Din când în când apar la
suprafaţă tot felul de nemulţumiri ale unor radicali legate de faptul că statul
promovează religia prin instituţiile sale. Chiar dacă nu ni se spune direct, la
bază disputa e de ordin filozofic şi istoric şi porneşte de la o încleştare
veche şi destul de crâncenă cu privire la modul cum ar trebui definită
modernitatea şi statul laic. În practică, această dispută se traduce fie prin
contestarea însemnelor religioase în instituţiile publice, fie prin argumente
conform cărora religia nu ar trebui predată deloc, fie prin atacarea manualelor
de religie care nu corespund ideilor delatorilor şi care de aceea trebuiesc
retrase de urgenţă de pe piaţă (aceasta a fost formularea făcută recent de
nişte militanţi atei: „de urgenţă"!). Motivele invocate sunt mai mult sau
mai puţin triviale şi nu aş vrea să imi pierd vremea cu poveşti stupide de
genul „care este impactul asupra unui copil care este învăţat despre iad şi rai
sau care se uită la o icoană sau la o cruce?" etc. Vă sfătuiesc doar atât:
uitaţi-vă în ochii părinţilor şi bunicilor d-vostră şi încercaţi să intuiţi
efectul „devastator" al moralei creştine asupra lor; ascultaţi-i să vă
povestească cât de „traumatizaţi" au fost ei de aceste chestiuni când au
fost copii...
Dar în cacofonia de păreri
şi violenţa de atitudine care am văzut că s-au iscat în jurul polemicii, merită
să punem puţină ordine şi să formulăm câteva poziţii de principiu. Acestea au
fost deja argumentate, dar văd că trebuiesc repetate la răstimpuri. Mai întâi,
nu există şi nu a existat niciodată un stat care să fie absolut neutru din
punct de vedere axiologic în raport cu societatea în care acţionează. Aceasta
ar însemna un stat apolitic, ceea ce e o contradicţie în termeni. Ca atare, un
asemenea stat nici nu ar putea şi nici nu ar fi dezirabil să existe câtă vreme
funcţia oricărui stat este să reprezinte. Punctul doi, statul nu beneficiază de
nici un primat în raport cu societatea pe care o reprezintă, nici din punct de
vedere ontologic şi nici din punct de vedere filosofic. Altfel spus, societatea
creează statul (şi nu invers) iar acesta este acolo să protejeze societatea, nu
pe sine sau vreo teleologie mai mult sau mai puţin arbitrară în raport cu
societatea.
Aceste două puncte
coroborate, ne duc la următoarea concluzie: dacă societatea este religioasă,
statul are nu doar dreptul ci chiar obligaţia faţă de cetăţenii săi de a-i
educa în sensul religiei sau al religiilor pe care o împărtăşesc oamenii.
Aceasta nu înseamnă că un asemenea stat ar fi o teocraţie, deoarece legile sale
sunt seculare. Dar aceasta înseamnă că majoritatea este respectată şi
reprezentată de statul pe care îl susţine şi că minorităţile (atee, agnostice
etc.) sunt tratate ca atare: ca minorităţi. Adică li se asigură libertatea de
conştiinţă, practicarea propriului cult sau a nici unui cult, fără însă să fie
urcate pe un piedestal prin care statul, suprasensibilizat la doleanţele
acestora, ajunge să fie instrumentul lor sociologic activ prin care să schimbe
morfologia culturală a unei ţări!
Într-un stat precum România
în care peste 90% din populaţie s-a definit ca fiind creştină, statul pur şi
simplu NU ar trebui să aibă dreptul să scoată cruci şi icoane din şcoli dacă
comunităţile locale le doresc şi nici să ia prea în serios cererile unor
exaltaţi care au probleme cu crucea la modul general. Aceştia din urmă
trebuiesc doar mângâiaţi părinteşte pe creştet pentru că evident au nevoie de
atenţia noastră, dar cam atât. O atitudine contrară din partea statului nu ar
face decât să dea curs unor apucături tiranice şi chiar totalitare, deoarece o
asemenea atitudine ar fi îndreptată împotriva unor majorităţi largi din
societate, în numele unei ideologii politice a laicităţii radicale reprezentată
doar de o minoritate.
Autor: Camil Roman - doctorand
al Departamentului de Politică şi Studii Internaţionale de la Universitatea
Cambridge.
Sursă: România
Liberă
2 comments:
Se vede ca nu ati trait in Romania in ultimii ani. Credinta nu inseamna obligarea la indoctrinare si intoleranta religioasa obligatorie prin invatamantul de stat. In secolul XXI este nepermis sa confunzi scoala cu biserica (indiferent de confesiune).
Urmariti in direct la televiziunea nationala (11.09.2012) chiar exemplul pe care ministrul educatiei il da elevilor si societatii in legatura cu subiectul discutat (notati si prestatia jalnica a Ralucai Belciu, prin comparatie cu jurnalista romana ce transmite din Grecia).
Sincer, sunt dezamagita ca studiati la Cambridge si scrieti despre realitatea din Romania fara sa va documentati corespunzator. Video de urmarit de la minutul 24:38.
http://www.tvrplus.ro/editie-ora-de-stiri-50768
Fara ura si fara partinire (Sine ira et studio) – Tacit.
Prin ora de religie se urmează același principiu pentru care sunt introduse diverse materii în programa școlară: se predă elevilor ceea ce părinții lor consideă că au nevoie pentru educația copiilor lor și, neputând să facă această educație acasă, au încredințat-o statului.
Dacă părinții vor ca, copiii lor să fie învățați și despre religia pe care ei o urmează de ce să nu li se accepte această cerere? Dacă ei nu vor, nimeni nu îi obligă: ora de religie nu este obligatorie, părinții pot spune ”nu” și asta e tot.
Eliminare orei de religie, în pofida tuturor celor care o vor în școală - ȘI DOVADA CEA MAI CLARĂ CĂ O VOR ESTE CĂ ÎȘI DAU COPIII LA ACEASTĂ ORĂ - este o îngrădire a libertății religioase din partea unui grup al societății. Din păcate, acest grup este hoțul care strigă hoțul. El vrea să impună tuturor acestor părinți să nu fie educați copiii lor așa cum părinții doresc.
Trimiteți un comentariu