Horia Bernea, Coloană
Uneori suntem nevoiţi
să batem căile lungi ale vieţii sub un cer furtunos sub semnele unor zile ce ne
vorbesc trist despre limitele cugetului şi faptei noastre; alteori mergem
nimbaţi sub cupola de aur a aurorei.
Aşa e lumea noastră, aşa e
viaţa noastră: cu triteţi şi frumuseţe; le purtăm pe toate cu încredere şi
bunătate, cu rodnicia unui om adevărat. Omul, acela de colo sau acela din tine,
acela de ieri, de azi şi de totdeauna, a biruit numai atunci când nu a
preschimbat oricum şi pentru orice, nu şi-a trădat destinul pentru câştiguri de
moment. E mai bine să nu reuşeşti, să fi biruit acolo unde cei mai mulţi
biruie, degradându-se.
Deschide larg porţile inimii
tale de om, făptură în care întreg universul a privit o dată, deschide lumii
acesteia o altă cale, oricât de mică, o cale nouă, dreaptă, săgetătoare, cale
de lumină în beznă, scară prinsă în cheutorile cerului, deschide-o din
dragoste, din bunătate, din dărnicie, că e prea multă delăsare, prea multă
trudă şi răutate, în care nici plânsul nu mai e plâns, rouă unei nopţi care se
topeşte în lumină.
Viaţa omului e luptă şi
îndemn. Ea poate fi povară şi bucurie, după cum poate fi ură şi dragoste,
moarte şi creaţie. Din aceste virtualităţi, din libertate şi conştiinţa unui
ideal uman superior se desprinde sensul tragic al existenţei noastre, dar tot
de aici vine şi salvarea.
Omul este o fiinţă raţională
şi spirituală. Spiritul activ îl îndeamnă să lupte, să-şi împlinească legea lui
de om, să trăiască deplin, uneori cu voluptate, alteori cu sfinţenie, până la
sublim. Necunoscutele condiţiei sale şi libertatea de a le cuceri îl fac o
făptură tragică. Necunoscutele vieţii sale nu trebuie să-l degradeze, ci să-l
înalţe, nu trebuie să-l deprime, ci să-l fortifice. Pentru ca aceasta să fie
posibil, se impune cu necesitate o atitudine afirmativă în faţa vieţii. Dacă
drama interioară există, ea nu trebuie să fie un izvor de amărăciune şi moarte,
ci unul de bucurie şi creaţie.Viaţa noastră e joc ascuns de forme şi
înţelesuri, dar e şi libertate de creaţie. Pentru cei buni viaţa este întrecere
în joc şi frumuseţe, dar şi o cursă pentru cei întunecaţi. De aceea omul
trebuie să-şi filtreze orizontul, să judece aspiraţiile. Omul, omul adevărat,
trăieşte în duh luminat, trăieşte intens fiece pas din preajma lui săracă, în
perspectiva unui cosmos bogat transfigurat.
Libertatea ne este dată,
cale deschisă zărilor largi; o cale ce duce meşteşugit în zonele autentice ale
naturii noastre intime şi ale lumii noastre întregi. Cucerirea acestor zone ne
aduce lumina înţelesului şi ne purifică făptura. Izvoarele vieţii sunt aproape;
le auzim murmurul şi le simţim puritatea. Din ele se nasc gândul şi fapta
noastră, cântecele zilelor de mâine.
Oamenii aleargă şi ostenesc
cu priviri însetate căutând "mai binele". Adevărul şi frumuseţea le
stau în preajmă pentru că ele sunt pretutindeni. Numai să fii om mai mult mâine
decât astăzi.
Dacă condiţia noastră ne
arată uneori mizerabili, e numai pentru că ne-am trăit destinul. Să căutăm
locul unde spiritul nostru ne scutură de poverile fondului subuman şi devine
izvor de energie creatoare, locul unde putem urca treptele bucuriei.Pentru
aceasta să rămânem singuri şi curaţi doar o clipă, în faţa propriei noastre
conştiinţe: poate că judecătorul suprem va vorbi."
Sursă: Blog-Te salut, viaţă! - Fragment din Treptele Bucuriei, de Ernest Bernea
Sursă foto: Graficante.ro
Sursă foto: Graficante.ro
*
Născut la Focşani pe 28
martie 1905, Ernest Bernea a copilărit la Brăila, unde şi-a făcut studiile
primare şi liceale. A urmat, din 1926, Facultăţile de Litere şi de Filozofie
din Bucureşti. I-a avut profesori pe Nicolae Iorga, Nae Ionescu şi Dimitrie
Gusti. Cu Nae Ionescu a colaborat la Cuvântul, iar cu Dimitrie Gusti a lucrat
în echipele de cercetare etnografică. Între anii 1930 şi 1933, Ernest Bernea a
primit o bursă şi s-a specializat în Sociologie şi în Istoria Religiilor la
Paris, iar la Freiburg (Germania) în Filozofie (unde a studiat cu Martin
Heidegger). Revenit în ţară, alături de Traian Herseni, la Institutul Social
Român condus de Dimitrie Gusti, Ernest Bernea a avut o contribuţie valoroasă la
cercetările monografice întreprinse în diferitele zone ale României, publicând
importante studii şi articole în revistele de specialitate.
Datorită simpatiilor
legionare pe care le nutreau colegii săi Ion Ionică, Ion Samarineanu şi D.C.
Amzăr (acesta din urmă fiindu-i şi cumnat), Bernea a aderat, în 1935, la
mişcarea legionară. În acelaşi an, cei patru au fondat revista Rînduiala, care
a apărut trimestrial timp de trei ani. Însă, odată cu asasinarea lui Corneliu
Codreanu, liderul mişcării legionare, Bernea s-a distanţat de aceasta, pentru
ca orice simpatie să-i dispară după uciderea lui Nicolae Iorga.
Tot în 1935, Ernest Bernea a
fost numit conferenţiar la catedra de antropogeografie a lui Simion Mehedinţi,
unde a predat sociologie comparată şi primul curs de etnologie din România, până
în anul 1940.
Închisoarea
politică
În timpul prigoanei
carliste, Bernea a fost întemniţat în lagărul de la Vaslui. A scăpat ca prin
minune de pogromul antilegionar din 21-22 septembrie 1939 (declanşat de regele
Carol al II-lea drept represalii pentru asasinarea premierului Armand Călinescu
de către o echipă legionară). Ernest Bernea a fost eliberat cu puţin înainte de
„noaptea cuţitelor lungi” pentru că s-a numărat printre cei care au semnat o
declaraţie de desolidarizare de mişcarea legionară, după cum reiese dintr-un
document al Securităţii.
După aşa-numita „rebeliune
legionară”, din ianuarie 1941, Ernest Bernea a fost închis în lagărul de la
Târgu-Jiu şi în penitenciarul Tg. Ocna, fiind suspect pentru că îşi păstrase
postul de funcţionar în Ministerul Informaţiilor pe timpul guvernării
Antonescu-Sima. La numai o lună, a fost eliberat, fiind găsite dovezi că n-a
participat la rebeliune. Promovat director de studii în Ministerul de Externe,
a lucrat acolo pînă la venirea Anei Pauker la conducerea instituţiei, în anul
1947. Rămas şomer, a fost nevoit să se mute în satul Poiana Mărului din judeţul
Braşov, unde soţia sa îşi găsise un post de profesor. În 1948 a fost şi el
angajat profesor la şcoala din sat. După numai un an, rearestat, a fost ţinut
în anchetă un an la Braşov pentru presupuse comploturi „ţărăniste” pe care
le-ar fi pus la cale. Iar în 1952 a fost din nou încătuşat sub acuzaţia de
„ideolog al mişcării legionare” şi purtat prin mai multe colonii de muncă de la
Canalul Dunăre-Marea Neagră. Eliberat în 1954, grav bolnav, i s-a fixat
domiciliu obligatoriu în comuna Schei din judeţul Galaţi. Între timp, familia
sa se mutase la Zărneşti, unde a şi locuit până în 1962, cînd Bernea a fost
eliberat definitiv.
A fost eliberat la 1
octombrie 1962, iar în 1965, cu sprijinul lui Perpessicius şi al lui Al.
Philipide, a fost angajat cercetător la Institutul de Etnografie şi Folclor al
Academiei Române, de unde a fost pensionat în 1972.
Până în 1989 a fost
supravegheat în continuare de Securitate, iar în 1984 a fost arestat şi bătut
crunt pentru că a refuzat să devină turnător.
A murit la 14 noiembrie 1990
şi a fost înmormântat la mânăstirea Cernica.
Horia Brad - Revista Rost
nr. 18 din august 2004
0 comments:
Trimiteți un comentariu