Toxicomania - păcat al deznădejdii sufleteşti

joi, 8 noiembrie 2012

| | |


Toxicomania ca dependentă de înseamnă o înrobire a vieţii de această patimă. Aspiraţiile sufletului sunt sufocate de otrava drogului. Încrederea în Dumnezeu este stăvilita, precum oprită este şi lucrarea Duhului Sfânt, de viaţă făcătorul şi mângâietorul, care îndreaptă faptele omului spre virtute. Să vedem am îndeaproape ce înseamnă toxicomania şi care sunt repercusiunile ei asupra vieţii omului.

Din timpuri imemoriale, ori de câte ori omul nu şi-a găsit puterea în sine şi în comuniunea lui Dumnezeu, a căutat cu insistenţă elixirul vieţii, că pe ceva din afara lui, spre a-i fi de ajutor în drumul vieţii, nu totdeauna neted şi cu flori. De când a apărut alcoolul, acesta a fost căutat şi folosit ca un elixir al vieţii, deşi datorită lipsei de cumpătare, de multe ori omul i-a devenit victima, îngreunându-şi şi complicându-şi viaţa. Tot astfel, în ultimul timp, în zbuciumul existenţei de multe ori dure, omul modern, ca să poată pluti cu mai multă siguranţă pe valurile vieţii agitate, pe măsură ce s-a depărtat de Dumnezeu şi-a văzut sufletul tot mai gol, iar el tot mai înstrăinat în lumea pe care vrea să o stăpânească tehnologic spre a-şi găsi confortul şi bunăstarea. Grija, necazurile şi frământările de tot felul, sunt însă mai mult decât mult aşteptată satisfacţie a vieţii. 

Conflictele şi tensiunile sociale în competiţia vieţii, la care dacă se mai adaugă şi eşecurile familiare şi profesionale, îl înconvoaie pe bietul pământean, făcând să-şi "târască" de multe ori existenţa cu anxietate şi angoase. Şi fiindcă refuză să-şi îndrepte ochii spre cer, pământul în care îşi pune toată nădejdea nu-i poate da mai mult decât materie. Aceeaşi materie şi pentru liniştea sufletului său. Şi astfel a apărut industria tranchilizantelor cu indicaţii psihoterapeutice cu contraindicaţii şi mai ales cu efecte secundare... Iar pentru a-şi alina durerile au apărut analgezicele... Dar în căutarea elixirului vieţii, omul doreşte ceva mai mult. Şi astfel şi-a găsit prăbuşirea trupească şi sufletească în toxicomanie.

Drogurile şi efectele lor nocive

Nocivitatea drogurilor se realizează în trei faze: 1). faza iniţială, a plăcerii, numită a „lunii de miere”. Relaţia toxicomaniei cu plăcerea, „superioară unui orgasm”, este în aparenţă stăpânită şi controlată de subiect. 2). faza morbidă, e o trebuinţă obsedantă a drogării. Lipsa drogului produce o tulburare a căutării. Aceasta este plăcerea „negativă”. Când însă starea de lipsă a drogului este suprimată, subiectul se simte normal. 3). faza de degradare, de bulversare a vieţii psihice, cu decăderea vieţii sociale, morale şi fizice, ducând subiectul la prăbuşire. De fapt, trăirea realităţii prin prisma suferinţei corporale este, de asemanea, un element cheie al oricărei toxicomanii.

Aspectul psihologic - moral al toxicomaniei

Un studiu asupra adolescenţilor a pus în evidenţă faptul că elevii de 18-19 ani, evaluaţi de colegi ca fiind impulsivi, nepoliticoşi, nedemni de încredere, lipsiţi de ambiţie şi neobişnuiţi cu munca, sunt atraşi de fumat, băutura şi droguri. Unii ca aceştia vor deveni toxicomani înrăiţi peste 12 ani, dacă nu-şi vor schimba mentalitatea şi comportamentul. Prin 1988 Newcomb şi Bentler au studiat efectele drogurilor asupra stilului de viaţă al tinerilor, constatând atitudinea lor de nonconformism faţă de valorile tradiţionale, adoptarea unor comportamente deviate şi ilegale, precum şi asocierea cu indivizi angajaţi în astfel de compartimente; relaţii dificile cu familia, lipsa intereselor educaţionale, experienţe de tulburare emoţională, stări de alienare şi răzvrătire.

Încercări de recuperare

Încă de la început trebuie să recunoaştem că recuperarea toxicomanilor este foarte dificilă şi grea. Ei sunt victimele propriei lor aspiraţii. Chiar dacă recunosc starea deplorabilă în care se afla, lor nu le-a mai rămas decât o singură soluţie a vieţii: drogul. E singurul sens de a exista. De aceea, bătălia pentru drog e pe viaţă şi pe moarte. Având efecte dezastruoase asupra individului şi a relaţiilor lui sociale, statele lumii au elaborat legi, spre a sancţiona fără milă pe traficanţii de droguri. Există o adevărată poliţie specializată în acest sens. Şi cu toate astea drogurile circulă, fiindcă aduc venituri imense celor ce le comercializează, ruinând în schimb economic pe cei ce au devenit victimele lor.

Nu numai poliţia, ci şi medicina este angajată în opera de recuperare a victimelor de pe urmă drogurilor. S-au încercat şi se încearcă tot felul de metode terapeutice. Unii susţin că cei aflaţi sub dominaţia drogurilor, trebuie total detaşaţi de droguri şi astfel aceşti pacienţi sunt ţinuţi într-o totală izolare, în închisori special amenajate. Alţii încearcă să trateze toxicomania printr-o micşorare treptată a dozei sau tranchilizante sau alta medicaţie ce nu creează dependentă.

La polul opus, se află cei care consideră că toxicomania nu trebuie considerată flagel social şi propun  consumatorilor să nu li se pună interdicţii dure în folosirea drogurilor , ci să fie convinşi că ei singuri să renunţe la ele. În optica unei societăţi individualiste, subiecţii trebuie cât mai de timpuriu responsabilizaţi, ca opţiunilor libere să le urmeze asumarea riscurilor care decurg din consumul de droguri.

După cum am văzut, toxicomania creşte tot mai mult prin pierderea reperelor sacre şi a valorilor universal admise de grupul social. Pentru acest motiv, un rol important în combaterea toxicomaniei îl are Biserica, atât pe plan general, cât şi pe plan particular. Am văzut că atât alcoolicii, cât şi toxicomanii sunt consideraţi delicvenţi şi bolnavi. Biserica nu-i va judeca în calitatea lor de delicvenţi, ci va căuta să-i salveze prin metodele şi formele specifice, din nenorocita lor stare. "Cei bolnavi au nevoie de doctor, iar nu cei sănătoşi" (Matei 9, 12), a spus Mântuitorul, iar Bisericii îi revine misiunea samariteană de a-i incorpora pe toţi păcătoşii în atmosfera de har a Trupului lui Hristos, fiind primiţi şi trataţi în comuniunea ecclezială că fii şi ca fraţi. Se impune apoi o adevărată lucrare de reeducare creştină a celor căzuţi victime toxicomaniei, redobândind încrederea în bunătatea Părintelui ceresc. Încă de la început am remarcat că drogul caută să umple golul aflat într-un suflet dezorientat, care caută orb o împlinire nefondată şi până la urma bizară. Într-o judicioasă determinare a păcatului s-a arătat că acesta este o încercare de a umple un gol. (Simone Weil).

Ne-am fi aşteptat să se spună acest lucru despre virtute, fiindcă păcatul însuşi ar fi golul ce se cuvine a fi înlocuit. El e întunerecul care dispare odată cu apariţia luminii. În definiţia amintită însă, păcatul este determinat că încercare personală de a umple sufletul gol, mai precis sufletul devenit gol prin scoaterea lui Dumnezeu din el. Fără Dumnezeu sufletul devine gol, zbătându-se în zbuciumul unei căutări haotice de a-l umple. Aceasta irezistibilă tensiune de a umple vidul sufletesc pentru a-şi regăsi propria identitate, poate deveni păcat, atunci când golul sufletesc este compensat cu tot felul de surogate. Un astfel de surogat este şi drogul. Pentru aceasta toxicomania este o patimă. 

Omul îşi caută orbeşte prin toxicomanie sinuciderea. Aceasta este de altfel marea înşelare a patimii: ea te ademeneşte pentru a te ucide. Toxicomania că încercare de a umple un gol, este în fond păcatul ce se transformă în patima ucigătoare, fiindcă „răsplata păcatului este moartea” (Romani 6, 23). De aceea, toţi cei ce au cu adevărat pe Dumnezeu în suflet, nu au nevoie de droguri. Ei nu au nevoie de substitutive false atâta timp cât poseda autenticul vieţii lor. Ei nu sunt nişte căutători de elixir, fiindcă Dumnezeu care se afla în sufletul şi viaţa lor, este totul. El e pentru ei calea, adevărul şi viaţa. (Ioan 14, 6).

Pentru salvarea acestor bolnavi spirituali, Biserica venindu-le în întâmpinare, va utiliza metodele specifice ale reconvertirii lor spre viaţa de har. Patima constituind pierderea vieţii de har, readucerea acestor împătimiţi la viaţa lui Hristos constituie misiunea Bisericii în lume.

Cuvântul lui Dumnezeu le va descoperi lumea harului în comuniunea vieţii celei noi în Hristos. Rugăciunea le va umple golul cu viaţa divină. Spovedania îi determină să-şi analizeze conştiinţa şi să ia hotărârea de îndreptare. Euharistia le va împărtăşi pe însuşi Izvorul harului, iar Maslul le oferă harul tămăduirii sufleteşti şi trupeşti.

Rămânerea în starea de har şi angajarea activă ca membru al Trupului lui Hristos la viaţa de sfinţenie a Bisericii, rămâne o asceză constantă în scopul dobândirii caracterului religios moral creştin. Apoi, cei atraşi în viaţa Bisericii vor fi antrenaţi în multiplele activităţi misionare, caritative şi gospodăreşti spre a-şi consolida apartenenta că membre active ale Trupului lui Hristos. Acest fapt rămâne de o covârşitoare importanţă educativă în exercitarea misiunii terapeutice a Bisericii.

Prin urmare, harul lui Dumnezeu şi reintegrarea activă a celor împătimiţi de drog în viaţa Bisericii, îi va putea elibera, de sub obsesia chinuitoare a patimii, oferind un orizont veşnic deschis vieţii spirituale în Dumnezeu.


Preot Prof. Univ. Dr. Sorin Cosma