În perioada 27-30 septembrie
2012 au avut loc lucrările celei de a V-a Conferinţe Internaţionale de
Psihoterapie Ortodoxă, intitulată „Psihoterapie şi Pastoraţie: Descoperiri ale
Existenţei (Psychoterapy&Pastorale: Revelations of the Existence)”, care au
fost găzduite de Centrul de Conferinţe al Mitropoliei de Dimitriada şi Almyrou,
din Volos, Grecia.
Cu binecuvântarea
Înaltpreasfinţitului Părinte Teofan, Mitropolit al Moldovei şi Bucovinei,
alături de PC Pr. Iulian Negru, Consilier al Sectorului de misiune, statistică
şi prognoză pastorală al Arhiepiscopiei Iaşilor, am participat la lucrările
acestei conferinţe, care s-au desfăşurat pentru prima oară în ultimii nouă ani
pe continentul european.
Iniţiativa acestei
conferinţe aparţine pr. Stephen Plumlee
(psihoterapeut din SUA) şi dr. Frank Johnson (medic din Marea Britanie), care,
preocupaţi de problema psihoterapiei ortodoxe, au reunit câţiva cercetători
entuziaşti de pe continentul american şi european, pentru a înţelege şi
dezvolta conceptul de psihoterapie ortodoxă.
„Biserica trebuie să
conlucreze cu psihoterapia”
Primele patru conferinţe au
avut loc în2001, luna octombrie la Saint Albans (Marea Britanie), în 2003, tot
luna octombrie la Aliartos, Voiotia (Grecia), în 2008, luna ianuarie la
Bradenton, Florida (SUA) şi în 2010, luna iunie la Chicago (SUA).
Programul celor trei zile de
conferinţe a fost foarte concentrat, fiind structurat conform principiilor
conferinţelor occidentale, cu sesiuni de comunicare principale, în prima parte
a zilei, pentru ca în după amiaza fiecărei zile să se desfăşoare sesiuni
paralele foarte interesante, în care diferiţi conferenţiari, medici psihiatri,
psihoterapeuţi, preoţi şi profesori de teologie să abordeze o paletă foarte
largă de dezbateri. Chestiunile discutate erau legate direct de pastoraţia
credincioşilor şi de abordarea pastorală a unor probleme delicate din partea
preoţilor, precum şi de legătura strânsă de colaborare, recomandată, care
trebuie să existe între duhovnicie şi formarea psihologică a clerului.
În dimineaţa zilei de 27
septembrie a.c., în amfiteatrul centrului de conferinţe au fost transmise
mesajele de binecuvântare ale Sanctităţii Sale Bartolomeu, Patriarhul Ecumenic,
prezentat de Pr. dr. Vasileios Thermos, urmat de cuvântul Preafericitului
Ieronim, Arhiepiscopul Atenei şi al întregii Elade, prezentat de unul din
delegaţii Preafericii Sale. După aceea, Înaltpreasfinţitul Ignatie, mitropolit
de Dimitriada şi Almyrou, a rostit un foarte interesant şi consistent mesaj în
care a evidenţiat importanţa
interpretării teologiei ortodoxe tradiţionale printr-o legătură strânsă cu
ştiinţele umaniste moderne, pentru creionarea unei antropologii moderne,
nedespărţită de normalitatea spirituală şi morală a învăţăturii bisericii.
„Conştientizarea propriilor neputinţe reprezintă parcursul pe calea mântuirii a
omului contemporan, a mai spus ÎPS Ignatie, iar Biserica trebuie să conlucreze
cu psihoterapia în acest sens”.
După cuvântul
mitropolitului, care a găzduit acest eveniment, a venit rândul primarului
oraşului Volos, domnul Panos Skotiniotis, care a rostit o alocuţiune de bun
venit în această regiune, fiind urmat de mesajul domnului dr. Dimitrios Karagiannis,
preşedintele Societăţii de Psihiatrie din Grecia şi a Societăţilor de
Psihoterapie.
Prima alocuţiune din cadrul
lucrărilor a aparţinut dr. Stephen Muse, reputat psihoterapeut ortodox
american, directorul unui centru de consiliere din servicii clinice din
Georgia, SUA, care a vorbit despre „Persistenţa iluziilor: reflecţii ale
tulburărilor post-traumatice şi a terapiei prin dia-Logos, ca modalitate de
vindecare”. Discuţiile foarte intense care au urmat au arătat faptul că
teoriile prezentate de acest medic american, care include printre alte terapii,
concepţii ortodoxe despre vindecarea psihologică, reprezintă o provocare pentru
societatea americană de psihologie.
„Identitatea
psihoterapeutului ortodox în contextul occidental european”
Prima zi a continuat cu o
serie interesantă de lucrări prezentate în sesiune comună („Dorinţă, mister şi minune:
abordarea pastorală şi terapeutică în dragostea trupească şi senzualitate”),
precum şi în sesiuni paralele de lucru („Psihoterapia ca proces al existenţei”,
„Este necesară pregătirea psihologică a clerului?”, „Terapeutul şi copii aflaţi
pe patul de moarte”).
Cea de a doua zi a acestei
conferinţe, pe 28 septembrie a.c., a debutat cu două mese rotunde. La prima
masă rotundă în prezidiu s-a regăsit un profesor de teologie ortodoxă din SUA,
dr. Philip Mamalakis, pe lângă doi psihoterapeuţi greci. Aceştia au abordat
problema pastorală şi psihologică a relaţiilor interpersonale dintre părinţi şi
copii. Dr. Dimitrios Kargiannis, care a participat la cea de a doua masă
rotundă, a prezentat lucrarea „Curajul schimbării: procesul ontologic al
călătoriei spre libertate”. Lucrările din sesiunile paralele, desfăşurate în
ce-a de a doua parte a zilei au suprins diverse aspecte al problemelor
psihologice şi pastorale mai importante ale contemporaneităţii, printre care
„Lupta împotriva distrugerii sinelui”, „Persoana între teologie şi psihologie,
activitatea pastorală a persoanei, ca factor psihoterapeutic”, sau „Psihiatru
sau credincios: două roluri ale aceleiaşi persoane. Combinaţie pozitivă sau
negativă?”.
La unul dintre atelierele de
discuţii, conferenţiarii, doi medici psihiatri, au tratat problema „Identitatea
psihoterapeutului ortodox în contextul occidental european”. Această sesiune a
suscitat interesul multor participanţi pentru că fiecare dintre doamnele doctor
care au conferenţiat, provenind din medii ortodoxe diferite (dna dr. Olimpia
Pop din Biserica Ortodoxă Română, iar dna Marina Risk din Biserica Ortodoxă a
Antiohiei) şi profesând în sisteme medicale diferite (prima în Londra, Marea
Britanie, iar cea de-a doua în Paris, Franţa), au venit cu o foarte interesantă
abordare a păstrării identităţii religioase în medii în care aspectele
credinţei nu pot fi inserate în schemele de tratament. Cu toate acestea,
mărturiile celor două conferenţiare, au reflectat în experienţele personale,
importanţa credinţei şi a legăturii religioase cu comunitatea din care fac
parte.
În după amiaza aceleiaşi
zile s-au mai prezentat lucrări, în sesiuni paralele, intitulate „Doctorul şi
preotul în faţa celui bolnav”, „Copilul şi serviciile sociale: complexitatea
abordărilor”, „Libertatea în îndrumarea spirituală şi în psihoterapie”.
„Fără duhovnici buni se
golesc bisericile, dar se umplu clinicile de psihiatrie”
În prima parte a celei de a
treia zi a lucrărilor Conferinţei Internaţionale de psihoterapie ortodoxă de la
Volos, au fost susţinute referate care
au suscitat intense discuţii pe margine temelor discutate. Astfel, tema
„Aspecte ale morţii”, la care au subscris prin referate psihoterapeuţi din
Grecia, Marea Britanie şi SUA, au tratat problema fricii în faţa morţii prin diferite
exemple clinice în psihologie sau medicină, în mod special la bolnavii de
cancer. Părintele Konstantinos Nevrokoplis, a susţinut un foarte apreciat
referat intitulat „Porunca iubirii vrăjmaşilor” loc al întâlnirii Ipostasului
uman (Homo Hypostasis) în Psihologie şi Ontologie”. Sesiunile paralele au
tratat teme foarte interesante precum „Serviciile de sănătate oferite în
contextul parohial”, „Întrebări existenţiale la copii şi adolescenţi”,
„Psihoterapia inspirată de credinţă”, „Când puterea invadează relaţiile
pastorale” sau tema „Fără gânduri şi vise”. Tot atunci, în sala Dimitriada, s-a
desfăşurat o masă rotundă care a abordat „Problema oboselii clerului”. ÎPS
Athenagoras, mitropolit de Ilion, Acharnes şi Petroupolis, din Biserica
Ortodoxă Greacă, a prezentat un referat intitulat „Sensurile şi istoria
oboselii psihosomatice a clerului”. Părintele Vasileios Thermos şi dr. Stephen
Muse au prezentat un referat intitulat „Încordarea psihosomatică a clerului
ortodox. Preoţii şi preotesele ortodoxe din SUA şi Grecia – studiu de caz”.
Această abordare teologică, psihologică şi sociologică a analizării factorilor
care generează un anumit tip de presiune în familiile clericilor ortodocşi în
pastoraţia americană şi cea europeană a suscitat multe întrebări, care au venit
nu doar din parte clericilor participanţi la această conferinţă, cât şi din
partea psihoterapeuţilor, care au recunoscut greutatea activităţii pastorale şi
responsabilitatea familiei preotului.
Această a treia zi de
lucrări s-a încheiat cu o seară a discuţiilor libere, în care, individual,
participanţii şi-au stabilit noi directive de abordare a pastoraţiei şi
psihoterapiei ortodoxe, precum şi a ideilor care vor sta la baza următorului
congres.
După cum era firesc,
lucrările acestei întâlniri dintre psihoterapie şi teologie culminat în cursul
zilei de 31 septembrie a.c., cu participarea la Sfânta Liturghie la Mănăstirea
Sfinţilor Arhangheli din Nilia, Pelion.
Reuşita acestei întruniri,
care a reunit la umbra bisericii teologi şi psihoterapeuţi preocupaţi de
sănătatea mintală şi spirituală a omului contemporan, se poate rezuma la
cuvintele părintelui Paisie Aghioritul care spunea: „Fără duhovnici buni se
golesc bisericile, dar se umplu clinicile de psihiatrie”.
0 comments:
Trimiteți un comentariu