Binecredinciosul voievod Neagoe Basarab a venit în lume în ultimul sfert al
veacului al XV-lea, probabil în 1481 sau 1482, în împrejurări acoperite de
taină, pe care istoricii nu le-au lămurit pe deplin.
La urcarea sa pe tron, în 1512, el şi-a revendicat descendenţa din domnul
Ţării Româneşti Basarab cel Tânăr, poreclit Ţepeluş (noiembrie 1477-septembrie
1481, a doua domnie în noiembrie 1481-aprilie 1482, când e ucis de boieri la
Glogova) fiul lui Basarab II (decembrie 1442-primăvara 1443) şi nepotul lui Dan
al II-lea (1420-1431). Neagoe era deci strănepot, în linie dreaptă, al celui
mai viteaz dintre domnii Ţării Româneşti după Mircea cel Mare, ştiut fiind că
Dan al II-lea, care era nepot de frate al biruitorului de la Rovine, a ţinut
pază la Dunăre împotriva cotropirii otomane (1).
După moartea silnică a lui Basarab, copilul a rămas să crească în familia
lui Pârvu, alături de doi fraţi, Preda, viitor ban al Craiovei, şi Pârvu, şi
două surori, Vlădaia şi Marga, copiii Neagăi cu Pârvu. Puternica şi ambiţioasa
familie a boierilor Craioveşti, care avea în Oltenia o situaţie aproape
domnească, dar care nu putea domni, nefiind „os domnesc” şi-a dat seama că
într-o zi tânărul fiu de domn, urcându-se pe tron, le va crea o situaţie
privilegiată. Că va putea domni astfel printr-însul.
Înzestrat cu însuşiri excepţionale şi cu o mare sete de a învăţa, la care
se adăuga talentul de scriitor ce va face dintr-însul primul nostru creator de
geniu, tânărului Neagoe i-a fost dat să crească şi să se formeze în împrejurări
tot excepţionale. Membru al celei mai bogate şi mai puternice familii boiereşti
din Ţara Românească, el a putut beneficia de o pregătire deosebită, nu numai
militară - ca a tuturor celor de rangul lui - dar şi cărturărească. Barbu Banul
şi fraţii săi au zidit, în 1485, mănăstirea Bistriţa din Oltenia, aducând aici
din sudul Dunării moaştele sfântului Grigorie Decapolitul, ceea ce făcea din
noul lăcaş un prestigios loc de pelerinaj. Bistriţa a devenit imediat cel mai
mare centru cultural al ţării, mai ales în urma relaţiilor directe cu muntele
Athos şi cu centrele culturale rămase în Serbia, nedistruse de otomani.
Bistriţa olteană era pentru Ţara Românească, la sfârşitul secolului XV şi
începutul celui de al XVI-lea, ceea ce Neamţu şi Putna erau în Moldova:
„biblioteca centrală” şi prima şcoală de cărturărie a ţării. Unul din stareţii
mănăstirii, care conducea obştea de la Bistriţa chiar pe timpul când Neagoe se
ridică la vârsta primei tinereţi, se numea Macarie şi cum imediat ce ajunge
domn Neagoe ridică mitropolit al ţării un Macarie, căruia în cuvântarea
amintită i se va adresa în cuvinte de fiu duhovnicesc, istoricii au bune
temeiuri să creadă că Macarie mitropolitul din 1512 este una şi aceeaşi
persoană cu Macarie, stareţul Bistriţei şi că acesta a fost părintele
duhovnicesc şi primul învăţător al voievodului (2). Nu ne putem închipui că
acela care va dovedi o aşa de largă cunoaştere a teologiei şi a scrisului
bisericesc să se fi format altundeva decât la Bistriţa familiei sale, lângă
părinţii îmbunătăţiţi şi cărturarii de acolo. Mănăstirea era pe atunci şi cea
mai bună ascunzătoare pentru un fiu de domn care trebuia ţinut departe de
primejdiile epocii până la momentul potrivit, când lumina urma să fie scoasă de
sub obroc.
Tânărul Neagoe nu era însă destinat de ai săi cinului monahal. El a primit,
în acelaşi timp, educaţia de atunci a fiilor de boieri, exercitându-se în
mânuirea armelor şi ascultând pe ai săi în discuţiile despre treburile
statului. I-a fost dat să apuce în viaţă, pe când el însuşi se ridicase la
vârsta înţelegerii depline a lumii, pe cel mai mare şi mai slăvit domn al
românilor, Ştefan vodă al Moldovei, ale cărui fapte se ridicaseră în legendă,
nu numai printre români, dar şi în ţările de primprejur şi chiar până în lumea
apuseană. Neagoe avea 22-23 de ani în 1504 când titanul de la Suceava a fost
aşezat în mormântul de la Putna şi neamul românesc întreg s-a cutremurat văzând
că a căzut stejarul ce străjuia spre toate zările. Din tot ce va scrie mai
târziu Neagoe, se vede cât de adânc s-au întipărit în sufletul şi în mintea sa
personalitatea şi faptele marelui Ştefan. Deşi nu-l numeşte nicăieri, acesta ni
se desprinde ca modelul ideal de conducător al românilor, propus de Neagoe
fiului său. Toată copilăria, adolescenţa şi tinereţea şi le petrecuse în
iradierea gloriei şi puterii părintelui Moldovei.
Dar în acelaşi timp Neagoe creşte într-o lume românească ce era confruntată
cu greutăţi fără seamăn şi asupra căreia se întindea ameninţătoare umbra
semilunii. Tânărul os domnesc n-a apucat vremea bătăliilor glorioase, intrate
în amintire, ci vremea când însuşi marele Ştefan fusese obligat să vâre sabia
în teacă şi să se împace cu ideea că Imperiul otoman este puternic pentru multă
vreme prin aceste părţi ale Europei şi că de pe tronul de odinioară al
binecredincioşilor bazilei nimeni nu mai este în stare să-l facă a se ridica.
Dimpotrivă: lumea creştină îi caută prietenia, bunăvoinţa şi uneori chiar
alianţa. În aceste împrejurări, tot ce mai puteau face românii era să-şi
asigure ceea ce în urma unui secol de lupte vitejeşti reuşiseră să păstreze:
fiinţa politică şi absoluta independenţă în cele dinlăuntru ale ţării, plătită
acum cu tributul, dar garantată, pentru nevoie absolută, şi de oşti încă puternice.
Tot echilibrul politic al Europei se schimbase în câteva decenii şi
strănepotul „cavalerului” (3) Dan al II-lea a trebuit să înveţe de mic o artă
politică nouă: aceea de a dăinui în împrejurări grele, când oricând avalanşa
otomană se putea prăvăli, nestăvilită de nimeni. Norocul cel mare fusese că
vitejii voievozi dinainte, al căror şir îl încheiase Ştefan al Moldovei,
reuşiseră să convingă imperiul că este mai bine să cazi la înţelegere cu
românii şi să primeşti tribut de la ei, decât să-i înfrunţi pe câmpul de luptă
şi să-i obligi să-şi apere ţara până la moarte. Atunci ei erau de neînvins. Dar
dacă-i lăsai într-ale lor şi le cereai doar o jertfă materială, profitai de
munca lor harnică şi de buna lor gospodărie, iar oile şi caii româneşti umpleau
Stambulul şi făceau fala grajdurilor sultanului.
Aşa se stabiliseră nişte raporturi speciale care apăraseră ţările române de
cucerirea directă, de administraţia otomană, garantând libera exercitare a
legii proprii şi a credinţei, dezvoltarea nestânjenită a culturii. Spre
deosebire de ce se întâmplase în sudul Dunării, ţările române rămăseseră astfel
ca nişte oaze ale libertăţii către care se îndreptau ochii creştinilor robiţi.
De aici plecau ajutoare pentru ei, se trimiteau bani cu care se reparau mănăstirile
din Sfântul Munte Athos şi din alte părţi, erau ajutaţi ierarhii şi
credincioşii din Balcani şi din Orient să-şi păstreze credinţa şi nădejdea.
Când sabia intrase în teacă, acesta era noul război al românilor cu „păgânul”:
să-i ajute pe cei supuşi să nu piară, să-i întărească pe temeliile credinţei şi
nădejdii în Dumnezeu şi să se întărească ei înşişi pe aceleaşi temelii.
Marele Ştefan dăduse exemplul. Imediat ce fusese obligat să părăsească
idealul cruciadei militare, el porni o nouă cruciadă, prin ctitoriile sale care
vesteau prin monumentalitatea lor că aici, la nord de Dunăre, crucea
străluceşte fără teamă. Iar legea creştină este legea locului. Era biruinţa cea
mai adâncă a românilor, la capătul unui veac de lupte necurmate pentru
libertate, cu cel mai mare imperiu al lumii de atunci.
Cultura, zidirea de monumente, arta, deveniseră astfel mijlocul cel mai
sigur de a afirma libertatea românească în lumea dominată de semilună. Iar
strânsele legături cu creştinătatea balcanică şi ajutorarea ei deveneau pe zi
ce trece o mare politică pe termen lung. Ea ţintea apărarea creştinătăţii de
stingerea sufletească ce deschidea calea pieirii fizice.
Boierii Craioveşti au fost printre cei dintâi care au înţeles vremile.
Mănăstirea zidită de ei sta în strânsă legătură cu această lume balcanică, iar
un hrisov din 1501 pentru mănăstirea Sfântul Pavel ni-i arată pe toţi fraţii
Craioveşti şi pe tânărul nepot, ctitor la Athos, după modelul domnilor (4).
Nici o familie feudală în afară de cea domnească nu mai emisese acte de danie
pentru Sfântul Munte. Ei sunt cei dintâi şi gestul măsoară ambiţiile lor
politice.
Politica lui Ştefan cel Mare din ultima perioadă îşi găseşte în Ţara
Românească un imitator abil în Vlad Călugărul (1482-1495), frate după tată cu
Vlad Ţepeş şi Radu cel Frumos. Parcă spre a arăta cum se schimbaseră vremile,
în locul cumplitului ostaş şi în locul lui Radu cel Frumos, pus domn de Mahomed
II şi alungat de Ştefan cel Mare, pe tron s-a urcat acest fiu al lui Vlad
Dracul ce se trăsese afară din viitoarea vieţii şi a competiţiilor politice,
căutând în mănăstire pacea sufletească şi înţelepciunea de dincolo de lume.
Ţara îl obligase să ia sceptrul şi să revină în lume. Dar el a păstrat, pe
tron, cumpăna minţii şi ochiul obişnuit să vadă departe şi adânc în firea
lucrurilor, al celor obişnuiţi cu contemplarea zilnică a eternităţii.
Vlad Călugărul a fost un domn vrednic şi abil, care a ştiut să câştige şi
pe cei din ţară şi pe cei din afară şi care a pus în Ţara Românească temeliile
unei adevărate tradiţii politice noi, corespunzătoare vremurilor: tradiţia
legăturilor strânse cu lumea creştină din imperiu. La moartea lui ţara l-a ales
domn pe fiul său, Radu cel Mare. În 1495, când acesta urca pe tron, Neagoe
păşea pragul adolescenţei spre vârsta raţiunii şi începea să se formeze ca
bărbat în toată puterea. În faţa ochilor săi avea să se afle acum un adevărat
„principe de Renaştere”, un domn care-şi purtase mulţi ani paşii prin lumea
apuseană şi care ştia că pe acolo artele şi frumosul, fastul şi strălucirea principilor
deveniseră metode de guvernământ. Înţelegea să fie şi el un astfel de principe
şi va fi cel dintâi care, înălţând o ctitorie domnească ce urma să-l primească
la sfârşitul zilelor, o va concepe de la început ca pe o capodoperă de artă,
menită a cuceri admiraţie şi a duce faima ctitorului.
Ştefan îşi dobândea la Târgovişte, prin Radu cel Mare, un adevărat emul.
Ţara Românească primea şi ducea astfel mai departe mesajul Moldovei din ultimii
ani de domnie ai marelui conducător: a nu mai înfrunta pe otoman contând pe
ajutorul creştinătăţii apusene, deoarece acest ajutor e iluzoriu; a dăinui în
cetatea credinţei, prin afirmarea forţei creatoare a neamului în capodopere de
artă şi în ctitorii ce deveneau coloana vertebrală a rezistenţei naţionale, simboluri
ale condiţiei politice româneşti în această parte de Europă. La sud de Dunăre
nu mai era îngăduit a se ridica biserici peste care să nu poată privi un turc
călare! Ele trebuiau îngropate în pământ până la înălţimea turcului încălecat.
Creştinii trebuiau să intre în pământ ei înşişi, în faţa stăpânului păgân.
Tocmai de aceea cu fiecare biserică ce-şi înălţa turlele întărite, românii
sfidau această lege din imperiu şi dovedeau că legea, la ei, şi-o fac singuri!
Radu cel Mare a clădit la Dealu cea mai măreaţă biserică din câte se înălţaseră
până atunci în Ţara Românească, şi înălţarea ei făcea aproape cât o bătălie
câştigată pe câmpul de luptă. Era o bătălie! Pe alt câmp de luptă, deschis de
români în coasta imperiului, pentru secole.
În ctitoria de la Dealu putem descifra deopotrivă suflul, mândria epocii
lui Ştefan cel Mare şi adierile Renaşterii. Radu cel Mare începea să aşeze pe
români în curentul de idei şi aspiraţii ale veacului modern.
Acesta este domnul în timpul căruia îşi începe ridicarea pe treptele
ierarhiei politice viitorul domn Neagoe Basarab (5). În 1501, când Craioveştii
emit amintitul act pentru mănăstirea Sfântul Pavel, Neagoe este trecut cu
rangul de postelnic şi va fi, până în 1509, mare postelnic fără întrerupere. Funcţia
era de intim al domnului (era cel însărcinat cu paza şi grija odăii domneşti)
şi totodată de tălmaci de protocol; era cel ce primea şi prezenta pe soli
domnului, traducându-i spusele lor. Funcţia presupunea cunoaşterea de limbi
străine şi faptul că, tânăr fiind încă, Neagoe şi-o asumă, dovedeşte că
îndeplinea condiţiile.
Aşadar încă din 1501, la 20 de ani sau chiar mai puţin, Neagoe apare în
rândul dregătorilor curţii şi-şi începe educaţia politică în preajma lui Radu
cel Mare, de la care avea de bună seamă ce învăţa şi ce asculta în ceasurile de
răgaz, când domnul le va fi împărtăşit celor din preajmă cunoştinţele sale
despre acea îndepărtată Europă ce o călcase cu piciorul ani în şir.
Dar realităţile româneşti nu erau cele ale Italiei. În faţa uriaşei
presiuni a Imperiului islamic, zidurile de cetate trebuiau clădite acum nu din
piatră de râu, ci din pietrele de granit ale credinţei strămoşeşti. Imperiului
teocratic otoman, care cotropea şi trecea prin foc şi sabie în numele
„războiului sfânt”, nu i se putea opune antichitatea greco-romană şi umanismul,
ci tot tăria unei credinţe. Biserica devenea mai mult ca oricând cetatea
sufletului neamului şi susţinătoarea luptei sale pentru dăinuire, Întărirea ei
era o problemă politică urgentă înainte chiar de a fi una religioasă. O
Biserică puternică şi bine condusă era pe atunci altfel de armată. Ştefan cel
Mare o ştia de mult, de când îşi luase ocrotitori ai oştilor pe Sfinţii
Gheorghe şi Dimitrie. Radu cel Mare a învăţat repede lecţia şi în 1503 el aducea
în ţară, cu îngăduinţa sultanului, pe cel mai mare luptător pentru credinţă şi
rezistenţă creştină din câţi urcaseră pe tronul patriarhiei ecumenice după
tragicul an 1453: patriarhul Nifon al II-lea. La data aceea fusese detronat a
doua oară şi exilat la Adrianopole, tocmai fiindcă i se simţise forţa şi
abilitatea. Aurul românesc adăugat desigur rugăminţii, îi obţinuse eliberarea
şi, venit în ţară, Nifon este pus de domn în fruntea Bisericii muntene şi
cinstit ca un împreună conducător al ţării.
Patriarhul a adus aici marea lui experienţă, dar şi tradiţia şi amintirea
Bizanţului, dorinţa Bisericii ecumenice de a salva şi continua această
tradiţie. Pentru întâia oară un fost patriarh ecumenic devine, prin
împrejurările istorice, conducătorul Bisericii din Ţara Românească.
Opera întreprinsă de Nifon al II-lea în cei doi ani cât a îndeplinit acest
rol se încadrează desigur politicii lui Radu cel Mare, politică de consolidare
a Bisericii ca sprijin în lupta pentru dăinuirea politică. A existat o deplină
concordanţă între idealurile servite de patriarh şi cele ale românilor, dar s-a
produs acum un fapt nou, de o importanţă hotărâtoare pentru istoria politică şi
bisericească a întregului Răsărit şi Orient apropiat: s-a petrecut, într-un
fel, trecerea asupra românilor a marii tradiţii imperiale bizantine, în care
intra şi obligaţia de ocrotitori ai Bisericii Ortodoxe (6). Prezenţa
patriarhului ecumenic, fie el şi în postura de patriarh „în retragere”, alături
de Domnul Ţării Româneşti făcea dintr-o dată ca la Târgovişte să se repete,
chiar la o scară mult mai redusă, o situaţie amintind de imperiul creştin, când
alături de bazileu se afla patriarhul. Radu cel Mare devenea în felul acesta un
nou „bazileu”, iar Ţara Românească se înfăţişa ca un pământ ocrotit de Dumnezeu,
spre care creştinătatea robită privea ca la o oază a speranţei.
Nu încape îndoială că în cei doi ani cât a stat la noi patriarhul Nifon al
II-lea a căutat să convingă pe domn şi clasa conducătoare a ţării de rolul lor
excepţional în noua conjunctură politică, de misiunea lor de moştenitori ai
împăraţilor bizantini, misiune din care decurgea obligaţia de a deschide şi mai
larg baerele pungii în vederea ajutorării creştinătăţii balcanice. Ucenicul
patriarhului Nifon, Gavriil Protul, care-i va scrie panegiricul după anul 1520,
ne spune limpede că înaltul ierarh nu s-a mulţumit să execute voinţa domnului
de a pune ordine în treburile bisericeşti şi a numi doi episcopi, ci i-a
învăţat pe români teoria politică bizantină : „Grăia-le den pravilă şi de lege,
de tocmirea bisericii şi de dumnezeeştile slujbe, de domnie şi de boierie, de
mănăstiri şi de biserici şi de alte rânduri de ce trebuie” (7).
Prin Nifon, acel „Bizanţ după Bizanţ” - cum l-a numit N. Iorga - îşi găsea
la nord de Dunăre principalul punct de sprijin material şi moral, iar în locul
„cavalerilor” atleţi cu sabia ai lui Hristos apărea un nou tip de domn român şi
o nouă politică activă: moştenitorul tradiţiilor imperiale creştine şi
sprijinitorul sistematic şi prestigios al creştinătăţii robite. În felul
acesta, în faţa capitalei islamice a Imperiului otoman se creează la Târgovişte
un fel de capitală nedeclarată a lumii creştine din imperiu. Nifon al II-lea şi
Radu cel Mare au pus bazele acestei tradiţii. Fostul patriarh ecumenic este cea
dintâi mare personalitate a lumii creştine supuse imperiului care descoperă
noua funcţie a pământului românesc: de citadelă necucerită a dreptei credinţe
şi a civilizaţiei creştine din Europa sud-estică şi din Orientul apropiat. Pe
urmele lui Nifon vor păşi, timp de secole, numeroşi alţi mari ierarhi,
cărturari, oameni politici din lumea creştină supusă. Pentru toţi, pământul
românesc va apărea aşa cum pentru prima oară îi apăruse lui Nifon: placa
turnantă a rezistenţei creştine, rezistenţă ce se putea transforma, la un ceas
hotărât de Dumnezeu, în ridicarea armată pentru aşezarea crucii pe Sfânta
Sofia. Eroul acelei ridicări avea să apară abia la sfârşitul secolului şi va fi
Mihai Viteazul. Dar pregătirea lui începe acum.
E greu de spus cât va fi înţeles şi urmat Radu cel Mare din această
învăţătură, dar putem spune cu certitudine că nici un cuvânt din discursul
ecumenicului nu a rămas neprimit de tânărul postelnic ce se afla între
auditori. Bizanţul, adus ca într-o raclă vie în sufletul şi gândul
patriarhului, îşi găsise omul în stare să-l facă a renaşte! Umbrele bazileilor
coborâseră către el, spre a redeveni vii în acest fiu de domn român care-şi
aştepta în linişte ceasul.
Dar nu numai moştenirea Bizanţului, ci şi moştenirea celeilalte foste ţări
creştine, cufundată deplin, în 1459, sub valurile cuceririi otomane, împărăţia
sârbească, trece tot acum pe pământul Ţării Româneşti. Maxim Brancovici,
ultimul descendent al celor din urmă conducători creştini ai sârbilor, se
refugiază la Târgovişte, aducând cu el două rude apropiate, una, fiică a
fratelui său Ioan: Despina Miliţa şi Elena Brancovici (8). Prin ele
supravieţuiau „ţariţele” Serbiei, ale căror vieţi au fost scrise cândva de
cărturarii strălucitei împărăţii a lui Ştefan Duşan.
Maxim Brancovici nu putea fi decât binevenit lângă Nifon al II-lea şi
acesta îl convinge imediat pe voievod să-l ridice la scaunul episcopal. În
felul acesta, Biserica Ţării Româneşti dă adăpost şi este împodobită cu două
mari figuri ale creştinătăţii balcanice, iar curtea de la Târgovişte a lui Radu
cel Mare capătă o înfăţişare nouă, de loc de refugiu şi întâlnire a ceea ce mai
rămăsese din nobilimea balcanică.
Maxim Brancovici va mijloci, în 1507, pacea cu Bogdan al Moldovei, aducând
pentru întâia oară în diplomaţie argumentul unităţii de neam. El va spune că nu
se cade a lupta între ei fraţii de acelaşi neam (9). Tot Maxim pune la cale
căsătoria lui Radu, nepotul de soră al domnului, cu fata lui Dimitrie Iacşici,
unul din fruntaşii de atunci ai sârbilor.
Dar cea mai strălucită unire matrimonială între conducătorii românilor şi
ai sârbilor o realizează Maxim când reuşeşte să-şi căsătorească nepoata,
Despina Miliţa, cu tânărul postelnic Neagoe. Prin această căsătorie, din care
se vor naşte trei băieţi şi două fete, Neagoe stabilea o legătură directă cu
tradiţia politică balcanică, fiind, după Ştefan cel Mare (soţul Evdochiei de
Kiev şi al Mariei de Mangop), al doilea domn român ce-şi ia lângă sine o soţie
simbolizând un întreg trecut politic şi o veche tradiţie. Al treilea va fi
Petru Rareş, viitorul soţ al celeilalte domniţe sârbeşti de la curtea
muntenească, Elena Brancovici.
Din păcate, aşa cum se întâmplase uneori şi în Bizanţ, nu peste multă vreme
între noul „împărat” şi fostul patirarh ecumenic a izbucnit un conflict,
interesele şefului ţării lovindu-se de canoanele al căror apărător se socotea
şeful spiritual. Domnul voia să-şi dea sora după un boier moldovean, Bogdan,
refugiat în Ţara Românească. Boierul lăsase însă în Moldova o soţie de care nu
fusese despărţit canonic, şi atunci patriarhul s-a opus. A fost picătura ce a
răsturnat paharul unor relaţii ce începuseră a nu mai fi bune, între domn şi
patriarh. Acestuia i s-a pus în vedere să părăsească ţara, ale cărei obiceiuri
le-ar fi stricat. Izgonit, el a stat o vreme în casa Craioveştilor, ceea ce
arată că legăturile cu aceştia deveniseră strânse şi mai ales că puternica
familie îşi permitea asemenea gesturi de independenţă faţă de domn. În tot
acest răstimp, ne spune biograful său, Gavriil Protul, Nifon a fost îngrijit de
tânărul Neagoe, căruia îi trece testamentul său politic şi spiritual: „Iar
fericitul Nifon îl întăria cu învăţăturile sale, ca să crească şi să se înalţe
în toate faptele bune şi să se ridice în noroc bun şi să fie plăcut înaintea
lui Dumnezeu şi a oamenilor, cum mai apoi, cu rugăciunea sfinţii sale, să
umplură amândouă”.
Patriarhul Nifon a fost cel mai mare dascăl al lui Neagoe. A fost cel ce
i-a transmis adânca lui cunoaştere teologică, patosul moral şi gândirea
politică a Bizanţului, pe care o cunoştea desigur, fiindcă se ocupase vreme
îndelungată cu copierea de cărţi şi nu-i vor fi scăpat sfaturile lui Agapet
către Împăratul Justinian sau Învăţăturile lui Vasile Macedonul, sau scrisoarea
patriarhului Fotie care se citea şi prin mănăstiri. Comparând cele ce - potrivit
biografului său - Nifon le-ar fi predicat Curţii din Târgovişte cu ceea ce
Neagoe va scrie mai târziu în Învăţăturile sale, asemănările sunt izbitoare şi
ne conving de adevărul spuselor lui Gavriil Protul. Cei doi ani petrecuţi de
Nifon la Târgovişte şi timpul de recluziune până la plecare, când Neagoe
„aducea bucate de hrană sfântului şi aeve şi într-ascuns cu îndemnarea lui
Dumnezeu, fără nici o temere” au fost ca o înaltă şcoală de teologie şi
duhovnicie, cea mai înaltă pe care un domn român din vechime a primit-o
vreodată, dascălul lui fiind un patriarh ecumenic şi un sfânt.
Prin Nifon va fi aflat Neagoe şi de obiceiurile împăraţilor bizantini de a
scrie cărţi de învăţătură pentru fiii lor.
Legătura dintre ucenic şi dascăl a fost aşa de puternică, încât odată ajuns
domn, Neagoe va obţine de la patriarhia ecumenică şi celelalte patriarhii
canonizarea lui Nifon aproape imediat după moarte, caz foarte rar în Biserică.
Ne putem închipui cu ce sete, sorbind fiecare cuvânt, va fi ascultat tânărul
fiu de domn învăţăturile unuia dintre cei mai mari ierarhi ai vremii şi în
acelaşi timp un om politic de înaltă clasă.
Nifon părăseşte Ţara Românească în 1505, fiind înlocuit în funcţia de
conducător suprem al Bisericii de Maxim Brancovici, care primeşte oficial
titlul de mitropolit al Ţării Româneşti. Nifon nu-l purtase fiindcă ar fi
însemnat o scădere faţă de rangul său patriarhal. Retras la Athos, în
mănăstirea Dionisiu, Nifon al II-lea formează acolo un ultim ucenic, monahul
Gavriil, viitorul „protos” al comunităţii Sfântului Munte. Moare în 11 august
1508. Nu după multă vreme de la plecarea sa, Radu cel Mare este doborât de
cumplita boală adusă din Occident, care-l desfigurase şi-l adusese într-o stare
de chinuri groaznice. În 1508 moare şi el, câteva luni înaintea lui Nifon, în
aprilie.
În acelaşi an apare cea dintâi tipăritură din cărţile române: Liturghierul
lui Macarie. Acest domn de „Renaştere” românească are deci norocul să-şi
înscrie numele şi pe cel dintâi semn că românii şi-au însuşit, printre cei
dintâi în lumea ortodoxă, invenţia ce avea să revoluţioneze lumea şi să traseze
cel mai bine hotarul epocii moderne: tiparul. Se crede că tipografia a
funcţionat la Dealu, dar sunt tot mai multe temeiuri să credem că ea a fost
instalată la Bistriţa şi că nu domnul, ci Craioveştii avuseseră ideea de a o
înfiinţa. Dovadă că apar cărţi şi după moartea lui Radu cel Mare şi că s-au
găsit, în ctitoria Craioveştilor, mai multe exemplare, semn că acolo era depozitul.
Moartea lui Radu cel Mare în aprilie 1508 deschide drum unor încercări
grele pentru ţară şi-l pune pe tânărul Neagoe în situaţia de a face o
experienţă hotărâtoare pentru tot ceea ce va gândi şi va scrie mai târziu în
calitatea sa de cel dintâi gânditor politic al românilor.
Până atunci el crescuse cu ochii pe domni cumpătaţi, înţelepţi, cu largi
orizonturi şi se bucurase de slava fără de seamăn a marelui vecin din Moldova.
Avea să cunoască, în curând, cum arată „lupul în piele de oaie” (cum îl va numi
pe Mihnea, supranumit de istorie „cel Rău”, Gavriil Protul). Acest fiu al
acelui domn care, din păcate, adăugase la vitejia sa o cruzime bolnavă şi o
lipsă de frâu în puterea asupra oamenilor ce-l făcuseră celebru sub numele
infamant de „Drăculea” s-a înfăţişat ca unii eroi ai basmelor populare care se
dau drept altul decât cel ce este. Gavriil Protul ne spune că la început i-a
câştigat pe toţi cu făgăduieli şi cu o faţă atrăgătoare. A reuşit să-i
păcălească şi pe Craioveşti, pe care i-a păstrat în sfatul său domnesc aproape
un an. Dar imediat ce s-a simţit cu mâna pe frânele puterii „şi-a dezbrăcat
lupul pielea oii” zice cronicarul şi a început să dezlănţuie o adevărată
teroare. Marele nostru scriitor Alexandru Odobescu a evocat în nuvela sa
romantică Mihnea cel Rău cruzimea şi nebunia acestui fiu, care moştenise de la
tată numai firea întunecată şi gustul uciderii. Duşmănia lui înverşunată pe
toţi ce-i care-i puteau sta în cale şi-i puteau frâna dezlănţuirea de cruzime
şi fărădelege s-a lovit, cum era firesc, de Craioveşti. Aceştia, simţind
încotro se îndreaptă urgia, au fugit peste Du-năre, la o rudă a soţiei lui
Barbu Banul, şeful familiei. Era sârb de neam, dar se turcise cu numele de
Mehmed-Beg şi ajunsese atotputernicul paşă al Nicopolei.
Unul din fraţii Craioveşti, Radu, n-a mai apucat să fugă şi a fost ucis de
ostaşii trimişi în Oltenia de domn. Aceştia au dărâmat casele fraţilor
Craioveşti şi au bătut chiar mănăstirea Bistriţa cu tunurile, dărâmând-o până
în temelii, după cum spune cronica. La fel biserica Sfinţii Apostoli zidită de
Neagoe.
Împreună cu ai săi, Neagoe porneşte mai departe de la Nicopole la
Constantinopol, unde Mehmed Beg avea rude şi prieteni influenţi şi el însuşi se
bucura de mare trecere. Prin aceştia, cei trei fraţi rămaşi, Barbu banul, Pârvu
şi Danciu, ajung la sultan şi obţin acordul de a înlătura pe Mihnea cel Rău şi
a-l înlocui cu fiul cel mai mic al lui Radu cel Mare, Vlad sau Vlăduţ, care nu
avea decât 17 ani. Întorşi la Nicopole, primesc în ajutor trupele lui Mehmed. Un
detaşament de avangardă este pus chiar sub comanda lui Neagoe, ceea ce
dovedeşte că avea reputaţia unui bun militar. Nu a dezminţit-o. Printr-un atac
prin surprindere, el a bătut lângă mănăstirea Cotmeana trupele trimise contra
lui şi conduse de fiul domnului, Mircea. Victoria a fost aşa de categorică
încât domnul n-a mai aşteptat să apară şi restul oştirii, ci a fugit spre
munţi, la Sibiu, sperând că va reuşi să se întoarcă cu sprijin din Ardeal.
Răzbunarea Craioveştilor l-a urmărit şi acolo, unde şi-a găsit moartea.
La urcarea pe tron a lui Vlăduţ, ne spune cronica ţării, care urmează
povestirea lui Gavriil Protul, s-a încheiat un pact între noul domn şi
Craioveşti, să se respecte reciproc. Din păcate nici cu acest domn lucrurile nu
au mers multă vreme, deoarece nu el domnea, ci cumnatul său, acel Bogdan din
Moldova, din cauza căruia fusese alungat patriarhul Nifon. Situaţia ţării era
grea şi împrejurările din lume erau tulburi, iar pe tron stătea un copil
nevrednic. Era firesc să vedem, în aceste condiţii, pe Neagoe, ajuns la deplină
maturitate şi conştient de primejdiile ce ameninţă ţara, că socoteşte venit
timpul să-şi dezvăluie pretenţia la tron, ca os domnesc ce era. S-a arătat de
istorici că inelul cu care pecetluia semnătura ca membru al sfatului domnesc
avea un blazon cu pretenţie, care amintea stema ţării (10), aşa încât, în ciuda
a ceea ce ne spune Gavriil Protul, convingerea la care ajunsese Bogdan şi anume
că fiul lui Pârvu Craiovescu umblă să-i ia tronul lui Vlăduţ, nu era simplă
închipuire.
Ca urmare a investigaţiilor lui Bogdan, tânărul domn dă ordin ca lui Neagoe
să i se taie nasul, după obiceiul vremii, spre a nu mai putea aspira la domnie.
Dar nu a putut fi prins şi atunci sunt convocaţi Craioveştii care, spre a-l
scăpa, jură în faţa domnului credinţă. Că jurământul era fals şi dictat de
îm-prejurări o dovedeşte faptul că imediat după aceea au trecut iarăşi Dunărea,
au revenit cu oştile lui Mehmed Beg şi, sub motiv că Vlăduţ nu şi-a ţinut
cuvântul dat, i-au tăiat capul „sub un păr” cum spune cronica. În locul celui
ucis ţara întreagă alege domn pe Neagoe. O ştim asta de la cronicarul favorabil
lui.
Neagoe nu era un om bun din incapacitate de a face rău şi nici un
nehotărât. La un moment dat, când negustorii munteni au fost înlăturaţi de saşi
la Braşov şi unii au fost chiar omorâţi, domnul le trimite conducătorilor
braşoveni teribila ameninţare că de se va mai repeta aceasta, va veni cu oştile
ţării şi „va face Ţara Bârsei de nu i se va mai cunoaşte nici locul”.
Ameninţarea a fost de ajuns, semn că se ştia că este în stare să o pună în
aplicare, iar relaţiile bune s-au statornicit din nou.
Conflictul dintre structura lui morală şi crudele metode politice ale
vremii răzbate în gândurile pe care Neagoe le aşternea pe hârtie spre sfârşitul
vieţii. Modul cum a reuşit să-şi pună în practică principiile înainte de a le
formula în scris se vede din întreaga sa domnie, pe care Haşdeu a
caracterizat-o în felul lui genial: „Acest Marc Aureliu al Ţării Româneşti,
principe artist şi filozof, care ne face a privi cu uimire, ca o epocă
excepţională de pace şi de cultură în mijlocul unei întunecoase furtune de mai
mulţi secoli, scurtul interval dintre anii 1512-1521”. Într-adevăr, nici un
domn român până la Neagoe (şi numai doi alţii după el, Mihai Viteazul şi
Alexandru Ioan Cuza), nu a mai reuşit să facă atât de mult, în atât de scurtă
vreme. Marelui Ştefan i-au trebuit 47 de ani ca să fie cel ce a rămas în
amintirea neamului său, şi dacă ar fi murit după nouă ani de domnie, ca Neagoe,
la mai puţin de 40 de ani, n-am fi avut de la el nici Putna, nici victoria de
la Vaslui şi nici măcar pe aceea de la Baia, întâia lui mare biruinţă !
Neagoe Basarab, care se urcă pe tron la 30 de ani, a adus în viaţa noastră
politică şi culturală o putere cum nu se mai văzuse până atunci de a modela
timpul său şi mai ales de a pune pe acest timp nu pecetea întunecată a
arbitrariului şi vărsării de sânge, ci pe aceea a înţelepciunii şi deschiderii
către viitor ce-l va aşeza în conştiinţa urmaşilor ca începător de tradiţie.
Tânăr încă, atunci când devine stăpânul absolut al unei ţări, el şi-a amintit
de tânărul Solomon, a cărui viaţă o va da pildă fiului său, tocmai fiindcă nu a
cerut nimic altceva decât înţelepciune. Dumnezeu i-a dat-o şi lui!
A fi puternic prin Dumnezeu şi în Dumnezeu fusese marea lecţie a lui Ştefan
Vodă, care înfruntase duşmanii de zeci de ori mai tari simţindu-şi alături de
el oştile nevăzute ale binelui şi pe sfinţii Dimitrie şi Procopie! Neagoe nu
mai putea cere o astfel de putere, ci numai puterea gândului ce face faţă celor
mai grele împrejurări. Dumnezeu i-a dat-o. În ajunul catastrofei unei mari
puteri a vremii, Ungaria, ştearsă de pe harta Europei doar la câţiva ani după
moartea lui Neagoe, voievodul român şi-a ridicat ţara la un prestigiu şi o
strălucire ce nu reuşise să i le mai dea decât eroul de la Rovine. Domnia lui
este în adevăr o minune făcută cu el şi cu neamul său, şi uimirea lui Haşdeu
este îndreptăţită.
Cât de sus a ridicat Neagoe prestigiul Ţării Româneşti se vede din faptul
că solul său trimis la Roma, la papa Leon al X-lea, este înnobilat de dogele
Veneţiei într-un cadru solemn, actul cuprinzând cuvinte măgulitoare la adresa
celui ce l-a trimis. Papa Leon îi răspunde la o propunere de alianţă în cadrul
unei proiectate cruciade.
Dar mai ales în lumea ortodoxă prestigiul său este al unui nou bazileu şi
Manuil din Corint, marele retor al Patriarhiei ecumenice îl numeşte în
scrisoarea din 1519 „Preaînălţatul şi preastrălucitul şi preaslăvitul domn Ioan
Neagoe, mare voievod şi împărat şi autocrat a toată Ungrovlahia”.
În 1517 cere şi obţine de la Patriarhia ecumenică canonizarea fostului său
învăţător, patriarhul Nifon. Pe racla în care au fost aşezate moaştele şi care
se păstrează la Dionisiu, domnul român este reprezentat închinându-se
sfântului, iar versurile de slăvire sunt alcătuite de Maxim Trivalios, celebru
mai târziu în Rusia ca „Maxim Grecul”. Toată lumea ortodoxă din imperiu
ajunsese a privi la el ca la noul ei împărat, şi când în 1517 a avut loc
sfinţirea măreţei catedrale de la Argeş, festivităţile au atins proporţii fără
precedent. Gavriil Protul, martor ocular, le descrie în felul următor: „Că
porunci Neagoe Vodă şi pohti să vie toţi arhimandriţii din muntele cel sfânt al
Atonului, de-înpreună cu egumenii de la toate mănăstirile. Şi scrise şi carte.
Iar Gavriil Protul dacă văzu cartea şi scrisoarea domnului, aciiş chiemă pe
toţi egumenii de la toate mănăstirile cele mari: de la Lavra, de la Vatoped, de
la Iver, de la Hilandar, de la Xeropotam, de la Caracal, de la Bistriţa lui
Alimpie, de la Haritonul Cotlomuz care este Lavra Rumânească, de la biserica
lui Filotei, de la Xinof, de la Zugraf, de la Simensc, de la Dohiar, de la
Lavra Rusească, de la Pantocrator, de la Costamonit, de la Sveatâi Pavel şi de
la Onisat, de la biserica lui Sveatâi Grigorie şi de la Simopetra.
Aceşti egumeni toţi veniră la Neagoe în Ţara Rumânească, denpreună cu
Gavriil Protul carele fu zis mai sus. Decii chiemă domnul şi pe Teolipt
Ţarigrădeanul, care este patriarh a toată lumea şi cu dânsul 4 mitropoliţi de
la Sereş, de la Sardia, de la Midiia şi de la Melichin. Şi veniră şi ei şi-i
primi cu mare cinste. Şi chiemă şi pre egumenii din ţara sa pre toţi şi pre tot
clirosul şi merseră dimpreună cu Neagoe şi cu Macarie mitropolitul ţării la
mănăstirea cea nouă şi minunată de la Argeş”. Urmează descrierea slujbei la
care participă înalţii ierarhi în frunte cu patriarhul ecumenic: „Şi făcură
vecernie şi colivă în lauda Adormirei Preacuratei Născătoarea lui Dumnezeu şi
deade de luară toţi oamenii din colivă dupe obicină. Apoi făcu cină, ca să se
odihnească oamenii lăudând pre Dumnezeu; iar după cină, tocară şi făcură bdenie
toată noaptea patriarhul şi domnul denpreună cu mitropoliţii carii fură zişi
mai sus, cu protul şi cu toţi egumenii Sfetagorii şi ai ţării. Şi se ruga lui
Dumnezeu cu rugăciuni şi cu cântări iară alţii oamenii zicea toţi g(ospo)di
pomilui. Şi sfârşiră bdeniia, când se vărsa zorile. Decii deca trecu 1 cias de
zi, în luna lui avgust în 15 zile, traseră clopotele, ca să meargă patriarhul cu
mitropoliţii şi cu tot clirosul denpreună, să tărnosească biserica. Iară
prestolul, în oltariu, tocmi-l şi-l aşeză însuşi Neagoe Vodă cu mâinile sale
spre sfinţiri şi aşeză şi făcătoarele de minuni icoane a lui Pantocrator şi a
Precistii în biserică la locul lor, împodobite tot cu aur şi cu pietrii scumpe.
Aşijderea puse şi alte sfinte icoane în biserică câte încăpură şi în tinda
pentru stâlpi. Şi cele din tindă era câte cu 2 feţe şi pe deasupra cu boite
săpate cu meşteşug şi poleite. Şi era acele icoane toate ferecate cu argint
curat şi poliite cu aur, între care icoane era şi chipul sfântului Nifon,
ferecat tot cu aur şi cu pietri scumpe înfrămseţat, atâta de minunat cât nu
poate mintea omului să închipuiască şi să spue. Decii deca tărnosiră biserica
şi aşezară toate lucrurile şi le sfinţiră, odihniră puţinei şi iar merseră la
biserică domnul Neagoe Vodă şi doamna lui Despina şi coconii, carii îi dăruise
Dumnezeu şi cu toţi boierii, fiind patriarhul cu mitropoliţii şi cu toţi
egumenii şi clirosul în biserică. Iară deca sfârşiră dumnezeiasca liturghie
făcu domnul ospăţ mare şi veselie tuturor oamenilor şi-i dărui pre toţi, pre
cei mari şi pre cei mici, pre săraci şi pre văduve, pre mişei şi pre cei
neputernici, şi tuturor câţi li se cădea milă le deade.
Iar slujba care se făcuse fericitului Nifon se blagoslovi de Teolipt
patriarhul şi de tot soborul să se facă şi să se aşază pretutindenea. Şi
tocmiră de făcură şi slujba sfinţiei sale cu vecernie, cu utrănie şi cu
liturghie.
Şi puseră pre chir Iosif să fie arhimandrit într-aceea mănăstire noauă şi-l
blagosloviră să facă liturghie cu bederniţă. Aşijderea toţi câţi vor fi (după)
dânsul tot să poarte bederniţă, şi blagoslovenie să deade de chir Teolipt
patriarhul şi de tot soborul, cum şi mai nainte se didease şi să făcuse în
Tismana cu blagoslovenia lui Filotei patriarhul. Şi tocmiră să fie acestea
mănăstiri amândoi cinstite într-un chip şi arhimandrii şi scaune mai mari de
cât toate mănăstirile Ţărăi Munteneşti. Şi se făcu lucrul acesta cu mare
legătură şi cu groaznic blestem”.
Iată şi descrierea măreţului monument de la Argeş, făcută de Gavriil
Protul: „Şi sparse mitropoliia den Argeş den temeliia ei şi zidi în locul ei
altă sfântă biserică tot de piatră cioplită şi netezită şi săpată cu floriu. Şi
au prins toate pietrile, pe dinlăuntru den dos, una cu alta, cu scoabe de her
cu mare meşteşug şi au vărsat plumb de le-au întărit. Şi au făcut prein
mijlocul tinzii bisericii 12 stâlpi nalţi, tot de piatră cioplită şi învârtiţi
foarte frumos şi minunaţi, carii închipuiesc 12 Apostoli. Şi sfântul oltariu
deasupra prestolului încă făcu un lucru minunat cu turlişoare vărsate. Iar
ferestrile bisericii şi ale oltariului, cele de deasupra şi ale tinzii, tot
scobite şi răzbătute din piatră cu mare meşteşug le făcu; şi la mijloc o ocoli
cu un brâu de piatră înpletit în 3 viţe şi cioplit cu flori şi poliit; biserica
cu oltariu, cu tinda închipuind svânta şi nedespărţita Troiţe. Iar pre supt
straşina cea mai de jos, împrejurul a toată biserica, făcu ca o straşină tot
marmură albă, cioplită cu flori şi fo(a)rte scobite şi sepate frumos. Iară
acoperământul tot cu plumb amestecat cu cositor; şi crucile pre turle tot
cioplite cu flori şi unile făcute sucite; şi împrejurul boitelor făcute tot
steme de piatră cioplită cu meşteşug şi poleite cu aur. Şi făcu un cerdăcel
denaintea bisericii pre 4 stâlpi pe marmură pestriţă, foarte minunat, boltit şi
zugrăvit şi învălit şi acela cu plumb. Şi făcu scara bisericii, tot de piatră
scobită cu flori şi cu 12 trepte, sămănând 12 semenţii ale lui Israil; şi
pardosi toată biserica, tinda şi altariul, înpreună şi acel cerdăcel, cu
marmură albă. Şi o înpodobi pre dinlăuntru şi pre dinafară foarte frumos, şi
toate scobiturile pietrilor dinafară le vopsi cu lazur albastru şi florile le
polei cu aur. Şi aşa vom putea spune că adevărat că nu este aşa mare şi
sobornică ca Sionul, carele îl făcu Solomon, nice ca Sfânta Sofia, care o au
făcut marele împărat Iustinian, iară cu frămseţea este mai predesupra acelora”.
Neagoe le dădea tuturor creştinilor din imperiu dovada că există un pământ
al lui Dumnezeu unde legea sultanului nu are ce căuta, unde nu strigă muezinul
şi nu judecă hogea. Un pământ pe care poate înflori nădejdea că ţapul cu un
corn al profetului Daniil va învinge balaurul verde al islamului cotropitor.
Simbolul acesta era săpat în piatră chiar pe clopotniţă: ţapul cu un corn,
străpungând balaurul. Şi toţi cei ce păşeau pe sub ea ştiau ce mesaj să
citească!
Neagoe a întemeiat definitiv, în conştiinţa întregii lumi creştine din
imperiu, ideea că românii continuă tradiţia împărăţiilor creştine robite de
turci şi că aici este refugiul şi centrul rezistenţei tuturor. Opera lui
Gavriil, Protosul muntelui Athos, ne dovedeşte că cei ce şi-au asumat o vreme
greaua sarcină au fost românii. Nimeni nu a mai reuşit ca Neagoe să reprezinte
cu atâta strălucire ideea noului bazileu de la Târgovişte. Imitatorii lui vor
fi, peste mai bine de un veac, Matei Basarab şi Vasile Lupu, iar mai presus de
toţi Constantin Brâncoveanu.
Favorizat de războaiele din Asia Mică ce blocau imperiul şi-i amânau
ofensiva spre Viena, Neagoe a avut instinctul acelui porumbel din basmele
noastre care ştie să prindă clipa când munţii nu se bat în capete. El nu a
lăsat să-i scape clipa. Şi în loc să-şi dea frâu liber pornirilor omeneşti de
slavă deşartă, s-a nevoit să dea ţării sale cea mai trainică nemurire: a
culturii şi artei. La ea ajunsese în cele din urmă şi Marele Ştefan al
Moldovei.
Secretul înfăptuirilor fără seamăn, la voievodul Neagoe, stă însă şi în
echilibrul moral al personalităţii. Poate că văzând cu ochii săi urmările
vieţii lui Radu cel Mare va fi căpătat groaza bolii, dar e mai sigur că însăşi
vocaţia sa a fost aceea a unui om stăpân pe simţurile sale, în care mintea este
împărat trupului, cum va scrie chiar el. Într-un şir de domni pentru care
puterea însemna, din păcate, şi frâu liber pornirilor trupeşti, este
neîndoielnic faptul că Neagoe Basarab a avut o viaţă de familie fără pată.
Reputaţia lui morală a fost atât de înrădăcinată la contemporanii săi, încât
nimeni nu a avut îndrăzneala să se dea drept fiu natural al său spre a
revendica tronul.
Viaţa l-a încercat din greu şi a primit totul creştineşte, fără cârtire.
Mama i-a murit atunci când era pribeag la Constantinopol. Din trei băieţi şi
două fete, a îngropat doi fii, unul mic, altul în care-şi pusese nădejdea de
părinte. Ultimul rămas era nevârstnic atunci când boala necruţătoare de care va
muri l-a avertizat că nu mai are răgaz să-l vadă în vârstă. Supremul examen al
omului, moartea, avea să-l dea la aceeaşi vârstă la care ne va muri celălalt
geniu ce a meritat din plin calificativul de „expresie integrală a sufletului
românesc” - Mihai Eminescu.
Moartea lui Neagoe, la 39 de ani, în septembrie 1521, ar putea părea o
amară nedreptate faţă de acest creştin ce-şi pusese nădejdea în Dumnezeu. Numai
noi, privind în perspectiva timpului, înţelegem că Dumnezeu l-a luat înainte de
a vedea cum apele se revarsă din nou şi cum odată prăbuşită „poarta Europei” -
Belgradul - sub loviturile celui mai mare dintre sultani, Soliman Magnificul,
lumea se umple iarăşi de spaimă. A murit în timpul teribilei campanii, cu grija
în suflet pentru ţara şi viitorul neamului său, dar scutit de umilinţa şi
înfrângerea în care se va prăbuşi regatul vecin. De grija ce-l stăpânea ştim de
la un om care avea să-şi câştige dreptul la nemurire, dar peste veacuri,
spunând într-o scurtă scrisoare toată năpasta ce ameninţa iar lumea şi făcând-o
nu în altă limbă, slavonească, ci pe limba românească. Omul se chema Neacşu „ot
Dlăgopole” - Câmpulung Muscel, foarte aproape de capitala Târgovişte, unde se
stinge „Băsărabă Vodă”.
Boala fără leac şi ameninţarea morţii au făcut din voievodul de la Argeş
cel mai mare scriitor al românilor în epoca veche şi întâiul teolog şi scriitor
duhovnicesc de geniu ridicat din mijlocul Ortodoxiei româneşti. La fel ca
păstorul din Mioriţa, care în faţa morţii în loc să se chircească şi să-şi
acopere ochii, căutând să ocolească implacabila lege a vieţii, se ridică la
grandioasa viziune a nunţii cosmice şi înfruntă neantul printr-o creaţie de
geniu, Neagoe Basarab a răspuns provocării bolii şi certitudinii sfârşitului
apropiat încordându-şi toate puterile în elaborarea unui grandios testament. Nu
în versuri, ca al păstorului mioritic, ci în câteva sute de pagini ce
reprezintă întâia capodoperă, de valoare universală, a culturii române. Ca şi
Mioriţa, ea a ieşit din aceeaşi atitudine în faţa morţii: de a potenţa viaţa
prin reflectarea ei în oglinda cea fără lumină, şi de a se îndrepta spre pragul
final cu gândul aşezării, în toate, a rânduielilor de pe urmă. Tăria unui neam
şi măsura sufletească a unei naţii o dă numai cercetarea raportului ei cu
moartea. Şi puţine neamuri sau poate chiar nici unul nu a mai ridicat
confruntarea omului cu moartea la înălţimile ameţitoare ale Mioriţei şi la
rodnicia experienţei lui Neagoe Basarab.
Neagoe Basarab şi-a scris Învăţăturile sale cu gândul limpede de a le lăsa
fiului nevârstnic, în locul lui, care avea să plece curând. Dar şi cu gândul de
a se împărtăşi tuturor urmaşilor săi, de a nu lăsa să se risipească comoara
adunată într-o viaţă scurtă dar atât de bogată în agoniseli spirituale şi în
înfăptuiri. Ar fi fost de ajuns catedrala de la Argeş şi tradiţia politică ce o
lăsa, ca să-i asigure dăinuirea în amintirea generaţiilor. Dar geniul său i-a
pus în mână pana pe care ucenicul călugărilor din Bistriţa olteană şi al
marelui Nifon Patriarhul a dovedit că o poate mânui la egalitate cu cei mai
mari, din câţi au scris la vremea sa şi înainte de dânsul.
Dacă domnia de numai nouă ani, dar atât de bogată în roade, a lui Neagoe
Basarab poate fi socotită o adevărată minune înfăptuită de un om politic dăruit
cu puterea harului, Învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Theodosie au
părut la rândul lor o minune, şi mai greu de primit. Unora li s-a părut că
atâta evlavie şi atâta cunoaştere a Scripturii şi Părinţilor Bisericii din
partea unui conducător de oameni este cu neputinţă, ca şi cum cartea de căpătâi
a tuturor oamenilor vremii aceleia n-ar fi fost Sfânta Scriptură. Că românii au
reuşit să dea un scriitor creştin încoronat, în stare să se înalţe, în neamul
lor, până la culmi neatinse nici de împăraţii Bizanţului (care şi ei au scris
sfaturi către fiii lor) şi nici de stăpânitorii altor popoare europene, iată şi
aceasta este un har de la Dumnezeu către dânşii! Fiindcă nimeni, într-adevăr,
după regii biblici ai poporului ales n-a mai cuprins atâta omenească orgă de
sentimente, de la rugăciunea sublimă şi smerită la strigătul de luptă şi
victorie asupra vrăjmaşului. Deschidă oricine cărţile şi scrisorile Bizanţului,
de la Agapet la Manuil II Paleologul, şi va vedea cât de sus stă, în arta
rostirii unei naturi umane depline, domnul român de la Târgovişte. Citească
oricare memoriile şi sfaturile oricărui rege al altor popoare, şi se va mira
cum acest domn de la Dunărea de Jos a putut gândi şi simţi, pe vremea sa, cu
atât de mult mai presus de toţi.
Neagoe Basarab a săvârşit şi minunea de a aşeza literatura română în rândul
marilor literaturi ale lumii, creatoare de capodopere. Cartea lui, încă
necunoscută cum se cuvine dincolo de hotare, este una din cele mai
cutremurătoare mărturii omeneşti despre om, iar în lumea noastră dobândeşte o
actualitate tot mai vădită.
Născut într-o lume de obiceiuri crude, o lume care vărsa fără milă şi
reţinere sângele omului, Neagoe Basarab se ridică cu o forţă neegalată de
nimeni spre a apăra dogma creştină a unicităţii fiinţei umane răscumpărate prin
jertfa Mântuitorului de sub osândă, şi pe care nimeni nu are dreptul să o răpună
fără dreptate şi judecată. În lumea noastră nimic nu se repetă cu mai multă şi
dureroasă insistenţă decât această propoziţie a demnităţii şi unicităţii
omului, cu care se deschid Învăţăturile! Dar nimeni până atunci, în nici o
scriere politică nu s-a oprit atât de mult ca să condamne crima împotriva
omului, ca să arate cât de mare menire i-a fost dată omului de la Dumnezeu.
Când se vor aduna într-o zi, la un loc, toate cărţile scrise de regi sau pentru
regi, domnul român li se va dovedi tuturor superior prin această forţă a
omeniei sale.
Dar ele sunt totodată adânc înrădăcinate în sufletul neamului nostru, ele
sunt suprema expresie a omeniei lui creştine, a credinţei lui în dreptate, în
puterea binelui, în biruinţa legică şi finală a binelui pe lume.
Nimeni n-a mai întrupat în cultura română cu forţa lui Neagoe această
trăsătură fundamentală a sufletului românesc - credinţa în puterea binelui, în
triumful lui final. Fiindcă nimeni nu a legat-o mai strâns de credinţa şi
iubirea pentru Cel de Sus. Neagoe Basarab, binecredinciosul domn român, a dat
cea mai înaltă cugetare creştină în problemele stăpânirii şi conducerii
oamenilor. Nici învăţatul episcop Boşsuet, autorul, peste două secole, al
cărţii intitulate Politica scoasă din înseşi cuvintele Scripturii Sfinte nu a
reuşit să facă din duhul creştin şi puterea lumească o alcătuire atât de
firească. Prin Neagoe Basarab, românii au dat lumii un model de cugetare
politică umană şi creştină neatins şi nedepăşit de nimeni. Cartea domnului
român, cu cât se va studia mai adânc, în comparaţie cu toate cărţile de acest
soi, se va ajunge la această încheiere.
Dar nu numai un gânditor politic creştin şi român era Neagoe, nu numai un
scriitor politic a cărui artă a scrisului a atins culmi reîntâlnite, ci şi un
uriaş cugetător religios al neamului nostru. Multă vreme învăţaţii laici s-au
înfruntat cu argumentul că atâtea pagini închinate lui Dumnezeu nu pot să fie
decât ale unui călugăr, făcându-se a nu vedea că atâtea pagini despre
stăpânire, diplomaţie şi războaie nu au cum să fie ale unui călugăr, dacă acel
călugăr nu ar fi fost şi oştean şi şef de stat!
Ceea ce nici unul dintre ei n-a băgat însă de seamă este nu numărul de
pagini în care se vorbeşte despre cele dumnezeieşti, ci geniul cu care acest
lucru se face, extraordinara capacitate de cuprindere, într-o sinteză a
dogmaticii, moralei şi spiritualităţii creştine. A trebuit să se lămurească,
după aproape un secol de ceartă între oameni ce se băgau unde nu aveau
pregătire, şi să-şi primească adevăratul răspuns (11). Învăţăturile lui Neagoe
Basarab sunt întâiul nostru tratat de dogmatică, de morală, de spiritualitate
creştină. Voievodul format printre călugării de la Bistriţa în aceeaşi măsură
în care s-a format la curtea de la Târgovişte este primul nostru mare teolog şi
primul cugetător filocalic al Bisericii Ortodoxe Române.
Toată opera lui Neagoe Basarab este o „filocalie” şi am putea spune că el
încearcă prima oară să facă din domnie o „filocalie”. Învăţăturile lui Neagoe
Basarab sunt „Filocalia” omului politic, cum este Filocalia manualul monahului
şi al creştinului dornic de desăvârşire. A purta duhul Filocaliei peste apele
întunecate şi adesea însângerate ale politicii a fost geniul şi unicitatea lui
Neagoe Basarab. Şi a face din politică o slujire a dreptăţii şi a binelui a
fost poate una din misiunile încredinţate neamului nostru, până în zilele de
acum.
A fost o minune toată domnia lui Neagoe Basarab. A fost o minune scrierea
unei asemenea cărţi în timpul în care apărea Machiavelli. A fost o minune
dăinuirea şi renaşterea neamului nostru după atâtea încercări, întărit de duhul
încrederii în triumful dreptăţii.
Arhim. CIPRIAN
1. N. Iorga îl trece printre „Cavaleri” în Istoria românilor, vol. IV,
Bucureşti, 1937, şi-l numeşte „Dan Vodă cel Viteaz”.
2. Petre Ş. Năsturel, Recherches sur Ies redactions greco-roumaines de la
„Vie de Saint Niphon II, patriarche de Constantinople”, capitolul „Une nouvelle
hypothese au sujet de la personne du metropolite Macaire de Hongrovalachie”, în
„Revue des etudes sud-est europeennes”, tom. V, 1967, nr. 1-2, p. 56-58.
3. Denumirea e dată de N. Iorga acelor domni care au asimilat în
personalitatea lor idealul apusean al cavalerului medieval, pentru care vitejia
este suprema virtute şi câmpul de luptă se confundă cu însăşi existenţa. Timpul
„Cavalerilor” trece şi lasă loc abilei diplomaţii, dar în scrierea lui Neagoe
idealul vitejesc al epocii „cavalerilor” şi-a găsit cea mai puternică expresie
literară şi doctrinară din toată literatura română. Idealul său este vitejia
înţeleaptă.
4. Textul lui în Documenta Romaniae Historica, B, Ţara Românească, vol. II,
p. 6-9.
5. Pentru originea şi cariera lui politică vezi Dan Pleşia în „Valachica”,
Târgovişte, I, 1969 şi II, 1970.
6. Vezi Nicolae M. Popescu, Nifon II, Patriarhul Constantinopolului, extras
din „Analele Academiei Române”, seria II, tom. XXXVI, Bucureşti, 1914.
7. Viaţa Patriarhului Nifon... în Literatura română veche (1402-1647).
Introducere, ediţie îngrijită şi note de G. Mihăila şi Dan Zamfirescu, vol. I,
Bucureşti, 1969 (colecţia „Lyceum”, p. 74).
8. I. C. Filitti, Despina, princese de Valachie, fille presumee de Jean
Brankovith, extras din „Revista istorică română”, I, 1931, p. 241-250. Ion-Radu
Mircea, care a identificat numele mamei Despinei, crede că era şi ea un copil
din flori al despotului, soră numai după tată cu Elena Rareş, care este
cunoscută ca fiică legitimă a despotului Ioan. Vezi De l'ascendance de Despina,
epouse du voevode Neagoe Basarab, A propos d'une inscription slavonne inedite,
în „Romanoslavica”, X, 1964, p. 435-437.
9. Cronica lui Macarie în Cronicile slavo-române publicate de Ioan Bogdan,
ediţie revăzută şi completată de P. P. Panaitescu, Bucureşti, 1959 şi
Literatura română veche..., I, p. 173 numeşte pe Maxim „adevărat fiu al
luminii” şi adaugă că a fost „înălţat de arhiereii moldoveni la rangul de
mitropolit”, ceea ce arată legăturile Bisericii din Ţara Românească cu cea din
Moldova. Solia sa de pace ocupă în cronică un rol însemnat, dar argumentul
comunităţii de neam apare nu aici, ci în Cronica lui Ureche: „pentru că sunt
creştini şi de o seminţie”. Adaosul lui Ureche nu lasă nici o îndoială asupra
înţelesului acestor cuvinte : ele nu se referă la rudenia celor doi domni, cum
susţin unii istorici, ci la faptul că aparţin aceluiaşi popor. Maxim Brancovici
a fost canonizat de Biserica sârbă în cuprinsul căreia şi-a sfârşit zilele,
zidind mănăstirea Kruşedol. Viaţa lui a fost tipărită şi tradusă după ediţia
din „Glasnik” de Haşdeu în Arhiva istorică a României”, II, p. 65-68. Cităm de
aici: „Alungat din pasă şi din patrie, fericitul Maxim luă cu el moaştele
fratelui său şi ale părinţilor săi şi merse la Radu, domnul Munteniei, carele
fiind iubitoriu de Hristos îl primi cu bucurie sufletească şi cu veselie şi-i
dete loc de odihnă ca şi în patrie. Dar diavolul duşman al faptelor bune aţâţă
răsbel între domnii ambelor Dacii, Radu şi Bogdan vodă, şi era aproape să se
înceapă bătălia, când iată fericitul Maxim sbură ca o pasăre în mijlocul
ambelor armate şi prin dumnezeiasca înţelepciune a minţii sale alină pe amândoi
domnii, carii întăriţi prin dragoste s-au întors fiecare pe acasă, lăudând pe
Dumnezeu şi pe sfântul, pe care amândoi îl luară în dragoste. Atunci Maxim fără
voia lui fu înălţat şi hirotonit la tronul mitropolitan al Munteniei” (p. 67).
Mănăstirea Kruşedol a fost zidită cu ajutorul lui Neagoe Basarab şi există
donaţii ale sale şi ale doamnei Despina la Kruşedol.
De observat că şi pentru autorul necunoscut al Vieţii..., Ţara Românească
şi Moldova sunt „amândouă Daciile”, deci ideea unităţii de neam a românilor
apare şi aici. Grigore Ureche consemna o tradiţie rămasă printre moldoveni, dar
ne-consemnată de Macarie, atunci când spunea că Maxim a folosit argumentul
apartenenţei la acelaşi neam.
10. Aurelian Sacerdoţeanu, Contribuţii la studiul diplomaticii
slavo-române, Sfatul domnesc şi sigiliile din timpul lui Neagoe Basarab
(1512-1521) în „Romanoslavica”, X, 1964, p. 405-434. La p. 412 este reprodus
fotografic sigiliul atârnat la hrisovul lui Vlad cel Tânăr din 17 august 1511.
Asemănarea cu stema ţării e clară, şi după această dată va fi izbucnit şi
conflictul.
11. Dr. Antonie Plămădeală, Neagoe Basarab, domn al culturii româneşti, în
vol. „Dascăli de cuget şi simţire românească”, Bucureşti, 1981.
Sursa: Patriarhia Bisericii Ortodoxe Române, Sfinţi români şi apărători ai
Legii strămoşeşti, E.I.B.M.B.O.R., Bucureşti, 1987, p. 598-619,
Binecredinciosul voievod Neagoe Basarab.
*
Învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Teodosie - fragment
Iată că nimic
nu este mai drag lui Dumnezeu decât omul care este curat cu
inima şi
cu sufletul, şi iar nimic nu-i este mai urât decât curvariul şi decât
preacurvariul, că aceştia mai osândiţi vor fi în ziua judecăţii, decât toţi tâlharii
şi ucigaşii. Pentru că curvarul el însuşi să face jertfă junghiată înaintea
diavolului, că-şi spurcă şi trupul şi sufletul cu spurcăciune spurcată. Că
pentru unii ca acestea graiaste fericitul Pavel apostolul şi zice:
Ci fiecare să să
păzească în toată curăţia şi în frică lui Dumnezeu şi în mintea cea întreagă, până
ce va ajunge în vreme de vârsta şi va trimite Dumnezeu cui ce-i va fi voia Sa,
să se facă după tocmeală şi după obiceiul legii, cum zice Scriptura: “curată
este nunta şi patul nespurcat (în vremea sa, când i să cuvine şi să trimite de
la Dumnezeu). Iar curvarilor şi tuturor spurcatorior va judeca Dumnezeu”.
Deci, de veţi
umbla după legea lui Dumnezeu şi legea lui o veţi face dreaptă săracilor,
şi veţi iubi cu toată inima blândeţele şi milostenia şi curăţia, cu adevărat faţa lui
Dumnezeu veţi vedea, şi ţie va dă Dumnezeu împărăţia de pe pământ, şi pentru
tine o va da şi feciorilor tăi, după tine, cum dete şi lui Solomon Dumnezeu împărăţia,
pentru tatăsău David. Iar ţie şi împărăţiei tale să vă dărui de la
Dumnezeu bătrâneţe cinstite şi ţi sa vor adăoga ţie anii vieţii, cum să adăogară
zilele şi anii Ezechiei, împăratului ovreescu, 15 ani, cum vei vedea mai nainte
spunând. Şi orincotro şi spre ce vrăjmaşi de ai tăi vei merge, tot îi vei birui
şi-i vei pune sub picioarele tale şi te vei întoarce iar cu mare cinste şi cu
multă bucurie. Aşijderea vei birui şi pe toţi păgânii, care vor veni asupra ta şi-i
va da Dumnezeu în mâinile tale, iar câţi vor scăpa, cu mare ruşine şi ocara sa
vor înturna în tarale lor.
Iar de nu mă
vei asculta, o, iubitul mieu fiu, şi de învăţăturile lui Dumnezeu nu vei griji,
şi nu vei face voia şi dreptăţile lui Dumnezeu, care ne-a învăţat şi le auzim
noi din sfintele scripturi, ce vei începe a face împotriva învăţăturilor lui
Dumnezeu şi cele ce nu să cad, şi vei mânia pe Duhul Sfânt, cu Care ne-am
semnat în ziua aceia ce ne-am curăţit de păcatul strămoşului nostru, omul cel
ce fu zidit dintâi de mâinile lui Dumnezeu, şi vei batjocori lucrurile lui
Dumnezeu cu niscare lucrure spurcate şi scârnave, ce vei face, pentru
nechibzuiala şi neînţelepciunea ta, să ştii că va lua Dumnezeu domniia de la
tine şi o va da altuia, care va face voia şi poruncile lui Dumnezeu. Iar zilele
tale le va împuţina şi le va scurta, cum împuţină şi scurtă şi zilele Ofniei şi
ale lui Fineos, feciorii lui Iliia popei şi judecatoriul israilitenilor, pentru
că nu băgară seama de învăţătura tatâne-sau, nici păziră legea lui Dumnezeu.
Pentru aceia cu rău s-a sfârşit viaţa lor, şi sufletele şi le pierdură.
*
Troparul Sfântului Voievod Neagoe Basarab
Sursă: Sfinţii Români, Război întru Cuvânt
0 comments:
Trimiteți un comentariu