IPS Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei
Cuvânt al IPS Teofan susţinut la
Simpozionul Internaţional Dimensiunea spirituală a drepturilor omului. Educaţia
prin toţi. Sala Senatului, Univ. Al. I. Cuza, în data de 05 nov. 2012
Într-un fel tainic,
nepriceput și
neexplicitat rațional,
Dumnezeu respectă voința
omului, chiar și
acea voință
care refuză binele și
preferă răul.
Drept
aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile... (Mt. 28,19)
În urmă cu două milenii,
Apostolii de curând trecuți
prin experiența
Învierii, aud cuvintele lui Hristos: „mergând, învățați
toate neamurile”. Erau cuvinte formulate în exigența
unui veritabil Testament. Apostolii sunt invitați să-și
asume exigența de
a merge și de
a învăța,
iar din această asumare a lor s-a născut și încă se mai naște
Biserica. Interesant este și
faptul că Domnul trimite pe Apostoli la „toate neamurile”. Acest „toate”
cuprinde în sine, fără excepție,
făpturile umane ale acestei lumi, ca destinatari ai actului pedagogic al
mântuirii.
Toți
oamenii sunt chemaţi să afle de mântuirea adusă de Hristos Domnul. Nu toți
însă consideră că trebuie să răspundă acestei invitaţii. Nu toţi au aceeași
percepție
asupra mesajului transmis. Acest fapt arată că, într-un fel tainic, nepriceput și
neexplicitat rațional,
Dumnezeu respectă voința
omului, chiar și
acea voință
care refuză binele și
preferă răul. Aceasta nu înseamnă că Domnul își oprește
mergerea și că
învățarea
neamurilor suferă un eșec.
Mărturie este faptul că Biserica își continuă și
astăzi lucrarea mărturisitoare. Oamenii au dreptul să primească vestea cea bună
a mântuirii în Hristos și,
ca atare, Biserica încearcă să intre în dialog cu umanitatea mai mult sau mai
puțin
dispusă să asculte, să învețe,
să împlinească.
Modelul dialogic propus de
experiența
Bisericii creștine
este în mare și
modelul pe care s-a construit civilizația contemporană europeană şi
ramificaţiile sale din lume. Această civilizaţie este născută din interacțiunea
spirituală și culturală
a duhului creștin
cu geniul civilizațional
greco-roman precum și
cu tradițiile
popoarelor care de-a lungul istoriei au vieţuit în aceste locuri. Iar un dialog
din care Biserica lipsește,
este de cele mai multe ori o experiență problematică, mai ales atunci când se
vorbește
despre educație,
fie sub aspectul metodei fie sub aspectul conținutului. Referirea la
rădăcini nu ține,
în acelaşi timp, doar de recunoașterea existenței
unei pinacoteci a tradițiilor
cu evident interes muzeistic, ci reprezintă o continuă sursă de inspirație
pentru creșterea
și
formarea societăților
de azi și de
mâine.
Prezența
Bisericii în dialogul pentru educația tânărului de astăzi este fundamentată
pe faptul că valorile pe care Biserica le propune societății
de astăzi sunt valori verificate în focul trecerii timpului și al
contestărilor de lungă durată. Modelele de formare pe care Biserica le propune
sunt modele a căror forță
de convingere s-au dovedit benefice, conținuturile pe care Biserica le prezintă
în exercitarea actului educațional
oferă continuitate, stabilitate şi înnoire, iar metodele pe care ea le folosește
sunt motivate de respectul pentru demnitatea umană și
pentru alegerile sale.
Societatea românească este
străbătută astăzi de curente care doresc regândirea rolului Bisericii în
exercitarea educației
tinerelor generații.
Ar fi incorect însă ca acest rol să fie diminuat. Dimpotrivă, ar trebui căutate
căi de creştere. Și
aceasta pentru că membrii acestei comunități au dreptul să interacționeze
cu un depozitar uriaș
de informație,
experiență și
practică de civilizaţie aflat în Biserică, cum au şi dreptul să-l refuze.
Reducerea prezenţei Bisericii în actul educaţional ar intensifica şi mai mult
tendinţele manifestate tot mai insistent de a reduce pe om doar la ceea ce simte,
doar la nevoile subzistenței
biologice. O astfel de abordare ar conduce la o nevalorificare a unei
experienţe umane care s-a dovedit viabilă și ar dăuna unei abordări holistice a
omului. Acesta ar trebui perceput ca întrepătrundere a unor realități biologice,
intelectuale, emoționale
subsumate unei dimensiuni spirituale de care, în onestitate, nimeni nu poate
face abstracție.
De aceea, înțelegerea
și
practica spirituală nu pot să lipsească din experiența
educațională
a tinerilor. Aceasta, mai ales, într-o perioadă, când consumerismul,
relativismul și
apetența
pentru convențional,
formal şi corectitudine politică decid destine, credințe și
vieți
omenești.
Credem, prin urmare, că
dimensiunea creştină a educației
trebuie integrată modelului formativ al școlii românești
iar aceasta se poate împlini printr-un dialog continuu cu tot ceea ce a produs
umanitatea în materie de ştiinţă a educaţiei cât şi cu rădăcinile ei
spirituale, cu destinul ei în veșnicia voită de Dumnezeu.
Sursă: Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu