Când vin la biserică, mulţi oameni aduc la sfântul altar, ca o obişnuinţă,
un pomelnic, unde scriu atât numele lor, cât şi ale celor pe care îi poartă în
gând - rude, prieteni, cunoscuţi etc. De ajutor multora ar fi să cunoaşteţi
câte ceva din importanţa acestui gest, aparent simplu, dar care are şi el
regulile sale de alcătuire.
Se întâmplă ca un creştin să aducă la biserică un pomelnic şi să considere
că a făcut tot ceea ce trebuia: va fi pomenit la biserică şi cu aceasta şi-a
încheiat datoria sa, el nu mai are nimic de făcut.
În realitate, este nevoie şi de rugăciunea personală. Şi aici ar trebui să
existe un pomelnic. Acesta - fie că este scris, fie că nu - este de dorit să
cuprindă cât mai multe nume: de la cei apropiaţi din familie - soţ, soţie,
copii, părinţi, bunici, naşi, prieteni - până la nefericiţii acestei lumi.
Părintele Sofronie Saharov ne îndeamnă: „Când vă rugaţi, rugaţi-vă pentru toţi şi
pentru fiecare. Şi adăugaţi: „Pentru rugăciunile lor, pentru rugăciunile lui,
miluieşte-mă şi pe mine“. Astfel, puţin câte puţin, conştiinţa voastră se va
lărgi“.
În pomelnicul ce urmează a fi dus la biserică se trec numai numele de botez
ale celor pe care dorim să-i pomenim (Ioan, Ana, Elena). Nu se trec numele
prescurtate sau poreclele. Se înţelege, numai oamenii pot fi trecuţi în
pomelnic. Spun aceasta deoarece au fost cazuri în care cel care a alcătuit
pomelnicul a considerat de cuviinţă să treacă şi numele câinelui la care ţinea
foarte mult!
În cazul clericilor, numele este însoţit de denumirea treptei preoţeşti (de
exemplu: „preotul Ioan“ sau „ieromonahul Varsanufie“, „diaconul Grigore“), la
fel pentru monahi sau monahii (de exemplu: „monahia Olimpiada“). Cei vii vor fi
grupaţi împreună, la fel cei adormiţi, menţionându-se deasupra fiecărui grup:
vii sau adormiţi.
Pentru Taina Sfântului Maslu se aduc numai pomelnice pentru cei vii
La ce slujbe ale Bisericii sunt pomeniţi cei vii, şi la ce slujbe, cei
adormiţi?
La Sfânta Liturghie se pomenesc atât viii, cât şi cei adormiţi - şi este
bine ca orice creştin care aduce jertfă la altar să aibă pomelnic şi pentru cei
vii şi pentru cei morţi, pentru că sunt situaţii în care sunt aduse pomelnice
fie numai pentru cei vii, fie numai pentru cei morţi. Pentru Taina Sfântului
Maslu se aduc numai pomelnice pentru cei vii. La fel şi pentru slujba
Acatistului. Pomelnice numai cu numele celor adormiţi se aduc pentru slujba
Parastasului.
Este bine să trecem în pomelnic necazurile, dorinţele noastre pentru care
ne rugăm?
Cea mai mare parte a pomelnicelor care ajung la altar conţin şi însemnări
legate de persoanele trecute acolo: în privinţa stării sau a dorinţelor
acestora (bolnavi, necăsătoriţi, stăpâniţi de patima beţiei etc.) sau chiar
adevărate istorisiri, încât o pagină întreagă cuprinde numai două nume, iar
restul e povestire. Cred că cel mai bine este să fie scris numai numele de
botez, eventual, cu însemnarea celor care sunt bolnavi sau într-o situaţie specială
(„Ioan bolnav“). E drept că uneori şi detaliile care însoţesc numele celor din
pomelnic pot fi de folos, pentru că îi sunt de ajutor preotului pentru a
realiza o raportare mai personală faţă de cei pomeniţi. Totuşi, ţinând cont că,
de multe ori, astfel de amănunte nu sunt potrivite cu vieţuirea creştină (de
pildă, se cere pedepsirea duşmanilor, ale căror nume sunt enumerate) sau sunt
exagerate, cum spuneam, numele de botez este suficient. Dumnezeu ştie mai bine
decât omul însuşi ce anume îi este acestuia de folos.
Nu pot fi trecuţi în pomelnic, la Sfânta Liturghie, cei de altă credinţă
Cei de altă credinţă pot fi trecuţi în pomelnic? Ei se pomenesc la vreo
rugăciune a Bisericii?
Un bun creştin, un creştin autentic nu poate să nu se roage pentru întreaga
lume, îmbrăţişându-i pe toţi în dragostea sa. Spre aceasta trebuie tins.
Aşadar, nu numai pentru cei de altă credinţă se poate ruga, ci şi pentru toţi
cei care, de obicei, sunt stigmatizaţi de societate pentru păcatele lor mari şi
evidente. O poate face în rugăciunea sa, dar o poate face şi la slujba
Sfântului Maslu, de pildă, a Acatistului, a Paraclisului, nădăjduind că mila
lui Dumnezeu, atingându-le şi acestora sufletul, îi va mişca spre înnoirea
vieţii.
Dar cei cuprinşi de diferite patimi (beţivi, fumători etc.) sau cei
necununaţi? Dar sinucigaşii?
Da, există o slujbă a Bisericii unde se impune o exigenţă aparte în
privinţa celor care sunt pomeniţi: este vorba de Sfânta şi Dumnezeiasca
Liturghie. Întrucât în cadrul Sfintei Liturghii sunt chemaţi la împărtăşirea cu
Trupul şi Sângele lui Hristos numai cei care mărturisesc aceeaşi credinţă şi
sunt într-o stare duhovnicească corespunzătoare (într-o stare de pocăinţă), nu
pot fi trecuţi în pomelnic cei de altă credinţă (heterodocşi sau adepţi ai
altor religii), vrăjitorii, descântătorii sau cei care sunt cunoscuţi ca
trăind, persistând în păcate grave (ucidere, adulter etc.).
În cazul celor adormiţi, nu pot fi trecuţi în pomelnic cei care s-au
sinucis pentru că, omorându-se, au refuzat darul vieţii primit de la Dumnezeu
şi L-au refuzat pe Dumnezeu. Sfântul Nicodim Aghioritul numeşte sinuciderea
treapta a douăsprezecea şi ultimă a păcatului. Nu pot fi trecuţi în pomelnic
nici copiii morţi nebotezaţi sau pruncii avortaţi.
Sfântul Simeon al Tesalonicului spune şi de ce nu pot fi pomeniţi cei pe
care i-am enumerat mai sus sau cei asemenea lor. La Sfânta Proscomidie, când
sunt pomeniţi cei vii şi cei adormiţi, preotul scoate câte o părticică (miridă)
pentru fiecare şi o aşază pe Sfântul Disc, acolo unde sunt aşezate: Sfântul
Agneţ, care se va preface în Sfântul Trup al lui Hristos, miridele pentru Maica
Domnului şi cele pentru sfinţi. Când, după prefacerea darurilor de pâine şi vin
în Trupul şi Sângele Domnului, părticelele sunt puse în Sfântul Potir, acestea
se unesc cu Sfângele Lui. Dacă persoana pomenită este în stare potrivită
împărtăşirii (viaţă curată, stare de pocăinţă), primeşte în chip nevăzut
împărtăşirea Duhului (în momentul în care pune miridele pentru vii şi adormiţi
în Sfântul Potir, preotul rosteşte: „Spală, Doamne, păcatele celor care s-au
pomenit aici, cu cinstit Sângele Tău, pentru rugăciunile sfinţilor Tăi“); dacă
are o viaţă păcătoasă şi nu se depărtează de păcat (dacă nu are stare de
pocăinţă), atunci jertfa adusă îi va fi spre osândă. Aşadar, este nevoie de
atenţie atât din partea celui care face şi aduce pomelnicul, cât şi din partea
preotului.
În acelaşi timp, trebuie avut grijă ca nu cumva, oprindu-ne la respectarea
exterioară a rânduielilor bisericeşti, să devenim justiţiari necruţători faţă
de semenii noştri: să uităm adică de propriile păcate şi să le judecăm numai pe
ale acestora - poate pentru simplul fapt că ale noastre sunt ascunse, în vreme
ce ale semenilor sunt cunoscute lumii. Împlinirea rânduielilor bisericeşti se
cade a fi făcută în duhul dragostei.
Autor: Nicoleta Olaru
Sursă articol: Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu