O întrerupere de
sarcină este o întrerupere de viaţă. Mai mult decât atât, este o intervenţie
abuzivă a omului într-o uniune sacră: cea dintre mamă şi copil. Având ca
inspiraţie vorbele Mântuitorului, „ce a împreunat Dumnezeu, omul să nu
despartă”, un grup de tineri frumoşi şi-a propus să ajute la conştientizarea
pericolului avortului şi la sprijinirea tinerelor puse în faţa unei asemenea
decizii cutremurătoare. Am discutat cu lidera lor, Alexandra Nadane, despre
familie, credinţă, lupta pro-viaţă în România, lipsa de modele, dar şi despre
reîntoarcerea tinerilor la Hristos.
Teodor Burnar: În
primul rând o să te rog să te prezinţi.
Alexandra Nadane: Mă
numesc Alexandra Nadane, am 20 de ani, sunt studentă în anul II la comunicare
la SNSPA, sunt preşedinta asociaţiei Studenţi pentru Viaţă. Şi mi-e drag de
oameni!
T.B.: Am citit despre
câteva proiecte în care ai fost sau eşti implicată, Marşul pentru Viaţă îmi
vine în minte. O să te rog să vorbeşti pentru cititorii noştri despre
proiectele cele mai dragi sufletului tău.
A.N.: Marşul pentru
Viaţă este, într-adevăr, un eveniment foarte important, este cel mai mare
eveniment pentru viaţă din ţara noastră. În ultimii ani a fost organizat de mai
multe ori şi, pe măsură ce trece timpul, se implică din ce în ce mai mulţi
oameni. Anul acesta au fost implicate peste 28 de localităţi, a avut şi
acoperire în mass-media şi au participat mulţi oameni. Din fericire, este un
proiect în care se transmite un mesaj public de sprijin pentru mamă şi copil,
precum şi un îndemn pentru asumarea responsabilităţii.
T.B.: Există o
poveste în care oamenii din România se plâng lui Dumnezeu că i-a abandonat, că
i-a lăsat pe mâna unor politicieni corupţi, a unor medici imorali sau a unor
poliţişti răi... Şi Îl întreabă de ce nu le dă conducători mai buni? Iar
Dumnezeu le răspunde: „V-am dat, dar i-aţi avortat”.
A.N.: Este o poveste
foarte cutremurătoare, pentru că, într-adevăr, atunci când urmează să se nască
un copil, nu ştim ce va ajunge el în viaţă, nu ştim ce misiune va avea. Chiar
sunt oameni care spun: „Poate omori un sfânt, poate omori un om care va schimba
istoria. Nu ai de unde să ştii acest lucru”. Mai există o poveste în care o
femeie însărcinată merge la un medic şi îi spune că vrea să facă avort, iar
medicul îi propune să îşi omoare un alt copil, care e deja în viaţă. Şi a
cutremurat-o lucrul acesta. Dar, practic, este acelaşi lucru. Efectiv îi tăiem
acelui om o şansă la a-şi îndeplini o misiune în această lume.
T.B.: Ştiu că eşti o
puternică militantă pentru viaţă. O să te rog să ne povesteşti despre
problematica avortului, nu în ultimul rând în România, şi despre experienţa ta
în combaterea lui. Se spune despre avort că este rana de moarte a iubirii...
A.N.: Într-adevăr,
avortul este o rană de moarte a iubirii, pentru că în momentul în care o femeie
rămâne însărcinată, între ea şi copilul ei se formează o relaţie de dragoste
profundă, o legătură foarte puternică, pe care ea n-o conştientizează. Dar cel
mai mult se resimte acest lucru în momentul în care o femeie face avort. Atunci
se rupe această legătură de dragoste, ea se închide în sine şi se află într-o
incapacitate de a mai iubi, atât pe partenerul ei, cât şi pe ceilalţi, de aceea
avortul nu afectează numai femeia, ci întreaga familie şi societatea.
T.B.: Ştii cum spunea
părintele Arsenie Boca vorbind despre relaţiile dintre soţi: „Nici abuzul, nici
refuzul”. Tu cum ai interpreta aceste cuvinte în contextul actual, în lumea
modernă? Mai au aplicabilitate, mai e posibilă temperanţa sau e prea mare
libidoul, chiar presiunea socială, şi de aici atâtea drame şi vieţi ruinate
sau, mai rău, pierdute?
A.N.: Paradoxul lumii
moderne este lipsa echilibrului, şi de aici vin toate problemele, atât în viaţa
personală, cât şi în viaţa socială. Bineînţeles că şi în căsătorie este necesar
un echilibru. Cei mai în măsură să vorbească sunt cei căsătoriţi. Dar ceea ce
pot să vă spun este despre necesitatea acestui tip de viaţă echilibrat, care se
obţine mai ales prin Taina Spovedaniei. Atunci când omul are o viziune
echilibrată asupra vieţii, şi are şi conştiinţa prezenţei lui Dumnezeu, ştie
cum să-şi calibreze lucrurile din toate punctele de vedere.
T.B.: Eşti o prezenţă
foarte activă, şi offline, şi online. De unde ai atâta energie, de unde acest
dinamism şi această voinţă de a lucra binele? Pentru că sunt atâtea fete de
vârsta ta care îşi consumă energia în alte feluri, ca să nu fim maliţioşi.
A.N.: Cred că e
necesar să lucrăm binele, fiecare dintre noi. Am conştientizat la un moment
dat, că un om care începe să facă bine, începe să se schimbe pe el însuşi.
Adică, într-un fel, faci bine cu alţii şi Dumnezeu face bine cu tine. Practic,
e o transformare. Şi cred că nu e vorba numai de mine. Sunt foarte mulţi tineri
din ce în ce mai implicaţi, pentru că se naşte o nouă generaţie pro-life.
Tinerii conştientizează că au trecut de perioada comunismului, în care s-au făcut
atâtea avorturi, credinţa era interzisă, iar acum se naşte o nouă generaţie de
tineri atât prin prisma credinţei, cât şi prin prisma activităţii pentru viaţă.
Sunt mulţi tineri care au surori, fraţi care au fost avortaţi, şi atunci au
conştiinţa asta că trebuie să facă ceva. Sunt mămici care au făcut avort şi
simt nevoia să se implice, să contribuie la informarea celorlalţi.
T.B.: Dar tinerii
ăştia frumoşi nu prea sunt mediatizaţi, nu?
A.N.: Cu ocazia
discursului rostit la Marşul pentru viaţă am invitat mass-media la un dialog,
la o dezbatere publică despre necesitatea unor programe de sprijin pentru mamă
şi copil şi încercăm să încurajăm astfel de iniţiative, pentru că în societate
trebuie să fie prezentă şi vocea celor care luptă pentru viaţă. Ştiinţa are
suficiente dovezi, există studii şi argumente, există specialişti care au
studiat problema din mai multe unghiuri şi e nevoie ca toate acestea să ajungă
în atenţia opiniei publice şi a celor care sunt în măsură să ia atitudine.
T.B.: În acest an, un
nou Papă a apărut pe firmamentul Istoriei. Este un Papă atipic, un Papă
„nonconformist”, care nu se teme să spună lucrurile verde în faţă. Papa
Francisc a fost declarat, de altfel, Personalitatea Anului 2013 de către
revista Time, pentru carisma şi appeal-ul său care i-au apropiat cele mai
diverse categorii sociale, de la credincioşi la necredincioşi. Personal, ce
părere ai despre el şi discursul lui de smerenie, modestie, frugalitate,
caritate?
A.N.: Cel mai
relevant pentru ceea ce fac eu mi se pare discursul lui pro-viaţă, pentru care
merită toată aprecierea şi toată admiraţia. Pentru că iată, este o
personalitate publică şi transmite acest mesaj către toată societatea mondială,
şi datorită acestui fapt, mesajul ajunge la foarte mulţi oameni. Şi cred că fiecare
dintre noi, acolo unde suntem, trebuie să transmitem un mesaj pro-viaţă, un
mesaj de echilibru şi de perspectivă corectă asupra vieţii.
T.B.: În egală
măsură, deşi există figuri luminoase, nu este totul perfect în Biserică, fie că
vorbim de cea Ortodoxă sau de cea Catolică. Unde crezi tu că ar trebui să se
implice mai mult Biserica, în ce probleme şi care grupuri sociale au cea mai
urgentă nevoie de ajutor?
A.N.: Din fericire în
ultimii ani, mai cu seamă, Biserica se implică în problematica pro-life, în
sensul că ierarhii Bisericii vorbesc despre această problemă în pastorale, în
mesajele pe care le au preoţii în biserici, la predici, atunci când stau de
vorbă cu credincioşii sau la spovedanie. Cunosc foarte mulţi preoţi care se
implică, vorbesc cu femeile însărcinate, încearcă să le ofere sprijin, ceea ce
e un lucru foarte bun. E un lucru pozitiv, care trebuie continuat. Din păcate
sunt oameni care nu văd, şi spun: „Biserica nu ia atitudine, Biserica nu face
nimic”. Dar aşa cum sunt foarte multe proiecte prin care Biserica îşi
împlineşte misiunea social-filantropică, se implică foarte mult şi în domeniul
protejării vieţii, prin centrele maternale care încep să apară în ţară, prin
toată această activitate care merită încurajată şi susţinută în continuare.
Dincolo de acest aspect, mai trebuie precizat că Biserica o reprezentăm noi
toţi, cei care suntem botezaţi şi din acest motiv contează foarte mult ce facem
şi cum ne implicăm.
T. B.: Ce
crezi că le lipseşte cel mai mult tinerilor din ziua de azi? O direcţie, o
concepţie de viaţă în care să se încadreze? E rău că avem atâtea opţiuni? De
regulă, când se întâmplă asta, o alegi pe cea mai proastă, sau aşa ai impresia.
A. N.:
Cunosc foarte mulţi tineri care au valori, dar cărora le este teamă să le
exprime în viaţa socială, în familie, la facultate sau în cercul de prieteni. E
adevărat că ne lipsesc modelele şi curajul de a fi noi înşine, dar trebuie să
îndrăznim, în sensul cel bun. Să ne găsim modele şi să le urmăm şi aşa ne vom
împlini frumos vocaţia pe care o avem, fie că este vorba de medicină,
avocatură, preoţie sau altceva.
T.B.: Există riscul
să fie marginalizaţi...
A.N.: Există, dar nu
este firesc. Adică aşa cum ceilalţi ne cer nouă să fim toleranţi, trebuie să
manifeste aceeaşi toleranţă şi faţă de ideile şi principiile noastre, pentru că
sunt fireşti.
T.B.: Recent ai
participat la conferinţa „Drama tinerilor aflaţi între abstinenţă şi
concubinaj”, organizată printre altele de Episcopia Giurgiului. După cum ştii,
există un scepticism crescând faţă de organizaţiile religioase, faţă de religia
organizată (poate ca o reflexie a individualismului vremurilor). Cu siguranţă
cunoşti stereotipuri despre Biserica din România şi reprezentanţii ei. Din
experienţa ta, care este avantajul religiei organizate, atât pentru individ cât
şi pentru familie?
A.N.: Asociaţia
Studenţi pentru Viaţă nu este o organizaţie religioasă, este aconfesională,
scopul ei este să sprijine viaţa, să sprijine tinerele şi adolescentele
însărcinate. Există, într-adevăr, foarte multe organizaţii religioase care vin
în completarea misiunii pe care o face Biserica. Din păcate există un
scepticism care cumva este alimentat şi de mass-media, uneori rău voit, pentru
că aşa cum a fost discuţia despre sfintele moaşte şi pelerinaje, când au fost
tot felul de dezbateri, dar argumentele reale şi bine punctate nu s-au luat
niciodată în calcul, la fel este şi cu acest scepticism. Adică din păcate el
este cultivat, fără să existe o cercetare, o documentare reală. Aşa cum zicea
un părinte la un moment dat, în presa românească nu prea sunt jurnalişti care
să înţeleagă teologia din interior. Jurnaliştii din sectorul religios au uneori
tendinţa de a analiza viaţa Bisericii folosind idei şi instrumente dinafară,
însă Biserica are altă funcţionalitate. Are un rol pe care şi-l împlineşte, dar
acesta trebuie înţeles în profunzimea lui. Când cineva înţelege Biserica din
interior are mari şanse să-i înţeleagă şi misiunea la nivelul culturii, al
civilizaţiei şi al societăţii.
L-am întrebat odată
pe un preot de ce unii oameni de ştiinţă sunt împotriva lui Dumnezeu, iar alţii
L-au cunoscut pe Dumnezeu şi Îl mărturisesc. Şi preotul mi-a zis aşa: sunt
oameni care pleacă în viaţa lor de cercetare de la ideea că există Dumnezeu. Şi
atunci tot ceea ce fac ei pe parcursul vieţii vine să întărească această
mărturisire şi ei îşi îndeplinesc misiunea. Dar sunt şi oameni de ştiinţă care
pleacă de la ideea că Dumnezeu nu există, se străduiesc să demonstreze toată
viaţa acest lucru, şi ajung la sfârşitul vieţii să-şi dea seama că viaţa lor a
trecut în zadar. Îşi pierd astfel nişte daruri mari pe care ar fi putut să le
valorifice pentru binele lor şi al societăţii.
T.B.: Tu ai scris de
curând: „Uneori, a le spune oamenilor că există dragoste adevărată este ca şi
cum le-ai zice că există Moş Crăciun”. Glumind puţin, copiii cred în Moş
Crăciun. Am văzut acum câteva zile, zeci de copii venind cu învăţătoarele la
Sfânta Împărtăşanie. Înseamnă că dragostea adevărată mai are o şansă, şi
trebuie cultivată de jos? E chiar ceea ce a spus şi Mântuitorul: dacă nu vom fi
iar copii, nu vom intra sub nici un chip în Împărăţia Cerurilor.
A.N.: Toate valorile
şi toate lucrurile frumoase trebuie cultivate în educaţia copiilor încă de
mici. Aici părinţii au un rol foarte important, pentru că dacă părinţii se
implică şi le oferă copiilor o educaţie frumoasă, o perspectivă corectă asupra
vieţii, atunci au şansa să reuşească, şi în societate şi în viaţa personală.
Pentru că, de pildă, din cauza divorţurilor, a procentului mare de probleme în
familie, de infidelitate, cresc şi problemele tinerilor vizavi de viaţa
emoţională. De ce? Pentru că le lipseşte modelul familiei. Dumnezeu a sădit în
sufletele oamenilor cele mai frumoase virtuţi. Se şi spune: „Nu uitaţi, trupul
vostru este templu al Duhului Sfânt”. Şi, dinainte de a ne naşte noi, aceste
lucruri au fost aşezate în sufletul nostru. Dar noi le pierdem, mai ales din
lipsa unui model al familiei. Poate că uneori intuim Adevărul, dar trebuie să
avem puterea de a-l căuta şi de a-l găsi.
T.B.: În articolul de
care aminteam, tu vorbeşti despre dimensiunea spirituală a unei relaţii. Din
observaţii empirice, pregnantă la majoritatea relaţiilor de azi e dimensiunea
materială. De unde luăm spiritualul?
A.N.: Ancorându-ne în
credinţă, în Cristos. Aici este Modelul suprem al vieţii, aici găsim sensul
lucrurilor. De aceea vă şi spuneam mai devreme că din fericire avem de-a face
cu o reîntoarcere a tinerilor către această realitate spirituală. Pentru că
oricât ai fi de prins în lumea materială, la un moment dat sufletul tău caută
altceva. Caută ceva mai înalt de-atât. Şi-mi amintesc aici foarte frumoasa
pildă a părintelui Seraphim Rose, care trecuse prin protestantism, prin toate
căutările tinereţii, şi totuşi căuta ceva mai presus de-atât. Şi-a ajuns la
Ortodoxie. Cred că drumul pe care părintele Seraphim Rose l-a avut îl au
probabil mulţi tineri din zilele noastre. Şi e o provocare pentru fiecare să
caute această spiritualitate. O găsesc la Cristos.
T.B.: Eu am scris
undeva că „Fuga de Dumnezeu este în sine o recunoaştere a lui Dumnezeu”. Şi
asta se observă în faptul că oamenii preferă să vorbească despre greşeli, decât
despre păcate, ceea ce sunt de fapt. E o caracteristică a omului modern, fuga
de răspundere, apropo şi de avort?
A.N.: Într-adevăr,
fuga de răspundere are consecinţe dramatice, pentru că, în realitate, foarte
puţine femei îşi doresc cu adevărat să facă avort. În cele mai multe cazuri
bărbatul este cel care refuză să-şi asume responsabilitatea şi o forţează să
aleagă: eu sau copilul. Cunosc o femeie care a ajuns la noi după ce făcuse şase
avorturi şi mi-a spus că de fiecare dată reacţia partenerului a fost
următoarea: „Nu ştiu, nu mă interesează, rezolvă problema!”. Ea şi-ar fi dorit
copii, dar fiind lipsită de orice sprijin, a cedat foarte uşor. Firesc ar fi ca
aceştia să-şi asume responsabilitatea actului până la finalitatea lui şi nu să
spună: „Bine, draga mea, rezolvăm problema imediat, găsim un doctor bun şi
gata”, deoarece aceasta este o falsă rezolvare, iar avortul nu afectează doar
femeia, prin efectele fizice şi emoţionale, ci şi familia, soţul, copiii şi
chiar societatea.
Studenţi pentru Viaţă
a apărut datorită acestei nevoi de sprijin pentru mamă şi copil, dar şi pentru
a creşte gradul de responsabilitate a persoanelor implicate, prin informare şi
pregătire pentru viaţa de familie. Noi am început să traducem, pe blogul
http://vremurivechisinoi.blogspot.com, materiale pe acest subiect, şi în timp
au apărut tinere care solicitau ajutor. Sarcina la adolescente şi tinere este un
pic diferită de sarcina la o femeie matură, pentru că sunt situaţii dificile,
când părinţii nu vor să accepte o fată care a rămas însărcinată, şi atunci o
dau afară din casă, n-o sprijină... Fie o forţează să facă avort. A fost un caz
în care o fată ne-a povestit cum a fost luată de părinţi şi a fost obligată să
facă avort împotriva voinţei ei. Şi atunci trebuie să existe un sprijin real
pentru ele.
T.B.: Într-o lume tot
mai secularizată, creştinii pot să pară nişte idealişti, excentrici care se
luptă cu morile de vânt. Cu toţii avem momentele noastre de cumpănă, de
încercare, de reevaluare. Tu ai astfel de momente, şi dacă da, cum le
depăşeşti?
A.N.: Aici sunt două
întrebări, o să răspund mai întâi la prima. Dacă un creştin împlineşte credinţa
prin fapte, la nivel de societate, acestea vorbesc de la sine şi credinţa nu
mai pare ceva izolat, idealist, ci un aspect care completează viaţa persoanei
respective. Întotdeauna un intelectual, un avocat, un student, un tânăr, care
include perspectiva creştină în activitatea lui va fi apreciat pentru
onestitatea şi moralitatea lui, pentru valorile pe care le are şi astfel va
aduce un plus de valoare în comunitate. Eu am văzut că oamenii care îşi
manifestă această perspectivă a credinţei în public – şi nu în mod fanatic – ci
în sensul de fapte, sunt lumină pentru ceilalţi, şi acest lucru înseamnă mult.
Legat de a doua parte, într-adevăr sunt momente în care eşti tentat să renunţi
sau ţi se pare prea greu de dus, pare că te depăşeşte, dar ajută Dumnezeu, de
dragul mamelor şi al copiilor care au nevoie de sprijin. El este cel care ne dă
mereu puterea de a merge mai departe.
T.B.: Realizăm acest
interviu într-o perioadă festivă în care se vorbeşte prea puţin, sau în orice
caz insuficient, de Figura centrală a Crăciunului. De ce crezi că ne fură mai
mult luminile, decât Lumina?
A.N.: Luminile ne
fură doar dacă nu căutăm Lumina, dar au fost şi sunt încă mulţi oameni care au
cunoscut Lumina, devenind ei înşişi lumini vii. Datorită eforturilor, a
străduinţei şi a jertfei lor, generaţia noastră începe să regăsească Lumina şi
nădăjduiesc că va reuşi.
T.B.: Un gând de
final?
A.N.: „Căutaţi
Adevărul şi Adevărul vă va face liberi!” (In 8,32)
Sursă: Mesagerul Sfântului Anton
0 comments:
Trimiteți un comentariu