Cum ne spovedim? Serile Tălpălari cu Maica Siluana

joi, 4 octombrie 2012

| | |



Fragmente din înregistrare:

1. Nu lucrăm cu harul primit la spovedanie

Cauză: îndrăgostirea noastră de plăcerea păcatului.

Urâm rodul păcatului dar iubim rădăcina păcatului. Harul pe care îl primim la spovedanie ne dă putere să spunem NU păcatului nu să nu ne mai vină să facem păcatului. Centrarea energiei sufleteşti pe negarea problemei ne împiedică să lucrăm cu harul. Harul ne aduce o putere care ne face să spunem: fac ce nu simt, ce nu cred pentru că aşa spune Dumnezeu.

Mie îmi vine să ţip, şi am toate motivele să o fac, dar în aceste condiţii eu pot alege să lucrez cu harul şi spun: Doamne, opreşte-mă cu Harul Tău. Astăzi liberul arbitru este să spunem Nu la ce ne vine, pentru că ce-mi vine e mult mai rapid şi scurt, decât gândirea raţională. Eu am timp să spun Nu, folosind Harul.

Pentru a folosi harul avem nevoie să descoperim omul cel tainic al inimii. Omul vechi spune că nici nu vreau să îl iert. Omul lăuntric spune că Doamne cred în Tine ca Tu mă vei ajuta să iert.

Omul sufletesc are mare nevoie de război, şi el e mulţumit cu orice motiv de război. Noi toţi tânjim să ajungem la o anumită înălţime şi suferim că nu suntem nimeni. Şi ne chinuim, strofocăm şi tot ratăm. La prima spovedanie avem nevoie să ne dăm seama că nu reuşim nimic după moartea noastră. Să profităm de acest moment, că egoul îşi revine repede.

2. Obişnuita de a-i spune duhovnicului nu păcatele, ci necazurile

Asta îl scoate pe părintele din legătura cu harul, şi intră în dimensiunea sufletească şi omul iese din pocăinţă.
 Întrebarea e: cum crezi că ai contribuit la aceste necazuri sau ce faci în acest necaz?

Faci păcate, te plângi de Dumnezeu, deznădăjduieşti?

Nu vă povestiţi necazurile nici duhovnicului, nici copilului. Astea două sunt crime. Ne descărcam prin povestirea necazului, dar nu creştem duhovniceşte şi nu ne vindecăm. Putem avea la începutul pocăinţei o discuţie cu părintele despre noi şi viaţa noastră, dar apoi terminăm cu telenovela.

3. Noi ne spunem dorinţele şi planurile noastre duhovnicului, ca să ne aprobe egoismul nostru.

Dacă nu ne încuviinţează, spunem că duhovnicul nu este bun, nu mă înţelege..... Asta ne alimentează plânsul de milă. Asta este un surogat identic natural cu plânsul pocăinţei. Adâncul sufletului meu plânge pentru păcat, dar pentru că nu îndrăznim să trăim durerea de acolo, plângem de milă. De câte ori ne vine să plângem de mila să spunem Doamne, dă-mi să-mi plâng păcatul!

Pentru că nu urăsc păcatul, ţip la celălalt. Orice mi s-ar fi întâmplat în viaţă, pentru că trăiesc înseamnă că pot face ceva cu trăirea vieţii aşa cum e!
Ce pot face eu cu asta? Să transformăm asta în trambulină către Dumnezeu.
Toţi trecem prin starea asta, dar să nu ne oprim acolo! Să folosim iadul ca loc de trecere, nu ca locuinţa!

4. Mă duc să mă mărturisesc să mă uşurez?

Dacă părintele îţi dă un canon sau îţi spune să te desparţi de cineva cu care trăieşti în păcat, te vei simţi uşurat?
Pe de altă parte, uşurarea este duhovnicească, şi avem curaj să continuăm lupta şi nevoinţa.

5. Ispita duhovnic - ucenic, aceea de a se impresiona unul pe altul

 Pocăinţa adevărată ne aduce bucurie chiar dacă nu ne putem lepăda de păcat.

6. Compararea cu stilul altora de a se spovedi

În spatele deznădejdii tale se ascunde microbul mândriei!

Cum e posibil să fac asta?
 E foarte posibil, am văzut că e foarte posibil. Atunci încep să mă contemplu în asta şi să mă arăt Domnului.
Sf Nicodim: mă mir că am făcut numai atât!

Starea de pocăinţa este:
1. Păzeşte-mă Doamne în ziua aceasta fără de păcat
2. Opreşte-mă, Doamne (umilinţa de a te opri în timpul păcatului)
 3. Iartă-mă, Doamne!

 Pregătirea pentru Sfânta Împărtăşanie este terapie. Avem două aspecte: nu îndrăzni să te apropii dacă te îndreptăţeşti şi nu ai iertat pe toate câte ai greşit, şi să ne cerem iertare de la toţi cărora le-am greşit. Al doilea aspect: să avem iubire de Domnul, să ne rugăm pentru a-L iubi.

 Dumnezeu are ac de cojocul fiecăruia.

 Duhovnicul este martorul iubirii lui Dumnezeu pentru mine.