De ce nu putem ierta? De ce
avem tendinţa de a răspunde răului cu rău?
Nu putem ierta pentru că
suntem stăpâniți de
dorinţa de a supravieţui; ne iubim viaţa noastră mai presus de orice. În
Epistola către Evrei, Sfântul Pavel ne spune că cei care au trăit temându-se de
puterea morţii au crescut în păcate și au îngăduit morții
să fie stăpână pe viaţa lor (cf. Evr. 2, 15). Dar atunci când ne încredem în
cuvântul Domnului și
mai ales când urmăm pildei lui Hristos, Care nu Și-a cruţat viaţa pentru
mântuirea tuturor, ne putem încumeta să-i iertăm pe cei care ne rănesc.
Iertarea semenilor ne deschide calea către Dumnezeu. Când nu iertăm înseamnă că
ne iubim pe noi înșine
mai presus de orice și
atunci rămânem închiși
faţă de harul lui Dumnezeu. Atunci când nu iertăm devenim atât de egoiști
încât suntem în stare de orice nelegiuire. Când iertăm credem în
cuvântul Domnului care ne vorbește
ca și
cum am fi egalii Lui: „Dacă tu ierţi greșeala aproapelui tău, și Eu
o să îţi iert păcatele” (cf. Mat. 6, 14).
Înţelegerea este inegală: ea
îl cinstește
pe om. Când primim această cinste și încercăm să îl iertăm pe cel care ne-a
mâhnit, dobândim harul lui Dumnezeu și începem să înţelegem că un singur
lucru este important în viaţa noastră: ca El să crească prin har în noi, iar
noi să ne micșorăm
pe noi înșine,
să ne micșorăm
egoismul. Precum spunea marele Prooroc și Botezător Ioan: „El trebuie să
crească, iar eu să mă micșorez”
(Ioan 3, 30). Și a
spus acest cuvânt în ceasul în care slava lui ajunsese la apogeu în Israel;
unii îl considerau a chiar Mesia (cf.
Luc. 3, 15). Și deși
era cel mai mare s-a făcut pe sine cel de pe urmă spunând că el nu e vrednic
nici măcar să dezlege cureaua încălţămintei Domnului (cf. Ioan 1, 27). Pentru
că el s-a considerat pe sine a cel mai
mic, Dumnezeu l-a înălţat și l-a făcut să fie cel mai mare (cf.
Luc. 7, 28).
Sfântul Ioan Scărarul spune
că dacă răspundem cu răutate celor care ne fac rău, atunci ne urâm sufletul. Dar
dacă ne silim pe noi înșine
să primim ocara și
umilirea, am urcat deja pe prima treaptă a scării care duce la desăvârșirea
dumnezeiască. Și
dacă ne rugăm pentru cel care ne-a nedreptăţit, am pășit
pe a doua treaptă a scării. Și
dacă simţim milă pentru cel care ne-a nedreptăţit, căci prin aceasta el și-a
vătămat sufletul, am urcat chiar mai sus. Și dacă ne bucurăm pentru că am fost
învredniciţi să suferim pentru porunca Domnului, precum apostolii atunci când
au fost alungaţi din sinedriu (cf. Fapt. 5, 41), am ajuns la desăvârșirea
acestei scări a urcușului
dumnezeiesc.
Cum explicaţi sentimentul de
respingere faţă de un lucru care se repetă, precum slujbele zilnice din
Biserică?
Eu cred că slujbele ne oferă
un cadru în care ne putem ruga. Dar ca să primim folos deplin din participarea
la slujbe și
din adunarea în biserică, înainte de a ne duce la întâlnirea cu celelalte
mădulare ale Trupului lui Hristos, trebuie mai întâi să pregătim un loc tainic
înlăuntrul nostru, unde căldura pocăinţei noastre să adune toată aplecarea cea
smerită a inimii, toată iubirea pentru cuvântul lui Dumnezeu, toate aspiraţiile
de iubire frăţească, toate dispoziţiile noastre duhovnicești.
Dacă aducem toate aceste dispoziţii, tot ce avem noi mai bun, ca pe un dar la
întâlnirea cu frații,
atunci înfăţișarea
noastră înaintea Domnului nu va în deșert și nu
va rămâne fără roadă. Micul dar pe care l-am adus și
noi la adunarea Bisericii ne va uni cu restul Trupului Bisericii și
ne va ajuta să intrăm în comuniunea darurilor tuturor mădularelor Bisericii, a
celor prezenţi acolo în chip văzut și a celor care sunt prezenţi în chip
nevăzut, dar cât se poate de real. Astfel, intrând în comuniunea darurilor
sfinţilor, a fraţilor noștri,
devenim bogaţi, cu toate că suntem săraci. Și atunci
caare cuvânt rostit în timpul slujbei nu va spus din puterea noastră, ci din puterea
harului la care noi ne-am făcut părtași.
Sfinţii ne spun că atunci
când slujeau Sfânta Liturghie, fiecare cuvânt al Liturghiei pe care îl rosteau
era încărcat de energia harului și ieșea din gura lor asemenea unei limbi de
foc. Trebuie să încercăm să ne creăm acest loc tainic înlăuntrul
nostru, care ne va oferi libertatea duhovnicească de a ne înfăţișa
înaintea Domnului în biserică, într-un chip care ne va însufleţi și ne
va aduce folos duhovnicesc. Atunci cuvintele Domnului și
ale rugăciunilor vor fi pentru noi mereu noi. Iertaţi-mă!
Cum să nu văd păcatele
aproapelui și să
nu îl judec?
Nu putem să nu vedem păcatele
aproapelui, dar putem să ne ferim să îl judecăm. Trebuie să încercăm să îl
vedem cu ochii lui Dumnezeu, Care moare pentru păcatul fiecăruia dintre noi, și de
aceea să avem compătimire pentru fiecare chip al Său. Așa
cum Domnul a murit pentru cei păcătoși, așa și noi, când avem compătimire faţă de
aproapele atunci când acesta păcătuiește, Îi bineplăcem lui Dumnezeu. Păcatul
este „vrăjmășie
împotriva lui Dumnezeu” (Rom. 8, 7) și atunci când avem
compătimire pentru cel păcătos, Dumnezeu ne consideră aceasta ca pe o virtute și ne
dă în schimb harul Duhului Sfânt.
Cum putem păstra pacea
sufletului într-un mediu care ni se pare plin de răutate? Ce putem face ca să-i
iubim pe cei din jurul nostru, pe cei care sunt mai dificili?
Apostolul spune că Domnul
Care este în noi este mai mare decât cel care stăpânește în lume (1 Ioan 4, 4).
Dacă avem o legătură strânsă, puternică cu Dumnezeu, în lumina acelei legături
vom găsi o cale fără de păcat pentru a supravieţui în orice condiţii.
Autoritatea poruncilor Domnului este absolută în orice împrejurare și datoria noastră este să
stăm întotdeauna înaintea Domnului și, cu
îndrăzneala dragostei, să-I spunem: „pentru cuvintele buzelor Tale eu am păzit
căi aspre” (Ps. 16, 4) și
atunci putem birui toate ispitele. Este bine sau nu să ne smerim în faţa unui
om mândru, egoist, invidios? Mă gândesc că un astfel de om poate profita de
smerenia noastră și
astfel poate fi încurajat spre păcat.
Nu sunt de acord că îl vom
încuraja să păcătuiască. Din nou, Domnul nostru Iisus Hristos ne este pildă. Nu
există purtare mai nedreaptă decât purtarea oamenilor din vremea lui Hristos
faţă de El. Cum a reacţionat Hristos atunci când a fost înjurat și bătut și când toată ocara a căzut
asupra Lui (cf. Ps. 68, 11; Rom. 15, 3)? Cum a biruit? „Întru
smerenia Lui judecata Lui s-a ridicat”, zice Isaia
(Is. 53, 8). Este o problemă de credinţă. Dar duhul pe care îl învăţăm în
Liturghie este exprimat de cuvintele Proorocului Isaia cu care începem
Proscomidia, că Domnul nostru a fost dus spre junghiere, precum un miel fără de
glas înaintea celor care-l tund, fără să opună nici o rezistenţă, dar „întru smerenia
Lui, judecata Lui s-a ridicat și
neamul Lui cine-l va spune?” (Is. 53, 7-8).
Acesta este duhul pe care
Sfânta Liturghie încearcă să ni-l împărtășească.
Și dacă vrem să aflăm folosul
Sfintei Liturghii trebuie să avem același
cuget, să dobândim același
duh, și atunci Liturghia va deveni
locul în care se va petrece un schimb de
vieţi: noi vom dărui mica și
mărginita noastră viaţă lui Hristos și
vom primi în schimb viaţa Lui nemăsurat de mare și veșnică.
Și de pe buzele noastre va
răsuna cântarea de biruinţă pe care o cântăm la sfârșitul Liturghiei: „Văzut-am
lumina cea adevărată, primit-am Duhul cel ceresc, aflat-am credinţa cea adevărată”.
La această biruinţă ne călăuzește
duhul Mielului lui Dumnezeu, Care este dus spre junghiere fără a Se împotrivi
celui rău, precum zice Domnul (cf. Mat. 5, 39).
Eu cred că toate
scandalurile și
tragediile din istoria Bisericii s-au întâmplat pentru că fiecare caută să se îndreptăţească
pe sine și nu urmează pilda Mielului
lui Dumnezeu; pentru că nu suntem dispuși să
luăm asupra noastră vina, ci o punem în cârca celuilalt, și acesta este tocmai opusul
vieţii desăvârșite
pe care Domnul a arătat-o pe pământ.
Fragmente din cartea "Merinde pentru monahi" - Părintele Zaharia Zaharou
Cartea este disponibilă în format PDF pe site-ul Mănăstirii Putna
Sursă foto: Revista Cuvinte către tineri 2012
0 comments:
Trimiteți un comentariu