Părintele Constantin
Sturzu face cronica filmului lui Cristian
Mungiu
Am urmărit
zilele trecute filmul "După dealuri". Motivele? Dintre cele mai
diverse, dar mai ales pentru faptul că mi s-a cerut să exprim o opinie pe acest
subiect, inclusiv de către unele instituţii de presă. Rândurile care urmează nu
sunt însă scrise ca un punct de vedere oficial asupra filmului, ci reprezintă o
reflecţie personală a unui om din Biserică asupra unei producţii care abordează
presupuse sau reale probleme din Biserică al cărui mădular sunt şi eu.
Aşa cum
se ştie, scenariul filmului este inspirat din volumele "Spovedanie la
Tanacu" şi "Cartea Judecătorilor", ale scriitoarei Tatiana
Niculescu Bran. Iar despre "cazul Tanacu" cred că a auzit toată
lumea, a fost mediatizat până la suprasaturaţie. Dar ce s-a întâmplat în mod
real acolo sau ce a fost în sufletele celor implicaţi, mai ales în mintea şi
inima celei care a murit, Irina Cornici, nimeni nu poate şti cu adevărat. Încât
nici nu cred că filmul merită citit în această cheie realistă, că spunând un
adevăr, oricare ar fi el, despre Tanacu şi întâmplările de acolo. Chiar şi dacă
l-am lega neapărat de tragicul moment petrecut pe meleaguri vasluiene, nu cred
că cineva ar avea ceva de reproşat regizorului Cristian Mungiu.
Din film reiese
fără putinţă de tăgadă că ori nu e vinovat nimeni, ori au cu toţii o parte de
vină. Se vede clar că cei din obşte încearcă să o ajute pe fata bolnavă psihic
şi părăsită de toată lumea, pe care nici cei din spital nu mai vor să o ţină
("Luaţi-o voi la mănăstire, acolo e linişte şi poate o ajută
rugăciunile" - cam aşa sună replica medicului care o externează pe Alina -
numele din film al Irinei Cornici -, deşi faţa purta, în continuare, semnele unor
tulburări de natură psihică).
Aşadar nu
despre vinovăţie este vorba în film sau, altfel, miza poveştii nu este una
juridică, de a separa albul de negru, de a da sentinţe. De unde provine însă
reacţia destul de dură la adresa filmului, caracterizat ca fiind
"anticreştin" sau "antiortodox"? E îndreptăţită o astfel de
etichetare? Evident, nu voi considera credibili pe acei comentatori care nu au
urmărit filmul sau, mai ales, pornesc de la prejudecata că fratele celei care a
scris o piesă de teatru blasfemiatoare la adresa creştinismului, obligatoriu va
produce tot ceva în acest duh. Nici măcar antecedentul numit "4 luni, 3
săptămâni şi 2 zile" nu este un motiv de a aştepta o producţie
"anticreştină" de la Cristian Mungiu.
Eu sunt înclinat să cred că nu
are suport solid interpretarea că ar fi un film pro avort, care ar arăta ce
greu era înainte de 1989 unei femei să lepede o sarcină, spre deosebire de
zilele noastre. De ce spun asta? Pentru că nici chiar azi o tânără sănătoasă,
majoră, precum personajul din "4,3,2", nu ar avea dreptul legal de a
avorta în luna a cincea. Încât prefer să iau mai degrabă în considerare faptul
că filmul ar arăta tinerilor ce probleme (ce drame chiar!) se iscă atunci când
aleg să aibă relaţii sexuale în afara căsniciei, peliculă, prin maniera şocantă
de a pune problema, fiind un îndemn la responsabilitate în faţa vieţii (a celei
proprii sau a celei care urmează să se nască).
Formalism,
făţărnicie, bigotism
Lăsând deoparte
toate aceste prejudecăţi, găsim însă numeroase argumente care să îndreptăţească
o critică a peliculei "După dealuri". Pentru că ea surprinde un tip
de obşte monahală care nu este deloc reprezentativă pentru monahismul ortodox.
Să vă dau doar câteva exemple. Încă din debutul filmului, mănăstirea ne este
prezentată ca având la intrare mesajul "crede şi nu cerceta".
Niciunde nu se găseşte un astfel de mesaj în Scriptură sau în vreo carte de
teologie. Expresia "crede şi nu cerceta" a fost atribuită creştinilor
de către un filosof anticreştin, Celsus, prin secolul II, dar niciodată
acceptată de Biserică, ci doar colportată de atunci şi până
azi de către duşmanii creştinismului. E greu de crezut că ar exista azi monahi
care să-şi însuşească o expresie anticreştină şi să o mai şi afişeze la vedere.
Apoi faptul că maicile din obşte se adresează părintelui cu apelativul
"tati", iar stareţei cu cel de "mami" este iarăşi un lucru
ce nu are vreo legătură cu vocabularul monahal.
La aceste
lucruri se adăugă numeroase alte elemente care sugerează o obşte ce trăieşte
foarte riguros după canoane, dar prea puţin pricep ceva din duhul acestora,
relaţia lor cu Dumnezeu fiind mai degrabă una exterioară, formală (ni se
sugerează, spre exemplu, că una din maici a venit la mănăstire pentru că a
pierdut sarcina şi era bătută de bărbatul său, nu pentru că ar avea vocaţie
pentru aceasta; acelaşi lucru reiese şi din insistenţa unei fete de la casa de
copii de a veni la mănăstire pentru că nu mai putea sta în orfelinat). Un alt
exemplu: "Are mare putere părintele!", spune la un moment dat stareţa,
parcă "uitând" (dacă o fi ştiut) că nici un preot nu are ceva de la
el însuşi, ci are doar harul pe care Dumnezeu îl face lucrător prin intermediul
sacerdotului.
Una peste alta, întreaga atmosferă din mănăstire, de
"plumb", cum o numea cineva, nu are, în afară aparenţelor, nimic în
comun cu duhul monahului ortodox ce tânjeşte după unirea cu Dumnezeu, ci mai
degrabă, cu nevoia unor suflete bolnave de a se strânge în jurul unui
"tati" şi a unei "mami". Te simţi îndreptăţit să te întrebi
ce vor înţelege spectatorii americani sau cei occidentali din monahismul
prezentat astfel (şi din creştinism, în general)? Vor mai avea ei, oare, şansă
de a viziona şi pelicule precum "Ostrovul", spre a se edifica asupra
autenticului creştinism ortodox? Din punctul acesta de vedere, îi înţeleg prea
bine pe cei care sunt supăraţi pe Cristian Mungiu.
Pe de altă
parte, o astfel de supărare ar fi soră bună cu aceea pe care o încercăm
când ne declarăm scandalizaţi de faptul că occidentalii nu ne mediatizează
decât aurolacii, infractorii, gunoaiele de pe străzi etc., creând o falsă
imagine despre România. La ce ne foloseşte doar să ne inflamăm şi să ne
declarăm indignaţi? La ce ar folosi acum să (ne) ascundem (de) acest film,
"După dealuri"? Vrând-nevrând, el vorbeşte despre derapajele pe care
le poate cunoaşte un creştin neluminat de Duhul Sfânt: formalismul, făţărnicia,
bigotismul, dorinţa de a fi oameni "duhovniceşti" (după principiul
tragicomic "sunt smerit şi vreau să ştie") nu sunt inventate de
Cristian Mungiu şi nu sunt de ieri, de azi. Dintotdeauna, în Biserică a existat
această ispită, sesizată şi de Sf. Ap. Pavel care avertizează că "litera
ucide, iar duhul face viu" (II Corinteni 3,6). Dacă i-am acorda (de ce
nu?) regizorului ieşean premisa unor bune intenţii, de a atrage atenţia asupra
nefastelor consecinţe izvorâte dintr-o superficială şi ignara abordare a vieţii
duhovniceşti, atunci găsim şi multe elemente care să ne pună pe gânduri.
Biserica este provocată acum să ia atitudine nu atât vizavi de un film, ci faţă
de un mod greşit de a trăi credinţa.
Spre exemplu,
atunci când, în film, fiind singură în biserică, Alina intra în altar să se
roage unei icoane făcătoare de minuni despre care a auzit că ar fi acolo,
preotul doar o ceartă aspru pentru acest gest (evident, necanonic), dar nu se
apleacă asupra insistentei cu care această tânără bolnavă spune că are o
dorinţă pentru care se ruga. Pe fundal, între cei doi, se conturează icoana
Învierii, cu Mântuitorul prinzând de mână pe Eva, femeia ce căzuse, spre a o
ridica din iadul în care a ajuns ca urmare a neascultării şi a ruperii de
Dumnezeu. E un contrast izbitor între atenţia, dragostea şi fermitatea cu care
Hristos Domnul o trage la Sine pe Eva, şi tonul aspru, inchizitorial, al
slujitorului altarului, mai degrabă preocupat de încălcarea unei porunci, decât
de a înţelege ce se afla în spatele acestui gest, ce rană sufletească se
ascunde, ratând şansa de a se comporta... părinteşte. La fel de brutală
este şi intervenţia sa în viaţa Alinei atunci când, încă din prima zi în care
ajunge la mănăstire, îi cere să se spovedească (deşi tânăra nu ceruse acest
lucru şi nu avea încă o înţelegere asupra tainei spovedaniei).
Şi sunt foarte
multe astfel de elemente care apar în film, încât el ar putea fi studiat de cei
preocupaţi de edificarea duhovnicească atunci când li se preda lecţia lui
"aşa să nu faceţi!". Filmul ar putea fi un excelent material
didactic, dar nu poate fi o icoană a creştinismului ortodox. Eu sper că
regizorul Cristian Mungiu va ieşi din perioada iconoclastă şi va simţi şi
nevoia de a gusta din lumină, nu doar de a critica întunericul. Îl anunţ de pe
acum că vom iniţia, la Iaşi, un festival-concurs de film creştin şi m-aş bucura
că, într-o bună zi, una dintre producţiile sale viitoare să fie inclusă pe
agenda unei manifestări de acest gen. Privirea Voichitei din scenele de final
ale filmului (personajul care este prietena din orfelinat a Alinei) mă face nu
doar optimist, ci şi convins că, trecând "după dealuri", drumul său
se va îndrepta înspre munţii ce zgreapţănă cerul fără a-l răni.
Sursă: Ziarul de Iaşi
0 comments:
Trimiteți un comentariu