Viaţa de monah, deşi uneori
am numit-o nebunie, esenţial nu se deosebeşte de viaţa creştinului obişnuit,
mai ales a creştinului care poate conştientiza chemarea lui Dumnezeu. Viaţa de
monah este viaţă de rugăciune, de unire cu Dumnezeu şi aceasta este,
într-adevăr, viaţa fiecărui creştin.
Părintele Sofronie spunea:
,,Una este mântuirea omului, căci Dumnezeu a dat aceleaşi porunci şi aceeaşi
Evanghelie şi Maicii Domnului şi Sfinţilor şi tuturor, până şi mie,
păcătosului“. Deci, dacă sunt pentru toţi aceleaşi porunci şi aceeaşi
Evanghelie, aceeaşi este şi mântuirea, aceeaşi este şi calea, deşi, în detalii,
ia tot felul de forme.
La mănăstire se cultivă
retragerea din lume, singurătatea şi tăcerea. Dar şi în îmbulzeală şi în
învălmăşeală se poate găsi mântuirea. Sfântul Siluan îl menţiona pe Sfântul Ioan
din Kronstadt care, deşi a trăit în condiţii de viaţă agitată, fiindcă îi iubea
pe oameni, se ruga pentru ei şi rămânea, prin rugăciune, în gloată ca şi
monahul în tăcerea chiliei lui. Deci, atât tăcerea, cât şi tumultul să se
recunoască în dragoste. Dar dragostea trebuie câştigată.
Începutul iubirii poate fi
acesta: dacă nu vrei să spui ca Sfinţii Părinţi: ,,Eu sunt cel mai păcătos“,
măcar să-ţi dai seama că tot păcatul trăieşte în tine. Şi văzând aceasta, ne
recunoaştem reciproc. Te cunosc mai mult decât crezi sau decât cred eu, prin mine
insumi. Atunci, în loc să-l judecăm pe aproapele, să-l iubim, căci şi Dumnezeu
mă miluieşte pe mine. Hai să facem ca Dumnezeu! Să nu mă enerveze aproapele cu
felul lui de a fi, căci şi eu enervez pe alţii că sunt aşa. Dar cum mă schimb eu
din acest ,,aşa“? Dar el cum se schimbă din acest ,,aşa“, chiar dacă ,,aşa“-ul
lui nu este ca al meu, ci altfel?
Dar îi pot înţelege durerea
şi-i pot compătimi slăbiciunea. Prin compătimirea aceasta mă unesc cu fratele
meu, chiar începând de la păcat. Şi iată că Dumnezeu face o astfel de minune că păcatul, care este despărţire şi moarte,
să devină - paradoxal -
viaţă şi apropiere, unire între oameni. Să vă povestesc acum o întâmplare care
lămureşte mai bine cele ce am spus.
Erau într-o gară, în Anglia,
doi oameni şi acolo, fireşte, era aglomeraţie mare. Unul din ei zicea: ,,Ah!
tare nu sufăr îmbulzeala asta, mulţimea asta care forfoteşte, oamenii aceştia“.
Celălalt i-a spus: „Eu în fiecare văd, potenţial, un prieten, un frate. Tu
trăieşti în îmbulzire şi în gloată. Eu trăiesc într-o adunare de
prieteni şi de fraţi“.
Lăuntric, acest lucru este
adevărat. Cel puţin eu am învăţat de la acela că tu, în măsura în care îţi este
dat, poţi schimba atitudinea gloatei. Şi vă mai spun că acela care vedea
prieteni in masele de oameni nu avea frică de nimeni: mergea pe străzi în
puterea nopţii, căuta îmbulzeala oriunde şi n-a păţit niciodată nimic. Ştiu
însă că celălalt a avut de suferit, de câteva ori, de pe urma gloatei. Acum nu
vă îndemn să faceţi toţi la fel, dar totuşi de aici se desprinde, evident, o
morală.
Spuneţi-ne, părinte Rafail,
de ce v-aţi făcut călugăr şi dacă sunteţi satisfăcut de starea aceasta pe care
o aveţi?
Şi călugărirea mea a fost o
criză, paralelă cu cea a revenirii la ortodoxie. Căci mă gândeam: ,,Nu cumva
dracul nu numai să mă întoarcă la ortodoxie, ci să mă facă cumva şi călugăr?!
Ce nefericire, ce nebunie, ce smintiri!“. Dar tot acelaşi „şarpe“ îmi spunea:
,,Dar dacă acesta este un lucru bun, pe care Dumnezeu îl vrea?“. ,,Nu“, mă
împotriveam eu. Până la urmă am ajuns la aceeaşi soluţie: ,,Doamne, dacă vrei
să fiu călugăr, Tu trebuie să mă convingi, prostia mea să o convingi; inima asta
întunecată să o convingi“.
Dacă sunt satisfăcut de
călugărie? Vă mărturisesc că, mulţumită lui Dumnezeu, n-am avut niciodată, după
aceea, vreo îndoială în toate încercările prin care am trecut. Sunt însă foarte
nesatisfácut de rezultate, dar asta nu-i din vina lui Dumnezeu, ci din vina
mea. M-a trecut Dumnezeu prin crize, dar mi-a vorbit. Şi m-a convins, în loc
să-mi tragă două palme şi să-mi zică: ,,Acum, vino şi stai în casa Tatălui tău,
ca Fiul risipitor“, mi-a dat mângâierea de a cunoaşte ortodoxia, nu ca fiind mai
puternică sau mai adevărată, ci ca fiind însuşi sufletul omului, aşa cum l-a
făcut Dumnezeu. Totuşi, celor care voiesc să vină la ortodoxie le spun: ,,Dacă
cred în ortodoxie, cred ca şi Sfântul Apostol Pavel care voia ca toată lumeatsă
fie aproape sau întocmai cum era el, afară de lanţurile cu care era legat pentru
Domnul, afară de suferinţele pe care le indura pentru Evanghelie“.
În legătură cu ce am trăit
eu pentru călugărie, aş spune că parcă m-a îmbătat Dumnezeu cu câţiva litri de
ţuică puternică, pentru câteva luni. În anii aceia (aveam 18-19 ani), căutam pe
furiş - căci mă pregăteam să intru în viaţă, să mă căsătoresc, să am o femeie,
ca toată lumea - care din fetiţele ce mă înconjurau ar fi putut să-mi fie
nevastă. Dar căutam de la Domnul să-mi dea aceasta, fiindcă ştiam că nu-i lucru
uşor căsătoria. Deci, mă uitam la fetele din clasă, de pe stradă, la cele cu
care mă mai întâlneam căutând un semn de la Dumnezeu şi parcă nu mai venea. Şi
se părea că timpul trece şi îmbătrânesc, iar eu nu văd nicio fată despre care
Domnul să-mi fi dat un semn evident că ar putea să-mi fie nevastă. Dar, după nu
ştiu câte luni, mi-a venit, ca unui om care se trezeşte din beţie, gândul
călugăriei. Acest lucru, pe care îl numisem în înverşunările mele şi smintire,
şi nebunie când eram cu protestanţii, doream să mi-l imaginez ce poate fi cu
adevărat. Mă aflam în Franţa şi mă gândeam chiar să mă duc şi pe la catolici,
măcar să-mi dau seama ce face călugărul. Bunăoară, se scoală dimineaţa, se duce
la biserică, dar după aceea ce face? Deci, ce este călugăria, la modul practic? Cu toate nedumeririle mele, aveam în mine un aşa dor, un aşa drag şi simţeam în
mine ceva aşa de puternic, anume că acesta-i lucrul pe care l-am voit din
copilăria mea.
Între timp mă întâlnisem cu
părintele Sofronie, care mi-a confirmat că această chemare nu era o beţie de
tânăr, ci era de la Dumnezeu şi că trebuie să-mi termin şcoala, dar pentru
mănăstire, ca pregătire pentru viaţa călugărească. După aceasta, la un moment
dat, întorcându-mă în Franţa ca să mai fac un an de şcoală, mi-am amintit că
înainte fusese un timp când mă uitam în jurul meu, în clasă, pe stradă şi
printre prietene, căutând o fată care ar fi putut, de la Domnul, să~mi fie cândva
soţie.
Cum am uitat, când am uitat
să mai caut aşa ceva, cum m-a îmbătat Dumnezeu de n-am mai văzut în jurul meu,
la vârsta aceea - tânăr, de 18 ani şi, vă spun, nu un înger - şi n-am mai dorit
însoţirea cu o fată, nu ştiu. Vă spun aceasta ca să înţelegeţi ce lucru minunat
poate să facă uneori Domnul cu un necredincios, cu un om păcătos ca toţi
oamenii şi poate chiar mai mult decât toţi oamenii.
Pr. Rafail Noica
Sursă: Ortodoxia Tinerilor
0 comments:
Trimiteți un comentariu