de Cat Clark , Feminists for Life, 4 martie
2011, pp. 38-39
Pearl
S. Buck, renumita autoare
a romanului "Pământ bun", credea că povestea femeilor merită să fie
repetată. În colecţia ei de eseuri feministe din 1941, “Despre bărbaţi şi
femei”, ea scria:
“Adevărul
nu a fost niciodată spus despre rolul femeilor în istorie: că oriunde a mers
bărbatul, acolo a mers şi femeia, şi ceea ce el a făcut, şi ea a făcut aşişderea. Femeile sunt
ignorante în ceea ce priveşte propriul lor trecut şi sunt ignorante în ceea ce
priveşte importanţa lor în trecut. De curiozitate, acum câteva luni am întrebat
la întâmplare pe mai multe femei cunoscute mie dacă au auzit de Elizabeth Cady
Stanton. Numai una auzise de numele ei şi nu-şi amintea nimic mai mult despre
ea. Şi totuşi, numai cu o generaţie în urmă, Elizabeth Cady Stanton era numită
cea mai importantă femeie din SUA şi chiar, de către unii, cea mai importantă
din lume...
Dacă
scopul educaţiei este să-i lumineze pe bărbaţi şi pe femei unii despre alţii,
atunci desigur că istoria trebuie să fie predată respectând adevărul despre
ambele grupuri şi rescrisa respectând acest adevăr.”
Mulţi
o cunosc pe Pearl S. Buck în calitatea sa de autoare a unor cărţi bine vândute
şi premiate, mai ales romane. Autoare a mai bine de şaptezeci de cărţi care
abordează diferite genuri literare, Buck a fost una dintre cele mai populare
romanciere ale secolului XX. Ea a fost prima femeie care a câştigat atât
Premiul Pulitzer cât şi Premiul Nobel pentru literatură şi numai una dintre
cele două femei care au câştigat Premiul Nobel. Ea a deschis orizonturi noi în
opera de
ficţiune americană, mai ales în ceea ce priveşte reprezentarea plină de
înţelegere şi de onestitate a oamenilor, culturii şi societăţilor din Asia.
Alţii
o cunosc pe Pearl S. Buck datorită activităţii ei pe plan umanitar şi pentru
promovarea armoniei între diverse tradiţii culturale şi rase. Deoarece ea credea
că “testul unei civilizaţii este modul în care se îngrijeşte de membrii ei
neajutoraţi”, Buck a înfiinţat mai multe organizaţii devotate îmbunatăţirii
calităţii vieţii şi şanselor oferite copiilor – mai ales refugiaţilor şi celor
alungaţi de foame şi război, orfanilor şi copiilor sărăciţi, celor cu
dizabilităţi şi celor bolnavi – ca şi altor oameni marginalizaţi şi
dezavantajaţi. Una dintre organizaţiile înfiinţată de ea, “Casa Bine aţi
venit”, a fost prima agenţie internaţională de adopţiuni între rase diferite.
Buck
a activat cu devotament în favoarea drepturilor civile, a fost membră pe viaţă
a NAACP şi a făcut parte din consiliul de conducere al Ligii Naţionale Urbane;
a fost una dintre membrii activi ai consiliului de administraţie al
Universităţii Howard. A fost o avocată pasionată în favoarea drepturilor
emigranţilor din Asia, a publicat revista Asia şi a înfiinţat Asociaţia Est şi
Vest. A fost pacifistă şi şi-a exprimat pe faţă poziţia
în favoarea dezarmării, fiind de asemenea membră a Ligii Internaţionale a
Femeilor pentru Pace şi Libertate.
Puţini
ar mai recunoaşte astăzi în Pearl S. Buck, care a fost mama a opt copii, figură
publică independentă şi lider între femei, o feministă pentru viaţă. “Faceţi
presiuni continui pentru egalitatea umană, nu numai pentru voi, dar şi pentru
toate acele grupuri cărora nu li se acordă egalitate”, a spus ea studenţilor de
la Universitatea Howard în discursul de sfârşit de an, în 1942. Eforturile
neobosite ale lui Buck în calitatea ei de luptătoare pentru cei aflaţi nevoi au
fost depuse atât în favoarea femeilor, cât şi a copiilor lor nenăscuţi.
Deşi
ea nu înclină să adopte eticheta de “feministă”, Buck a sprijinit energic
Amendamentul pentru Drepturi Egale, într-o perioadă când majoritatea grupurilor
organizate de femei se opuneau acestuia. În calitatea ei de scriitoare, ea a
adus la lumina experienţele femeilor din alte civilizaţii, în calitatea ei de
pacifistă a criticat efectele devastatoare ale războiului asupra femeilor, şi,
în calitatea ei de purtător de cuvânt al copiilor, a dovedit o preocupare
deosebită pentru tinerele fete, care, adesea, se numărau printre cei mai
vulnerabili membri ai societăţii.
Credinţa de
nezdruncinat a lui Pearl Buck în demnitatea egală şi în valoarea tuturor
fiinţelor omeneşti şi hotărârea ei de a sprijini şi ajuta pe cei mai
vulnerabili membri ai oricărei societăţi i-au servit drept inspiraţie şi în
adoptarea unei atitudini pentru viaţă.
Eseul
care urmează, “Fiecare viaţă este un dar”, a fost scris către sfârşitul vieţii
ei, drept prefaţă la
cartea din 1968 a lui Robert E. Cooke, O alegere teribilă: Dilema avortului.
Fiecare
viaţă este un dar
Nota
editorului: Limbajul şi cuvintele folosite pentru a descrie în mod respectuos
persoanele cu dizabilităţi s-au schimbat din 1968, când s-a publicat acest
eseu.
În
calitate de mama a unui copil întârziat mental din cauza fenilketonuriei, pot
să mă întreb pe mine însumi, în acest moment de reflecţie, dacă aş fi preferat
ca ea să nu se fi născut. Nu, lăsaţi-mă să pun întrebarea complet. Dacă ar fi
fost posibil ca eu să ştiu dinainte că viaţa ei va fi handicapată, aş fi dorit
oare să fac un avort?
Acum,
având experienţa
completă a durerii şi disperării trăite, răspunsul este “NU, n-aş fi făcut-o.”
Chiar cunoscând totul în totalitate, aş fi ales viaţa şi aceasta din două
motive: în primul rând, mă tem de puterea de a alege între moarte şi viaţă, aflată în mâinile
omului; nu văd nicio fiinţă omenească căreia i-aş încredinţa o asemenea putere
– nici mie, nici altcuiva, oricine ar fi el.
Înţelepciunea
omenească, integritatea omenească, nu sunt suficient de mari pentru asta. Deoarece
fătul este o fiinţă deja vie şi aflată într-un proces de dezvoltare, a-l omorî
înseamnă să alegi moartea mai presus de viaţă. În care moment ar trebui să
permitem această alegere? Pentru mine, răspunsul este – nici unul, odată ce
viaţă a început.
În
nici un moment, repet, fie atunci când viaţa începe sau viaţa se termină,
pentru că noi, care suntem fiinţe omeneşti nu putem, pentru propria noastră
siguranţă, să avem permisiunea de a alege moartea, deoarece viaţa este singurul
lucru pe care îl cunoaştem. Dincolo de viaţă este numai credinţa, dar nu
cunoaşterea.
Acolo unde nu există cunoaştere decât despre viaţă, hotărârea privind
moartea este un lucru periculos pentru rasa umană.
Odată
stabilit acest principiu, am să trec la al doilea motiv pentru care resping
avortul, în propriul meu caz. Viaţa copilului meu nu a fost lipsită de
semnificaţie. Într-adevăr, ea a adus mângâiere şi ajutor practic multor oameni
care sunt părinţi ai unor copii întârziaţi mental sau care sunt ei înşişi
handicapaţi.
Este
adevărat, ea a făcut acest lucru prin intermediul meu, şi totuşi, fără ea, nu
aş fi avut mijloacele necesare ca să învăţ cum să accept această durere
inevitabilă şi cum să fac ca aceasta acceptare să fie de folos altora.
Aş
fi eu atât de lipsită de inimă să spun că, din acest motiv, a meritat că acest
copil al meu să se fi născut întârziat? Desigur că nu, dar vreau să spun că,
deşi a fost grav întârziată, viaţa ei a avut semnificaţie şi valoare.
Toate
acestea pot fi rezumate, poate, spunând că, în această lume, unde cruzimea
predomină în
atâtea aspecte ale vieţii noastre, eu nu aş adăuga povara alegerii de a omorî
mai degrabă decât de a lăsa în viaţă.
Un
copil întârziat, o persoană handicapată, aduce propriul lui dar vieţii, chiar
şi în vieţile fiinţelor omeneşti normale. Acest dar cuprinde învăţarea
lecţiilor de răbdare, înţelegere şi milă, lecţii pe care noi toţi avem nevoie
să le primim şi să le punem în practică unul faţă de altul, indiferent de ceea
ce suntem fiecare.
Pentru
acest dar primit de mine din partea unui copil neajutorat, îmi exprim
recunoştinţa.
Sursă:
http://www.feministsforlife.org –
Ca şi Susan B. Anthony şi celelalte feministe americane de la începuturile
acestei mişcări, feministele pentru viaţa de astăzi îşi imaginează o lume mai
bună, unde nicio femeie nu va fi împinsă de disperare la avort.
Proiectul de lege privind înfiinţarea cabinetelor de consiliere pentru criza de sarcină NU interzice avortul, ci sprijină femeia, copilul și familia!
Citiți aici textul proiectului.
Susţineţi acest proiect scriindu-le celor care pot lua o poziţie publică în această privinţă.
Cei care doresc să traducă din limba engleză mărturii ale femeilor care au trecut prin criza de sarcină sunt rugaţi să scrie un mail la adresa blog.stefania1@gmail.com. Dacă aţi trecut printr-o situaţie similară cu cele prezentate până acum şi puteţi da mărturie despre acest fapt scrieţi-ne pe aceeaşi adresă.
0 comments:
Trimiteți un comentariu