Conferinţa susţinută de Doamna Lidia Stăniloae la Basel (Elveția), duminică, 11 martie 2012.
Vremea în care trăim nu
este, din păcate, o reuşită şi nici o modalitate de existenţă morală, în care
să descoperim creştinismul autentic, valorile etice pe care să le trăim. Lumea de astăzi nu este
direcţionată astfel. Se caută alte modalităţi de viaţă, unele numite în mod
fals „progres” şi „modernitate”, care nu aduc omului stabilitate spirituală,
certitudinea că se află pe calea cea bună.
Ele îl îndepărtează de la
adevăratul drum spre desăvârşire, către care ar trebui să aspirăm cu toţii,
ferindu-ne de păcatul aducător de moarte. Mesajul Bisericii ortodoxe a Greciei,
apărut zilele acestea spune: „Criza pe care o trăim e provocată în mod
artificial de către puteri care urmăresc controlul mondial al lumii, a cărei
bunăstare n-o doresc”.
În Cuvântul său cu ocazia
începutului Postului Mare, apărut cu puţin timp în urmă în portalul Doxologia,
Înalt Prea Sfinţitul Teofan al Moldovei scrie: „Postul în care intrăm s-ar
cuveni să fie pentru noi o conştientizare a plânsului lui Adam şi al Evei
atunci când s-au lipsit de frumuseţea raiului, pentru ca, trăind durerea
îndepărtării de Dumnezeu, să dorim a ne întoarce, asemenea fiului risipitor, în
casa Tatălui nostru. Duminica Izgonirii lui Adam din Rai, aşezată de
dumnezeieştii Părinţi în pragul Postului Mare, ne aduce aminte de un lucru
deosebit de important: bucuria şi, deopotrivă, drama libertăţii omului.
Dumnezeu a sădit în noi darul libertăţii... Libertatea este cea mai mare şansă,
dar şi cea mai grea povară. Adevăratul om liber nu este cel care face tot ceea
ce voieşte, ci acela care scapă de robia patimilor; adevăratul om liber este
acela care devine robul lui Dumnezeu, dobândind astfel, după cum spune
Apostolul Pavel: libertatea măririi fiilor lui Dumnezeu (Romani 8, 21).”
Prin
libertate, omul se împotriveşte sclaviei inutilului
Este remarcabilă această
asociere între post şi rememorarea păcatului prin care strămoşii noştri Adam şi
Eva au folosit în mod fals libertatea care li se dăduse, alegând răul.
Libertatea presupune curaj şi îndrăzneală, înţelegerea în adâncime a vieţii, în
care libertatea să fie constructivă şi nu un prilej de a pierde dreptul la
veşnicie pe care Dumnezeu ni l-a acordat cu nemărginita-i generozitate. Ea
presupune posibilitatea dată nouă de a trece peste orbirea care ne face să
confundăm binele cu răul. Iubirea lui Dumnezeu lasă omului libertatea de
opţiune. Omul este liber să se mântuiască dacă vrea, să vină la Dumnezeu sau să
se îndepărteze de El, să aleagă drumul pe care îl decide. Tocmai în această
libertate acordată omului se vede iubirea totală a Creatorului pentru
creaturile Sale, care prin dreptul de a alege liber, îşi câştigă dreptul la
viaţa veşnică. Libertatea acordată omului, chiar cu riscul ca acesta să aleagă
un drum greşit, dovedeşte încrederea pe care o are Dumnezeu în om, în
discernământul său. Poate exista o dovadă mai copleşitoare de încredere şi
dragoste? Dovadă care ar fi de neimaginat fără existenţa deplinei comuniuni cu
creaţia Sa, comuniune destinată numai persoanei şi imposibilă pentru un
panteism haotic şi inert care nu poate explica nimic din misterul creaţiei.
Prin libertate, omul se împotriveşte sclaviei inutilului, înjositor pentru că
pune pe primul plan consumul, care satisface numai în aparenţă.
Lumea este darul lui
Dumnezeu, scrie scriitorul francez Olivier Clément. Ea este locul unui
neîncetat dialog al omului cu Dumnezeu şi al dialogului oamenilor între ei.
Numai astfel viaţa poate creşte spiritual, descoperindu-se sensul creaţiei,
întrucât căderea în păcatul originar a întunecat, dar nu a suprimat caracterul
ei harismatic.
În acest context, postul
înseamnă, după cum cunoaştem din învăţătura Sfinţilor Părinţi, nu numai o
abţinere de la mâncare, o dietă alimentară ca să ne hrănim sănătos. Postul nu
este numai o acţiune de promovare a sănătăţii trupeşti, ci un prilej de a
examina existenţa noastră cu tot ceea ce o caracterizează. El nu este o privare
de plăcere, ci o îmbogăţire a semnificaţiei existenţei, spune acelaşi Mesaj la
Bisericii Greciei.
Postul
este un mare curaj
Americanul Richard Flemming,
specialist în Genetică de la Universitatea Stanford a declarat că toată ştiinţa
pe care omenirea o flutură astăzi ca pe un stindard, nu poate explica miracolul
lumii, al frumuseţii, al bucuriei. Nu e singurul. Devine din ce în ce mai
evident că, pe lângă tehnica modernă, progresul înseamnă înţelegerea realităţii
în toată complexitatea ei, a unei realităţi dincolo de cea văzută, a realităţii
minunilor, pe care le trăim zilnic încăpăţânându-ne în orbirea noastră să nu le
vedem. Progresul înseamnă a lua viaţa în serios, convingerea că nu poţi călca
în picioare cele mai elementare reguli, cea mai elementară decenţă, peste care
nu se poate trece. Că a fi om înseamnă a trăi pe un plan al existenţei care
obligă. Toate acestea presupun un mare curaj. De aceea, postul este şi un mare
curaj.
Trebuie subliniat că, aşa
cum spunea Franklin D. Roosevelt odinioară, există mai multe forme de curaj. În
afara celor despre care se vorbeşte mereu, cum ar fi curajul faptei sau al
credinţei, el enumera şi pe cea a curajului. Cu alte cuvinte curajul curajului.
Pare un pleonasm, un teribilism. Şi totuşi, acest joc de cuvinte ascunde un
adevăr, poate mai actual astăzi decât oricând. Întrucât societatea trăieşte din
percepte pe care nu le poate garanta, este nevoie de curaj pentru a avea
curajul şi îndrăzneală ca să spui şi să recunoşti adevărul. Ceea ce s-a
întâmplat cu Adam şi Eva în raiul în care îşi trăiau inocenţa, are încă o
semnificaţie amară. Dumnezeu le dăruise libertatea prevenindu-i să se ferească
de răul care duce la moarte. Dar dincolo de atracţia răului, primul om a făcut
dovada că nu are ce face cu această libertate. Nu-i trebuie. Vreme îndelungată
omul a râvnit la dobândirea ei, a sperat că, poate, odată, se va putea bucura
de ea. A râvnit la dreptul de a avea curaj şi era convins că odată dobândit
acest drept, viaţa sa se va aşeza pe alte temelii, îi va conferi şi lui o
statură nouă. Şi ce s-a întâmplat apoi? După ce scurtă vreme a celebrat
schimbarea, eliberarea, după ce a încercat să revină la recunoaşterea valorilor
care lipseau pentru a-i conferi calitatea de om, a început să se lepede treptat
de ele. Odinioară s-a lăsat ademenit de şarpe, renunţând la tot ceea ce îi
dăruise Domnul, destinându-l nemuririi. După ce s-a scuturat de îngrădirea
extremă a unei dictaturi pe care o ura, visând la clipa când poate, va gândi
liber, se întoarce acum la îngrădirea care îl degradase. Dă fuga şi-şi depune
libertatea în mâna celui care îl destinează aceleiaşi spălări de creier, care
vrea să-l lipsească de convingeri personale, de propriile sale opinii. „Ia-o,
n-am nevoie de ea. Nu-mi trebuie. N-am nevoie de libertate. Ce să fac cu ea?”
Totul este mai subtil, fără
îndoială. Mijloacele s-au perfecţionat, au căpătat o pojghiţă de rafinament, de
fals umanism. Bunătate, integritate, solidaritate, comuniune? Libertatea
oferită acum este cea în care şarpele îşi deghizează tentaţia într-o
pseudo-toleranţă, sub care se lăfăieşte ura, dezmăţul, egoismul. Libertatea
este înţeleasă astăzi ca o absenţă a principiilor, ca o sălbăticire a
moravurilor, a individului. Sunt lăudate răul, murdăria, negarea valorilor. O
falsă „toleranţă”, de fapt intoleranţa faţă de tot ceea ce este onestitate,
credinţă, moştenire a ceea ce ne-a ajutat să rămânem noi, cu tot ceea ce am
primit cu preţul atâtor sacrificii, prin toate greutăţile prin care am trecut.
Decăderea nu necesită curaj. Ea este admiraţia faţă de mizeria umană, faţă de
disperarea, de lipsa de perspectivă în care sunt valabile cuvintele cinice
„homo homini lupus”. Este dizolvarea într-o massă amorfă fără identitate, o
distrugere sub pretextul unui „modernism” în ghilimele, care nu înşeală nici o
conştiinţă lucidă, dezorientare, haos şi nicidecum un modernism real.
Pentru acesta nu e nevoie de
curaj. Dimpotrivă, reluăm laşitatea de odinioară, sub forme bineînţeles mai
rafinate, mai mascate. Iar curajul curajului? Cel care ne îndeamnă să smulgem
vălul de pe faţa unei false atracţii? Cel care presupune corectitudine,
consecvenţă?
De
ce uităm cuviinţa pe care am moştenit-o de la părinţi?
Odinioară, în copilărie
citeam basmul în care odată smulse vălurile, crezând că se ascunde sub ele
tinereţea fără bătrâneţe şi viaţa fără de moarte, se descoperea chipul scorojit
al unei vrăjitoare, care răspândea groaza, dar care se topea undeva în nimicnicia
răutăţii ei. Ne mai încumetăm noi să facem acelaşi lucru? Să aruncăm departe
vălurile mincinoase ale unui aşa zis „umanism”, ale unei aşa zise „toleranţe”,
care tolerează orice în afară de tradiţiile noastre, de credinţa noastră, de
solidaritatea reală? Ne încumetăm să nu primim mărul cu care suntem ademeniţi?
Să nu repetăm o greşeală care nu poate avea, aşa ca odinioară, decât urmări
distrugătoare? Ne încumetăm să ne păstrăm onestitatea? Adevărul este plămânul
prin care respirăm certitudinea perenităţii noastre. A trăi în afara lui
înseamnă a trăi într-o anticameră a morţii spirituale, o cădere din uluitorul
destin de fii ai Săi, pe care ni l-a hărăzit Dumnezeu. Un spectaculos de
suprafaţă care nu înşeală în definitiv pe nimeni, nici măcar pe noi. De ce
uităm cuviinţa pe care am moştenit-o de la părinţi, de la generaţiile de
înaintaşi, pentru care cinstea, cuvântul dat, nu erau vorbe goale? Pentru ei a
fi creştin nu însemna numai a-ţi mărturisi apartenenţa la o confesiune, ci o
convingere devenită adevărata natură. Un spaţiu al existenţei, în afara căruia
nu se poate trăi, garanţia veşniciei, a biruinţei asupra morţii de care ne
temem toţi. Numai în acest spaţiu trăim cu adevărat. Este curajul curajului de
a trăi cu adevărat, de a gândi cu capul propriu, de a nu înghiţi hrana otrăvită
mestecată de alţii! Iată stâlpii pe care se sprijină edificiul vieţii, care nu
înseamnă un sfârşit ci o pregătire pentru un început definitiv. Dacă dărâmăm
aceşti stâlpi totul se prăbuşeşte peste noi. Şi apoi? Ne punem oare această
întrebare, al cărei răspuns poate fi doar viaţa sau moartea, viaţa veşnică sau
moartea în veşnicie? Curajul curajului de a accepta şi mărturisi adevărul,
chiar dacă aceasta nu ne asigură totdeauna o comoditate pe care o râvnim!
Adevărul eliberează
Am mai relatat povestirea
lui Anthony de Mello preot, filozof şi psihoterapeut, referitoare la omul care
voia să cumpere adevărul, într-o prăvălie pe vitrina căreia scria: „Magazin
pentru adevăruri”. Da, în acest magazin se putea cumpăra întregul adevăr, doar
că acesta era extrem de scump. Adevărul avea un preţ extrem de ridicat. I s-a
spus cu milă că va plăti întâi şi întâi cu pierderea liniştii, a calmului… şi
anume pentru tot restul vieţii. Şi întrebarea pe care o punea autorul era
simplă: Ce s-a întâmplat mai departe? S-a hotărât omul să cumpere adevărul sau
a renunţat? E o întrebare pe care, mai mult sau mai puţin conştient ne-o punem
toţi. Ne sacrificăm oare comoditatea, liniştea, pentru o falsă armonie călduţă,
cu care ne strecurăm fără complicaţii în viaţă? Cum s-ar zice, te fereşti din
calea furtunii, n-ai ce face cu un climat aspru care te pune în faţa unei
realităţi nu totdeauna favorabilă reuşitelor tale. Mai bine să fii amabil şi
inconştient decât să te sacrifici principiilor. Poate că nici nu le ai, sau mai
bine să nu le ai, îţi spui câteodată. Nu te sperie uneori adevăratul tău chip,
opinia altora, care nu-ţi dau totdeauna dreptate şi nici ceea ce ai crede că ţi
se cuvine. Nu e prea târzie satisfacţia de a fi rămas credincios ţie însuţi,
aşa cum spune Shakespeare? „Mai presus de orice să-ţi fii credincios ţie
însuţi…”
Chiar dacă mai târziu
adevărul te mângâie, şi-ţi arată drumul către un ţel real. „Poate că e prea
târziu”, îţi spui… „Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa” citim în Cartea Sfântă.
Adevărul eliberează, ne spune ea, te îndepărtează de dorinţa de a te învârti
mereu în jurul propriei persoane El hrăneşte iubirea faţă de semeni, o face să
crească, îi descopere darul de a-ţi descoperi adevăratul sens al vieţii. Eul
tău este adus în faţa unui Tu care te întregeşte, care ridică omul la rangul de
persoană conştientă, independentă prin sine însuşi şi prin celălalt şi
depinzând de celălalt, de solicitudinea şi iubirea lui, aşa cum o formulează
creştinismul. Astfel se caracterizează teologia comuniunii, aşa cum o
formulează creştinismul.
În comuniune se identifică
preocuparea pentru sine, grija de a-şi conduce existenţa într-un mod pozitiv cu
aceeaşi preocupare, lipsită de egoism, pentru celălalt, considerat în mod
propriu ca aproapele său. Realitatea aparte pentru fiecare devine o realitate
comună, în care nu mai spunem Eu, ci Eu-Tu, transformând monologul într-un
dialog ce izvorăşte din iubirea lui Dumnezeu pentru om. Această iubire se
proiectează nu numai asupra noastră, a fiecăruia ca persoană creată de Domnul,
ci ne cuprinde pe toţi, împreună, într-o comuniune dincolo de ceea ce noi am
putea realiza fără ajutorul Creatorului, care ne amplifică astfel
posibilităţile omeneşti limitate. Este realitatea infinităţii Dumnezeirii, care
se apropie de noi pentru a ne oferi iubirea Sa şi care aşteaptă dragostea
noastră, dorinţa noastră de a intra în dialog .
Este mai mult decât relaţia
personalistă aşa cum a văzut-o Martin Buber, şi el un mare cărturar şi
susţinător al relaţiei Eu-Tu. Dacă citim Vechiul Testament, nu putem să nu
remarcăm că de fapt, el este o epopee a acestei relaţii personaliste, exprimată
în marile evenimente pe care el le menţionează: Întreaga viaţă a lui Avram,
conţinutul ei plin de semnificaţii, începând cu supunerea sa pentru a-l sacrifica
pe Isaac şi culminând cu primirea vizitei celor trei străini în cortul său. Să
ne amintim de ascensiunea lui Moise pe muntele Sinai, de Rugul Aprins, de
primirea Tablelor Legii. Din toate scrierile proorocilor înţelegem legătura lor
cu Domnul Savaot. Atât Vechiul Testament, în care omul se apropie de Dumnezeu
cu sfială şi conştiinţa iubirii dumnezeieşti de care se bucură, cât şi Noul
Testament sunt momente clare ale manifestării comuniunii dintre om şi
divinitate, comuniune care nu poate avea loc decât între Persoane. Iubirea lui
Dumnezeu pentru om, culminează cu chenoza divină, în care Dumnezeu coboară la
el, se micşorează, se smereşte pentru a-i dobândi dragostea. Întruparea Sa este
cea mai mare recunoaştere a omului, spune Mesajul Bisericii ortodoxe greceşti.
şi creaţia Sa se amplifică, se prelungeşte în
relaţia dintre persoanele umane, în comuniunea dintre ei. Iar relaţia
Eu-Tu între Dumnezeu şi creaţia Sa se amplifică, se prelungeşte în relaţia
dintre persoanele umane, în comuniunea dintre ei.
„Adevărul întăreşte
bunătatea şi luminează realitatea”
Orwell defineşte libertatea
ca dreptul de a spune celorlalţi adevărul, lucruri pe care uneori nu doresc să le audă. Astfel,
concluziile istorisirii relatate de Anthony de Mello sunt cu atât mai plauzibile.
De ce să ne pierdem liniştea, simpatia generală armonia călduţă? De ce să nu
spunem că oricum: „Şi-aşa e bine, las că merge şi-aşa, important să mă simt
mulţumit, eu, pentru că eu sunt cel mai important, pentru că eu am totdeauna
dreptate”. Şi nu înţelegem că această goană după armonie care ni se pare că
naşte din această atitudine, ne încătuşează cu goana după comoditate. Doar
adevărul eliberează. Chiar dacă el presupune un efort deosebit, chiar dacă
uneori doare.
„Recunoşti adevărul după
efectul pe care-l are asupra ta şi asupra altora. Adevărul întăreşte bunătatea
şi luminează realitatea”. Este răspunsul la întrebarea cum se poate recunoaşte
adevărul, dat de un mare spiritual, părinte din pustie, dintr-o colecţie de
scrieri duhovniceşti datată din sec. V.
Aşa fiind, este oare destulă
lumină în jurul nostru? Înţelegem de ce uneori o căutăm fără speranţă, în
obscuritate, fără a o găsi? Nu avem oare nevoie, aşa cum am mai spus, de
„magazinul care vinde adevăruri”? Nu merită să-l plătim, oricât de mare ar fi
preţul lui? Şi să-l păstrăm pentru tot restul vieţii?
În Ortodoxie, aşa cum spun
Sfinţii Părinţi şi cum stă scris în Biblie, nu numai credinţa, dar şi faptele,
deci participarea activă a omului este hotărâtoare pentru mântuire.
Astfel omul se străduieşte
să se elibereze de patimi. Şi perioada postului este cea mai potrivită pentru
aceasta. Scara, scrierea sfântului Ioan Scărarul, care şi-a şi primit numele de
la ea, vorbeşte despre urcuşul duhovnicesc pe care omul poate să-l
îndeplinească cu ajutorul Domnului, o strădanie necontenită pe care omul o
poate asuma cu smerenie şi cu conştiinţa că ea îl apropie ceea ce Dumnezeu, în
marea Sa iubire de oameni, aşteaptă de la noi.
Sf. Maxim Mărturisitorul
spune că patima este în fiinţa ei o întoarcere a aspiraţiei infinite a omului
spre altă ţintă decât cea care îl apropie de Dumnezeu, spre îngustarea
orizontului lui, făcându-l opac şi egoist. Prin ispita duhului satanic, omul
uită care este ţinta lui adevărată. El se lasă amăgit punându-se exclusiv în
slujba simţurilor, a tentaţiilor superficiale, care nu-i pot satisface setea de
infinit, mintea lui uitându-şi rostul propriu, acela de a cunoaşte pe Cel care,
cu infinitatea Sa, este în stare să împlinească dorul lui infinit de
cunoaştere, după cum spune Sf. Antonie. Trei cauze produc patimile în om, spune
el şi anume: mintea slăbită în lucrarea ei autonomă şi proprie, precumpănirea
percepţiei simţurilor care subordonează mintea şi o alergare exclusivă şi
iraţională după plăcerea momentană, cu sentimentul că astfel fugim de durere.
Patimile sunt aşadar o stăpânire cantitativă şi ierarhică a simţurilor asupra
spiritului, o pasivitate păgubitoare care nu îndeplineşte cu nimic nădejdea
noastră de a atinge fericirea definitivă. Sfântul Antonie spune: „Nu cele ce se
fac după fire sunt păcate, ci cele rele prin alegere cu voia. Nu este păcat a
mânca, ci a mânca fără cuviinţă şi fără înfrânare. Nu este păcat a privi, ci a
privi cu pizmă, cu mândrie. Nu este păcat a asculta liniştit, ci a asculta cu
mânie. Nu este păcat neînfrânarea limbii la mulţumire şi rugăciune, dar este
păcat vorbirea de rău… Fiecare dintre mădularele noastre păcătuieşte când din
slobodă alegere lucrează cele rele în loc de cele bune, împotriva voii lui
Dumnezeu ”(Cap. 60 din Filocalia greacă.)
Nu sunt deci vinovate
plăcerile împreunate cu ceea ce se săvârşeşte în mod necesar, ci devierea
lucrării simţurilor în căutarea cu orice preţ a plăcerii. De aceea patimile duc
la dezordine, la slăbirea şi descompunerea trupului şi a spiritului care-l ţinea
în ordine. Omul este împins tot mai departe rostogolindu-se pe panta patimilor,
spre plictiseală, un gol prevestitor de moarte. Căci după cum se ştie,
totdeauna plăcerea este legată de durere, astfel că omul purtat de frica morţii
care i se vesteşte prin ea, îşi duce firea spre moarte, scrie D. Stăniloae în
Ascetica şi Mistica.
Cine
vrea să creadă, ajunge la putinţa de a crede
După cum spune Sf. Ioan
Scărarul: „diavolul împiedică pe om să se socoată sătul, chiar dacă ar fi
înghiţit tot Egiptul şi ar fi băut tot Nilul (Scara, PG 88,868 C). Prin patimă,
dorim cu o voinţă infinită nimicul, spune Maurice Blondel. Prin patimă umflăm
nimicul, ne înflăcărăm de el, ne consumăm pentru el, ne mişcăm în zona lui,
sfârşind în absenţa oricărei surse pozitive de existenţă (D. Stăniloae, op
cit.). Ni se pare că superficialul e profund, consistent şi durabil, de aceea
ne atrage. După ce o clipă am avut iluzia că ne poate astâmpăra setea de
existenţă adevărată, ne însetează din ce în ce mai mult, dat fiind
imposibilitatea lui de a ne satisface. Astfel sentimentul de zădărnicie este
din ce în ce mai clar, devenind cu vremea o trândăvie spirituală ucigătoare,
numită de sfinţii Părinţi „acedie”.
Comentând cuvintele Sf.
Evagrie Ponticul, teologul german I. Hausherr spune: „Dracul acediei taie orice
speranţă, făcând sufletul să accepte gândul morţii… Demonul acediei este mai
greu de suportat decât toţi. El picură amărăciunea în în toate motivele noastre
de a vieţui în mod duhovnicesc. Nu mai e nici o dragoste în jurul vostru, Aveţi
dorinţa să plângeţi, dar o sugestie groaznică stăvileşte lacrimile: ele nu
servesc la nimic…”
De aceea Sfinţii Părinţi cer
în primul rând o întărire a minţii, ceea ce înseamnă o lucrare de voinţă a
minţii şi efortul omului de a se lumina cu privire la rostul şi datoriile sale.
E o strânsă împletire a lucrării voluntare cu cea intelectuală, o chestiune de
voinţă, dar şi de acţiune a gândirii, cu argumente împotriva păcatului.
Părinţii numesc aceasta paza minţii, rezistenţa şi atenţia trează care veghează
permanent la eliminarea oricărui gând al patimii. Ea ţine prezentă în minte
conştiinţa iubirii infinitului dumnezeiesc, care o îmbogăţeşte cu sensuri mereu
noi. Deci conştiinţa prezenţei lui Dumnezeu în viaţa noastră este primul pas al
celui care vrea să-şi ducă viaţa înainte spre desăvârşire.
Nu ne putem desprinde de
patimi pentru că grija de ceea ce urmează ne nelinişteşte continuu, adunându-ne
în ea şi ne mai lăsându-ne libertatea de a voi altceva. Rodul ei este frica,
după cum spune filosoful german Heidegger, teama că suntem predaţi nouă înşine,
că nu găsim nicăieri o rezolvare pentru tot ce ni se întâmplă. Rostul propriu
al existenţei se estompează, este ascuns şi nu ne rămâne nimic cu ce am putea
să-l înlocuim. Suntem înlănţuiţi de lume, de o existenţă cenuşie, monotonă,
care pentru noi nu mai are un sens final, de o existenţă din care lipseşte
destinul etern, grija de mântuire care ne-ar putea elibera de spaima eventualelor
dureri ce vin asupra noastră.
De aceea, Sfinţii Părinţi
socotesc credinţa ca un pas fundamental la începutul urcuşului pe drumul
purificării. Dar eficacitatea ei depinde de colaborarea noastră pentru a ne
elibera de spaimele, de păcatul care ne împiedică de a înainta pe drumul ce ni
se deschide. Credinţa nu poate creşte decât dacă noi conlucrăm, prin voinţa
noastră. Cine vrea să creadă, ajunge la putinţa de a crede, spune D. Stăniloae
în Dogmatica sa. Pentru că în noi este prezent un har care ni s-a dat şi care
ne ajută să vrem să credem, fără însă a fi siliţi s-o facem.
Din credinţă se naşte frica
de Dumnezeu, unită cu încrederea în ajutorul Său. Ea-l pune pe om în gardă de
nimicnicia lumii, de a nu cădea în automatismul păcatului şi al patimii. Ea ne
salvează ca fiinţe spirituale, ne face clară conştiinţa destinului nostru
etern.
De aici decurge în mod
inevitabil pocăinţa, regretul pentru toate greşelile făcute şi pe care dorim să
nu le mai repetăm. Sfântul Isaac Sirul spune că pocăinţa este al doilea har
care se naşte în inimă din credinţă şi din frică. Ea este a doua renaştere, Iar
Sfântul Ioan Scărarul o numeşte reînnoirea botezului. Ea ne deschide drumul
spre smerenie, spre conştiinţa că numai cu străduinţa noastră şi cu ajutorul
lui Dumnezeu putem să ne îndreptăm şi în acelaşi timp nu ne descurajează, ci ne
dă încredere în posibilităţile noastre de a depăşi păcatul, în puterile noastre
mereu întărite de puterea lui Dumnezeu. Ea ne sporeşte luciditatea.
Sfinţii Părinţi spun că
această căinţă este cea mai înaltă dintre virtuţi, pentru că, lăsându-ne mereu
nemulţumiţi de ceea ce am realizat, lucrează ca un motor care întreţine
tensiunea după mai bine, astfel ca să ne putem ridica mereu mai sus. Sfântul
Isaac Sirul compară lumea aceasta cu o mare, iar căinţa cu o corabie care ne
trece la ţărmul de dincolo, în raiul a cărui fiinţă este dragostea.
Pentru că pocăinţa nu
trebuie despărţită de iubirea de Dumnezeu şi de semeni. Ne căim deoarece am
călcat poruncile dragostei, lăsându-ne pradă egoismului, lipsei de dragoste.
Egoismul este cea mai mare piedică în calea dragostei pentru aproapele. Numai
dezbărându-ne de el putem avea dragoste adevărată şi deplină faţă de ceilalţi.
Numai dezbărându-ne de el putem intra în împărăţia dragostei, care îi cuprinde pe
toţi.
Iar dezbărarea de egoism, de
cohorta de patimi care îl însoţesc se face prin înfrânare, prin depărtarea de
rău, de sensurile rele ale vieţii. Prin ea căutăm sensul real al lucrurilor şi
al persoanelor, lumea devenind astfel transparentă şi urcând spre infinitatea
puterii dumnezeieşti.
Păcatul a adus materia
într-o stare de decădere, de inhibiţie
Înfrânarea înseamnă
curăţirea inimii, reţinerea nu numai de la păcatele cotidiene, de la faptele
concrete, dar şi de la gândurile rele, de la tentaţia de a ne mândri, de a pune
pe noi înşine deasupra celorlalţi, de a-i dispreţui, aşa cum a făcut-o fariseul
în Pilda Vameşului şi a Fariseului: „Doamne eu nu sunt ca acest vameş păcătos…
Eu postesc…” spune el. Înfrânarea ne opreşte de la a-i pizmui pe ceilalţi, de a
le face rău, de a vedea numai răul în ei… Este strădania noastră de a aduce în
inimă gânduri bune, de a ajuta pe ceilalţi, de a-i înţelege, Este înfrânarea de
la slava deşartă, de la mândria, care, spun Sfinţii Părinţi este cel mai
periculos duşman al sufletului, stând la baza tuturor celorlalte păcate şi
deschizând drum larg ispitelor care ne fac să alunecăm iarăşi din urcuşul
nostru spre dragostea lui Dumnezeu, spre apropierea de El. Odată ce am putut
stăpâni aceste ispite, putem dobândi blândeţea şi smerenia, conştiinţa supremă
a infinităţii divine şi a propriei micimi. Ea ne scoate din starea de
superficialitate, de platitudine, de înfumurare care nu stârneşte decât mila,
compătimirea. Ea este o revenire a noastră la starea iniţială a lipsei de păcat,
făcând din fiinţa noastră o încăpere
menită să se umple de lumina dumnezeiască şi redându-i destinul uluitor de a
convieţui cu infinitul. Ea ne pregăteşte pentru starea de nepătimire aşa cum o
poate câştiga omul în viaţa viitoare, pe care Dumnezeu a făcut-o posibilă
pentru noi prin Învierea Sa...
„Astăzi iadul strigă
spunând: Mai bine mi-ar fi fost de n-aş fi primit pe Cel ce S-a născut din
Maria; că viind asupra mea mi-a surpat puterea; porţile cele de aramă le-a
sfărâmat. Sufletele pe care le ţineam întru mine mai dinainte, Dumnezeu, le-a
înviat” spune cântarea de la vecernia din Sâmbăta Paştilor.
Adevărul central al tuturor
adevărurilor este evenimentul Învierii, care deschide o nouă eră în istoria
omenirii, aceea în care puterea dumnezeiască este definitiv dovedită. Căci dacă
Iisus Hristos a înviat din morţi, El este cu adevărat Dumnezeu.
Toate posibilităţile
omeneşti iau sfârşit odată cu moartea. Învierea Domnului deschide însă alte
perspective, salvarea de moartea veşnică. Hristos ne-a eliberat din păcat prin
moartea Sa, iar prin Înviere ne-a făcut părtaşi vieţii veşnice, părtaşi
iubirii, îndurării şi bunătăţii dumnezeieşti. Cu aceasta ne-a redat speranţa,
după cum afirmă cunoscutul teolog luteran Jürgen Moltmann într-una dintre
scrierile sale: „Speranţa creştină este plasată între amintirea Învierii Lui
Hristos şi aşteptarea vieţii viitoare. Orizontul acestei aşteptări este plin de
lumină, dacă îl legăm de Înviere.” Iar
D. Stăniloae spune în Dogmatică: „Prin Înviere omul a fost făcut capabil de
nemurire”.
Păcatul în care căzuse omul
prin neascultare, a adus materia într-o stare de decădere, de inhibiţie. El
ne-a făcut greoi, inerţi, în imposibilitatea de a înţelege cu adevărat
realitatea. Iisus Hristos cel Înviat a transformat realitatea umană. Ea îşi recapătă
modelul şi scopul real al existenţei, materia devenind o unealtă a duhului.
Sfântul Apostol Pavel arată că trupul înviat nu este o readucere la viaţă a
trupului vechi, nici o creare a unui trup nou din nimic, ci „o radicală
prefacere a trupului muritor, printr-o lucrare creatoare săvârşită asupra
trupului vechi” (D. Stăniloae, op. cit.)
Învierea este un fapt
concret
În predica sa de la Rusalii
1989, fostul cardinal Ratzinger, actualul papă Benedict XVI, spunea: „Fiul lui Dumnezeu a înviat cu
Trupul arătând oamenilor că materia poate fi îndumnezeită şi făcută capabilă de
veşnicie.”
În multe dintre scrierile
sfinte se accentuează în mod deosebit, că după Înviere mormântul a fost găsit
gol. Fapt foarte important, el fundamentează atât istoricitatea de necontestat
a Învierii cât şi faptul că Învierea nu este o acţiune abstractă, o tranziţie
teoretică de la moarte la viaţă, ci un fapt concret, o înviere totală şi cu
trupul, care atestă realismul învierii.
Mormântul găsit gol, după Înviere, stabileşte adevărul Învierii ca fapt
istoric obiectiv, nu ca o relatare
subiectivă, ca produs al imaginaţiei unor minţi exaltate. El este evenimentul
concret, menţionat în numeroase pagini din Sfânta Scriptură, care a împărţit
istoria în două şi pe care, trebuie să accentuăm, slabele noastre puteri de
exprimare şi limbajul omenesc neadecvat îl pot descrie doar cu insuficienţa
limitelor improprii, rugându-l pe Dumnezeu să ne facă şi pe noi părtaşi la
miracolul Învierii, cu nemărginita Sa bunătate şi dragoste. Şi să ne trimită
îngerul plin de strălucire, solia mântuirii noastre, care s-a arătat femeilor
mironosiţe ce a treia zi s-au îndreptat spre mormânt şi care a rostit cuvintele
definitive în istoria omenirii: „Nu-l căutaţi pe Cel Viu între cei morţi”.
Sursă articol: Doxologia
2 comments:
In primul rand vreau sa va felicit pentru ca v-ati angajat in aceasta lupta impotriva necunoasterii, uitarii si nepasarii trandave!
Dragii mei,
Va adresez rugamintea de a-mi pune la dispozitie o cale de a intra in contact cu scriitoarea Lidia Staniloae (e-mail, casuta postala, adresa unde primeste scrisori, etc.), careia doresc sa-i solicit consimtamantul de a publica traduceri in limba engleza ale unora din scrierile marelui teolog Dumitru Staniloae.
Va multumesc anticipat!
Cu respect,
Marius Golea
Stimate domnule Marius Golea,
Vă mulţumim pentru aprecieri!
Din păcate nu avem datele de contact ale doamnei Lidia Stăniloae.
Trimiteți un comentariu