Aflǎm în aceastǎ Viaţǎ o
deosebit de mişcǎtoare legǎturǎ între un fiu şi pǎrinţii sǎi – un fiu afierosit
cu totul lui Dumnezeu încǎ înainte de a se naşte şi care totuşi trǎieşte cu
pǎrinţii sǎi şi are grijǎ de ei pânǎ la moartea acestora.
Cam tot ceea ce ştim despre
aceastǎ sfântǎ pereche vine din prima
biografie a fiului lor, preaiubitul Sfânt Serghie din Radonej (25 septembrie).
Biografia a fost scrisǎ de
Epifanie cel Înţelept, unul dintre ucenicii Sfântului Serghie. La începutul
Vieţii Sfântului Serghie, el scrie: „Acest Serghie s-a nǎscut din pǎrinţi de
neam şi drepţi. Numele tatǎlui sǎu era Chiril, iar al mamei Maria. Amândoi
aveau o viaţǎ plǎcutǎ lui Dumnezeu şi înaintea oamenilor, împodobiţi cu toate
virtuţile pe care le iubeşte Dumnezeu. Cǎci Dumnezeu nu lasǎ ca un copil, pe
care vrea sǎ-l facǎ sǎ strǎluceascǎ, sǎ se nascǎ din pǎrinţi nedrepţi. Ci, mai
curând, El pregǎteşte de mai înainte şi rânduieşte asemenea pǎrinţi
preacinstiţi, lǎsându-i sǎ zǎmisleascǎ pe cel plǎcut al Sǎu. O prealǎudatǎ
Pronie! O, bunilor pǎrinţi, ce aţi dat naştere unui asemenea copil”
Maria s-a îngrijit îndeosebi
de copil, încǎ de când se afla în pântecele ei, luând seama în chip deosebit la
viaţa ei duhovniceascǎ. Stǎruinţa ei a crescut dupǎ ce pruncul a strigat cu
glas mare de trei ori din pântecele ei pe când se afla la Sfânta Liturghie,
lucru care i-a uimit pe toţi cei prezenţi. La început ea s-a speriat, dar a
luat-o ca pe un semn de la Dumnezeu.
Semnul a îndemnat-o sǎ fie
nu doar mai râvnitoare la rugǎciune, ci şi la post. Din acel moment şi pânǎ la
naşterea copilului, ea s-a lipsit cu totul de mâncǎruri grase, carne, lapte,
peşte şi bǎuturi alcoolice. Astfel, Epifanie scrie: „Cǎci la fel ca zǎmislirea,
şi naşterea a avut loc cu post şi rugǎciune” Şi atât ea, cât şi Chiril, au fost
într-un gând: „Dacǎ copilul va fi bǎiat, sǎ fǎgǎduim cǎ-l vom duce la bisericǎ
şi îl vom da lui Dumnezeu, Care singur este Fǎcǎtorul de bine al tuturor”.
Dupǎ naşterea lui, pǎrinţii
l-au afierosit cu adevǎrat lui Dumnezeu. La botez, la patruzeci de zile,
preotul, Pǎrintele Mihail, i-a dat numele de Bartolomeu. Când pǎrinţii au spus
pǎrintelui Mihail despre felul cum copilul a strigat din pântece în timpul slujbei, el le-a povestit multe
lucruri din Sfânta Scripturǎ despre felul cum Dumnezeu alege şi blagosloveşte
pe anumiţi oameni chiar înainte de naştere. Iar despre Bartolomeu, Părintele
Mihail a spus pǎrinţilor: „Bucuraţi-vǎ şi vǎ veseliţi, cǎci va fi vas ales de
Dumnezeu, sǎlaş şi slujitor al Sfintei Treimi. Îmbǎrbǎtaţi astfel, Chiril şi
Maria crescurǎ pe Bartolomeu întru frica Domnului.
Când Bartolomeu a crescut, a
înfǎţişat pǎrinţilor sǎi dorinţa sa arzǎtoare de a urma viaţa monahalǎ. Ei l-au
rugat ca mai întâi sǎ aibǎ grijǎ de ei, ceea ce el a şi fǎcut:
„Acest minunat fecior fǎgǎdui
cu bucurie sǎ le slujeascǎ atâta vreme cât vor trǎi. Şi din acea zi s-a
strǎduit sǎ placǎ pǎrinţilor sǎi zilnic, în toate chipurile cu putinţǎ, spre a
dobândi rugǎciunile şi blagosloveniile lor. Şi astfel a rǎmas o vreme în aşteptare,
slujind şi plǎcând pǎrinţilor sǎi pânǎ ce aceştia s-au alǎturat cinului
monahicesc, retrǎgându-se fiecare la o mânǎstire. Şi dupǎ ce au trǎit câţiva
ani în viaţa monahalǎ, au pǎrǎsit aceastǎ viaţǎ, ducându-se la Dumnezeu. Însǎ
şi-au blagoslovit fiul, cinstitul fecior Bartolomeu, cu multe blagoslovenii în
fiecare zi, pânǎ la ultima lor suflare”.
Sfinţii Chiril şi Maria au
murit cam în acelaşi an, 1334. Sfântul Serghie (aceste fiind numele pe care l-a
luat mai târziu, la tunderea în monahism) şi-a îngropat pǎrinţii iubiţi,
jelindu-i astfel: „Dupǎ ce le-a cântat cântǎrile de îngropǎciune,
binecuvântatul fecior i-a dus la groapǎ cu multǎ cinste şi i-a îngropat cu
pǎmânt şi lacrimile sale, ca pe cea mai preţuitǎ comoarǎ. El şi-a cinstit pe
tatǎl şi pe mama sa cu lacrimi şi cu parastase şi Sfinte Liturghii. Şi
pomenirea pǎrinţilor sǎi a împodobit-o cu rugǎciunile sale, cu milosteniile
date sǎracilor şi hrǎnirea cerşetorilor”.
Dupǎ ce a stat lângǎ
mormintele pǎrinţilor vreme de patruzeci de zile, s-a întors la casa pǎrinteascǎ
spre a pune totul în rânduialǎ. Apoi a plecat sǎ-şi înceapǎ nevoinţele
monahiceşti - strǎdanii ce l-au
fǎcut sǎ reaprindǎ focul duhovnicesc al
întregului pǎmânt rusesc pentru generaţiile viitoare.
Din „Căsătoria , cale spre sfinţenie”
Ed. Sophia 2001
Sursă: Blog
– Taina Căsătoriei
1 comments:
Sa multumim Bunului Dumnezeu pentru toti sfintii Sai! Sa ne rugam pentru toti acei care sunt in intuneric si sa ne rugam sa primim ajutor de sus pentru a face Sfanta Voie A Bunului nostru Dumnezeu. Cel mai important este sa nu uitam nici o clipa ca DUMNEZEU ESTE DRAGOSTE( avand in vedere vremurile nebune pe care le traim TREBUIE sa dorim din toata inima sa facem ascultare, sa IUBIM PE DUMNEZEU si pe aproapele nostru ca pe noi insine)!
Trimiteți un comentariu