Edwin s-a născut pe la anul
585 în partea de nord a Angliei de astăzi. Era fiul lui Aella, regele din
Deira, partea de miazăzi a Northumbriei. Tânăr fiind, a fost alungat din patria
sa de către regele din Bernicia (nordul Northumbriei), care cotropise regatul
tatălui lui Edwin. El s-a refugiat în Wales, apoi în Mercia şi apoi în Anglia
răsăriteană, unde a aflat adăpost la Redwald, regele anglilor răsăriteni. Când
Redwald l-a înfrânt pe regele bernician Ethelfrith (sau Ethelfrid), în 617,
Edwin a fost reaşezat la locul cuvenit lui, ca noul rege al Northumbriei.
El se căsătorise de foarte
tânăr cu Cwenburg din Mercia, de la care avusese doi copii. Dar prin 624 ea
murise. încercând să-şi întindă influenţa în Anglia, el s-a gândit să se
însoare cu Ethelburga (al cărei nume înseamnă „aleasă ocrotitoare“), fiica
reginei Bertha şi a Sfântului Ethelbert (24 februarie), primii regi creştini
din Anglia.
Cuviosul Bede, autorul
vestitei Istorii a Bisericii şi poporului Angliei, scrisă pe la începutul
veacului al optulea, redă această parte a istorisirii astfel:
„Edwin a trimis o solie de
nobili fratelui ei Eadbald (fiul Sfântului Ethelbert), ce era atunci regele
norodului din Kent, ca să o ceară de nevastă. Dar a primit răspunsul că nu era
îngăduit ca o fată creştină să se mărite cu soţ păgân, fără ca să se
pângărească credinţa şi sfintele taine creştineşti prin alăturarea ei unui rege
cu totul neştiutor al slujirii adevăratului Dumnezeu. Când solii lui Edwin s-au
întors cu acest răspuns, el s-a legat să nu pună oprelişti credinţei creştine
şi să dea deplină slobozenie Ethelburgăi şi însoţitorilor ei, bărbaţi şi femei,
preoţi şi slujitori, să vieţuiască şi să se închine potrivit credinţei şi
rânduielilor creştineşti. El însuşi s-a arătat gata să primească credinţa în Hristos
dacă, după cercetare, sfetnicii său vor hotărî că este mai sfântă şi mai
primită la Dumnezeu decât credinţa lor. Cu această înţelegere, fata a fost
logodită şi trimisă la Edwin; şi, potrivit înţelegerii, Paulin, un om iubit de
Dumnezeu, a fost sfinţit episcop, spre a o putea însoţi pe prinţesă ca duhovnic
al ei şi, prin Liturghia zilnică şi învăţătură, să o ferească pe ea şi pe
însoţitorii ei de căderile cele din însoţirea cu păgânii.“
Astfel, asemeni mamei sale,
Ethelburga a primit să se mărite cu un rege păgân, într-o ţară străină, cu
nădejdea că el şi poporul lui se vor converti la creştinism. Regele Edwin s-a
căsătorit cu Ethelburga în Northumbria, în iulie 625.
În ziua Sfintelor Paşti a
anului următor, Edwin a fost scăpat de pumnalul unui ucigaş de către Lilla,
prietenul lui cel mai bun, care s-a aruncat în faţa regelui, primind el însuşi
lovitura ucigaşă. Apoi, în aceeaşi noapte, Ethelburga a dat naştere unei fiice,
pe care au numit-o Eanfled (sau Enfleda).
Ca mulţumire pentru acel
copil şi pentru scăparea sa de pumnalul ucigaşului, regele Edwin a fost de
acord ca Eanfled si primească botezul creştinesc. Ea şi încă doisprezece oameni
din casa regală au fost botezaţi în ziua Cincizecimii a acelui an. El au fost
cei dintâi northumbrieni ce s-au curăţit şi sfinţit în sfânta apă a botezului.
Edwin a mai făgăduit că dacă
Dumnezeu îi va da biruinţă asupra regelui Saxoniei de Apus, care trimisese pe
ucigaş, se va lepăda de zeii strămoşilor săi şi va începe să slujească lui
Hristos. Curând apoi, Edwin a înfrânt pe saxoni în bătălie. Cuviosul Bede
scrie:
„Întorcându-se biruitor
acasă, regele nu a primit taina botezului creştin dintr-o dată şi fără
chibzuială, deşi se lepădase de slujirea idolească atunci când a făgăduit să
slujească lui Hristos. Ci mai întâi a dorit să primească deplină învăţătură
întru credinţă de la cuviosul Paulin şi să se sfătuiască cum este mai bine să
facă cu sfetnicii săi, pe a căror înţelepciune punea mult preţ. Căci regele era
din fire un om înţelept şi cu socoteală, şi adesea stătea singur, în tăcute
vorbiri cu sine însuşi vreme îndelungată, chibzuind în lăuntrul inimii sale ce
avea de făcut şi ce credinţă trebuie să urmeze.”
De-a lungul anului următor,
inima lui Edwin a continuat să se înmoaie prin învăţăturile dumnezeiescului
Paulin şi evlavioasa înrâurire a soţiei sale. Ethelburga a fost încurajată în
strădaniile ei de a-şi câştiga soţul pentru adevărata credinţă de către o
scrisoare primită de la papa Bonifatie al Romei. În scrisoare el îi spunea:
„Am fost înştiinţaţi de
către cei ce au adus vestea lăudabilei convertiri a slăvitului nostru fiu,
Regele Eadbald, că Maiestatea Voastră, care şi voi aţi primit minunata taină a
credinţei creştine, arătaţi o strălucită pildă în faptele cele bune, plăcând
lui Dumnezeu. Ştim că vă păziţi cu grijă de închinarea idolească şi de ademenelile
capiştilor şi solomoniilor; şi că, supunându-vă lui Hristos, sunteţi neclintit
afierosită dragostei Răscumpărătorului nostru şi neîncetat trudiţi întru
răspândirea credinţei creştineşti.
Din dragoste păstorească, am
cercetat îndeosebi despre strălucitul vostru soţ şi am aflat că încă slujeşte
scârbavnicilor idoli şi întârzie a urma învăţăturile propovăduitorilor. Adâncă
mâhnire ne-a cuprins auzind că tovarăşul vostru de viaţă rămâne străin
cunoaşterii preaînălţatei şi nedespărţitei Treimi. Răspunderea noastră
părintească ne împinge să îndemnăm pe Maiestatea Voastră creştină, pătrunsă de
puterea insuflării dumnezeieşti, să nu vă abateţi de la datoria cerută nouă cu
vreme şi fără vreme, pentru ca, cu ajutorul şi întărirea Domnului şi
Mântuitorului nostru Iisus Hristos, să se alăture şi regele obştii creştineşti.
Numai într-acest chip vă
veţi bucura de toate privilegiile căsătoriei în desăvârşită unire; căci zice
Scriptura: "Şi vor fi amândoi un trup". Dar cum se poate numi unire adevărată
cea dintre voi, atâta vreme cât el rămâne despărţit de lumina credinţei voastre
prin zidul întunecatei şi jalnicei rătăciri?
Rugaţi-vă dar necontenit ca
Dumnezeu, în milostivirea Sa, să binecuvânteze şi să lumineze pe rege, astfel
ca voi, ce sunteţi uniţi într-un trup prin legătura dragostei trupeşti, să
rămâneţi şi după această viaţă trecătoare uniţi de-a pururea prin legătura
credinţei. Nobilă fiică, stăruie a folosi orice strădanie spre a-i înmuia
inima, învăţându-l poruncile lui Dumnezeu.”
Într-o zi din primăvara
anului următor, pe când Edwin încă mai cântărea cele duhovniceşti,
întrebându-se dacă creştinismul era chiar adevărata credinţă, episcopul Paulin
a venit la el şi i-a pus mâna dreaptă pe cap. Apoi l-a întrebat pe rege dacă
îşi aminteşte înţelesul acelui semn. Dintr-o dată i-a apărut în minte o vedenie
pe care o avusese cu vreo zece ani în urmă, pe când era încă în surghiun. Şi-a
amintit de îndată cum bărbatul (sau îngerul) din vedenie i-a proorocit că va
ajunge la tron, îşi va birui vrăjmaşii şi va domni peste o mai mare parte a
Britaniei decât oricine înaintea lui. Străinul l-a întrebat apoi: „Dacă omul
care poate într-adevăr să îţi prezică un asemenea noroc îţi poate da o
călăuzire mai bună şi mai înţeleaptă pentru viaţa şi mântuirea ta decât tot ce
au cunoscut părinţii şi rudeniile tale, făgăduieşti să te supui lui şi să-i
urmezi sfatul mântuitor?” După ce Edwin încuviinţă, bărbatul i-a pus pe cap
mâna dreaptă, spunând: „Când vei primi acest semn, aminteşte-ţi de ziua de azi
şi de vorbirea noastră şi nu zăbovi a-ţi împlini făgăduinţa’”.
Edwin cugetă la felul cum
s-au împlinit într-adevăr toate proorociile. Şi acum chiar şi semnul îi fusese
dat de către episcopul Paulin.
Curând, regele Edwin ţinu
sfat cu toţi bărbaţii înţelepţi din ţinut şi le ceru părerea despre noua
religie propovăduită de sfântul episcop Paulin. Toţi încuviinţară că credinţa
creştinilor aducea mult mai multă cunoaştere neîndoielnică despre
„binecuvântările vieţii, mântuirii şi fericirii veşnice”. Într-adevăr, spuneau
ei, zeii cărora le slujiseră păreau acum cu totul fără putere. Chiar marele
preot ar fi primul care să nimicească idolii şi templele pe care el însuşi le
afierosise.
Acum regele Edwin era în
sfârşit cu totul încredinţat. El a primit botezul creştinesc la York, în ziua
Sfintelor Paşti a anului 627. Mulţi alţii din ţinuturile lui, atât nobili cât
şi oameni de rând, au fost şi ei botezaţi, inclusiv cei doi fii ai săi de la
prima soţie, Osfrid şi Eadfrid. Apoi Edwin a rânduit ca Paulin să fie făcut
întâiul episcop de York, cetatea sa de scaun, care devenea şi centrul
duhovnicesc al ţării sale. Curând a început să pregătească zidirea unei mari
catedrale de piatră la York.
Edwin a arătat multă râvnă
pentru noua sa credinţă. în scurtă vreme l-a convins pe regele Earpwald al
anglilor răsăriteni (fiul şi urmaşul lui Redwald) să primească creştinismul,
împreună cu toată ţara. A ajutat la zidirea multor biserici, pe lângă începerea
lucrărilor la catedrala din York. Pentru virtutea lui personală şi cârmuirea
înţeleaptă şi părintească, a fost foarte iubit de poporul său. Una din variantele referitoare la viaţa sa consemnează:
„În regatul său el a făcut
să domnească o asemenea pace şi siguranţă, cum nu s-a mai văzut nici înainte,
nici după domnia lui, încât a ajuns proverbială. Se spunea că în vremea lui
Edwin, o femeie cu pruncul nou născut în braţe putea străbate Anglia de la
Canalul Irlandez până la Marea Nordului, fără a întâlni pe cineva care să-i
facă cel mai mic rău. Ne este plăcut să pomenim amănunţita grijă pentru
bunăstarea supuşilor săi printr-o astfel de pildă deosebită precum cea a
paharelor de aramă, pe care le pusese să fie agăţate lângă fântânile de pe
drumul mare, astfel încât trecătorii să poată bea în voie, şi pe care nimeni nu
a încercat să le fure, fie de frică, fie din dragoste pentru rege.”
Dar, din nefericire,
lucrarea regelui pentru Hristos a fost întreruptă după numai şase ani. La 12
octombrie 633, a fost înfrânt şi ucis în bătălie, pe când îşi apăra regatul de
atacul regelui păgân Penda din Mercia (centrul Angliei) şi al aliatului său,
regele galez Cadwallon. Biserica socoteşte moartea sa ca pe o mucenicie.
Episcopul Paulin a luat-o
atunci pe regina Ethelburga şi pe cei doi copii ai ei rămaşi în viaţă şi i-a
dus înapoi în Kent, pentru siguranţă. Ea îşi pierduse deja doi copii care, cum
consemnează Bede, „au fost smulşi din viaţă pe când încă purtau cămăşile albe
ale botezului”. Cel de-al patrulea copil al ei a murit şi el tânăr, însă
întâiul ei născut, Sfânta Eanfled (24 noiembrie), a crescut mare, ajungând o
foarte evlavioasă prinţesă creştină şi o altă sfântă căsătorită. Ea s-a măritat
cu regele Oswy (sau Oswiu) din Bernicia în 642, şi după moartea lui, în 670, a
ajuns călugărită la vestita mănăstire dublă de la Whitby (unde erau şi bărbaţi
şi femei), unde mai târziu a ajuns igumenă. Ea a fost urmată ca igumenă la
Whitby de către fiica sa, Sfânta Elfleda (sau Aelfled, 8 februarie).
După întoarcerea la Kent,
Sfânta Ethelburga a întemeiat mănăstirea din Lyming, pe care a cârmuit-o ca
igumenă până la moartea ei din anul 647. Este pomenită de Biserică la 8
septembrie.
Sursă: Taina Căsătoriei
0 comments:
Trimiteți un comentariu