Teologul clujean Radu Preda,
care a primit gradul didactic de profesor universitar, a lansat o provocare
intelectuală: recunoaşterea conceptului de teologie socială în Ortodoxie.
Teologul clujean Radu Preda
este cunoscut drept unul dintre cei mai valoroşi intelectuali ortodocşi din
România. În repetate rânduri, el a lansat teme de reflecţie pentru ierarhii
Bisericii Ortodoxe Române şi a reuşit să schimbe multe atitudini, în sensul unei
deschideri a bisericii majoritare faţă de societatea contemporană. Prelegerea
sa inaugurală în noua sa calitate de profesor universitar la Facultatea de
Teologie Ortodoxă din Cluj a presupus discutarea unui concept interesant:
teologia socială. Iată motivele pentru care redacţia Ediţiei de
Transilvania-Banat a cotidianului România liberă i-a solicitat un interviu.
Ce înseamnă teologie socială
în spiritualitatea ortodoxă? Sunt compatibile cele două noţiuni?
Sigur că da!
Pentru că noi facem o distincţie, nu doar metodologică, ci şi de conţinut între
teologia morală, care este o teologie a virtuţilor strict individuale,
personale, şi teologia socială, care îşi pune problema ecoului pe care îl are
credinţa, practicarea credinţei, în spaţiul mai larg, în spaţiul aşa-numit
public. Aşadar, cele două dimensiuni, teologia morală şi teologia socială,
teologia virtuţilor şi teologia citirii semnelor vremii, se completează.
Practic, vorbim de un
context în care dumneavoastră aţi vorbit şi despre învăţături care pot fi
desprinse din istoria Bizanţului, într-o societate care este adaptată noilor
tehnologii - aţi amintit şi de telefoane mobile şi de Skype în prelegerea pe
care aţi susţinut-o la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj. Vreau să vă întreb
dacă, din acest punct de vedere, vorbim de o schimbare, de o inovaţie adusă
tradiţiilor sau putem vorbi de o adaptare la ceea ce înseamnă societatea
contemporană şi la provocările ei?
În teologie şi în
Biserică, în general, nu înnoim, în sensul de a aduce o noutate absolută,
pentru că ştim foarte bine şi din Ecleziast că nimic nou nu e sub soare şi mai
ştim că Hristos este începutul şi sfârşitul. Aşadar, nu trebuie să ne întrecem
în originalităţi care mai de care mai caraghioase la urma urmei, ci este vorba,
după cum spuneţi, de o actualizare, de o contextualizare. Nu întâmplător dau
acest exemplu: aşa cum Sfinţii Părinţi din primele secole au contextualizat
mesajul evanghelic folosindu-se de filosofia păgână, de cultura precreştină, nu
văd de ce creştinul de astăzi nu s-ar folosi de datele modernităţii pentru a-şi
face cunoscută identitatea spirituală. Deci, între cele două dimensiuni,
perenitatea adevărului evanghelic şi modernitatea instrumentelor iarăşi nu este
o contradicţie, ci o complementaritate pe care trebuie să o descoperim şi să o
practicăm.
Reacţii conservatoare
Există şi riscul unor
reacţii, să spunem, conservatoare la acest concept, la teologia socială?
Sigur! Şi aceste
reacţii nu sunt în sine rele, atâta vreme cât ne pot atrage atenţia asupra unor
posibile interpretări mai puţin conforme cu Sfânta Tradiţie. Adică, de pildă,
nici eu nu mi-aş dori ca teologia socială să se transforme într-o simplă
sociologie sau să fie o formă de autosecularizare. E limpede că, prin teologia
socială, noi vrem să ducem duhul Bisericii în lume şi nu duhul lumii în
Biserică. Dar nu e mai puţin adevărat că teologia socială îşi propune, ca prim
exerciţiu, dacă vreţi, de igienă intelectuală şi sufletească, să înţeleagă mai
bine lumea în care trăim astăzi, nu să proiecteze asupra societăţii o imagine
ideală, aşa cum ar vrea ea să fie lumea, pentru că atunci ne-am afla într-un
divorţ grav şi dramatic între iluzie şi realitate.
Un exemplu extrem de
interesant este Clujul, unde, iată că sunt persoane precum dumneavoastră care
conceptualizează aceste idei, sistemul de idei care, până la urmă, însumate
reprezintă teologia socială şi există şi exemple practice interesante, cu
valoare de model pentru alte zone ale ţării. Vorbim de faptul că la Cluj
Biserica Ortodoxă se implică foarte mult în nişte proiecte care sunt foarte
concrete şi cu efect extrem de interesant asupra societăţii: spitalul Sfântul
Nectarie, de exemplu, sau prima şcoală confesională, Colegiul Naţional Ortodox
şi aşa mai departe... Vreau să vă întreb cum vedeţi dumneavoastră, din
perspectiva unui profesor universitar, a unui teoretician prin excelenţă,
legătura dintre această teologie socială şi efectele ei în societate...
Păi, asta este, dacă
vreţi, cvadratura cercului. Important este ca noi, după 20 de ani de implicare
socială, să nu fim doar nişte practicieni sociali, ci şi nişte gânditori
sociali. De altminteri, constatarea de la care am plecat a fost tocmai aceasta,
că avem o practică socială care nu este tot timpul secondată de o gândire
socială pe măsură, motiv pentru care noi, de multe ori, riscăm ca, prin
proiectele noastre, ale Bisericii, să combatem efectele diverselor injustiţii
şi nedreptăţi, dar nu să ne întrebăm în mod consecvent şi asupra cauzelor
nemijlocite ale lor. De aceea, pentru a nu ne transforma într-un fel de -
folosesc această metaforă - femeie metafizică de serviciu a unui stat de drept
care refuză să devină şi un stat social, curăţând doar efectele, trebuie să ne
întoarcem sistematic asupra cauzelor. Şi atunci teologia socială poate
reprezenta o contribuţie consistentă, pentru că ea îşi pune problema
proiectului de societate, îşi pune problema consecventă a ceea ce înseamnă
binele comun, îl stimulează pe acesta, care este preţul individual pe care
trebuie să îl plătim fiecare dintre noi pentru un bine comun cât mai autentic.
Sursă: România Liberă
0 comments:
Trimiteți un comentariu