavel: „Vai
de mine, de n-aş fi făcut asta”. Fiindcă eram şi sunt convins că Iisus Hristos
a înviat din morţi în carne şi oase. Am ţinut o conferinţă acum în Norvegia, „Ce este omul?”, şi, din cele trei definiţii ale omului, una sună aşa: omul
este martorul Învierii lui Hristos. deci, una dintre caracteristicile
fundamentale ale fiinţei omeneşti, de 2000 de ani încoace, este că în carnea şi
în sângele nostru strigă cineva: strigă Duhul Sfânt că Iisus Hristos a înviat
din morţi. Acestea sunt nebunia şi paradoxul lumii. Cum spune şi marele poet
francez catolic Pierre Emmanuel, în catehismul actual al Belgiei, într-un poem
celebru. Scandalul lumii nu este că a pătimit Iisus Hristos pe cruce; au
pătimit milioane de oameni. Ci scandalul lumii, nebunia până la sfârşitul
lumii, este Învierea Lui din morţi. Creştinismul nu e o religie, nu e o
educaţie, este, în ceea ce priveste fiinţa omenească, cel mai mare eveniment
care s-a întâmplat vreodată pe planeta asta. Şi faţă de Învierea lui Iisus
Hristos stă sau se prăbuşeşte fiinţă umană. Asta e problema. Cu asta m-am
ocupat. Asta am vestit în perioada aceea şi asta fac în continuare.
Reporter: Ce piedici vi s-au pus în acea perioadă?
Ioan Alexandru: Lupta cea mai mare pe care o duceam de fiecare dată când plecam cu Bibliile
astea groase la Universitate era faptul că niciodată nu ştiam dacă mai am încă
o săptămână de predat. Eu am avut un curs facultativ; niciodată nu ştiam dacă
mai este în orar, dacă mai sunt plătit pentru el, dacă nu sunt plătit… Majoritatea
timpului n-am fost plătit. L-am ţinut cu curajul cu care te ţii pe viaţă şi pe
moarte de ce ai mai scump pe lume, în aşa fel încât, atunci când au vrut să
mi-l ia, m-am dus în faţa celor care conduceau facultatea şi am spus că-mi dau
demisia dacă rămân fără el, că, dacă nu este loc de Biblie în Universitate, eu
n-am ce cauta acolo. Asta a fost atitudinea pe care am avut-o. Nu-i curaj, e
credinţă; credinţa că Iisus Hristos a înviat. El mi-a dat putere. Ştiţi foarte
bine, nu vreau să fac acte de curaj în plus, aţi fost pe la orele acelea şi
cunoaşteţi în ce condiţii s-au desfăşurat. Ce pot să vă spun? Ce vreţi să
aflaţi mai mult?
Reporter:Să ne spuneţi concret care au fost piedicile. La un moment dat… lucrurile acestea erau foarte periculoase. Propaganda religioasă era interzisă prin lege.
Ioan Alexandru: Da. Într-o seară, erau
ocupate toate uşile de la intrare, să nu intre studenţii şi să fiu eu însumi
zădărnicit să pătrund acolo. Mi s-a spus că o să
fie grav de tot dacă mă duc. Mi-am spus: O să încerc să intru – şi am intrat –
şi dacă nu sunt studenţi acolo mă duc către casă. Şi când m-am dus, amfiteatrul era plin. Am ţinut cursul. Am făcut
experienţe teribile. Trebuia, bunăoară, să fiu foarte bine pregătit dacă se
stingea lumină, fiindcă trebuia să vorbesc pe întuneric. Am vorbit de multe ori
pe întuneric. La un moment dat, mi-am spus: Nu mai deschide ochii şi învaţă-te
să vorbeşti ca unor orbi. Şi mi-a rămas oarecum o meteahnă, că şi acum închid
ochii când vorbesc. M-am obişnuit, în podul acela, de atâtea ori, să n-avem
lumina. De la o anumită oră erau oprite lumina şi circulaţia; studenţii voiau
să rămână şi, aşa cum ştiţi, am ţinut cursurile pe întuneric. E o perioadă atât
de frumoasă din viaţa mea, încât nu vreau să tulbur şi să acuz pe nimeni. Dau
slavă lui Dumnezeu că le-am putut ţine. Sunt multe
minuni în lume şi ştiu că lupta cea mare n-a fost cu puterile din afară, ci cu
puterile lăuntrice, care-mi ziceau: Ia renunţă la treaba asta, renunţă la… Biblie.
Însă dau slavă lui Dumnezeu că am avut energie să duc două decenii aceasta
cărare a Bibliei la Universitate. Pentru mine este un miracol, un semn că Duhul
este foarte puternic în mine. Şi nu mi-a fost teamă! Asta e cea mai mare
minune: faptul că am avut puterea, douăzeci de ani, să nu renunţ la acest
lucru, fără să am alt sprijin decât Duhul lui Dumnezeu, care m-a întărit să mă
duc şi să ţin orele acelea. Eram acuzat… Se spunea
că sunt sprijinit de nu ştiu cine. Dar nimeni nu-şi punea
problema mai simplu: Dar, dacă îl sprijină chiar Duhul Sfânt? Eu sunt sigur că
a fost lucrarea Duhului Sfânt asupra mea să pot ţine aceste ore şi că mulţi
dintre studenţi – unii sunt împrăştiaţi în America, în Israel, în Europa, în
multe părţi – au plecat cu credinţă de aici. Îmi aduc aminte de Nicolae
Steinhardt, care permanent venea la ore când era în Bucureşti. Numai îl vedeam
cum se aşază acolo. Câte cuvinte minunate mi-a spus omul acela şi cât era de
încântat. La un moment dat, mi-a zis: „Păi, toată Facultatea de Teologie nu face
cât faci dumneata în podul ăsta”. Asta spunea Nicolae Steinhardt, Dumnezeu să-l
ierte şi să-l odihnească. Era o întărire faptul că venea el acolo. Mă întărea
să ştiu că nu sunt singur, părăsit în lucrarea mea. A vorbi acum despre
lucrurile astea este foarte simplu. Aş putea să mă laud, dar mi-ar fi ruşine. E
ceva ce nu-mi aparţine mie, ci lucrării ce trebuia făcută, lucrării Duhului
Sfânt. Poate puteam face mai mult… Spiritual însă nu era posibil fiindcă nu am
acceptat nici un compromis de ordin spiritual. Probabil că puteam să fac
politică din asta, dar eu am făcut ce trebuia. Niciodată n-am interpretat
greşit textele. Unii studenţi mi-au cules textele şi mi le-au strâns în volum. Am
opt volume de cursuri nepublicate. Dar, odată, se vor publica şi atunci se va
vedea ce-am făcut în perioada aceea.
Sursa: ziuaonline.ro
0 comments:
Trimiteți un comentariu