Cuvinte către tineri (VIII) - Pr. Dumitru Stăniloae despre dragoste şi prietenie

luni, 24 septembrie 2012

| | |


Într-una din cărţile sale, Olivier Clement relatează episodul unei călătorii cu trenul pe care aţi fi făcut-o împreună. În compartiment, zice el, pe banca din faţă, se aflau doi tineri care se îmbrăţişau cu mare delicateţe, vădit îndrăgostiţi unul de celalat. Olivier Clement notează că, în contextul unei discuţii duhovniceşti pe care o aveaţi împreună, priveliştea celor doi tineri îndrăgostiţi v-a prilejuit o remarcă uimitoare. Se pare că i-aţi fi spus încetişor, la ureche: “Vedeţi domnule Clement, şi cei din faţa noastră se roagă acum în felul lor”!

Ha, ha, ha.

Ce va determinat să faceţi această observaţie surprinzătoare?

Nu-mi mai aduc aminte episodul, dar dacă aş reflecta acum la această afirmaţie, cred că doi tineri se iubesc şi se iubesc încă fără a fi ajuns la nivelul coborât al plăcerilor trupeşti, văd, fiecare din ei, taina celuilalt. Şi cred că nici unul dintre ei n-ar voi să-l definească pe celălalt. Celălalt rămâne un mister nedefinit, şi infinitul se întinde dincolo de marginile lumii acesteia, se întinde până la Dumnezeu. Atunci, probabil, că implicit, cei doi tineri, care sunt într-o iubire curată, trăiesc într-un fel prezenţa negrăită a lui Dumnezeu între ei. Şi aceasta îi face să se înalţe peste ei, să se înalţe spre acel izvor al iubirii, al apropierii între oameni, al trebuinţei lor unul de altul şi, poate că asta înseamnă o neaşteptată înălţare a sufletului. Poate că la aceasta mă voi fi gândit, dar nici nu mai ştiu despre ce discutăm noi înainte, ca să fi tras o astfel de concluzie…

Mie mi se pare – aşa cum am înţeles-o eu – că afirmaţia dumneavoastră era spectaculoasă, fiindcă asociaţi acea coregrafie vizuală a dragostei cu rugăciunea, iar, pe de altă parte, fiindcă s-ar putea, în contextul discuţiei, să fi fost în sensul de dintotdeauna al Ortodoxiei, care nu elimină din reflexie trupul, în cazul acesta, atât timp cât erosul se trăieşte la nivelul trupului – Mântuitorul spunea despre căsătoriţi “să fie una în trup” – nu există un anumit platonism în afirmaţia dumneavoastră, în această idealitate înălţătoare ce respinge pogorârea iubirii în trup? Poate că e cazul să vă referiţi la propria dumneavoastră experienţă. Se putea despărţi, în frăgezimea unui asemenea fapt, înfăţişarea, trupul, plăcerea pe care mi-o oferă, de sentiment?

Ortodoxia, desigur că nu dispreţuieşte trupul, dar nici nu vrea să ne coborâm la plăcerile pur trupeşti, ci vrea să ne înălţăm la o trăire spirituală prin trup; să înălţăm trupul. Să nu uităm de duh, de spirit, în legătură trupească. Aceasta ar însemna coborâre la animalitate. Omul nu poate cobora aici, şi este o misiune pentru el să înalţe tot mai mult legătură prin trup la o legătură transfigurată spiritual.

Eu cred că înţeleg afirmaţia teologică a dumneavoastră, dar ea se poate înţelege şi aşa: întâi să coboare repede în trup, să facă un copil fiindcă aşa trebuie, după care urgent să se înalţe! Şi dacă o să facă vreo 10-15 copii, atunci vreo 10-15 de ani e coborât în animalitate, după care, după ce a terminat cu fecunditatea, ar urma episodul distins spiritual!

Cred că legătura între bărbat şi femeie, care produce un copil, nu este o legătură trupească şi se trăieşte şi în mod creştin, cu răspunderea acestui act prin care dau naştere unui copil de care vor avea grijă. Ei se angajează reciproc la toate grijile, la toate oboselile şi la toate eforturile pe care le va angaja rodul acestei uniri. Cred că ei, chiar gândindu-se că prin această unire iese un copil, gândesc că asta aduce o anumită spiritualizare acelei legături.

Totuşi eu am să continui să vă sâcâi. Cei doi tineri din faţa dumneavoastră, să mă şi iertaţi, poate şi dumneavoastră illo tempore, vă gândeaţi în chip util, în momentul acela la o întreprindere comună, lucrativă, cu copii? Nu cumva dragostea şi iubirea, a căror privelişte aţi contemplat-o atunci, aveau o natură generoasă, liberă, “nedeterministă”?

Dar nici nu era o iubire foarte trupească între cei doi tineri. Poate că am trecut şi eu prin această stare, dar nu m-am gândit deloc la unirea trupească, poate că am fost şi eu îndrăgostit de o fată, dar nu vedeam în ea decât ceva care depăşea plăcerea trupească; nici nu mă gândeam la aceste lucruri. Vedeam în ea şi poate că şi ea vedea în mine ceva ce nu avea legătură cu… Pe urmă, când mă gândesc la căsătorie, atunci încadrez şi această perspectivă de unire trupească. Oamenii, până nu ajung, mă rog, să se gândească la căsătorie, cred că au între ei o dragoste foarte curată. Deşi sunt în trup, nu se gândesc deloc la trupul acela.

Să mă iertaţi, dar asta este o postură – să-i zicem - ideală, de manual de teologie sau, poate, într-un mediu sătesc ideal de acum 500 de ani. Poate. Eu nu ştiu dacă cineva la ora asta mai trăieşte aşa. Sau poate că răul a sporit extraordinar…

Da, da, asta în orice caz.

… fie aşa este mersul cuplului în genere. Această situaţie în care ne iubim curat, după care cerem aprobarea părinţilor şi de-abia după aceea ne căsătorim şi, în noaptea nunţii se petrece şi prima noapte de dragoste, este un lucru rămas în negura vremilor. Vă întreb, dacă lucrurile nu sunt aşa în realitate, cum poate teologia, Biserica să ajute cuplul în mod real?

În orice caz, trebuie să-i ajutăm aşa după cum îi ajută pe oameni să ajungă la credinţă, îi ajutăm să se ridice, încet, încet, din trăirea trupească şi din plăcerile pur trupeşti care îi ispitesc, la a vedea şi altceva care îi atrage. Cred că cuplurile care nu sunt încă cupluri, cred că şi astăzi mai au ceva din aceasta. Nu cred că toată lumea este atât de decăzută, că tot tineretul este atât de decăzut. Biserica trebuie să vină cu misiunea ei ca să arate că legătura dintre un bărbat şi o femeie nu este una pur trupească. Şi mai ales la început.

Vă rog să definiţi asta. Dumneavoastră spuneţi că Biserica trebuie să mărturisească că legătura dintre un bărbat şi o femeie, în chip originar, nu este o legătură pur trupească. Vă rog să dezvoltaţi acest gând.

Este şi trupească, dar este trupească fără să lipsească o simţire, o unire spirituală. Deşi se spune în Geneză “şi vor fi amândoi un trup”, dar trup aici nu are numai sens de trup material, ci vor fi amândoi o unitate. Spune undeva Sfântul Ioan Gură de Aur: “Omul nu este întreg dacă este numai bărbat, nu este întreg dacă este numai femeie. Omul întreg este bărbat şi femeie”. Acest lucru îl dezvolta Evdokimov, am spus şi eu în Dogmatica mea, în legătură cu taina căsătoriei, că omul întreg este şi bărbat, şi femeie. Dar, precum bărbatul nu este numai trup, ci este şi suflet, la fel ca şi femeia, ei se întregesc reciproc şi simt nevoia să se întregească şi sub raport spiritual. Femeia are un fel de admiraţie, o încredere în bărbat, ca el este mai tare şi o poate ajuta în viaţă, şi admiră o anumită forţă, dar nu numai o forţă trupească, ci şi spirituală, o capacitate de discernământ. Bărbatul admiră la femeie delicateţea ei, capacitatea ei de a aduce o dulceaţă în viaţă, de a-l mângâia, de a-l încuraja în felul ei; adică, ei se întregesc şi spiritual. Viaţa bărbatului ar fi prea opacă dacă ar fi numai a lui, şi iarăşi, viaţa femeii ar fi un sentimentalism sălciu, dar şi un sentiment de neputinţă, de gol. Ea trebuie să mângâie pe cineva. Şi bărbatul iarăşi, trebuie să ajute pe cineva; ei se întregesc. Cred că nu s-a dezvoltat poate pe deplin nici de către filosofi, nici de către psihologi, nici de către teologi această taină de întregire între bărbat şi femeie, care produce şi susţine dragostea între ei, ca mijloc de unire, însă, o dragoste care trebuie să înainteze cât mai mult posibil în plan spiritual, purtând şi trupul în acest plan.

Părinte, dacă tot vă şicanez în dimineaţa asta, nu pot să nu vă atrag atenţia că, în opinia mea, din textele teologice pe care le-am citit asupra acestor lucruri, Ortodoxia se cabrează, se crispează în fata temei sexualităţii şi a cuplului şi, dintr-o dată cade în cursă şi se comportă într-un spirit destul de catolic. Adică eticismul plat începe să invadeze substanţa mistică a discursului. Din această cauză, cred eu, a ajuns să fie mai pertinentă închipuirea. De pildă, toată tema existenţială a marchizului de Şade se mişcă în intervalul dintre desfrânare şi moarte. Marchizul de Şade şi scrierile lui au găsit o asemenea audienţă fiindcă el a reuşit, în interiorul păcatului, prin practica păcatului în toată răutatea lui, să stârnească mai multă “taină” decât cateheza Bisericii în a apăra partea pozitivă a dragostei. Biserica se crispează şi devine idealistă, eticistă, lansând slogane care sunt inoperante. Teologic vorbind, cum acoperiţi dumneavoastră intervalul acesta între desfrânare şi moarte?

Aş vrea să-mi explicaţi puţin chestiunea aceasta a marchizului respectiv, cum a ajuns el la această concluzie, şi ce înseamnă pentru el mişcarea între desfrânare şi moarte?

Sintetizând, mai mult sau mai puţin, ceea ce face cazul meu apare ca un act simplificator, Şade exalta abisul morţii, vertijul pe care îl anticipează sexualitatea. În toiul extazului sexual ai ocazia să atingi vertijul morţii. De aici un fel de drog, pentru că de-asta vrei să-l reiei de mai multe ori, pentru beatitudinea agonică pe care o presupune acest lucru. Termenii în care descrie el această observaţie - altminteri scriitor mare, înzestrat ca şi Cioran, de Dumnezeu! – sunt excelenţi. Şi convinge implicit mai mult decât glosările catehezelor, care, aici, devin neinspirate.

De obicei toate descrierile patimilor sunt mai cuceritoare decât descrierile care vor să pună un accent pe spirit, ce aduce prin puterea lui şi o frână faţă de toate. Şi pare că acesta este eticism, că este superficialitate, crispare, s.a.m.d. Nimic adevărat. Este aici o altă adâncime în spirit. Mi se pare că pentru marchizul acesta, dragostea trupească este deja părăsirea oricărei prezente a spiritului. Biserica Ortodoxă cel puţin nu aprobă aceasta, ea se gândeşte că şi în actul trupesc dintre bărbat şi femeie este şi ceva conştient, ceva conştient şi responsabil. De aceea Biserica noastră priveşte ca o taină şi sfinţeşte ca o taină legătura între un bărbat şi o femeie.

Sexualitatea.

 Nu sexualitatea.

De ce se abţine să sfinţească şi sexualitatea? E un domeniu care este exclus de la sfinţenie?

Nu, deplina unitate între bărbat şi femeie, şi prin trup, dar nu lipsită de o anumită conştiinţă. Noi ne iubim, noi prin aceasta ne luăm responsabilitate pentru copilul pe care-l avem.

Dar nu avem copil acum. Noi acum ne iubim pur şi simplu. Aşa fac majoritatea tinerilor. Dumneavoastră puteţi să-i numiţi că sunt desfrânaţi, dar aşa sunt ei.

Asta nu înseamnă că noi trebuie să aprobăm tot ceea ce se întâmplă astăzi. Asta nu înseamnă normalitate. Trebuie să ne gândim cum a fost înainte, şi să revenim. Asta este o taină pentru că este o unire numai trupească ci şi una sufletească. Eu îi sunt recunoscător, ea îmi va fi recunoscătoare, ea va fi toată ziua cu grijă pentru mine pentru că i-am dat plăcere, eu voi fi iarăşi grijuliu toată ziua, dar ne gândim ca toată viaţa eu voi avea o răspundere faţă de ea şi ea faţă de mine. Toate acestea nu le putem despărţi; matale prea le desparţi, reduci căsătoria la sexualitate şi la iubirea trupească…

N-am spus asta.

Aşa mi s-a părut. Iubirea între un bărbat şi o femeie nu este numai sexualitate. Nu-i numai un lucru trecător, se întâlnesc, “hai, tu, să ne culcăm împreună şi pe urma du-te de aici”. Asta-i sexualitate. Nu-i nici o responsabilitate în asta. De aceea Biserica sfinţeşte această legătură, pentru că este o responsabilitate. O face taină! Catolicismul nu o face taină. Poate de aceea au ajuns acolo. Catolicii spun aşa: preotul este numai un martor, nu binecuvântează căsătoria. Cei doi se căsătoresc, preotul nu sfinţeşte nimic. Aşa este la ei. Sau, pentru că o socotesc că este pură sexualitate, îl opresc pe preot să se căsătorească. Catolicii au venit cu propunerea ca preoţii să fie necăsătoriţi. NU! Preotul trebuie să fie căsătorit pentru că asta presupune şi o sumă de responsabilităţi, şi asta îl face pe om serios, cu grijă. Mi-a spus odată un român la Paris, nu mai ştiu cum îl cheamă, a făcut un film despre Notre-Dame…

Paul Barbaneagră.

Aşa, Barbaneagră, cu el am vorbit. Zice: “Dom’le eu îl admir pe preotul ortodox că-l văd cu faţă brăzdată de răspunderi, de griji. Dar ăsta catolic are o faţă de fetişcană, lipsit de responsabilităţi”. Văd o responsabilitate în preotul căsătorit ortodox. Există o spiritualitate jertfelnică în omul care se căsătoreşte şi care vrea să aibă copii.

Asta faţă de ce-am vorbit ieri, unde defineaţi anxietatea cotidiană prin conceptul existent – fireşte - al grijii, şi spuneaţi că a scăpa de griji îşi asigură decolarea înspre orizontul rugăciunii continue. Iată că acum exaltaţi, tocmai grijă ca pe un mijloc pe unde se poate pătrunde în adevăr, şi asta, nu vă ascund, mă uimeşte!

Am făcut deosebirea între rugăciunea neîncetată a călugărului care nu are nici o grijă, şi între rugăciunea omului în viaţă care se roagă în mijlocul grijilor lui.

Sunt la fel de curate amândouă rugăciunile?

Sfântul Ioan Gură de Aur şi alţi sfinţi au scris tratate despre virginitate şi au scris şi tratate despre căsătorii şi le-au lăudat deopotrivă. Este foarte curios: tunderea în monahism nu este o taină, în vreme ce căsătoria este o taină pentru Biserică.

Este o ierurgie?

Da, o ierurgie. Pe când căsătoria este o taină între cele 7 taine. Nu este aşa cum aţi spus dumneavoastră ca să lăsăm grijile. Avem griji, dar nu grija lui Heidegger care nu vede decât individul. Eu nu văd la Heidegger grijă pentru celălalt.

Părinte, dumneavoastră aţi descris un model de cuplu care se iubeşte curat, aproape ideal. E ca şi cum – în termenii rugăciunii - eu v-aş descrie un om care trăieşte în oraş şi care reuşeşte să adumbrească grijile şi reuşeşte să fie un monah în mijlocul oraşului. Chiar dumneavoastră aţi spus ieri că nu credeţi în acest tip de monahism citadin. Deci, nu poate Biserica să-şi asume să sfinţească şi acest tip de grijă care-l presupune iubirea şi trupescul pe care-l presupune?

Toată viaţa bărbatului căsătorit şi toată viaţa femeii căsătorite, care nu călcă pe de lături, este o viaţă de fidelitate permanentă şi de permanent interes al unuia pentru celălalt, în toate problemele lor. Dar mai ales, să facă distincţie între grijile cinstite şi grijile necinstite.

Daţi-mi exemple de grijj cinstite şi griji necinstite.

Grijă să mă îmbrac frumos, să plac unei femei…

Eleganţa, deci.

Da, este o grijă necinstită. Dar grija să văd de soţia mea când este bolnavă, să-l ajut pe băiatul meu să meargă mai bine la şcoală, astea sunt griji cinstite din cadrul familiei.

Aţi mai făcut distincţia între griji cinstite şi griji necinstite?

Cred că nu…

Vedeţi că este bine să vorbim? Să ştiţi că este foarte importantă asta, nu numai în plan moral, ci chiar în planul existenţial al credinţei.

Heidegger nu face nici o distincţie, totul este sorge, ca şi când ar fi numai omul singur. Nu, domnule, dacă sunt singur, ce-mi mai trebuie griji? Dacă-s călugăr ce-mi trebuie griji? Mă las de griji. Dar dacă sunt om cu familie trebuie să mă îngrijesc. Dar să nu uit pe Dumnezeu. Am şi eu rugăciunea continuă, dar nu o rugăciune care elimină oricare altă preocupare, ci o rugăciune care este mereu pusă în serviciul rezolvării problemelor pe care mi le pune viaţa de căsătorie.

Dumneavoastră consideraţi că grija sfinţită este cea care sfinţeşte cuplul?

Menţine sfinţenia cuplului şi dezvoltă sfinţenia pe care i-a dat-o Biserica.

Aş vrea să vă mai întreb ceva. Întreb tot timpul, şi vă rog să ţineţi cont că eu nu uit o clipă că mă adresez unui teolog. Deci, ca teolog, adulterul vi se pare o fraudă spirituală sau o trădare a fidelităţii?

Este numai o trădare a fidelităţii. Dar chiar trădarea fidelităţii faţă de cea care mi-a fost dată în grijă, şi asta este un păcat. Dar este şi o exarcerbare a poftelor trupeşti, o lipsă de frână. Este în toate felurile un păcat; chiar şi spiritual.

Cine păcătuieşte mai mult? Cel care înşeală sau înşelatul care admite câteodată asta? Sunt foarte multe cupluri care există prin consensul ăsta. Este o realitate şi, ca duhovnic, trebuie să o ştiţi. ,,Ştiu că mă înşeală, părinte, dar n-am încotro, se sparge familia”. ,,O înşel, părinte, fiindcă este proastă, n-a ştiut să fie împreună cu mine”. Deci fiecare are o justificare.

Asta nu. Raţiunea asta este o mare curvă, cum s-a spus.

Desfrânată.

Da, o mare desfrânată. O putem folosi pentru orice. Asta înseamnă că are dreptate în toate. Eu, când m-am căsătorit, sunt dator a avea grijă să fie aşa cum trebuie, şi, dacă nu, să stau înfrânat în cadrul legăturii cu ea. Asta este, n-am voie. Cine păcătuieşte? Păcătuieşte cine se desfrânează, cel ce înşeală. Cel înşelat, săracul, dacă merge pe aceeaşi linie îl urmează pe acela în păcat. Dacă nu, el rămâne curat şi rămâne sfânt şi poate merge până la iertare, şi asta este un merit cu atât mai mare.

Biserica încurajează actul de iertare sau consideră că trebuie să întrerupă chiar această căsătorie?

Dacă acela poate să reziste, este bine să reziste. Pentru că trece la altul, rămân copiii, cine ştie cum nimereşte la altul, pe urmă cu altul. Şi pe urmă ar merita să mă gândesc şi altfel: nu cumva mi-a dat Dumnezeu aceasta împrejurare ca să-mi trebuiască mai multă răbdare? Dacă i-a dat Dumnezeu unuia un organism mai predispus la boli n-are ce face, trebuie să rabde. Răbdarea este o mare forţă, prin care întărim spiritul. Biserica recomandă foarte multă răbdare.

Căsnicia este o ambianţă în care cei doi parteneri – soţul şi soţia – pot experia în chip nemijlocit răbdarea?

Da. Depinde de fiecare. O, sunt greutăţi foarte mari în viaţă, sau pentru unul sunt mai mari, pe care trebuie să le suporte şi celălalt. Şi cel care suferă, care-i bolnav, şi acela trebuie să rabde, aşa după cum trebuie să rabde şi cel care stă lângă celălalt. În căsătorie este şi multă răbdare, poate mai multă răbdare decât la monahi. Monahii au şi ei virtuţile lor, dar au şi mirenii virtuţile lor. Este sfântă şi căsătoria. Nu spun că nu-i sfânt şi monahismul deşi - am accentuat – monah devii prin ierurgie, om căsătorit devii prin taină.

Părinte, dacă ar fi să calific tonul şi ambianţa spirituală ale acestor dimineţi pe care le-am petrecut împreună, graţie atât bunăvoinţei cât şi răspunsurilor dumneavoastră, aş zice că au fost pecetluite de moderaţie, de măsură. Cum se împacă aceasta moderaţie cu sentimentul întotdeauna excesiv – al preaplinului dragostei, cu bucuria sufocantă, resimţită ca nemăsurată pe care şi-o provoacă contemplarea subiectului iubit?

Dar în răbdare este numai moderaţie? În răbdare este mai multă forţă, mai multă exaltare, decât în nerăbdare.

Vreţi să dezvoltaţi puţin…?

Este mai multă forţă. Să rabd pe cel care este căsătorit cu mine, şi poate este bolnav, chiar toată viaţa. Este şi o iubire a lui Dumnezeu, încât nu eu văd în răbdare moderaţie. Văd în nerăbdare. Din pornirea spre toate poftele. Acolo este o proastă moderaţie; adică o păcătoasă moderaţie. Poate moderaţia este cerută de iubirea adevărată. Iarăşi trebuie să împăcăm aceste două antinomii: să fiu răbdător înseamnă să iubesc pe Dumnezeu fără margine, să-mi fac datoria faţă de ceilalţi, să-i împac singur poate cu greutate, cu suferinţa, poate nu cu plăceri că nu în asta stă iubirea. Iubirea stă într-un sentiment de răspundere faţă de importanta celuilalt, faţă de valoarea celuilalt, faţă de mântuirea celuilalt. Dacă-l iubesc, ţin să se mântuiască.


Gabriel Marcel, citat mereu de Părintele Galeriu, spune: “Când spun cuiva te iubesc, spun tu nu vei muri niciodată”.

Aşa este. “Te iubesc” este o concluzie că celălalt nu va muri. Te iubesc, nu vreau să mori spiritual în veşnicie. Celălalt poate muri pentru mine dacă nu arăt iubire, răbdare. Poate muri, da. Şi veşnicia în iad este o moarte. Un chin este o moarte. Creştinul nu mai admite o moarte că inexistenţa totală a persoanei.

Ca neant.

Da, fiecare trăieşte în veci. Dar vai de viaţa (aceluia care se duce în iad. Eu am o datorie, mai ales faţă de cei de lângă mine să nu se ducă în iad. Să fac totul ca să meargă la fericire. Şi numai aşa merg şi eu la fericire. Numai aşa vom fi cu adevărat vii. Trebuie să rabd pentru că în asta se arătă valoarea pe care i-o dau celuilalt şi datoria mea este că el să-şi afirme şi să-şi facă văzută valoarea în veci.

Răbdarea, aşa cum înţelegeţi dumneavoastră în chip existenţial şi teologic, este o dimensiune defensivă sau, dimpotrivă, care iese în întâmpinare? Este o acţiune defensivă, un mod de a suporta totul?

Este un mod de a suporta, pentru că sunt foarte multe greutăţi care cer numai răbdare.

Trebuie să cauţi răbdarea, pricina ei, deci trebuie să-i cauţi insuportabilitatea?

Nu, nu este nevoie, asta vine singură, poate ne-o trimite ambianta generală a societăţii, poate toate câte s-au întâmplat omenirii după Cădere, poate slăbiciunea corpului care, mergând spre moarte trece prin boli, insuficientele noastre pe care le avem şi pe care celălalt le vede, dar trebuie să le rabde şi să vadă dincolo de ele valoarea eternă. Ca să nu-l prăbuşesc în iad prin insuficientele lui încerc că, răbdând eu, să mă rabde şi el pe mine. Dar, în afară de insuficienţele sufleteşti, sunt cele de natură biologică. Prin insuficientele sufleteşti poate avem şi noi o vină, insuficientele trupeşti poate vin din ambianta generală.

De ce atunci Părintele Isac Sirul, să zicem, se roagă să i se dea o boală?

Se roagă să i se dea o boală pentru că ştie ce mare forţă spirituală se afla în indurarea bolii.

Deci ei caută “cu lumânarea” forţa suferinţei?

Da, ei aşa se roagă, dar dacă ar fi căsătoriţi le-ar veni boala fără să se roage.

(Ha, ha, ha)

Lucrurile sunt complicate, nu trebuie să le amplificăm, nici să le reducem.

Senzaţia erotică a cuplului de a fi un singuri trup o realizează fitecine; nu mulţi totuşi. Este o chestiune care poate să fie şi în afara familiei. Există cazuri – cum se spune – când doi inşi s-au înţeles extraordinar sexual, au simţit că pe o realitate unitatea fizică în trup.

Nu numai fizic.

Sunt împreună toate, bineînţeles, sufletească, a întregului “dispozitiv” uman.

Chiar aşa, este un păcat să tot desparţi trupul prea mult de suflet. Toate sunt foarte legate, şi legătura aceasta nu trebuie văzută numai trupeşte.

Eu voiam să vă întreb, tocmai în sensul acesta, de a fi un singur trup, a celor doi care se iubesc, trebuie obligatoriu să fie consolidat prin conştiinţa că suntem una în doi.

Da, şi asta ne vine prin sfinţenie, care este de la Duhul Sfânt.

Bine, dar dacă sfântul este conştient că este sfânt, nu mai este sfânt.

Păi niciodată sfântul nu spune că este sfânt. Noi zicem de el!

Atunci nici cuplul nu o să spună că este una. Căci sfinţenia lui este să fie una.

Nu. E o datorie a mea să trăiesc conform rânduielilor şi învăţăturilor Bisericii. Dacă le trăiesc, vor vedea alţii dacă sunt sfânt!

Dar eu pot să nu-mi dau seama.

Să-mi dau seama când fac păcate categorice şi accentuate.

Dar nu fac. Stau acasă lângă soţia mea şi toropim amândoi în căsnicie. Nici adulter nu fac, nici nu o bat, nici nu o cert. Atâta doar că ostenim împreună. Dar n-am senzaţia că m-am sfinţit.

Nici sfântul nu are senzaţia că este sfânt. Totuşi este o mare deosebire între ei şi cei care trăiesc pe lângă ei. O vede toată lumea şi încep să-şi dea seama. Soţii au o oarecare conştiinţa că nu s-au înşelat unul pe altul, că au făcut cât au putut, dar tot mai erau multe: adică niciodată nu mă socotesc ajuns la sfinţenie. Şi tot aşa nici sfântul.


Atunci n-am cum să nu vă întreb acest lucru. Spuneţi-mi ce înseamnă, pentru evoluţia cuplului prin nuntă al doilea vin din episodul sfânt al Nunţii din Caana.

Al doilea vin? Adică a venit şi de la Dumnezeu o putere. N-a fost numai o înţelegere între ei ca să se căsătorească, a venit şi o încuviinţare de la Dumnezeu. Şi începusem să vă spun: acolo unde este o mare unire între doi, este Duhul Sfânt.

Nu se poate altfel.

Nu. Duhul singur ne uneşte fără să ne confundăm, şi simţim iarăşi că nu depinde numai de puterea noastră ca să fim în această unitate, depinde şi de El.

Dar este de ajuns această taină, care este rostită de preot când şi-a pus pirostriile pe cap, este de ajuns numai taina? Nu seamănă cu botezul? Şi la botez sunt din nou introdus în ambianţa harului, dar mai este şi o lucrare a mea. În căsnicie există simetria asta?

Sigur că da. Orice taină este o putere ce ţi s-a dat de la Dumnezeu. Dar această putere te angajează şi pe tine, cu efortul şi voinţa ta.

Ce să faci tu?

Să pui în lucrare această putere ce ţi s-a dat. Să pui şi tu de la tine tot ce poţi. E foarte greu să spui că până aici este lucrul meu, de aici încolo este lucrul lui Dumnezeu. Nu o putem face. Dar eu trebuie să fac totul, ca şi când ar depinde numai de mine. Şi totuşi, dacă am putea face totul ca şi când ar depinde numai de mine, atunci acolo a fost în primul rând darul lui Hristos.

În nunta din Caana, ceea ce m-a tulburat totdeauna este cât de simplu şi de prompt, de urgent, de nesofisticat realizează toată lumea prezentă la festin calitatea celui de-al doilea vin. Ba, mai mult, se creează o stupoare, căci de obicei vinul bun se dă la început. Vă întreb, dar răspundeţi-mi fără ocolire, aţi realizat în căsnicie, puteţi mărturisi la capătul unei vieţi, calitatea indubitabilă a celui de al doilea vin? Majoritatea căsniciilor sunt descrise cu un fel de amărăciune resemnată. Nimic din exaltarea mesenilor de la nunta din Caana, de a realiza calitatea vinului. Ce se strică în căsnicie de nu se adevereşte întâmplarea?

Poate că ceea ce spuneţi dumneavoastră e un fenomen mai nou, al slăbirii credinţei. Mai demult, oamenii nu gândeau aşa. Femeia spunea – întâi să merg la biserică, să fiu binecuvântată şi pe urmă să trăiesc cu el. Numeroşi soţi aveau conştiinţa aprobării şi binecuvântării Bisericii. Foarte mulţi consideră un păcat dacă trăiesc necununati la biserică. Vine şi harul care-i uneşte fără să-i confunde şi le întăreşte conştiinţa că sunt uniţi şi prin puterea lui Dumnezeu şi că au datoria de a rămâne uniţi prin aceasta şi chiar să facă efortul acesta. Divorţurile sunt un semn că a slăbit credinţa. În unele din imaginile vechi din catacombele primelor secole creştine, bărbatul şi femeia sunt prezentaţi ca având în mijlocul lor pe Hristos. El ne uneşte, El spune “să fiţi una în Mine, precum sunt Eu în Tatăl”, apoi cu atât mai mult să fiţi una – tu, bărbat şi şi femeie – în Mine.

Bine, asta-i ce trebuie să facem. Dumneavoastră puteţi să mărturisiţi că ştiţi cupluri care într-adevăr pot să spună la 80 de ani: ceea ce trăiam noi la 20 de ani, când ne sorbeam din ochi, nici nu se compară cu ceea ce trăim acum – cu vinul cel bun. Eu, spun sincer, n-am întâlnit până acum aşa ceva. Faptul că n-am întâlnit nu mă face să-mi pierd încrederea în făgăduinţa tainei, propunerea ei se menţine, după cum şi harul ei. Ce se întâmplă însă pe traseu? Iată, lumea a început să evite să se căsătorească. Pe un preot nu se poate să nu-l intereseze toate astea…

Constat şi eu asta, dar asta nu înseamnă că trebuie să aprob, că nu consider necesar ca Biserica să lupte pentru a aduce lumea la credinţă, şi astfel să descopere şi respectul căsătoriei. Problema este să crezi în Dumnezeu care este în toate, în taine mai ales. Sfânta Împărtăşanie ne întăreşte şi mai mult unirea cu toţii, este o unire specială între bărbat şi femeie pe care lăsat-o Dumnezeu, şi asta este taina căsătoriei, în tăria acestei unităţi speciale. Preotul ar trebui să predice astea mai serios. Este adevărat, când sunt tineri şi au plăcerea trupească se simt mai uniţi, când sunt mai bătrâni vin necazurile, nemulţumirea unuia de celălalt, şi totuşi parcă unirea este şi mai adâncă, aproape sfâşietoare…

Eu ţintesc undeva, şi de aceea vă întreb: taina cuplului, din care m-am considerat ca făcând şi eu parte, perceperea, sesizarea ei, poate fi arvunită de aici, de pe pământ, sau nu?

Sigur, tainele nu se dau ca să câştigăm din ele încă din viaţa de acum, să ne pregătim mântuirea pentru viaţa viitoare. Aşa este botezul, împărtăşania, toate sunt aşa. Căsătoria este o problemă mai deosebită. Legătura trupească dintre un bărbat şi o femeie ţine o vreme, apoi nu mai este. Însă ei rămân sufleteşte mai uniţi decât în tinereţe, decât era unirea trupească. Era o plăcere care nu mai este, dar rămâne totuşi sentimentul de preţuire a celuilalt, de înduioşare pentru tot ceea ce a făcut. Un profesor de la Facultatea de Teologie a pus întrebarea dacă suntem căsătoriţi în viaţa viitoare? Nu, nu mai suntem căsătoriţi în viaţa viitoare, atunci nu mai ţine taina de a fi bărbat şi femeie într-o legătură închisă în ea însăşi. Şi totuşi, ceea ce a fost în viaţa asta rămâne de neşters, întipărit. Vom fi uniţi cu toţii, şi spre această unire să tindem. Totuşi, această unire cu toţii nu devine uniformă, iarăşi este aceasta îmbinare între distinct şi unire. Eu mă voi întâlni cu mama mea. În mod deosebit, cu tatăl meu, cu copii mei care au murit înainte; şi ei se vor bucura de mine. Amintirile acestea bune nu se şterg. Au pus peste noi o pecete de afectivitate sfântă cu totul deosebită. Undeva am spus că trecutul este făcut ca să se uite. De fapt, să se uite relele, păcatele pe care le-am făcut. Binele nu-i plăcut să se uite. Binele nu se trece.

Conştiinţa că doi sunt una, pe care o constată bărbatul şi femeia iubindu-se, se poate realiza în afara familiei?

Nu, Biserica nu aprobă aceasta.

Din ce pricina?

Pentru că este o taină.

Adică te lipseşti de un har, de o putere.

Te lipseşti de Duhul Sfânt care te uneşte, te lipseşti de toate binecuvântările Bisericii. Hristos, prin binecuvântările Bisericii, vine între oameni. Nu numai în om, ci şi între oameni. Şi este un har special care intervine în legătură dintre bărbat şi femeie.

Atunci, din tot ceea ce aţi spus, reiese că scopul căsătoriei, al familiei este dobândirea acestei puteri, a harului de la Duhul Sfânt, şi nu procrearea?

Bineînţeles.

Deci, o familie care n-are copii şi n-a putut să i aibă…

Asta-i altceva. Dar dacă putea să aibă şi n-au avut, atunci căsătoria lor nu a fost la înălţimea tainei, a binecuvântării. Şi prin copii te uneşti. Să te uneşti în veci cu aceşti copii, ce mare bucurie!

Pe ucenic, pe fiul spiritual îl resimţi, ca părinte duhovnicesc mai profund decât pe “fiul de carne”?

Călugării au fii spirituali, n-au fii trupeşti. Dar un preot iarăşi are datoria să aibe şi fii spiritualii: însă altă este grija faţă de copilul tău, de familie, decât faţă de fiul spiritual.

Care-i mai temeinică dintre aceste două legături?

Amândouă trebuie să fie la fel de temeinice, dar nu-i atât de obligatorie şi atât de, mă rog, permanentă că datoria faţă de copiii pe care-i ai din familie.

Călugărul, se spune în budhism, în secunda în care vine şi intră într-o mănăstire, trebuie în chip evident să nu mai aibă nici un fel de dependenţa filială; faţă de tatăl lui. Maestrul lui spiritual este acum autoritatea supremă din momentul când intră în mănăstire.

Asta se spune şi în cărţile noastre vechi.

Aşa spuneţi.

V-am spus că la Lavsaicon, se dau vreo 70 de exemple de oameni care s-au dus în pustie şi nu mai vroiau nici măcar să vină să-şi vadă familia. Hristos Însuşi ne-a spus că un adevărat călugăr trebuie să uite de familie şi să aibe părinţi duhovniceşti, şi apoi fii duhovniceşti, însă acest lucru nu este valabil pentru omul care s-a căsătorit.

Dar nu se pune problema şi viceversa? În cazul acesta, şi legătura între fiu şi tatăl de carne este mai deosebită decât legătura dintre fiu şi părinte duhovnicesc, în sensul că este o antinomie, aşa cum spuneţi. Sunt egale, dar totuşi este mai tare cea dintre fiul de carne şi tatăl său.

Vedeţi, aici se poate spune că părinţii sunt cei care au datoria să cresca copiii, nu copiii să crească părinţii. Tatăl este deja bătrân. Căci mai trăieşte cât mai trăieşte, dar eu trebuie să caut înainte. Şi dacă m-am dus la mănăstire, să caut acolo. Şi să mă leg de un părinte duhovnicesc nu ca să-l îngrijesc eu, ci el să mă îngrijească pe mine. Adică totul merge în direcţia înainte, nu înapoi.

Spre fiu merge sau spre tată?

Merge spre fiu, nu spre tată. Tatăl, dacă a fost în stare să mă crească pe mine aşa cum trebuie, va fi fericit cu aceasta. El nu va avea mai mare fericire decât să ştie că m-a dăruit cu totul lui Dumnezeu. Nu-i va trebui să am eu grijă de el, ca el a văzut că a realizat creşterea mea cu adevărat. Şi iarăşi părintele duhovnicesc din mănăstire, nu va avea el grijă să aibe fiul duhovnicesc grijă de el. Este bucuros că l-a făcut pe el să meargă înainte. Înseamnă că el este deasupra nevoilor de a fi sfătuit de fiul său.

Într-un cuplu de credincioşi care s-au căsătorit, aşa cum spuneaţi înainte, legătura erotică, sexuală, slăbeşte de la sine. Ei însă, credincioşi fiind, trebuie sau nu să vrea, cu de la sine putere, să se stingă erotic?

Da, e bine. E bine să se împuţineze erotic, mai ales de la o vreme, când legătura trupească nu mai are perspective de a aduce copii. Am auzit că sunt familii care duc o viaţă de mare curăţenie chiar din tinereţe.

Cunoaşteţi “Flautul fermecat” al lui Mozart. Tema lui este evoluţia unui cuplu care trece prin multe iniţieri, nu le discut eu calitatea – până când ajung bătrâni, la o treaptă foarte sus. Dar majoritatea operei o reprezintă cântecele de dragoste între doi oameni tineri: Tamino şi Pamina, aşa cum se numesc ei. Lucian Pintilie, marele regizor, a pus-o în scenă. El, din cap locului, a ales doi actori bătrâni, ieşiţi la pensie. Deci de la început, este un cuplu bătrân, aceşti tineri sunt de fapt bătrâni. Pe modelul acesta trebuie să se comporte tinerii care se căsătoresc? Când pornesc aventura casatoiriei trebuie să fie ca pruncul din braţele Maicii Domnului? Teologia mistică bizantină a figurat prima arhetipul pruncului bătrân, din această cauză au fost închipuite modificări morfologice, în care pruncul nu seamănă cu acela de pe cutiile de lapte. Credeţi că în căsătorie trebuie să funcţioneze modelul tinerilor bătrâni, care-şi anticipează sorocul?

Evdokimov, în “Leş sacrements de l’amour”, susţine că nu-i important să aibe copii cei ce se căsătoresc, importantă este dragostea dintre ei. Dacă ar putea trăi în curăţenie nu-i opreşte nimeni să se întregească spiritual. Biserica nu vrea să ceară lucruri peste măsură de grele, oamenii trebuie să crească spiritual. Faptul că-şi iau răspunderea sa facă şi să crească copii este deja un lucru destul de serios.

Revista “Interval” – foarte bună – i-a luat un interviu arhimandritului Teofil Paraianu. A acceptat, ca şi dumneavoastră să fie întrebat orice; bineînţeles, cu o îndrăzneală măsurată. La un moment dat, reporterul îl întreabă nişte lucruri care ţineau de intimitatea sexualităţii. Arhimandritul a răspuns cu o smerenie formidabilă. A zis: nu mă întrebaţi ca eu nu cunosc chestiile astea, eu mă adresez preoţiei ortodoxe care faţă de catolicism, trăind căsnicia cu structurile specifice, are competenţa ei. În acest sens întreb: în “Filocalia” pe care aţi tradus-o, am observat cum e pusă tema curviei. Am mai constatat că este totdeauna văzută ca o consecinţă, nu ca un păcat de sine stătător. Ai mâncat prea mult, banii, beţia, trufia atrag după ei desfrânarea. Deci curvia este mijlocita de alte păcate, nu este luată în sine, în perspectiva păcatului ontologic. Din contră, tot comentariul modern al psihanalizei care asediază conştiinţa unui om tânăr, accentuează elanul erotic ca fiind în sine, îl descrie în sine, deci nu-l diminuează ca o consecinţă a altor păcate “majore”. Cum vă explicaţi că în limbajul Părinţilor el este dedus din altceva, şi că nu s-a făcut o teologie a pulsiunii sexuale în sine şi a orizontului ei?

Ar trebui citite cu atenţie cât mai multe texte. Eu cred că sunt şi texte în care curvia este descrisă ca patima în sine. Cred că sunt şi oameni care, fără să aibe alte păcate notabile, săvârşesc păcatul curviei. Nu sunt totdeuna păcatele legate între ele. Este câte unul care are slava deşartă, fără a avea pretenţia de a fi bogat, da-i place să fie lăudat pentru aşa păruta smerenie a lui. Sunt şi legate, sunt şi nelegate între ele. Curvia cred că este legată şi sporită de alte patimi, dar că este şi în sine. Sigur că, dacă mănânci mai mult, dormi mai mult, ai bani mai mulţi, dacă eşti mai frumos, patima se dezvoltă. Dacă nu le ai pe acestea, poate slăbeşte şi ea. Patimile se şi întăresc una pe alta şi, dacă nu sunt prea legate, mai şi slăbesc.

Apelând la competenţa dumneavoastră ca preot căsătorit, credeţi că există castitate fără incontinenţă?

La ce incontinenţă vă referiţi?

Adică fără să opreşti sexualitatea.

Cred că da.

Comentariul modern al psihologilor, al psihanaliştilor, adunaţi pe această pulsiune, au identificat în chip existenţial că există o castitate în interiorul sexualităţii: poate pe cea care aţi văzut-o dumneavoastră în tren. Dumneavoastră nu aveţi de unde şti dacă tinerii aceia nu trăiau cumva împreună. Credeţi că se poate presupune aşa ceva?

Da, eu cred că exista o curăţenie a dragostei între tineri.

Deci plăcerea este mai puternică decât acea curăţenie?

Experienţa păcatului măreşte păcatul.

Să încercăm să tălmăcim ceva din Matei, cap. 19, unde zice: “Şi au venit la El fariseii, ispitindu-l şi zicând: Se cuvine, oare, omului să-şi lase femeia sa, pentru orice pricină? Răspunzând, El a zis: N-aţi citit că Cel ce i-a făcut de la început i-a făcut bărbat şi femeie? Şi a zis: Pentru aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va lipi de femeia sa şi vor fi amândoi un trup”. Şi mai departe spune: “Iar Eu zic că oricine va lăsa pe femeia sa, în afară de pricină de desfrânare, şi se va însura cu alta, săvârşeşte adulter; şi cine s-a însurat cu cea lăsată săvârşeşte adulter. Ucenicii i-au zis: Dacă astfel este pricina omului cu femeia, nu este de folos să se însoare. Iar El le-a zis: Nu toţi pricep cuvântul acesta, ci aceia cărora le este dat”. Deci, ucenicii spun că se înţelege că este bine să nu aibă femeie…

Pentru ca să nu fie ispitiţi să treacă pe urmă la altă femeie.

Mai bine să nu se însoare – spune. Iar Iisus se inţelege că este de acord. Şi spune: că nu toţi pricep asta, ci numai cei cărora le este dat. Să fie aceasta o prefigurare a monahismului?

Cred că da. Fiecare om are nişte daruri, predispoziţii. Unii sunt mai porniţi spre plăcerea aceasta, alţii mai puţin şi au o înţelegere mai mare a celor spirituale. Dacă cineva simte că ar putea să trăiască necăsătorit, să o facă neantarziat.

Dar fără să păcătuiască.

Da, fără să păcătuiască. În castitate.

Indiferent că eşti în oraş sau la mănăstire.

Aşa, da.

Că este aşa, şi Mântuitorul continua versetul şi spune: “Că sunt fameni desfrânaţi”. Asta înseamnă…

Nu, însemenează om castrat. Turcii castrau. Dar sunt unii castraţi de la Dumnezeu, nu le-a dat aceata pornire.

Uitaţi cum se spune: “Sunt unii fameni care s-au născut aşa din pântecele maicii lor” – natural, nu?

Da, aşa s-au născut, fără pornire.

“Sunt alţii – zice Mântuitorul – pe care oamenii i-au făcut fameni. Şi sunt fameni care s-au făcut fameni pe ei înşişi, pentru împărăţia lui Dumnezeu”. Ăsta-i Origen?

Cred că nu-i Origen. Pentru că Origen s-a făcut famen trupeşte, pe când este bine să te faci famen spiritual.

El spune că cine poate să înţeleagă să înţeleagă.

Da, cine are forţă spirituală să fie ca un famen, fără să se castreze. Origen s-a castrat la propriu. Şi sunt şi printre călugări destui care nu sunt fameni de la naştere, ci care au atâta credinţă care-i face să nu meargă la viaţa aceasta, şi să trăiască în curăţenie. Aceştia sunt cei care se fac fameni pentru împărăţia lui Dumnezeu, nu Origen.

Este un act sinergie?

Da, este un act sinergic, de la Dumnezeu, dar şi o voinţă a omului. Aceasta este o mare vitejie. Ferice de cei care pot să facă aceasta. Şi cred că la femei este mai uşor.

De ce?

Pentru că femeile trebuie să aştepte propuneri de la bărbaţi, pe când bărbaţii vin ei…

Adică să fie ispitite.

Da, şi dacă au ocazia să fie într-o viaţă mai retrasă, n-au ocazia să fie atât de ispitite. Şi la femei este mai uşor pentru că ştiau, cel puţin înainte era aşa, că vor aduce un copil din flori, va râde lumea de ele. Bărbatul are o legătură cu o femeie, apoi cine mai ştie? Pentru el este mai uşor să ispitească, şi poate de aceia femeile se duc mai uşor la mântuire.

Aş vrea să vă pun o întrebare mai teologică. Labilitatea Evei este o labilitate morală sau duhovnicească? Prin labilitate etică a păcălit-o şarpele, sau printr-o labilitate duhovnicească, mistică?

Eva este o mare taină, este foarte greu să decidem cum a fost, poate că sunt multe înţelesuri aici. Omul a fost făcut la început cu o predominare a spiritului în el. Nu-l prea interesau lucrurile materiale ca mâncarea, ca unirea trupească. Vedea lumea că un diafan, vedea ceea ce este spiritual în lume. Or, Eva a fost ispitită să caute şi o plăcere în cele materiale. Poate că în privinţa aceasta ea este mai slabă decât bărbatul.

Deci duhovniceşte.

Da, duhovniceşte poate e mai slabă. Mai uşor de ispitit, dar parcă stă în contrazicere cu ceea ce am spus înainte. Ea ispiteşte mai mult, dar ispiteşte din slăbiciune parcă.

Deci forţa, puterea nu ispiteşte?

Pare a fi ceva în contradicţie cu faptul că nu ea se oferă bărbatului, ci bărbatul îi cere să se ofere, că ei îi plac cele ce se văd, mai mult decât bărbatului, care le vede parcă mai mult pe cele spirituale decât le vede ea. Şi asta o face poate să cadă mai uşor.

Poate că din această cauză, tipologic, aşa este redată în icoană, Maica Domnului reprezintă pe Eva înduhovnicită. Din această cauză, imaginea catolică a tabloului religios, care accentuează feminitatea, pe frumuseţea madonelor, din capul locului nu mai poate scandaliza printr-o feminitate explozivă, nouă, nemaiantalnită, restaurată.

Cred că asta este, da, Sfântul Chirii din Alexandria, în cartea care va apărea acum, “Transparenţe pline de graţie în Vechiul Testament”, spune mereu că omul, prin Hristos, este redus la starea de dinainte de păcat. Deci, înainte de păcat a fost o stare duhovnicească, ce putea să înainteze în duhovnicie, fără să se fi întrupat Hristos.

Dar această stare îndumnezeită nu reprezintă mai mult decât starea adamică? Raiul este acelaşi cu raiul lui Adam? Sunt oare compatibile?

Sfântul cam aşa spune, că am fi ajuns acolo dacă am fi fost mai rezistenţi, mai tari la ispitele materiale ale lumii, şi deci la ispită trupească a femeii. Poate că am fi crescut la această duhovnicie la care este dus sfântul. Se pune întrebarea: bine, dar cum putem noi acum, după ce purtăm urmele păcatului şi slăbiciunile lui, să ne mai urcăm la această stare? O putem face numai prin Hristos. De aceea trebuie să ne unim cu Hristos, care a restabilit omul de dinainte de cădere, care-l avea pe Dumnezeu în el. Eu am scris cartea aceea “Iisus Hristos sau restaurarea omului”, şi unii dintre profesori m-au întrebat: cum restaurare, numai restaurare? N-am ştiut de Sfântul Chirii din Alexandria şi, uite, sunt confirmat de el; căci nu-i numai restaurare, ci şi îndumnezeire. Adică şi ceva în plus!

Şi o îmbogăţire. Părinţii vorbesc – nu pot i să vă spun cine anume – ca cele două raiuri sunt diferite.

Sfântul Chirii nu vorbeşte aşa. Eu n-am pus această problemă în introducere, las pe fiecare să-l citească pe Sfântul Chirii. El spune că vom fi reduşi la raiul de la început.

Dar mai este oare compatibil acel rai? Raiul nu evoluează?

I-a mutat în rai pe cei care au căzut în iad; Hristos i-a mutat în rai.

În acelaşi rai?

Da, în acelaşi rai, aşa spune. Acum este greu, în ceea ce priveşte acest rai, nu trebuie înţeles că se elimină Universul; noi nu scăpăm de Univers. Raiul este tot Univers, dar un Univers devenit transparent, spiritualizat.

Dar atât timp cât Sfântul Grigorie de Nyssa are o viziune atât de dinamică asupra noului eon care aşteaptă, nu putem admite şi o dinamică a raiului? Nu-şi potriveşte Dumnezeirea ambiantă pentru noua postură a omului? Nu este mai complex omul îndumzeit decât Adam?

De aceea m-am mirat şi eu de Sfântul Chiril, pentru că şi eu am dezvoltat ideea acesta.

Cred că vă este specifică.

Cred că vom înainta la nesfârşit în această dumnezeire, şi am luat ca model pe Iisus Hristos de pe Tabor, şi pe Moise, şi pe Ilie, plini de lumină, dar nu ştiu dacă în lumina te poţi opri vreodată, dacă în cunoaştere te poţi opri vreodată, dacă în iubire te poţi opri vreodată. Însă pe de altă parte cred că nici Universul nu va fi anulat, într-un fel vom vedea şi prin Univers pe Dumnezeu. De aceea, în pictura Bisericească sunt date amănunte concrete despre iad, dar foarte puţine despre rai.

Tot timpul răul este mai expresiv decât binele!

Ha, ha, şi îl cunoaştem.

Nu este asta o dovadă că într-adevăr am căzut?

Şi recunoaştem că trăim în el.

Cum vedeţi maternitatea în perspectiva iconomiei Evei, a biografiei ei mondiale? Deci maternitatea în general, nu a Maicii Domnului, care este un apogeu. Eva, în rai, avea disponibilitate pentru maternitate?

Cred că da, deşi Părinţii spun că oamenii s-ar fi înmulţit fără legătură trupească. Dar eu cred că totuşi o anumită unire trebuie să fi fost şi acolo, pentru că de ce femeia ar fi fost făcută aşa cum este făcută, cu organele ei, şi bărbatul cu ale lui? Cred însă că, pe altă parte, era foarte puternică viaţa spirituală în ei încât aceasta copleşea plăcerea trupească; era aproape că o naştere dintr-o mare iubire între ei, dintr-o mare iubire spirituală.

Nu ajungem la un “emanaţionism”?

Nu. Emanaţionism este mai degrabă când mergem pe partea trupească.

Totuşi naşterea Atenei din ţeasta lui Zeus ar fi destul de asemănătoare.

Mai degrabă iubirea este faptul voinţei şi faptul personal. Şi cred că iubirea era atât de mare în ei, de ordin spiritual, încât aceasta provoca nişte fenomene în trupul femeii. Precum a provocat venirea Duhului Sfânt în trupul Evei Celei noi.

Vi se pare că maternitatea pe care o posedă orice femeie, ca un orizont, este o stavilă pusă de Dumnezeu în calea unei ispite continue?

Da, de aceea Dumnezeu a dat-o, ca urmare a păcatului, să nască în dureri.

Deci, naşterea în dureri este stavilă în cazul acesta.

Femeia se mai gândeşte şi la durerile naşterii, şi la toate grijile care vin de pe urma copiilor, şi asta o face să se mai ferească şi în special cu bărbatul cu care nu este căsătorită, care nu-şi ia angajamentul să o ajute în creşterea copiilor. Dar cred că femeia este făcută să nască, însă altfel decât prin această legătură trupească. Nu ştiu cum era copleşită plăcerea trupească prin această dragoste foarte spiritualizată. Sunt lucruri de taină.

Totuşi eu v-aş aduce mai încoace, în zona sfatului, iar asta este şi ultima întrebare. Aţi inaugurat azi ceva insolit: O teologie a grijii. Astfel aţi arătat cuvântările grijilor bune, rolul lor în terapeutica cuplului, de asemenea, trambulina către sfinţirea lui. Deci, societatea modernă, a cărei permanenţă obsesie este ameliorarea vieţii…

Societatea de consum.

Da, confortul, care preia majoritatea ostenelilor cuplului: grădiniţe luxoase, guvernante dibace etc. Cuplul, mai mult sau mai puţin, se eliberează de avatarurile căsniciei, cum se zice, putând să-şi trăiască tinereţea în voie. Vedeţi un lucru bun în asta?

Nu, absolut nu. Dimpotrivă, aceasta slăbeşte legătura între bărbat şi femeie. Familia a slăbit enorm în Occident. În Suedia nu se mai căsătoresc nici 3% din oameni. Femeia are şi ea serviciu, câştigă bani, copiii îi dă la grădiniţă, dar se plângeau toţi de copiii străzii, care au început să fie şi la noi. Le pune cheia de gât şi pleacă, femeia pleacă. Atunci de ce să-i mai faci? Atunci de ce să mai fim împreună, dacă nu avem nişte griji împreună?

Grija uneşte.

Grija pentru altul, iubirea pentru al treilea, grijă pentru al treilea, faţă de care ai o datorie. Aici este încă un reflex al Treimii. Este bine oare că mergem spre o disoluţie a familiei? Eu cred că nu-i bine. Îmi spunea cineva că a fost într-un sat, şi şcoala era închisă. Nu mai erau copii în sat. Sunt şi astea nişte forme apocaliptice, ne distrugem noi pe noi.

Aveţi îngăduinţa faţă de avort?

Nu.

Ieri spuneaţi că Biserica sare ca arsă la erezie, dar are milă. Avortul nu este o erezie, este ceva penal. Dacă aveţi milă de Nicolski, de ce sunteţi atât de categoric cu avortul? Ca şi femeile cer milă, că se chinuie cu copiii.

Faptul că ne comportăm altfel faţă de păcat decât faţă de erezie arată şi aici o deosebire. Femeia care a făcut un avort nu este iertată simplu, ci i se dau atâţia ani de ispăşire. A venit la mine odată o femeie care era de vreo 70 de ani şi făcuse un avort, şi preotul i-a spus să nu se împărtăşească niciodată, până la bătrâneţe. A venit la mine să mă întrebe ce să facă. Ea însă se chinuia spunând că a omorât un om. Deci, nu este iertare aşa simplă, ci pocăinţă.

Şi cu ăştia care au greşit unui popor întreg pentru ce sunteţi aşa de clement? Fiţi la fel de răspicat că şi cu avortul.

Tot aşa spuneam.

Ieri aţi spus: noi nu judecăm, noi lăsăm în pace. Biserica să penalizeze.

Dacă Nicolski merge la un preot, acesta îi spune: ai omorât atâţia oameni; nu te vei împărtăşi.

Păi nu merge, ca el este evreu.

Dacă nu merge…

Ce fac atunci? Trăieşte într-o societate.

Am eu oare dreptul să mă amestec în alte societăţi, la evrei şi la alţii? Aici intervine rolul sinagogii.

Biserica condamnă fără să ezite avortul. Eu nu discut acum despre relaţia dintre părintele duhovnicesc şi cutare femeie care se mărturiseşte. Biserica Ortodoxă şi cea Catolică declară public că este o crimă.

Dar nu spune: cutare şi cutare au făcut un avort.

Nu spune. Dar de ce nu face acelaşi lucru în plan politic. De fapt, nici nu este un plan politic.

Ba da, Biserica condamna pe toţi cei care nu sunt credincioşi şi pe toţi cei care adopta marxismul ca doctrină.

A dat Preafericitul Teoctist vreun act? Cred că toate partidele i-ar sări în cap că nu este pluralist. Dar în privinţa avortului, a dat ceva? Nimic, şi este o crimă care se face nepedepsita de 2 ani. Dumneavoastră, prin influenţa dumneavoastră, trebuie să interveniţi.

Eu cred că Biserica condamna avorturile. Biserica condamna prin canoane care sunt mereu actuale.

Public, aici? Niciodată. Biserica Ortodoxă Romana tace ca de obicei!

Negreşit trebuie să facă ceva. Dar eu cred că a şi făcut.

Până acum, cel puţin, nu am cunoştinţă să fi făcut ceva…


extras din cartea Şapte dimineţi cu Părintele Stăniloae