APOSTOLUL
II
CORINTENI, 9, 6-11;
Fraţilor, cel ce seamănă cu
zgârcenie, cu zgârcenie va şi secera, iar cel ce seamănă cu dărnicie, cu
dărnicie va şi secera. Fiecare să dea cum socoteşte cu inima sa, nu cu părere
de rău, sau de silă, căci Dumnezeu iubeşte pe cel care dă cu voie bună. Şi
Dumnezeu poate să înmulţească tot harul la voi, ca, având totdeauna toată
îndestularea în toate, să prisosiţi spre tot lucrul bun, precum este scris:
«Împărţit-a, dat-a săracilor; dreptatea Lui rămâne în veac». Iar Cel ce dă
sămânţă semănătorului şi pâine spre mâncare vă va da şi va înmulţi sămânţa
voastră şi va face să crească roadele dreptăţii voastre, ca întru toate să vă
îmbogăţiţi, spre toată dărnicia care aduce prin noi mulţumire lui Dumnezeu.
EVANGHELIA
LUCA
5, 1-11;
În vremea aceea şedea Iisus
lângă lacul Ghenizaretului şi a văzut două corăbii oprite lângă ţărm, iar
pescarii ieşiseră din ele şi-şi spălau mrejele. Intrând în corabia care era a
lui Simon, l-a rugat s-o depărteze puţin de la uscat; apoi, şezând în corabie,
învăţa din ea mulţimile. Iar când a terminat de vorbit, i-a zis lui Simon:
depărteaz-o la adânc şi aruncaţi mrejele voastre, ca să pescuiţi. Atunci,
răspunzând Simon, I-a zis: Învăţătorule,
toată noaptea ne-am ostenit şi nimic n-am prins; dar, la porunca Ta, voi arunca
mreaja. Şi, făcând ei aşa, au prins mulţime mare de peşte, încât li se rupeau
mrejele. Deci au făcut semn tovarăşilor, care erau în cealaltă corabie, ca să
vină să le ajute. Şi au venit şi au umplut amândouă corăbiile, de erau gata să
se scufunde. Iar Simon Petru, văzând aceasta, a căzut la picioarele lui Iisus
şi I-a zis: du-Te de la mine, Doamne, căci sunt om păcătos; pentru că îl
cuprinsese spaimă pe el şi pe toţi cei care erau cu el, din pricina pescuitului
atâtor peşti pe care îi prinseseră; tot aşa şi pe Iacob şi pe Ioan, fiii lui
Zevedeu, care erau tovarăşii lui Simon. Atunci Iisus a zis către Simon: nu-ţi
fie frică; de acum înainte vei fi pescar de oameni. Şi, trăgând corăbiile la
uscat, au lăsat totul şi au mers după Dânsul.
*
Cuvânt despre Pescuirea minunată al Părintelui Constantin Coman
Cum să înţelegem reacţia lui
Petru?
- Pr. Coman: Nu-L alungă pe
Hristos, ci se alungă pe sine! Trebuie să luăm seama la motivul „alungării”.
Scena pe care tocmai aţi descris-o, este una în care Sfântul Apostol Petru Îl
descoperă pe însuşi Dumnezeu. Reacţia lui este chiar o reacţie pe care ar
trebui să o aibă oricine dintre noi, dacă, la un moment dat, ar avea revelaţia
dumnezeirii. În momentul acela Petru conştientizează nimicnicia sa, micimea sa,
netrebnicia sa, care se descoperă cu adevărat omului numai atunci când acesta
este faţă în faţă cu Dumnezeu. De altfel, Petru însuşi mărturiseşte lui Iisus
exact acest lucru: „Simon Petru, văzând aceasta, a căzut la genunchii lui
Iisus, zicând: Ieşi de la mine, Doamne, că sunt om păcătos.” (Luca 5,8). Este
un fel de conştientizare prin oglindire, un fel de confruntare cu etalonul
absolut, cu măsura desăvârşirii. Nu Îl alungă pe Hristos pentru că deranjează,
ci pentru că se simte pe sine nevrednic de a sta în faţa Lui. Îi spune să plece
de la el, pentru că este om păcătos, nu pentru că i-a făcut ceva rău sau pentru
că ceea ce s-a întâmplat îl înfricoşează. Sigur că multe din minunile
Mântuitorului Hristos înfricoşau, pentru că nu puteau fi înţelese. Sfântul
Evanghelist Luca, cel care consemnează evenimentul, face acest comentariu:
„Căci spaima îl cuprinsese pe el şi pe toţi cei ce erau cu el, pentru pescuitul
peştilor pe care îi prinseseră.” (Luca 5,9).
Petru, însă, are revelaţia
dumnezeirii, I se descoperă Dumnezeu şi instantaneu are şi revelaţia sinelui.
Mai avem astfel de reacţii. Sutaşul roman, când îi cere lui Hristos să-i
vindece slujitorul, iar Hristos îi spune că va veni la casa lui. Acesta spune:
„Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperişul meu, ci numai zi cu cuvântul
şi se va vindeca sluga mea”. (Matei 8,8). O să vă mire, dar orice om când se
întâlneşte fie şi numai cu ideea de Dumnezeu sau cu un semn-simbol care trimite
la Dumnezeu (biserică, preot, cruce
etc.) are reflexul judecăţii. Altfel, cum s-ar explica fuga de Dumnezeu
concretizată în cele mai neînsemnate gesturi reflexe, precum cel al ocolirii
preotului, pe care nu-l cunoşti etc.?! Continuare...
0 comments:
Trimiteți un comentariu