Iscusitul său secretar,
regretatul Constantin Mitru, într-una din întâlnirile ce le-am avut, mi-a
arătat o scrisoare trimisă de Sadoveanu unui ierarh care-i era duhovnic. Răvașul începea cu o tulburătoare
adresare: Înaltpreasfinției
Sale Duhovnicului meu.
„Cărțile ne sunt prieteni
statornici, ne sunt sfetnici, nu ne contrazic. Pentru mine cartea a fost
mângâierea vieții.
M-am însoțit
cu ea și cu pustia și am ajuns la liniște și înțelepciune.”
Am început aceste gânduri
apelând la vorbele pline de tâlc ale unuia din titanii literaturii române,
Mihail Sadoveanu, căci ne apropiem de ziua în care scriitorul a pășit în eternitate. Trăim
într-o lume frământată, care parcă ne împiedică să ne mai cinstim propriile
valori culturale. Cărțile
scriitorilor români au devenit, pentru unii, cel mult obiecte de decor, umplând
un raft în somptuoasele biblioteci goale, ca să împlinească o chestiune de
bonton. Cu riscul de nu respecta curentul vremilor neliniștite ale contemporaneității, vă propun să poposim
pentru câteva clipe asupra imaginii
„uriaşului cu picioare de lut”. Mulți
poate nu vor înțelege
rostul acestor rânduri. Colportori ai unor zvonuri și informații inexacte au țesut în jurul scriitorului
multe legende și
neadevăruri, aruncându-l într-o nedreaptă și
nedemnă uitare. Trecând peste implicarea sa politică, una de altfel
conjuncturală, lăsând deoparte amestecul său în mișcarea masonică din România,
motivată de unele presiuni politice pentru numirea în fruntea Senatului
României din anul 1930, Sadoveanu rămâne, că unora le place sau nu, o valoare
excepțională a culturii române.
„De ce tu călugăr aperi un
comunist și un
mason?”
De câte ori am scris despre
Sadoveanu sau am rostit câteva cuvinte, subliniindu-i valoarea literară și lăsând pe Dumnezeu să
judece nepărtinitor cât și
unde a greșit
el ca om, așa
cum facem și
noi la fiecare pas, mi-am atras multe reproșuri:
de ce tu, călugăr, aperi un comunist și un
mason? Recunosc că nu îmi cade bine să văd cum intenția mea de a reface măcar în
parte chipul unui literat care, prin scrierile sale, a făcut mai frumoasă viața multora dintre noi este
contracarată de unele păreri malițioase
și cameleonice. Eu nu-l apăr
pe omul politic, nici pe marele maestru masonic Sadoveanu. Eu îl prețuiesc pe scriitorul
Sadoveanu. Lui îi sunt recunoscător pentru că a așternut în paginile cărților sale atâta
sensibilitate și
frumusețe, atâtea doruri și idealuri ale strămoșilor noștri, atâtea și atâtea valori perene ale
neamului românesc. Sfântul Vasile cel Mare îndemna odinioară pe învățăcei să imite lucrarea
albinelor care strâng și
din flori otrăvitoare nectarul ca să facă miere. Asta încerc la rândul meu: să
culeg, să rețin
din viața marilor români doar părțile lor frumoase, lăsând în
seama Dreptului Judecător cumpănirea inerentelor scăderi omenești.
La muzeul dedicat
scriitorului din casa vrednicului mitropolit al Bucovinei, Visarion Puiu,
aflată în spațiul
monastic al Vovideniei, am fost întrebat frecvent: părinte, Sadoveanu a fost
mason? De aceea a trebuit să citesc și
despre activitatea masonică a romancierului. Ba, mai mult, am cercetat dosarul
lui de la C.N.S.A.S și nu
mică mi-a fost mirarea să aflu că era urmărit de securitate. La începuturi m-am
întrebat adesea: ce i-a trebuit această coabitare cu mișcarea masonică? Răspunsul îl
știu doar Cerescul Părinte și Sadoveanu, însuși. O fi fost o rătăcire de
moment, o fi fost o constrângere sau adeziune la anumite opinii și țeluri? Sunt și vor rămâne taine pentru
noi. Facem supoziții, vehiculăm
fabulații care de care mai hilare.
Personal, am încetat să caut răspunsuri; nu pot eu să judec, ci doar să mă rog
pentru sufletul lui. Un lucru apare evident: Sadoveanu scriitorul este mai mare
decât Sadoveanu masonul. O viață a
fost scriitor, iar mason, doar o mică parte a ei, căci în anul 1947 s-a văzut
exclus din rândurile masoneriei.
De ce dormea Sadoveanu cu
Sfânta Scriptură sub pernă?
Unii au scris fel de fel de
povești despre activitatea
masonică a prozatorului, dar puțini știu că în 1937 guvernul
român a scos în afara legii mișcarea
masonică, iar Sadoveanu a făcut pocăință,
nu una publică, ci tainică, știută
și primită de Milostivul
Dumnezeu prin duhovnicul lui. Iscusitul său secretar, regretatul Constantin
Mitru, într-una din întâlnirile ce le-am avut, mi-a arătat o scrisoare trimisă
de Sadoveanu unui ierarh care-i era duhovnic. Răvașul începea cu o tulburătoare
adresare: Înaltpreasfinției
Sale Duhovnicului meu. Acolo, ispășitul
cerea iertare, dorind împăcare cu Biserica strămoșilor Săi. Oare avem noi dreptul să tăgăduim
întoarcerea unui fiu risipitor? Ce ne facem să fim atât de siguri că Mihail
Sadoveanu, la apusul vieții,
nu a trăit pocăința
fiului rătăcit din Evanghelie, întors acasă, la Tatăl? De ce credeți că Sadoveanu și-a dorit petrecerea
ultimilor ani într-o mănăstire? De ce în anii de suferință dormea cu Sfânta Scriptură
sub pernă? (amănunt știut
de la unul din doctorii săi curanți).
Unii preoți în vârstă, pe atunci elevi
la seminarul teologic din apropiere, l-au surprins pe Sadoveanu la strană,
zicând pe de rost psalmii Utreniei. O făcea doar ca pe un act cultural? La cât
de suferind era, nu mi-l închipui recurgând la înălțătorul gest doar din
curtoazie față de
călugări, nici transformând rugăciunea într-o simplă lectură. Părintele Vasile
Vasilache din America a adus o serie de mărturii cu totul surprinzătoare: pe
când era egumen la Pocrov, s-a pomenit cu Sadoveanu în vizită. Un tânăr teolog
i-a cântat niște
romanțe pe versuri de Eminescu,
iar apoi: „…cuconu Mihai cere să-i aduc cartea Prohodul Domnului. Şi pe când
tânărul Sandu cânta mai multe stihuri din Starea I-a, a II-a şi a III-a, Mihail
Sadoveanu lăcrăma. Era mărturia unei simţiri calde pentru suferinţele lui
Hristos ce pătimise atâta de la oameni”. Cine se mai poate îndoi de credința Ceahlăului literaturii
române?
În fine, cred că ultima
dorință a renumitului pășcănean, nerespectată, de
altfel, dezvăluie mult din tainele sufletului său, dar și apartenența la Biserica străbună. În
clipele cele din urmă, condeierul a murmurat aproape stins: „voiesc să mă
înmormântați
aici, la Neamț,
printre călugări și
voievozi”. Împlinind ordinul „de la centru”, familia s-a văzut nevoită să-l
ducă la București
cu câteva zile înainte de a-și
începe marea călătorie.
Ultima noapte petrecută la
Vovidenia
Așadar, acum 51 de ani, pe 19
octombrie, într-o zi de toamnă târzie, după mulţi ani de stânjenire fizică,
patriarhul cuvintelor meşteşugit aşternute pe hârtie apunea în al 81-lea an de
viaţă. O existență
din care se desprind deopotrivă raze de lumină şi pete de întuneric, o viaţă pe
cât de controversată, pe atât de rodnică, ba chiar pilduitoare în unele
privinţe pentru noi, cei de astăzi.
Se ştie că, în amurgul
vieţii, Mihail Sadoveanu şi-a legat existenţa de smeritul schit al lavrei
nemţene, Vovidenia. Retras din tumultul vieţii capitalei, aflat într-o
suferinţă apăsătoare după accidentul vascular major din anul 1956, romancierul
a fost diagnosticat cu hemiplegie totală dreapta. Suferea nu doar pentru că nu
mai putea să pătrundă în tainicul codru din apropierea schitului pentru a
admira frumuseţile veşnic vii ale pădurii; îndura nu doar pentru că era
împiedicat să mai redea acel plâns preafrumos al lui Eminescu, prin recitarea
atât de lină a versului marelui poet; se chinuia mai ales pentru că necruţătoarea
boală i-a răpit mâna dreaptă cu care a aşternut pe hârtie o întreagă epopee a
poporului român, făurind o adevărată istorie a neamului său. Ani de recuperare,
ani de chin, ani de remuşcări, ani de reculegeri, ani de firave nădejdi de
însănătoşire. Pereţii casei mitropolitului Visarion Puiu stau mărturie acelor
clipe dramatice din viaţa scriitorului.
Vegheat permanent de cadre
medicale specializate, Mihail Sadoveanu s-a îmbrăcat în tăcere ca într-o
hlamidă împărătească. Tristeţea iremediabilă ce i se citea pe chip purta în ea
taina unei vieţi zbuciumate, de puţini înţeleasă. Sadoveanu apunea încet,
lăsându-ne nouă, în marea trecere, cântul nemuririi. În ultima toamnă petrecută
la Vovidenia, conu Mihai părea mai liniştit. Erau probabil momente de împăcare,
de asumare a Crucii suferinţei. Natura din jur, receptacul al rugăciunilor şi
speranţelor de mai bine, i-a oferit, pentru ultima dată, un spectacol pe
măsură. Dealurile împădurite în prag de toamnă îşi lepădau cu mâhnire veşmântul
cândva verde, nădăjduind ca în primăvară să-l recapete mai frumos. Grădina din
jurul casei, rămasă neprihănită de civilizaţie, s-a constituit într-un fidel
prieten pentru scriitor. Scos pe un chaise-longue, îşi îndrepta privirea
departe, aruncată de sub streaşina pălăriei, către colinele înșiruite
și
astăzi pe vadul Ozanei înspre voievodala Cetate a Neamţului, care încheie
precum o pafta brumată de vremurile demult apuse cingătoarea codrului ce
îmbracă de veacuri dealurile ţinutului zămislind un poetic peisaj plin de
farmec moldovenesc.
„Vreau să aud încă o dată
clopotele”
Trist, împovărat de ani şi
suferinţă, scriitorul privea cu regret la locul atât de drag de care trebuia să
se despartă. Înainte de plecare, sleit de puteri, bolnavul zise: „vreau să aud
încă o dată clopotele”. Se pare că monahii l-au iubit. Unii îi datorau viața,
căci i-a scos din temnițele
comuniste. De aceea i-au împlinit dorința și dangătul arămilor sunătoare se auzi
parcă mai duios ca altădată. Întâi ale Vovideniei, apoi cele faimoase ale Neamțului.
Erau clipele în care a înțeles,
cred, cel mai bine, ceea ce scrisese odinioară: „sunetul clopotelor este o
chemare din veac în veac”. Un veac îl părăsea și altul, al veșniciei,
îl chema. Un părinte bătrân a rostit: „bat clopotele spre înmormântarea lui”. A
avut dreptate monahul, căci cetatea Bucureștiului l-a primit cu ostilitate. De
aceea a și
refuzat să mai respire prea mult „aer de București”.
Arhim. Mihail Daniliuc
Sursă: Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu