Părintele arhimandrit Paulin
Lecca a rămas în istoria monahismului românesc drept un monah erudit, un
profund cunoscător al Sfintei Scripturi şi al Sfintei Tradiţii, precum şi al
scrierilor scriitorilor creştini. Preasfinţitul Ambrozie al Giurgiului, care
l-a cunoscut la Schitul Darvari din Bucureşti, a mărturisit despre părintele
Paulin Lecca faptul că "nu putea fi văzut vorbind de bunul Dumnezeu fără
să plângă. Era foarte sensibil, iar pentru el, practic, cuvintele aveau alt
sens".
Părintele arhimandrit Paulin
Lecca s-a născut în ziua de 24 iulie 1914, în comuna Babele, raionul Ismail, pe
malul stâng al Prutului. Deprinderea vieţii duhovniceşti a învăţat-o în sânul
familiei, de la tatăl său, Grigore, preot şi învăţător. Tânărul Victor a urmat
Seminarul şi Facultatea de Teologie la Chişinău, unde a avut profesori pe marii
teologi Nichifor Crainic şi Gala Galaction. De mic şi-a dorit să-şi dedice
viaţa lui Dumnezeu şi să trăiască în singurătate. Însetat de a găsi un părinte
duhovnicesc sau vreun monah care să fi experimentat rugăciunea lui Iisus, a
trecut prin mai multe obşti monahale. În 1940 a intrat ca frate la Mănăstirea
Frăsinei, din judeţul Vâlcea, ctitoria Sfântului Ierarh Calinic.
În timpul regimului lui Ion
Antonescu, ştiind de condiţiile şi opresiunile în care trăiau fraţii săi
basarabeni, a făcut misiune la Odessa şi prin satele din Transnistria.
Părintele Paulin a refuzat să împlinească stagiul militar. Din această cauză a
fost arestat şi condamnat la moarte, însă sentinţa nu a fost executată. Condamnarea la moarte nu l-a speriat deoarece era conştient că moartea este un
fenomen inevitabil şi cel mai sigur ce se petrece în viaţa omului.
"Moartea este înspăimântătoare pentru cei care nu se ostenesc să-L
cunoască pe Dumnezeu şi poruncile Lui, iar pentru cei ce-L cunosc şi-L iubesc
ea este o binefacere. Moartea este sfârşitul durerilor şi suferinţelor
trupului, al muncilor istovitoare, al neînţelegerilor cu cei necredincioşi, al
neputinţei noastre de a ne desăvârşi. Este mântuirea sufletului nostru din înclinările
păcătoase ale trupului stricăcios. Este întrevederea cu Dumnezeu, pacea şi
ordinea veşnică. (…) Moartea dreptului nu seamănă deloc cu cea a unui păcătos,
dimpotrivă, cei drepţi simt o mare bucurie, bucuria de a fi chemaţi la odihna
de veci, în timp ce moartea păcătosului este cumplită. Cel ce a călcat legea se
îngrozeşte de pedeapsă, remuşcările îi chinuiesc conştiinţa, iar căinţa este
adeseori prea târzie!", afirma mai târziu părintele arhimandrit în
lucrarea sa "Ce este moartea".
După război, fratele Pavel a
fost călugărit sub numele de Paulin. A călătorit la mai multe mănăstiri:
Govora, Cozia, Schitul Rarău, Gologanu, Antim, Schitul Darvari. Datorită
pregătirii sale teologice şi vieţii sale duhovniceşti, a fost numit stareţ la
Mănăstirea Arnota, mai apoi exarh al mănăstirilor din Arhiepiscopia Dunării de
Jos şi din Arhiepiscopia Bucureştilor.
"Deschiderea
lui atrăgea şi încânta foarte mult pe oricine"
În periplul său duhovnicesc
la Mănăstirea Antim, părintele Paulin Lecca a făcut parte din grupul celor care
au iniţiat mişcarea "Rugul aprins". De multe ori vorbea ucenicilor
săi despre părinţii Sofian Boghiu, Sandu Tudor, Andrei Scrima, Benedict Ghiuş
sau despre duhovnicul rus Ioan Kulighin, ucenicul stareţului Ambrozie de la
Mănăstirea Optina, de la care părintele arhimandrit Paulin a învăţat rugăciunea
lui Iisus. "Avea o figură sfântă. Se vedea că Duhul Sfânt sălăşluieşte în
el. Seninătatea lui, căldura pe care o răspândea în jur, deschiderea lui
atrăgea şi încânta foarte mult pe oricine, indiferent de formaţie sau de
vârstă. În plus, părintele era un erudit şi asta se vedea din felul în care
vorbea, din felul în care reacţiona spontan atunci când era interpelat. (…)
Părintele Paulin Lecca nu
putea fi văzut vorbind de bunul Dumnezeu fără să plângă. Era foarte sensibil,
iar pentru el practic cuvintele aveau alt sens. El ajunsese la o curăţie încât
nu mai putea să considere pe nimeni păcătos. Dacă-i spuneai: "Părinte,
acela e un ticălos, nu vrea să se îndrepte. Nu sta de vorbă cu el!", răspunsul
era: "Nu, nu se poate, trebuie să fie un om bun!" În mintea lui
lipsită de orice întunecime nu putea să încapă gândul că cineva ar fi
păcătos", preciza într-un material închinat părintelui arhimandrit
Preasfinţitul Ambrozie, Episcop al Giurgiului, pe atunci stareţ la Schitul
Darvari.
"Nu
M-ai găsit pentru că nu M-ai căutat"
El atrăgea foarte mulţi
oameni prin predicile sale, şi îi plăcea foarte mult să le împărtăşească, pe
lângă sfaturile evanghelice sau frânturile patericale, din scrierile lui
Dostoievski, pentru a-i conştientiza pe ascultători de felul vieţuirii lor.
"O singură clipă, spune Dostoievski, nu un minut sau un ceas, ci o clipă
ne-a dat Dumnezeu fericirea să trăim aici pe pământ şi să ne pregătim pentru
fericirea veşnică. Dacă pierdem această clipă, pierdem fericirea veşnică.
Meritul nostru pe pământ este să iubim pe Dumnezeu din tot sufletul, din tot cugetul,
din toată puterea, şi pe aproapele nostru ca pe noi înşine. Şi dacă am murit
fără a face aceste fapte bune, în vecii vecilor nu mai pot face nimic. Am
pierdut pentru totdeauna fericirea veşnică."
Părintele Paulin şi-a
petrecut ultimii ani ai vieţii pământeşti la mănăstirea de maici de la Rogozu,
judeţul Vrancea. A trecut la Domnul în ajunul praznicului Întâmpinării Domnului
din anul 1996. "Viaţa Părintelui Paulin a fost o viaţă de căutare, un
model şi pentru cei care au avut privilegiul şi binecuvântarea de a-l fi
cunoscut, dar şi pentru cei care nu l-au cunoscut, căci spre deosebire de mulţi
părinţi duhovniceşti care i-au învăţat pe oameni, părintele Paulin a şi scris
multe lucruri, iar acestea sunt foarte concentrate, foarte adânci.
Trebuie să fii în duhul
părintelui Paulin ca să înţelegi ce a scris el", subliniază în evocarea sa
Preasfinţitul Ambrozie. Părintele arhimandrit Paulin Lecca a dorit să arate
tuturor celor care-l citesc că Dumnezeu este bun, drept, iertător şi că nu
părăseşte pe cei care greşesc, dar, în virtutea liberului arbitru, Dumnezeu nu
obligă pe nimeni şi lasă pe om ca să-L accepte în mod liber şi conştient în
inima lui.
Sursă: Ziarul Lumina
0 comments:
Trimiteți un comentariu