În zilele noastre există
multe ediţii ale operelor Sfântului Grigorie Palama, precum şi multe studii
dedicate vieţii şi învăţăturilor sale. Aceasta reprezintă binecuvântarea cu
totul specială a lui Dumnezeu faţă de epoca în care trăim.
Cu toate că Sfântul Grigorie
a trăit în secolul al XIV-lea, el are încă multe de spus vremurilor noastre,
întrucât, aşa cum ştim, aceleaşi curente filosofice, teologice şi chiar sociale
care prevalau pe vremea sa, predomină şi acum. Secolul al XIV-lea are trăsături
comune cu secolul al XX-lea. De aceea, discuţiile ce au avut loc între Sfântul
Grigorie Palama şi filosofii acelor vremi sunt de un mare interes şi acum.
Sfântul Grigorie are foarte multe lucruri pe care omul contemporan le poate
învăţa de la el.
Situaţia Ortodoxiei era
destul de precară în vremea Sfântului Grigorie Palama; ea era pe cale să devină
lumească şi să se transforme fie în panteism, fie în agnosticism. Adepţii panteismului
cred şi afirmă că Dumnezeu, în esenţa Sa, poate fi găsit pretutindeni în
natură, şi, deci, atunci când admirăm natura noi putem avea cunoaşterea lui
Dumnezeu. Agnosticul crede şi afirmă că este absolut imposibil ca oamenii să-L
cunoască pe Dumnezeu doar prin simplul fapt că El este Dumnezeu, iar omul este
o fiinţă limitată şi, în felul acesta, omul este complet incapabil de a ajunge
la o adevărată cunoaştere a lui Dumnezeu.
Aflat, astfel, în faţa
acestei mari primejdii, Sfântul Grigorie Palama a formulat învăţăturile
fundamentale ale Bisericii cu privire la marea taină a distincţiei indivizibile
dintre esenţa şi energiile divine.
Trebuie să subliniem că
acestea nu reprezintă doar învăţăturile Sfântului Grigorie Palama, ci ale
Bisericii Ortodoxe înseşi, şi, de aceea, această teologie nu poate fi denumită
Palamism. Mulţi Părinţi au făcut referiri cu privire la deosebirea dintre esenţă
şi energii. O aflăm în Biblie, la primii Părinţi Apostolici, la Părinţii
Capadocieni şi, mai ales, la Sfântul Vasile cel Mare şi la acel mare teolog,
sintetizator al învăţăturii de credinţă ortodoxe, Sfântul Ioan Damaschin.
Sfântul Grigorie Palama,
având cunoştinţe teologice impresionante, a dus mai departe aceste învăţături
deja existente şi a ilustrat dimensiunile şi consecinţele lor practice. Este
foarte important faptul că această deosebire a început să fie luată în
consideraţie odată cu discuţiile referitoare la Sfântul Duh. Filozoful
calabrit, Varlaam, susţinea faptul că noi nu putem cunoaşte ce este Sfântul
Duh, mai ales purcederea Sa şi trimiterea Sa de către Fiul. în faţa primejdiei
agnosticismului, Sfântul Grigorie Palama a afirmat că purcederea reală a
Sfântului Duh de la Tatăl reprezintă un lucru diferit faţă de trimiterea Sa de
către Fiul. Astfel, deşi nu cunoaştem esenţa Sfântului Duh, noi cunoaştem
energiile Sale.
Întreaga viaţă duhovnicească
este rezultatul şi rodul energiilor Sfântului Duh. De aceea, Sfântul a afirmat
că noi nu putem participa la esenţa divinităţii, dar noi putem cunoaşte şi ne
putem împărtăşi de energiile Sale.
Aşa cum afirmă marele teolog
al învăţăturii de credinţă drept măritoare, Sfântul Ioan Damaschin, noi putem
observa cele trei feluri de uniri ale divinităţii: unirea în esenţă a
Persoanelor Sfintei Treimi; unirea în substanţă, în Persoana lui Hristos între
naturile divină şi umană; şi unirea prin energii, între Dumnezeu şi om.
În acest mod, Sfântul
Grigorie păstrează adevărata învăţătură a Bisericii.
Dacă pe vremea Sfântului
Atanasie cel Mare, oamenii se îndoiau de divinitatea lui Hristos, pe vremea
Sfântului Grigorie ei aveau îndoieli în ceea ce priveşte energiile divine. Ei
afirmau că energiile divine sunt create.
De aceea în imnul de
slavoslovie al Sfântului, noi cântăm: “Luminător al Ortodoxiei, sprijinitor şi
învăţător al Bisericii, frumuseţe duhovnicească a călugărilor, apărător
neîntrecut al teologilor…”.
Sursa: Pemptousia
0 comments:
Trimiteți un comentariu