Înregistrarea audio de mai jos este de la conferinţa “Daniel Turcea – istoria unei convertiri”, susţinută
de doamna Lucia Turcea în 2001, la Cluj-Napoca.*
Daniel Ilie Turcea s-a născut
în 22 iulie 1945 la Tg. Jiu, unde părinţii s-au cunoscut şi s-au căsătorit, în
timpul războiului. Este al doilea din cei patru copii ai familiei. A fost
înzestrat cu multe daruri, moştenind-o pe mama sa, Maria, care avea o
cultură şi o capacitate intelectuală deosebită. Bunicul său a fost preot dintr-o familie de preoţi.
Daniel Turcea a scris prima
poezie la şapte ani, Corabia. Alături de talentul literar a început să se
vădească şi cel artistic: ajungând acasă după ce a văzut piesa de teatru
Vlaicu-Vodă, a decorat mobila şi pereţii casei cu scene din piesă. Acest lucru
se întâmpla când avea doar şase ani.
Mediul în care a crescut
poetul a fost profund religios, Daniel Turcea va mărturisi că, pentru
rugăciunile mamei lui, a fost întors de la moarte la viaţa biologică şi Viaţa
cea adevărată. Copilăria poetului a fost marcată nu doar de înzestrarea
artistică, ci şi de boală. S-a îmbolnăvit de astm, dar într-o formă foarte
gravă, motiv pentru care a şi fost despărţit de familie, fiind crescut de o
soră a tatălui său. Nu mai exista nicio speranţă să scape cu viaţă, însă pentru
rugăciunile mamei lui Dumnezeu l-a vindecat, aşa cum face El, fără zgomot,
dintr-o dată, când Daniel Turcea avea 15 ani.
O criză a acestei boli i-a
revenit într-un singur moment providenţial: poetul, după terminarea Facultăţii
de Arhitectură, a fost repartizat la Reşiţa. Pentru că nu voia să rămână acolo,
avea nevoie de negaţie, care nu se putea obţine decât foarte greu. Singurul
motiv pentru care Ceauşescu i-a dat negaţia a fost faptul că avea astm.
Starea duhovnicească a
poetului începe să ia o turnură periculoasă datorită inteligenţei ieşite din
comun a acestuia. Avea întrebări cărora profesorii nu le puteau da răspuns,
spunea că nu are cu cine discuta, aluneca deci foarte tare pe panta mândriei.
La Bacalaureat a rezolvat problemele de matematică în peste şapte modalităţi,
impresionându-i pe profesori. Când a fost întrebat ce va urma după liceu, a
spus că vrea să devină sculptor ca Michelangelo. A fost admis cu uşurinţă la
Facultatea de Arhitectură din Bucureşti.
Noul mediu i-a înlesnit căderea în
păcat, colegii invitându-l necontenit la băut, la fumat, la femei. Aproape de
facultate se afla o cârciumă a Uniunii Scriitorilor, Albina, scena pe care
evolua Daniel. Acolo îşi expunea cu măiestrie ideile filosofice şi toată
ştiinţa pe care o stăpânea (putea vorbi despre toate ştiinţele, toate artele, toate
culturile, era excepţional). Petrecea nopţi întregi povestind, străbătea
domenii întregi prin cuvânt, cel mai adesea însoţindu-şi discursul cu lăzi de
bere, însă păstrându-şi nealterată luciditatea. Din dorinţa de a vedea până
unde se întind limitele cunoaşterii umane, a calculat (prin studii de chimie
organică, anorganică, fizică cuantică şi alte ştiinţe adiacente) formula vieţii
din atom. A numit această particulă neutrină. A distrus apoi tot ce a lucrat,
urmele acestei descoperiri păstrându-se doar în câteva versuri:
„O, dac-aţi şti ce-nseamnă
neutrina
ce-nseamnă transparenţa
vieţii”.
Poeziile lui Daniel Turcea
sunt pline de durerea căutării lui Dumnezeu în locuri în care nu este: în
filosofiile orientale, între chipurile zeilor, în mintea poetului. În materie
de religie era, după cum spune sora lui, „un amalgam de neînchipuit”.
Volumul de debut al poetului
este Entropia, un volumul care îl situează pe Daniel Turcea între poeţii de
vârf ai lumii literare. Acest volum are valenţe panteiste, simboliste,
parnasiene, ermetiste, e o poezie abstractă. Poetul mărturiseşte surorii că aceste versuri stau sub incidenţă demonică, de fapt spune că diavolii îi dictau
ce să scrie şi că ar fi putut scrie şi zece Entropii într-o după-amiază. Dacă
venea cumva vreun prieten la Daniel în timp ce scria la Entropia, poetul îl
punea pe acesta să-l lege de scaun cu lanţuri sau cu funii ca să stea să scrie.
Când s-a întors la Dumnezeu a plâns mult pentru viaţa lui.
Daniel Turcea era înzestrat
cu un mare dar al milosteniei. Sora poetului povesteşte un episod în acest
sens: în vremea studenţiei poetul trăia în condiţii precare, aproape de mizerie
(locuia în subsoluri, balcoane amenajate), însă nu spunea acest lucru. În
apropierea iernii, cineva îi furase lui Daniel toate lucrurile, rămânând doar
cu ce avea pe el. A trecut iarna, a trecut aproape un an şi la uşa casei lor a
bătut un poliţist care a spus că a prins un tânăr care a furat
şi hainele fiului ei, iar dacă vor da o declaraţie, îl vor putea închide sau îl
vor pune să plătească despăgubiri. Daniel, care atunci apăruse, a zis: „Vai de
mine, nu dau nicio declaraţie, n-aţi înţeles bine, eu i le-am dăruit.” Toate
acestea se întâmplau în vremea Entropiei.
Începutul convertirii
poetului a fost marcat de o perioadă de două săptămâni în care acesta a
dispărut. Toată lumea era alarmată, disperată. A apărut într-o dimineaţă, „era
terminat, descompus la faţă, arăta ca de sute de ani, […], nu mai avea nimic
omenesc în el”. După ce a dormit două zile a povestit ce s-a întâmplat. S-a
înfundat într-o cârciumă de cea mai joasă speţă, a băut vreme îndelungată, timp
în care auzea pe cineva şoptindu-i: „Omoară-te!” A încercat de câteva ori să o
facă, dar ceva îl oprea. Erau rugăciunile mamei care în acele două săptămâni se
rugase neobosit pentru el. A simţit că se sufocă, că nu mai poate sta în acea
cârciumă. Ieşind, n-a mai văzut încotro merge, dar s-a pomenit în faţa unei
biserici.
De câte ori încerca să pună piciorul pe prima treaptă, era împins cu
putere înapoi. Simţea o durere sfâşietoare în tot trupul, ca şi când nişte căngi
înroşite în foc îi sfâşiau carnea. A început să se roage la Buddha, Allah,
Confucius, Mahomed, însă nu se schimba nimic. „Nu mai ştiam pe cine să strig
când, deodată, în întunericul în care mă aflam, a apărut o lumină în care am
văzut-o pe mama mea rugându-se pentru mine… şi mi-am adus aminte de Dumnezeu”.
A strigat: „Mântuitorule, ajută-mi!”. Şi ridicându-se, a văzut doi tineri
venind spre el, care s-au dovedit a fi Sf. Gheorghe şi Sf. Elefterie. A fost
dus în biserică unde a simţit o dragoste şi o pace fără margini. Pentru că nu
ştia dacă acest vis a fost de la Dumnezeu, a hotărât să caute biserica pe care
a văzut-o, cu promisiunea că se va întoarce la Dumnezeu dacă o va găsi. După o
căutare de un an de zile, ajunsese la capătul puterilor, la deznădejde, hotărât
să se lepede definitiv de Dumnezeu dacă nu va găsi biserica în ziua
aceea. Şi chiar în ziua aceea a găsit-o.
Apropierea de Dumnezeu n-a fost întru totul lină. O singură nemulţumire avea Daniel Turcea:
că nu găsea un duhovnic care să-i răspundă la întrebările lui legate de
ştiinţă. Dumnezeu însă îi scoate în cale un duhovnic, pe Pr. Arsenie Papacioc, care a reuşit să-i arate că Dumnezeu e mai mare decât ştiinţa şi i-a demolat
toţi zeii şi toate filosofiile. Socotindu-i pentru fiecare păcat anii de canon
i-a zis că n-ar mai trebui să se împărtăşească trei sute şaizeci de ani: „Uite,
tată, cât ţi-ai iertat Hristos! […] de acum să nu mai greşeşti". Părintele l-a
împărtăşit, iar o săptămână întreagă Daniel Turcea nu a mâncat nimic. A făcut
apoi canoane grele şi multă pocăinţă. Mai târziu l-a avut duhovnic pe Pr.
Sofian.
După întoarcerea la
Dumnezeu, cea mai mare dorinţă a poetului a fost să fie preot. S-ar fi dus în
vârful muntelui, oriunde l-ar fi trimis, spunea că le-ar face case
oamenilor, ar construi şi biserica, aşa fierbinte era dorinţa lui. Dumnezeu
însă ne ia uneori lucrurile pe care le iubim cel mai mult. La fel s-a întâmplat
şi acum. Deşi a luat 9,95 la examenul de admitere la teologie, dosarul lui
Daniel Turcea a fost respins pentru că, fiind arhitect, spuneau că statul are
nevoie de el şi pentru că părinţii lui au fost membri de partid.
La un moment dat, Daniel
Turcea s-a îmbolnăvit. Medicii n-au ştiut niciodată ce a avut, analizele ieşeau
de fiecare dată perfecte. I-au pus un diagnostic ca să poată ieşi din spital,
leucemie în stadiul III B. El însă era fericit. Spunea: „sunt fericit, am simţit
blândeţea lui Dumnezeu”. Durerile din timpul bolii erau greu de imaginat,
Daniel însă nu le trăda nici printr-un geamăt, chipul său era mereu luminos. În
aceste ultime luni a regretat mereu Entropia, spunea că o să-i atârne de gât ca
o piatră de moară.
Poeziile din volumul Epifania, care străjuiesc calea cunoaşterii
lui Dumnezeu, sunt dedicate scriitorilor: „eu am scris pentru scriitori, pe ei
îi iubesc cel mai mult, pentru că pe ei nu-i iubeşte nimeni dintre semeni, ci
numai Dumnezeu. Ce folos că sunt aşa culţi dacă nu-L cunosc pe Dumnezeu? De
aceea am scris aşa învăluit, cum le place lor, […] măcar aşa să-i atrag cu
ceva.[…] Fraţilor din Biserică ce le-aş mai putea spune? Ei au Evanghelia. […]
Eu am vrut să scriu numai despre Dumnezeu. Ce bucurie mai mare ar putea exista?
Ce n-a făcut pentru noi Dumnezeu? Cu ce ne-a greşit de nu vrem să ştim de El?
[…]Ce adevăr ne-a ascuns?”
Daniel Turcea se temea cel
mai tare ca nu cumva să creeze confuzie în inimile celor ce vor citi poeziile
lui din ambele volume (apariţia Epifaniei a fost condiţionată de apariţia
volumului Entropia). Ar fi preferat să nu apară nici un volum, decât ambele volume
în aceeaşi carte.
În săptămânile dinainte de a
muri vizita nişte copilaşi de la un spital de boli psihice. Le ducea bomboane şi le povestea despre Dumnezeu.
Cu trei zile înainte de a
muri, în ziua de Bunavestire a anului 1979, în timp ce era în spital, a fost
împărtăşit de Pr. Sofian, care s-a îmbrăcat pentru el în toate veşmintele. O
altă frică a lui Daniel Turcea era să nu se deranjeze perfuzia şi să creadă
cineva că s-a sinucis, „ar fi cea mai mare nenorocire”.
Ştia că Dumnezeu face
minuni, însă nu voia să schimbe nimic: „Dacă a doua oară nu mă mai miluieşte pe
mine Dumnezeu cu o asemenea suferinţă curăţitoare de păcate şi prilej bun de
mântuire?” Se simţea nevrednic să mai răsară soarele deasupra lui, însă vedea
Duhul Sfânt când se cobora la Epicleză. Ultimul cuvânt pe care l-a rostit,
repetat lin de trei ori, a fost: „Rugaţi-vă.”
Daniel Turcea a murit la treizeci
şi trei de ani, probabil după toată plinirea suferinţei care se cuvine fiecărui
om. E aşa o adâncă smerenie în toate cuvintele lui: „fie-mi pământul ochilor
iertat” (Iubire, împărăteasă).
Horia Bernea a păşit apăsat
pe calea credinţei după întâlnirea sa cu poetul Daniel Turcea. După această
întâlnire, a înţeles că, dacă tot pictează, atunci pictura lui trebuie să fie o
mărturisire. Chiar dacă nu a pictat icoane în sensul tradiţional, prezenta
simţirii religioase apare în majoritatea lucrărilor sale.
Despre religiozitatea
artistului Horia Bernea, părintele Constantin Coman mărturisea: "Domnul
Bernea funcţiona, în evaluarea lucrurilor, după criterii biblice. El verifica
orice după criteriile viu sau neviu. Or, ştim că, prin excelenţă, viul este un
criteriu pe care ni-l descoperă Dumnezeu. Viul este semnul aşezării pe
traiectoria adevărată, aceea care izvorăşte de la Dumnezeu".
"Horia Bernea a făcut
din muzeu un spaţiu al Bisericii şi a făcut acest lucru fără ostentaţie, iar
muzeografia lui este, structural, una teologică, o slăvire a lui Dumnezeu. El
este singurul, de altfel, care a vorbit despre muzeografie pâlpâitoare,
mărturisitoare, el a găsit şi a pus în practică acest concept unic. Era un om
frumos în multe ale sale. În echipa neamului, rolul său ar fi acela de
aripă", afirmă Costion Nicolescu.
Daniel Turcea. Notă
biobibliografică:
Născut în Tîrgu Jiu la 22
iulie 1945.
Absolvent al liceului
,,Nicolae Bălcescu” din Pitești(1963)
Licențiat
al Institutului de arhitectură ,,Ion Mincu” din București(1968)
Moare la 28 martie 1979 la
nici 34 de ani de cancer-leucemie
Debut în revista
,,Amfiteatru”(1968)
Bibliografia:
,,Entropia”(Editura Cartea
Românească, 1970)
,,Epifania” (Editura Cartea
Românească, 1978)
,,Iubire. Înțelepciune
fără sfîrșit”
(Editura Albatros, Buc. 1991), volum de poeme cu o prefață
semnată de Valeriu Cristea
,,Epifania”, colecția
,,Hyperion” (Editura Cartea Românească, 1982). Acest volum reproduce integral
cele două culegeri antume, adăugînd și un amplu ciclu de postume intitulat
,,Poeme de dragoste”. Prezenta selecție destinată colecției
,,Cele mai frumoase poezii”(seria nouă) conține și o suită de ,,Inedite” alese din
manuscrisele poetului, rămase în păstrarea surorii sale (Lucia Turcea).
,,Epifania - Cele din urmă
poeme de dragoste creștină” (Editura
Doxologia, Iași,
2011), o ediție
îngrijită de Lucia Turcea și
Pr. Sever Negrescu, volum apărut sub binecuvîntarea Înalt Prea Sfințitului
Teofan Mitropolitul Moldovei și
Bucovinei.
Surse: Blog - Corina Negreanu, Creştin Ortodox
*Înregistrarea este preluată de pe blogul doamnei preotese Corina Negreanu. Întrucât nu am găsit înregistrarea în altă parte pe internet, iar calitatea sunetului nu este foarte bună, ar fi bine să fie transcrisă. Dacă este cineva care vrea să ajute voluntar la transcrierea acestei conferinţe sau a altora similare este rugat să scrie la adresa: blog.stefania1@gmail.com.
0 comments:
Trimiteți un comentariu