Fraţilor,
vă îndemn, pentru numele Domnului nostru Iisus Hristos, ca toţi să vorbiţi la
fel şi să nu fie dezbinări între voi; ci să fiţi cu totul uniţi în acelaşi
cuget şi în aceeaşi înţelegere; căci, fraţii mei, despre voi, prin cei din casa
lui Hloe, mi-a venit ştire că la voi sunt certuri. Şi spun aceasta, că fiecare
dintre voi zice: Eu sunt al lui Pavel, iar eu sunt al lui Apollo, iar eu sunt
al lui Chefa, iar eu sunt al lui Hristos! Oare s-a împărţit Hristos? Nu cumva
s-a răstignit Pavel pentru voi? Sau fost-aţi botezaţi în numele lui Pavel?
Mulţumesc lui Dumnezeu că pe nici unul din voi n-am botezat, decât pe Crispus
şi pe Gaius, ca să nu zică cineva că aţi fost botezaţi în numele meu. Am
botezat şi casa lui Ştefana; afară de aceştia nu ştiu să mai fi botezat pe
altcineva. Căci Hristos nu m-a trimis ca să botez, ci să binevestesc, dar nu cu
înţelepciunea cuvântului, ca să nu rămână zadarnică crucea lui Hristos.
EVANGHELIA
MATEI 14, 14-22
În
vremea aceea Iisus a văzut mulţimea de oameni şi I s-a făcut milă de dânşii şi
a tămăduit pe toţi bolnavii lor. Iar când s-a făcut seară, s-au apropiat de
Dânsul ucenicii Săi şi I-au zis: locul acesta este pustiu şi iată e târziu;
deci dă drumul mulţimilor, ca să se ducă în sate să-şi cumpere de mâncare.
Iisus însă le-a răspuns: nu trebuie să se ducă; daţi-le voi să mănânce. Dar ei
I-au spus: nu avem aici decât numai cinci pâini şi doi peşti. Atunci El a zis:
aduceţi-le aici la Mine. După aceea a poruncit oamenilor să şadă pe iarbă şi,
luând cele cinci pâini şi cei doi peşti, şi-a ridicat ochii spre cer, a
binecuvântat şi, frângând, a dat ucenicilor pâinile, iar ucenicii mulţimilor.
Şi au mâncat toţi şi s-au săturat; şi au strâns rămăşiţele de fărâmituri,
douăsprezece coşuri pline. Iar cei care mâncaseră erau ca la cinci mii de
bărbaţi, afară de femei şi de copii. Îndată după aceea, Iisus a silit pe
ucenici Săi să intre în corabie şi să treacă înaintea Lui, pe ţărmul celălalt,
până ce El va da drumul mulţimilor.
Predica Părintelui Constantin Galeriu la Duminica înmulţirii pâinilor
În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Amin.
Binecuvântaţi şi dreptmăritori creştini ai Sfintei Biserici a Domnului
nostru
Iisus Hristos,
Deschidem dumnezeiasca Evanghelie (Matei 14, 14-22) şi ne împărtăşim din
ea, rugând pe bunul Dumnezeu să simţim şi astăzi cuvântul dumnezeiesc, asemenea
unei împărtăşanii. De aceea a şi zis Mântuitorul: “Nu numai cu pâine va trăi
omul, ci cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu” (Matei 4,4). Şi,
iată, ne împărtăşeşte astăzi şi cu pâine şi cu al Său cuvânt: “În vremea aceea, Iisus a văzut mulţimea de
oameni şi I s-a făcut milă de ei...” – mila Lui dumnezeiască, unică. Facă
Domnul să ne împărtăşim şi noi dintr-o asemenea milă. Milă care cuprinde pe
toţi; în milă suntem cuprinşi noi, cei păcătoşi – aşa cum învaţă o rugăciune a
Bisericii: “Dumnezeu pe cei drepţi îi iubeşte şi pe cei păcătoşi îi miluieşte”
(e o nuanţă).
Şi Iisus – ne descoperă Evanghelia –, are milă, văzând mulţimile şi
tămăduieşte pe bolnavi. Şi iată, grăindu-le cuvântul, vindecându-le bolnavii, a
trecut vremea şi s-a făcut seară. Atunci s-au apropiat de Dânsul ucenicii şi
I-au zis: “Locul este pustiu şi, iată, vremea e târzie. Dă drumul, deci,
mulţimilor, să meargă în sate să-şi cumpere de hrană”.
Dar hrana, într-un loc pustiu, de unde să fie? Două taine parcă se deschid
aici, deodată: pe de o parte – taina cu adevărat dumnezeiasca – în loc pustiu
Dumnezeu a scos apa din piatră, iar de data aceasta – pâine va înmulţi. Iar
spiritual, sufleteşte, te răscoleşte acest gând: în loc pustiu să dai hrana… Uneori
te cuprinde această nelinişte, durere, simţind parcă puştiul acestei lumi; şi,
în golul sufletesc al omului, în pustiul lui, să dai, de la Hristos, împreună
cu El, pâine; pustiului sufletesc al nostru, al fiecăruia. N-aş îndrăzni
niciodată să vorbesc de pustiul cuiva, de neliniştea cuiva, fără să am în
vedere mai întâi pustiul din sufletul meu, experienţa acestui pustiu interior,
pe care o facem fiecare. De aceea, una din întrebările cele mai adânci aceasta
este: cum să hrăneşti pustiul din tine ca să-l faci roditor?
Poate aici se potriveşte acea mărturie: un european, mergând prin pustiul
Nubiei, în Africa şi, călăuzit de un localnic, undeva, în adâncul pustiului,
aude un geamăt, ca un suspin. Şi îl întreabă pe localnic: ce înseamnă acest
geamăt? I-a răspuns: noi spunem că e suspinul pustiului, care vrea să devină
grădină.
Oare nu e adevărat acest lucru pentru orice pustiu sufletesc din lume?
Suspinul nu e absent, nu e desfiinţat. Nu poate fi desfiinţat pentru că pleacă
din eternitatea lui Dumnezeu, din suflarea divină originară cu care a fost
înzestrat omul; suflare divină care e din eternitatea lui Dumnezeu, nu din
lumea aceasta.
În acest pustiu şi în acest suspin se aflau atunci mulţimile în jurul lui
Iisus. Ucenicii evocă pustiul (“loculul e pustiu”); ucenicii evocă şi timpul
(“vremea e târzie”). Sunt evocate deopotrivă cele două categorii existenţiale –
spaţiul şi timpul. Şi în acest spaţiu pustiu şi timp târziu ucenicii se
întreabă ce să facă, ce să răspundă suspinului mulţimilor. “Slobozeşte-i, dă
drumul mulţimii să meargă să-şi caute pâine” – spun ucenicii. Mântuitorul le
răspunde: “Nu trebuie să se ducă”; poate mai adânc: nu trebuie să plece; să nu
plece nici de lângă Mine, nici de lângă voi. Când cineva pleacă de lângă
Dumnezeu sau pleacă de lângă un om al lui Dumnezeu, ce se poate petrece! Dacă
pleacă de lângă Dumnezeu înseamnă că omul vrea să rămână în pustiu; căci fără
Dumnezeu n-ai alternativă. Nu există alternativă la Dumnezeu. Cineva a spus:
“Sau Dumnezeu sau neantul”. Dacă pleacă de lângă mine, cauza poate să fie
dublă: pleacă poate pentru că eu nu-i dau pâine. Dar, cum spune Mântuitorul:
“Care este omul acela care, de-i va cere fiul lui pâine, oare îi va da
piatră?”. Poate că, totuşi, eu în loc de pâine, îi dau uneori piatră. Sau
pleacă de lângă mine pentru că îl izgonesc prin cuvintele mele care cad asupra
lui ca o ploaie de pietre. Sau sufletul lui, sărmanul, n-a ajuns încă să se
cutremure de pustiul din el, şi să dorească fierbinte ca pustiul lui să devină
gradină…
Atunci, Mântuitorul spune: “Să nu plece. Daţi-le voi să mănânce”. Îi
pregătea pe ucenici pentru misiune. Aceasta avea să fie menirea lor: să
hrănească; să împlinească cuvântul profetului Amos, de odinioară: “Va veni
vremea când va fi foame în lume. Dar nu numai foame de pâine, ci şi foame de
cuvântul lui Dumnezeu”. Cuvânt şi pâine. Nu trebuie să le separăm niciodată.
Cel puţin în veacul de acum nu pot fi separate pâinea de cuvânt şi cuvântul de
pâine. De aceea Mântuitorul a şi instituit Împărtăşania: pentru că în El să fie
totodată şi cuvântul Lui (prin Evanghelie), şi trupul Lui (pâinea). Căci El
este Pâinea care S-a pogorât din cer. Cuvânt şi pâine: Evanghelie şi Împărtăşanie.
“Daţi-le voi...!”, le spune Mântuitorul. Dar, Doamne, “n-avem aici decât
cinci pâini şi doi peştişori”. De unde agonisiseră? Nu erau de la ei, le
primiseră, cum ne încredinţează Sfântul apostol şi evanghelist Ioan, de la un
băieţel din cei care veniseră cu mulţimea. Căci, aşa cum citim mai departe,
erau de faţă atunci cinci mii de bărbaţi, pe lângă femei şi copii. Cât despre
acel băieţel, măicuţă lui avusese grijă şi-i pusese în traistă cinci pâinişoare
de orz. Mereu ne întâmpină smerenia (pâinişoare de orz). Şi unul din ucenici –
Sfântul Andrei – a luat legătura cu băieţelul şi a mărturisit Mântuitorului:
“Iată, este un băieţel aici, care are cinci pâinişoare de orz şi doi peştişori.
“Aduceţi-Mi-le aici”. Şi au adus la Mântuitorul pâinile şi peştişorii.
Peştele are un înţeles deosebit în Scriptură. De aceea în catacombe e
înfăţişat chipul Mântuitorului, precum ştiţi; şi pentru faptul că cele cinci
litere ale cuvântului grecesc ihtis = peşte (de aici şi o ştiinţă: ihtiologia)
sunt iniţialele expresiei: Iisus Hristos Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul. Au
adus aşadar la Mântuitorul pâinile şi cei doi peştişori. Şi El a poruncit
mulţimilor să şadă pe iarbă. Tot Sfântul Ioan ne spune că i-a aşezat în cete de
câte cincizeci. Şi luând cele cinci pâini şi cei doi peşti, Şi-a ridicat ochii
spre cer, a binecuvântat şi, frângând, a dat ucenicilor, iar ucenicii,
mulţimilor.
Aici se dezvăluie o taină negrăit de adâncă: în ziua Învierii, Mântuitorul,
intrând la ucenici, le va spune, între altele: “Precum M-a trimis pe Mine
Tatăl, şi Eu vă trimit pe voi. Şi acestea zicându-le, a suflat asupra lor şi
le-a zis: Luaţi Duh Sfânt! Cărora veţi ierta păcatele, li se vor ierta, cărora
le veţi ţinea, ţinute le vor fi”. Reţinem cuvântul care mereu se săvârşeşte sub
alte chipuri în Evanghelie. Acum Mântuitorul priveşte la cer, Îşi înălţă ochii
şi se roagă; binecuvântează, frânge şi da ucenicilor, iar ucenicii –
mulţimilor. La fel: “Cum m-a trimis pe Mine Tatăl, Eu vă trimit pe voi”.
Anticipa ziua învierii. Şi ucenicii împărtăşesc; şi, de atunci, neîncetat,
urmaşii apostolilor au sarcina aceasta: că, de la Hristos, şi de la Tatăl,
către Care El Şi-a îndreptat privirea, inima, adâncul din El, şi L-a invocat,
să primească darul şi să-l dea aproapelui. Cineva întreba: avea nevoie Iisus să
Se roage? Dar nu aşa se pune întrebarea, pentru că Iisus e neîncetat în
legătură cu Părintele Ceresc; şi ca să ne arate nouă, în iconomia mântuirii, că
el e Mijlocitorul. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin El. Şi atunci, El Se
îndreaptă către Tatăl, căci toate, cum spun Părinţii, s-au făcut de Tatăl prin
Fiul în Duhul Sfânt. În acest moment se va săvârşi un act ziditor şi mântuitor.
Pentru că cele cinci pâini se înmulţesc, se rezidesc neîncetat; aşa cum în
fiecare an, din bobul de grâu se rezideşte spicul şi se face holda.
Aşadar, acum, de la Tatăl prin Fiul, în Duhul Sfânt, pâinile capătă o nouă
viaţă, un nou botez, dacă vreţi; şi trec în mâinile ucenicilor parte cu parte,
iar de la ei la mulţimi, şi se hrănesc mulţimile. Cât am dori să simţim taina
aceasta, permanent săvârşindu-se în Biserică! Permanent să simţim cum Hristos e
în faţa Tatălui, Se roagă, invocă, apoi, El, pe altar, binecuvântează, frânge,
şi preoţii împărtăşesc mulţimile. Şi toţi alcătuim una – Biserica, familia
divină. Din acest belşug al înnoirii zidirii, cu fiecare moment al
împărtăşaniei se înnoieşte actul creator originar. E atât de adevărată mărturia
Evangheliei: Că “toate prin El – prin Dumnezeu-Cuvantul, Fiul lui Dumnezeu –
s-au făcut. Şi fără de El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut”. Atunci, în
Împărtăşanie, hotărât că e El, căci prin El s-au făcut toate. Şi de la El vine
trezirea sufletului nostru, ca un act dumnezeiesc de zidire, de înnoire, de
naştere din nou a pâinii şi vinului în Trup şi Sânge dumnezeiesc.
Şi cât belşug, Doamne, ai adus în locul acesta pustiu, căci, iată, au rămas
douăsprezece coşuri, pe care le-au strâns ucenicii. Astfel e belşugul harului
dumnezeiesc – nesfârşit; nesfârşire din nesfârşirea lui Dumnezeu. Reţineţi şi
regândiţi acel moment. Să ne simţim acum, aici, în faţa lui Hristos. Aşadar
ne-am hrănit. Ce a urmat, ce urmează? Urmează alte taine tot atât de adânci,
dacă nu şi mai adânci. Anume: în jur e pustiu; dar în acel pustiu e o oază de
paradis, în care Hristos împărtăşeşte mulţimile; transformă pustiul în grădină
a Edenului. Şi mulţimile, cum ne încredinţează iar Sfântul Ioan, s-au gândit atunci
să-L proclame pe Mântuitorul, împărat. Îşi ziceau: cine vorbeşte mai
dumnezeieşte decât El? Cine ne vindeca bolile? Cine ne hrăneşte trupurile? El e
vrednic să fie regele nostru. Să-l proclamăm! Mântuitorul însă n-a venit să
seducă; n-a venit doar să satisfacă sentimente şi dorinţe deşarte, ori să
flateze setea de miracol a lumii.
Cum vom vedea, în seara aceea, după ce S-a retras, s-a petrecut umblarea pe
mare. Prin urmare, a doua zi, seara, mulţimile nevăzându-L pe Mântuitorul cu
ele, au luat cum au putut, corăbii, bărci, şi s-au întors în Capernaum. L-au
căutat pe Mântuitorul: unde eşti? “Mă căutaţi nu pentru că aţi văzut semn, ci
pentru că aţi mâncat pâinile şi v-aţi săturat”. Semn şi pâine. Semn, mai bine
zis decât minune. Minunea te aruncă în uimire, în miracol, în ceva neobişnuit,
care uneori te tulbură; în care nu ştii să desluşeşti. Şi demonul e în stare de
asemenea fapte. Semnul dumnezeiesc e altceva: îţi transmite un mesaj
dumnezeiesc. Or: aţi dorit pâine, să vă saturaţi; doriţi să vă vindec bolnavii;
să vă spun cuvânt care să vă mângâie. Dar prin semn ce înţelegeţi? Să
înţelegeţi ceea ce vreau să vă învăţ şi cum vreau să vă înalt la chemarea
voastră de chip al lui Dumnezeu, de asemănare a lui Dumnezeu, de fii ai lui
Dumnezeu!
Mulţimea atât înţelegea atunci, în acea seară; şi să-L proclame pe
Mântuitorul împărat. Adeseori şi noi suntem asemenea mulţimii: ne dorim să avem
pe cineva care să ne tuteleze, să ne dea de toate: şi cuvânt, şi vindecare, şi
sănătate, de toate. Iar dacă nu ne dă, să protestăm. Dar ce se petrece? Mie mi
se pare de o adâncime negrăită ceea ce face Mântuitorul atunci. Aşadar simte că
ei vor să-L proclame împărat, iar El să le dea de toate, urmând ca ei să fie,
dacă s-ar putea, într-un fel de azil universal. Mântuitorul însă vrea altceva.
Sfântul Pavel numeşte această lume o arenă de luptă: “Mă lupt nu ca şi cum aş
arunca cu pumnul în văzduh”, adică în gol, în pustiu. Nu există pustiu înaintea
lui Dumnezeu, ca să rămână pustiu. Există pustiu ca noi să-l transformăm în
grădină.
Şi atunci, Mântuitorul porunceşte mai întâi ucenicilor să plece. Ucenicii
merg la malul mării, se suie în corabie şi pleacă pe mare; şi cum? – să
înfrunte marea. Pentru că în noaptea aceea va fi furtună; iar Dumnezeu
(Mântuitorul) îi trimite să înfrunte furtuna. Iar, pe măsură ce umbrele
înserării Îl fac mai puţin vizibil – trupeşte – pe Mântuitorul, El se retrage,
se urcă pe muntele din preajmă şi se roagă. Şi eu cred că neîncetat Mântuitorul
e în stare de rugăciune, de mijlocire între noi şi Tatăl. Evanghelia spune că
la început era Cuvântul şi Cuvântul era la Dumnezeu – faţă în faţă (în
greceşte: pro ston Theon ).
Deci Mântuitorul, în munte, se roagă, retras. Jos, la poalele muntelui –
mulţimile; pe mare – ucenicii. Nu simţi, parcă, aici, o stare de retragere
tainică a lui Dumnezeu, a lui Hristos? În faţa Tatălui, dar în rugăciune pentru
noi. Iar noi, mulţimile, aici; ucenicii, deodată, în plină furtuna, printre
valuri care sunt gata-gata să înece sărmana corabie. Ce taina se dezvăluie
aici! Nu simţim noi – în viaţa particulară dar şi în viaţa comunitară, în ziua
de azi, a neamului nostru, a valurilor ce ne bântuie, a încercărilor la care
suntem supuşi – că, parcă, undeva, Dumnezeu se retrage?
Nu-i mai simţi, parcă, prezenta, dar simţi ceva tot atât de adânc, şi mai
sfâşietor, anume: prezenta absenţei. Pentru că ştii că El există. Nu e lucru
mai dureros decât să înduri şi să simţi că înduri, să ai conştiinţă că înduri
prezenta absenţei Lui; pe care şi mulţimile şi ucenicii o simţeau adeseori.
Să medităm împreună: pentru omul credincios marea problemă, iubiţilor, nu
este – mai ales pentru noi, răsăritenii – existenţa lui Dumnezeu. Pentru că
numai cel nebun, sărmanul, poate să tăgăduiască existenţa lui Dumnezeu, evidenţa
evidenţelor. Cu lacrimi o spun, pentru că trebuie să-l plâng pe nebun. Dar în
Apus se pune problema aceasta, din nefericire. Dar ce vreau să spun acum?
Problema pentru credincios nu este aceasta. Dumnezeu există indiferent dacă eu
Îi dau sau nu “certificat de existenţă” (în cursul de TEOLOGIE FUNDAMENTALĂ, pe
care îl predau, nici nu mai pun problema argumentelor raţionale pentru
existenţa lui Dumnezeu). Toată făptura Îl mărturiseşte pe Dumnezeu. Deci, la
noi, nu această problemă se pune; Dumnezeu există. Cealaltă problemă este de
cea mai mare adâncime pentru noi: a relaţiei mele cu Dumnezeu. Aceasta e
adevărata problemă: cum stau eu în faţa lui Dumnezeu; cum Îl simt eu pe
Dumnezeu.
În seara aceea Mântuitorul S-a retras. Avem aici dialectica legăturii cu
Dumnezeu, dialectica harului lui Dumnezeu. Totul e cum stau eu în faţa lui
Dumnezeu, nu cum stă Dumnezeu faţă de mine. Să reţinem această idee: Dumnezeu
există, dar cum stau eu în faţa Lui? Eu pot fi deschis sau închis în faţa Lui;
libertatea mea, libertatea pe care mi-a dat-o Dumnezeu, uneori se retrage. Or,
ce fac eu atunci, în încercările, în durerile mele?
Viktor Frankl distinge trei dimensiuni de manifestare a omului: homo faber
(omul lucrător, care realizează valori şi îşi găseşte în ele un sens al
vieţii); homo amans (omul iubitor, care îşi găseşte împlinirea în iubire; în
iubirea obişnuită, faţă de semeni. Iar cineva spune atât de adânc: eu îmi
verific iubirea, fundamental, prin legătura cu Dumnezeu, în raport cu
împlinirea poruncilor Lui. Din acea măsură trebuie să ştiu că iubesc cu adevărat:
dacă împlinesc poruncile Lui; atunci El vine şi mi se arată. Cum a spus
Mântuitorul: “De mă iubiţi, păziţi poruncile Mele; cel ce iubeşte poruncile
Mele, iubit va fi de Tatăl Meu, la el vom veni, locaş la dânsul vom face”); şi
homo patiens (omul suferinţei). Frankl susţine că, în suferinţă mai degrabă, se
descoperă cel mai adânc sens al existenţei. Dacă în celelalte două situaţii
existenţiale – a prestaţiei creatoare (spirituale şi materiale) şi a iubirii –
îţi poţi găsi împlinirea prin ele, dar în lumea aceasta, singura suferinţa te
înălţă mai presus de lume. În suferinţă vezi cum se destramă totul în jurul
tău. Şi depinde de tine să descoperi sensul – care există – şi să suspini în
această durere a prezenţei absenţei, în adâncul tău, şi să-l cauţi. Dumnezeu se
cere căutat; sensul se cere căutat. Sensul nu-l produc eu, spune Frankl; ceea
ce produc eu e ceva subiectiv sau un non-sens. Sensul este unic. Şi numai
suferinţa mă înaltă, mă ridică din platitudinea lumii. Pentru că în suferinţa
văd cum se prăbuşeşte totul în jurul meu; în lipsuri, în necazuri, într-o boală
în care făptura mea e sfâşiată, aşa cum spune un mitropolit: numai în boală eu
simt că una e sufletul şi alta e trupul, şi atunci eu strig.
De aceea Dumnezeu lasă uneori loc unui fel de absentă, în care eu trebuie
să simt şi să văd prezenţa Lui. Iar prezenţa Lui să o resimt ca o naştere a
mea.
Deci Dumnezeu ne-a dat pâinea, vindecarea de boli, cuvântul, totul. Dar,
deodată, Se retrage; pentru că, repet, Dumnezeu nu vrea să facă din lumea noastră
un azil de neputincioşi; ci o arenă de osteneală, de nevoinţă.
Noi trăim astăzi asemenea încercări. Simt însă că se naşte o lume nouă.
Suntem la sfârşit de lume şi început de lume. Or, noi învăţăm, din chiar
încercările care ne sunt date astăzi, cum se naşte această lume.
Cineva observă: ne-am ocupat foarte mult de moarte. Cine însă este
preocupat de naştere? Nu numai de naşterea trupească, evident. Mai mult: dacă
la moartea noastră încercăm fel de fel de mijloace pentru a o îndepărta, sau
pentru a o face benefică (vezi Doamne, euthanasia), atentatele la viaţa însăşi
se înmulţesc. E o tragedie aceasta, de proporţii fără precedent. Şi părintele
Ioanichie Bălan avea dreptate când semnala că într-o maternitate, la o sută de
sarcini, abia trei-patru dacă vin pe lume, restul sunt ucise. Simţim oare? Cu
noi se naşte astăzi o lume nouă! Nu numai în ţara noastră. Se naşte în lume un
nou eon, o nouă perioadă în istorie, cu noi. Dacă naşterea firească se face
fără noi (cum scria Heidegger: “Suntem aruncaţi în lume fără să fim
întrebaţi”), naşterea duhovnicească o primim la botez; şi această naştere nu se
face fără noi, ci cu noi. Şi în măsura în care suntem conştienţi de această
naştere din nou a lumii de astăzi, în acea măsură participăm la propria noastră
naştere şi creştere.
Aceasta vrea Dumnezeu de la noi: să înfruntăm încercările, greutăţile; să
socotim acest timp, de lucru, în care Dumnezeu ne cheamă, aşa cum a chemat
atunci mulţimile, să nu le dea totul de-a gata; aşa cum a chemat pe ucenici, ca
ei să înfrunte valurile; să sporească în fiecare dintre noi conştiinţa
participării la naşterea noastră din nou; a lumii de aici şi a lumii întregi.
Pretutindeni în Europa şi în lume e această mare trecere pascală către o
arvună a învierii, a veacului viitor. O simt şi o trăiesc cu toate fibrele
fiinţei mele. Dar în care noi toţi suntem chemaţi. Dar în faţa greutăţilor, la
marile noastre încercări, în orice stare a valurilor ar fi corabia noastră,
nimeni să nu cadă în deznădejde. Dumnezeu ne cheamă că, şi în momentele în care
simţim că cerul e de aramă şi nu ne răspunde, să simţim că e timpul să se
trezească în noi chipul Lui dumnezeiesc, asemănarea cu El; nevoinţa noastră,
credinţa noastră, nădejdea noastră, iubirea noastră, păzirea poruncilor Lui, cu
conştiinţa că El Se roagă. Nu uitaţi, când corabia e gata să se înece (aşa li
se părea ucenicilor), El apare pe valuri şi rosteşte: “Eu sunt, nu vă temeţi”.
Eu exist; Eu sunt cu voi; şi împreună biruim şi ne naştem din nou.
Acesta e mesajul Evangheliei de astăzi. Iisus veghează, dar vrea să vadă că
noi ostenim pentru salvarea noastră. Că noi, mai ales, ştim că El, Iisus, Fiul
lui Dumnezeu, El care a hrănit mulţimile (şi poate că o parte din aceste
mulţimi, împreună cu fariseii, L-au pus pe cruce) e trimisul Părintelui Ceresc.
Şi, ca Fiu al Părintelui Ceresc, ne ştie pe noi toţi, înrădăcinaţi în aceeaşi
obârşie, a Lui, ca fraţi ai Lui. El suferă împreună cu noi şi noi suferim
împreună cu El şi biruim împreună cu El, ştiind că pe El, Fiul lui Dumnezeu,
L-a trimis Tatăl, pentru noi oamenii şi pentru a noastră mântuire. Să ne
hrănească, dar să ne şi crească pe noi, prin suferinţă, prin încercări şi prin
iubire şi, mai mult, prin nevoinţă să biruim. Cum a spus El: “În lume încercări
veţi avea; dar îndrăzniţi! Eu am biruit lumea”. Cu El biruim orice încercare,
orice lipsă, orice nevoie, ştiind că atunci când e nevoie, El intervine.
Şi rosteşte: “Eu
sunt cu voi şi nimeni împotriva voastră”. Amin.
Sursă: Creştin Ortodox.ro
0 comments:
Trimiteți un comentariu