Starețul
se purta cu multă grijă până și
față de
plante: chiar și față de
ele orice grosolănie ce putea să le aducă daună o socotea potrivnică învățăturii
harului. Îmi amintesc cum odată mergeam cu el pe poteca ce ducea de la
Mănăstire la colibă(1) unde am petrecut un an. Coliba se află la un kilometru
de Mănăstire. Starețul
venea să vadă sălașul
meu. Purtam în mână toiege, lucru obișnuit în locuri muntoase. De amândoua părțile
potecii creșteau
smocuri rare de ierburi sălbatice înalte. Cu gândul de a nu lăsa iarba să
crească peste potecă am lovit cu toiagul una din tulpinile acelea lângă vârf,
spre a împiedica semințele
să se coacă. Această mișcare
Starețului
i-a părut sălbatecă și,
mirat, a clătinat ușor
din cap. Am înțeles
ce însemna, și
m-am rușinat.
Starețul
spunea că Duhul lui Dumnezeu învață să te doară pentru întreaga făptură,
astfel încât "fără a fi nevoie" nici frunzei din pom nu-ți
vine să-i faci rău.
"Iată o frunză în
pomul înverzit, iar tu ai rupt-o fără să fie nevoie. Măcar că nu este un păcat,
dar parcă te doare și
pentru frunzuliță;
pentru toată făptura te doare inima, dacă a învățat să iubească".
Însă mila pentru frunza
verde din pom sau pentru floarea câmpului de sub picior se împreunau la el cu
cea mai firească purtare față
de tot ce este în lume. Creștin
fiind, știa
că toată făptura este zidită spre a sluji omului, drept care, când este "nevoie", omul se poate folosi de toate. El însuși
cosea fânul, tăia pădurea, spărgea lemne pentru iarnă, mânca pește.
(2)
Luați
aminte, în scrierile Starețului,
la gândurile și
simțirile
sale în privința
vietăților.
Este uimitoare căci, pe de-o parte mila sa față de fiece făptură, în
privința
căreia ne putem face o idee din povestirea lui despre cum îndelung și-a
plâns "cruzimea față
de făpturi", când "fără a fi nevoie" a omorâ o muscă, sau
când a opărit un liliac ce se așezase
pe balconul magaziei sale, sau cum " i s’a făcut milă de întreaga
făptură și de
toată zidirea ce suferă" când a văzut pe drum un șarpe
omorât și
tăiat în bucăți; și,
pe de altă parte, desprinderea sa față de toată făptura în fierbintele său
avânt către Dumnezeu.
Despre animale, despre
fiare, gândul lui era că sunt "pământ", de care nu trebuie a se
alipi omul, că el pe Dumnezeu trebuie să-l iubească din toată mintea, din toată
inima, din toată puterea, adică din tot deplinul său, uitând de pământ.
Adesea observa alipirea
oamenilor față de
animale, ducând uneori până la "prietenia" cu ele, Starețul o
socotea ca pe o stricare a rânduielii statornicite de Dumnezeu și
potrivnice stării firești
a omului(vezi Fac. 2:20). A mângâia pisica zicând "Pisi, pisi!",
sau a te juca și a
vorbi cu câinele, părăsind gândul la Dumnezeu, sau, din grijă față de
animale a uita de suferința
aproapelui, sau din pricina lor a intra în ceartă cu oamenii – toate acestea
pentru Stareț
erau o încălcare a poruncilor lui Dumnezeu, a căror pază credincioasă desăvârșește
omul. În tot Noul Legământ nu găsim nici un singur loc unde s’ar arăta că
Domnul și-a
oprit atenția
asupra animalelor, iar El, desigur, a iubit întreaga făptură. Atingerea acestei
desăvârșiri
omenești,
după chipul Omului-Hristos, este o sarcină corespunzătoare firii noastre zidite
după chipul lui Dumnezeu, și
de aceea, legătura sufletească și
împătimirea față de
animale Starețul o
socotea o înjosire a chipului omenesc al ființării. Despre aceasta el
scrie astfel:
"Unii se alipesc de
animale, dar astfel mâhnesc pe Făcătorul, căci omul este chemat a trăi vecinic
cu Domnul, a împărăți
cu El și a
iubi pe Singur Dumnezeu. Către animale nu se cade să avem împătimire, ci
trebuie doar să avem o inimă ce se milostivește de fiecare făptură".
El spunea că totul este
zidit spre a sluji omului și,
drept aceea, când este neapărată nevoie, ne putem folosi de tot ce este în
zidire; dar în același
timp asupra omului cade îndatorirea de a se griji de toată zidirea, și
deci toată dauna adusă fără nevoie animalului sau chiar plantei este potrivnică
legii harului. Dar și
toată împătimirea față
de animale este așișderea
potrivnică poruncii lui Dumnezeu, căci se slăbește dragostea de Dumnezeu și de
aproapele.
Cela ce cu adevărat iubește
omul, și în
rugăciunile sale plânge pentru întreaga lume, acela nu se poate alipi de
animale.
(1) Colibă la Athos se numește o căsuță
separată, pentru un pustnic.
(2) La Athos monahii din chinovii, ca şi pustnicii, nu mănâncă
defel carne, după cuvântul Apostolului: "Dacă mâncarea smintește pre fratele meu, nu voi
mânca în veac carne” (1 Cor. 8:13).d
Fragment din cartea Cuviosul Siluan Athonitul - de Arhim. Sofronie Saharov
Sursă imagine: Blog Sf. Munte Athos
Sursă imagine: Blog Sf. Munte Athos
0 comments:
Trimiteți un comentariu