Sfinţii Andronic şi Atanasia
au fost o pereche evlavioasă şi înstărită, trăind în Antiohia veacului al
şaselea. Pentru virtutea sa, ca şi pentru măiestria sa deosebită ca argintar,
Andronic ajunsese cunoscut chiar şi împăratului.
O vreme, această familie
sfântă obişnuia să-şi împartă bunurile în trei părţi. Prima parte o foloseau
pentru milosteniile îmbelşugate date săracilor; a doua parte o foloseau spre a
împrumuta bani fără dobândă oricui avea nevoie de acest fel de ajutor; iar a
treia parte o păstrau pentru trebuinţele casei şi familiei lor.
Acest chip de vieţuire –
făcând mult bine celorlalţi în fiece zi – le-a adus multă bucurie. Oricine avea
vreo trebuinţă alerga la casa lor, unde afla alinare şi ajutorul trebuincios.
Andronic şi Atanasia erau cu adevărat neagonisitori (amisthos), alinătorii
tuturor şi vistierie tuturor celor suferinzi şi necăjiţi. Andronic şi Atanasia
aveau doi copii, Ioan şi Măria. Însă cei doi copii au murit în aceeaşi zi, pe
când erau mici. Tatăl şi-a domolit durerea şi şi-a văzut de meseria sa, lucrând
cu mai multă răbdare decât înainte şi în tăcere. Atanasia avea inima zdrobită
şi îşi trecea vremea pe lângă mormântul ce cuprindea pe micuţii ei, în biserica
Sfântului Iulian. Stătea acolo, aplecându-se spre mormânt şi suspinând: „Să mor
şi eu cu copii mei, să zac alături de ei”. Dar noaptea, când totul era liniştit
şi candelele pâlpâiau slab în biserică, înaintea femeii ce plângea s-a oprit un
călugăr care i-a spus: „Femeie, de ce te jeluieşti ? Pentru ce nu laşi pe cei
ce sunt aici să se odihnească ?”
Iar ea a zis: „Nu te mânia pe mine, doamne, de
vreme ce mâhnită sunt, că doi fii am avut, şi pe aceştia i-am îngropat împreună
astăzi”. Iar el i-a zis ei: „Dar pentru ce plângi pentru dânşii ? Căci zic ţie,
în ce chip caută firea omenească hrana şi nu se poate a nu-i da ei, tot aşa şi
copiii tăi se hrănesc cu cereştile bunătăţi de la Hristos, pe care-L roagă,
zicând: Dreptule Judecător, ne-ai lipsit pe noi de la cele pământeşti; drept
aceea, nu ne lipsi pe noi şi de cele cereşti”. Auzind acestea, toată mâhnirea
Atanasiei s-a preschimbat în bucurie, dar când s-a uitat după călugăr, ca mai
mult să vorbească cu el, nu l-a mai aflat. Atunci s-a dus la cel ce păzea uşile
şi l-a întrebat: „Unde este părintele acela ce era în biserică ?” El a răspuns:
„Nu a fost nici un părinte aici”. Atunci ea a ştiut că i s-a arătat Fericitul
Mucenic Iulian în haine de călugăr. Ducându-se apoi, a venit la soţul ei şi i-a
spus toate, rugându-l ca împreună să se lepede de lume şi să se retragă într-o
mănăstire, unde să se poată pregăti ca să se întâlnească cu micuţii lor. El a
încuviinţat, căci inima îi era împovărată şi toate nădejdile şi ambiţiile sale
din această lume se sfârşiseră atunci când pământul s-a închis peste chipurile
palide ale copiilor săi.”
Deci Andronic şi Atanasia
şi-au împărţit restul averii pentru întreţinerea săracilor şi ajutorarea
monahilor. Părăsind Siria, s-au dus la Ierusalim. De acolo au plecat în Egipt,
unde au cerut îndrumarea Sfântului Daniil Schiteanul (7 iunie). El l-a sfătuit
pe Andronic să meargă la mănăstirea Tavennisioţilor. Întrucât Atanasia trecuse
de mijlocul vieţii, el a sfătuit-o să-şi taie părul şi să se îmbrace ca un
pustnic. I-a rânduit să trăiască într-o chilie dintr-o lavră a schitului şi i-a
poruncit să se întâlnească cu ceilalţi călugări numai la Liturghie, în Ziua
Domnului. Se pare că ea a fost printre primele femei ce au trăit pustniceşte în
pustia Egiptului.
După doisprezece ani de
despărţire, Atanasia – îmbrăcată încă în veşminte de pustnic şi având acum
numele de Atanasie – şi-a întâlnit soţul pe când călătoreau amândoi spre Ţara
Sfântă. Ea l-a recunoscut, el însă nu a recunoscut-o – atât de schimbată îi era
înfăţişarea de anii de aspră nevoinţă. Au stat de vorbă o vreme, apoi au
hotărât să-şi urmeze pelerinajul împreună. După cercetarea locurilor sfinte,
s-au întors împreună în Egipt. Şi ajungând la locul unde se întâlniseră,
Andronic arătă cu băţul şi zise: „Drumul meu e încolo”. Iar ea, arătând în altă
parte, zise: „Iar al meu dincolo”. Şi amândoi erau plini de întristare. Apoi
Andronic grăi: „Frate Atanasie, amândoi suntem bătrâni şi nu se cade să locuim
singuri. împreună cu tine m-am simţit deosebit de bine, şi acum nu mă îndur să
mă despart de tine. Vino şi stai cu mine în chilie, iar dacă eu mor mai întâi,
tu să-mi închizi ochii; iar de vei muri tu mai întâi, eu a să-mi pun mâna pe ai
tăi”. Atunci Atanasia s-a întors cu faţa şi a lăcrimat puţin, apoi a grăit: „Am
să vin cu tine, frate”. Deci cei doi bătrâni s-au regăsit, dar Andronic nu ştia
că însoţitorul lui era soţia sa; simţea doar o mare înduioşare şi dragoste
pentru tovarăşul său.
Trecând încă doisprezece
ani, timp în care nimeni nu i-a descoperit taina, nici chiar soţul ei, Atanasia
s-a îmbolnăvit grav. Puţin înainte de plecarea din viaţă, ea şi-a zgâriat
numele adevărat pe o ţiglă. Văzând scrierea, Andronic a lăcrimat şi s-a aruncat
asupra trupului ei, strigând: „Aceasta e soţia mea Atanasia !”
Auzind uimitoarea ei
vieţuire, călugării din toate mănăstirile şi sihaştrii din cele mai depărtate
ţinuturi s-au adunat la îngropăciunea ei. Cu stâlpări şi ramuri înverzite şi
înveşmântaţi în alb (cum era obiceiul în schit), au dus trupul ei la locul de
odihnă, şi cu mare bucurie l-au lăudat pe Dumnezeu, Cel ce a mărit astfel
numele Său întru ea.
Deşi un alt pustnic stăruia
ca Andronic să se alăture lui într-un alt loc, el n-a voit să părăsească chilia
pe care o împărţise cu soţia sa, zicând că va rămâne acolo până ce Domnul îl va
lua să se reîntâlnească cu ea. După opt zile a murit şi fericitul Andronic,
reîntâlnindu-şi soţia credincioasă în împărăţia cea cerească. Slujba lor la
Utrenie zice aşa: „însoţitoare avut-a Andronic pe Atanasia, şi întru nevoinţele
cele de pe pământ, şi în tăria cerurilor”.
Şi dezbinare mare s-a făcut
între monahi pentru a şti unde să se ducă sfintele moaşte ale sfintei perechi,
căci amândouă mănăstirile lor le râvneau.
Stihiri la Vecernie, glas 4
Părăsind toată tirania
vieţii şi urând avuţia, şi din dezmierdarea cea trecătoare schimbându-vă, aţi
ridicat Crucea ca un jug dumnezeiesc şi aţi urmat lui Hristos, şi aţi locuit la
verdeaţa cea cerească minunat, întru care veselindu-vă dimpreună, aduceţi-vă
aminte pentru noi, cei ce cu credinţă ne aducem aminte de voi, şi cu dragoste
săvârşim sfântă şi cinstită pomenirea voastră, sfinţilor.
Lipsitu-v-aţi de însoţirea
cea drăgăstoasă a copiilor cu porunca lui Dumnezeu, şi în viaţă rămânând
neschimbaţi, aţi ridicat glasul cel viteaz al lui Iov şi aţi strigat: Domnul a
dat, Domnul a luat; pentru aceea, cu lesnire aţi săvârşit lucrul cel dorit, şi
mutându-vă către pustietăţi şi către locurile cele sfinte, cu bucurie v-aţi
arătat pereche preasfântă.
Cântarea a treia la Utrenie,
glas 8
Din rai s-a scos Adam,
pentru sfatul Evei, dară tu, înţelepte, de sfatul soţiei tale ascultând, acum
dimpreună cu ea în rai petreci, pururea bucurându-vă, fericite Andronic.
Sursă: Blog - Taina Ortodoxiei
0 comments:
Trimiteți un comentariu