APOSTOLUL
Fraţilor, acum
mântuirea este mai aproape de noi, decât atunci când am crezut. Noaptea e pe
sfârşite; ziua este aproape. Să lepădăm dar lucrurile întunericului şi să ne
îmbrăcăm cu armele luminii. Să umblăm cuviincios, ca ziua: nu în ospeţe şi în
beţii, nu în desfrânări şi în fapte de ruşine, nu în ceartă şi în pizmă, ci
îmbrăcaţi-vă în Domnul Iisus Hristos şi grija de trup să nu o faceţi spre
pofte.
Primiţi-l pe
cel slab în credinţă fără să-i judecaţi gândurile. Unul crede să mănânce de
toate; cel slab însă mănâncă legume. Cel ce mănâncă să nu dispreţuiască pe cel
ce nu mănâncă, iar cel ce nu mănâncă să nu osândească pe cel ce mănâncă,
fiindcă Dumnezeu l-a primit. Cine eşti tu, ca să judeci pe sluga altuia? Pentru
stăpânul său stă sau cade. Dar va sta, căci Domnul are putere ca să-l facă să
stea.
EVANGHELIA
MATEI 6, 14 – 21
Zis-a Domnul: dacă veţi ierta oamenilor greşelile lor, şi
vouă Tatăl vostru cel ceresc vă va ierta greşelile voastre. Iar dacă nu veţi
ierta oamenilor greşelile lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greşelile
voastre. Când postiţi, nu fiţi trişti ca făţarnicii, căci ei îşi întunecă
feţele lor, ca să se arate oamenilor că postesc. Adevărat vă spun vouă că îşi
iau răsplata lor. Iat tu, când posteşti, unge-ţi capul tău şi faţa ta o spală,
ca să nu te arăţi oamenilor că posteşti, ci Tatălui tău care este în ascuns; şi
Tatăl tău care vede cele ascunse îţi va răsplăti ţie. Nu vă adunaţi comori pe
pământ, unde moliile şi rugina le strică, şi unde furii le sapă şi le fură. Ci
vă adunaţi comori în cer, unde nici moliile, nici rugina nu le strică, şi unde
furii nu le sapă, nici le fură. Că unde este comoara voastră, acolo va fi şi
inima voastră.
Părintele Coman despre sensul şi riscurile postului şi
iertării: „SĂ INVESTIM ÎN DUMNEZEU”
R. Rădulescu: Iertarea şi postul sunt două gesturi ale
omului prin care, după cum ne spune Evanghelia, el poate intra intr-o relaţie
cu Dumnezeu. Iertarea şi postul sunt gesturi pe orizontală ale vieţii noastre,
dar aceste gesturi îl pot ridica pe om şi pe verticală. Părinte profesor
Constantin Coman, Mântuitorul Hristos vorbeşte despre iertarea pe care noi
oamenii ne-o acordăm unii altora, ca fiind o condiţie pentru iertarea pe care
noi o primim de la Dumnezeu. De ce această legătură între iertarea dintre
oameni şi iertarea lui Dumnezeu?
Pr. Coman: La o primă abordare cred că este vorba despre o
pedagogie dumnezeiască, care are în vedere stimularea oamenilor spre un gest
esenţial, vital pentru existenţa lor. Omul care este într-o relaţie cu
Dumnezeu, care se gândeşte la Dumnezeu, care aspiră, care aşteaptă ceva de la
Dumnezeu, când află că Dumnezeu îi condiţionează iertarea păcatelor sale de
iertarea pe care el însuşi o acordă semenului său, va prinde curaj, va insista
şi va investi mai multă energie în a dobândi această iertare, străduindu-se să
ierte el însuşi.
În al doilea rând, însă, este foarte important de ştiut că
exerciţiul relaţiei îl face omul mai întâi cu semenul său. Sfântul Ioan
Evanghelistul spune că nu poate cineva să-L iubească pe Dumnezeu, dacă nu
iubeşte pe semenul său. Prin urmare, cine nu are o relaţie cu semenii săi, nu
poate spera la o relaţie cu Dumnezeu. Iar cine nu iartă pe semenul său, nici nu
poate avea o relaţie cu acela, pentru că iertarea este singura cale de a
menţine sau reface relaţia cu semenul. Nu există altă cale. Ne putem da seama
uşor de acest lucru.
Neputinţele noastre generează permanent conflicte şi
tensiuni între oameni, între prieteni, între soţi, între părinţi şi copii,
între vecini, între colegi. Nu există altă cale de depăşire reală şi în fapt a
conflictelor, a tensiunilor, a certurilor decât iertarea. Iertarea este cea
care elimină totul. Mai sunt acordurile bilaterale, mai sunt tratatele de pace,
dar acelea nu sunt decât nişte convenţii, care proclamă împăcarea în exterior,
dar nu o asigură şi la nivel interior, adică nu elimină atitudinea de război,
ci elimină numai războiul. Vedem şi noi, chiar la nivelul relaţiilor noastre
interumane, că nefiind eliminată atitudinea de război faţă de celălalt, orice
pact este vulnerabil şi poate dispărea în orice clipă.
O să vă cer să-mi îngăduiţi să subliniez un lucru
fundamental pentru înţelegerea importanţei deosebite a iertării pentru viaţa
omului.
R. Rădulescu: Vă rog!
Pr. Coman: Nu poate fi înţeleasă însemnătatea vitală a
iertării decât de aceia care au înţeles că cel mai important lucru pentru viaţa
lor este relaţia cu cei din jur, şi, mai mult decât atât, calitatea acestei
relaţii. Cel care iubeşte cu adevărat, cel căruia i se topeşte inima de dor
după o persoană dragă, cel care trăieşte bucuria vederii prietenilor, acela va
înţelege cât de necesară şi benefică este iertarea pentru recuperarea relaţiei,
atunci când aceasta este afectată de slăbiciunile noastre sau de ispitele
venite de la terţi sau de la vrăjmaşul. Altfel, discuţia despre iertare este
neconvingătoare.
Trăim vremuri în care a scăzut mult calitatea relaţiei
interumane şi s-a împuţinat până la dispariţie conţinutul acesteia. Mă tem că
suntem martori sau spectatori, dacă nu chiar eroii principali sau figuranţi, ai
unei lumi tot mai aneraste [lipsite de iubire, n.n.], tot mai incapabilă de
iubire. Nu poate înţelege şi nu poate râvni iertarea de la Dumnezeu cineva care
nu-L iubeşte pe Dumnezeu. Sigur, sunt vorbe mari!!!
Şi încă un lucru: Nu poate înţelege şi nici practica
iertarea cel stăpânit de îndreptăţirea de sine. Acela va fi permanent blocat în
argumentele care-i justifică atitudinea sa faţă de ceilalţi. Cine este obsedat
de dreptate nu poate ierta, pentru că nici nu poate iubi. Acela percepe viaţa
la schimb, mercantil: aşteaptă mereu să primească atât cât dă. Omul smerit,
despre care am mai vorbit în dialogurile noastre,omul care-şi vede întâi de
toate propriile neputinţe şi este preocupat să nu greşească semenilor acela va
fi dispus să ierte la nesfârşit.
R. Rădulescu: Aceasta înseamnă că eu trebuie să iert, chiar
dacă nu mi se cere iertare?
Pr. Coman: Ar fi bine să mi se ceară, nu pentru mine, ci
pentru cel care mi-a greşit. A cere iertare este semnul recunoaşterii greşelii,
al căinţei. Dar dacă am puterea şi tăria să iert fără să mi se ceară, este cu
atât mai bine. Numai aşa mă împac eu, înlăuntrul meu, cu celălalt. Şi nu numai
că mă împac înlăuntrul meu cu celălalt, eliminând tensiunea agonisită în
sufletul meu, în mintea mea – poate îndreptăţit datorită abuzurilor sau
greşelilor sau nedreptăţilor, pe care le-am primit din partea celorlalţi – dar
calea mea este deschisă către celălalt, este curăţită de obstacole. Eu, cu
sufletul meu şi cu mintea mea, merg lejer către celălalt, merg în întâmpinarea
lui, ceea ce este foarte important. Atitudinea de iertare care vine unilateral
îl determină, după mărturia Evangheliei Mântuitorului Hristos, şi pe celălalt
să lepede armele războiului. Iertarea este cea mai eficientă cale de împăcare!
Singura reală, insist! Cine nu crede, să o probeze!
R. Rădulescu: Tot în acest fragment evanghelic, Mântuitorul
Hristos vorbeşte despre post. Oarecum fără legătură, trece brusc la problema
postului. Dar aici abordează lucrurile altfel. Dacă iertarea pe orizontală are
legătură cu cea pe verticală, postul trebuie să fie ascuns, ne spune
Mântuitorul Hristos, nu trebuie să se vadă pe orizontală, trebuie să se vadă
doar în sus, la Dumnezeu. Cum să înţelegem atitudinea aceasta faţă de post? Ce
este, de fapt, postul în viaţa unui creştin, părinte profesor? Sunt multe
posturi; postul este un eveniment constant, am putea spune, care revine foarte
des în viaţa noastră. Cum să-l abordăm? Ce se întâmplă cu noi atunci când
postim?
Pr. Coman: Ar fi bine, poate, înainte de a răspunde la
întrebarea dumneavoastră, să spun că acest fragment este din Predica de pe
Munte a Mântuitorului, şi anume din discursul Mântuitorului despre cum trebuie
motivate şi săvârşite faptele evlaviei sau ale credinţei noastre: milostenia,
rugăciunea şi postul. Cuvântul despre iertare este prilejuit Mântuitorului de
rostirea rugăciunii Tatăl nostru, care spre sfârşit, cum ştim, cuprinde şi
cererea: „Şi ne iartă nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor
noştri!” Mântuitorul Hristos simte nevoia să reia şi să insiste asupra temei
iertării. Este important de semnalat contextul în care sunt asociate iertarea
şi postul.
Cât despre post, acesta este o atitudine de înfrânare. Ştim
cu toţii ce înseamnă postul! Ne abţinem de la lucruri bune şi plăcute, ne
abţinem făcând exerciţiul sacrificiului. Sacrificăm propria noastră plăcere,
bucuria care vine din alimente, din evenimente plăcute. În perioada postului,
cum este bine ştiut, ne abţinem şi de la petreceri, de la întâlniri care ne
oferă desfătări de orice fel. Prin urmare, postul este un exerciţiu de
autocontrol, de aceea este foarte binevenit. Este un exerciţiu de verificare şi
de întărire a puterii noastre de stăpânire asupra dorinţelor, a poftelor
trupului, dintre care cea mai puternică este cea a pântecelui. Dacă-mi
îngăduiţi comparaţia, uşor prozaică, postul este verificarea sistemului nostru
de frânare şi întreţinerea lui. Un om care nu posteşte poate pierde complet
capacitatea de a se autocontrola şi pierde stăpânirea de sine. Cât de important
este ca omul să fie stăpân pe sine?! Păi, dacă nu stăpâneşte el pofta
pântecelui, va fi el însuşi stăpânit de către aceasta şi din stăpân devine rob.
Sfântul Antonie cel Mare spune: „Stăpâneşte-ţi limba şi pântecele şi te vei
mântui!”.
Postul, însă, suportă şi un risc, despre care se vorbeşte
în Evanghelia de astăzi; acela al părerii de sine, al satisfacţiei că ai
realizat o anumită performanţă postind, şi al dorinţei ca această performanţă
să fie cunoscută de cei din jur, pentru un câştig de imagine. Riscul acesta
este sporit şi cu ajutorul ispititorului, care, dacă nu reuşeşte într-o primă
fază să oprească pe om de la a face ceva bun, încearcă, într-o a doua fază,
să-i fure câştigul real, deturnându-l de la motivaţia şi finalitatea sănătoasă.
Încearcă, adică, să zădărnicească efectul duhovnicesc al lucrului respectiv,
ispitindu-l pe făptuitor cu motivaţii şi finalităţi, care transformă lucrul, în
sine bun, în lucru păgubitor pentru cel care-l săvârşeşte.
În Evanghelia de astăzi, accentul se pune pe motivaţia care
determină şi susţine gestul postului. De ce postim? Există riscul, pe care
tocmai îl semnalam, de a posti pentru a fi văzuţi de oameni, pentru imagine. Să
nu vi se pară lucru neînsemnat. Întâi de toate, dacă era neînsemnat nu se oprea
Mântuitorul asupra lui. In al doilea rând, nu cu mult efort, am putea, fiecare
dintre noi, să constatăm că majoritatea faptelor noastre au în vedere imaginea
noastră în ochii celorlalţi. Lucrul acesta a devenit un automatism. Să nu mai
vorbim despre faptul că, imaginea, brand-ul, este un indicator valoric de mare
preţ în civilizaţia actuală. Dacă postim să fim văzuţi de oameni, ne-am luat
plata, spune Mântuitorul. Care plată? Păi, aceea de a fi văzuţi de oameni şi de
a câştiga în imagine. Dar nu acesta este scopul şi rostul postului. Aceasta
este o investiţie, aparent profitabilă, dar în fond foarte păguboasă.
Domnul Iisus ne spune, şi de data aceasta, să investim în
Dumnezeu. Să postim, nu pentru a fi văzuţi de oameni, ci, în ascuns, pentru a
fi văzuţi de Dumnezeu, Care vede în ascuns. Rostul postului este să ne
perfectăm pe de o parte aparatul de autocontrol, iar, de cealaltă parte, să
participăm printr-o atitudine de sobrietate sau printr-un sacrificiu de sine
asumat la viaţa Bisericii, care actualizează ciclic evenimentele cruciale din
viaţa Mântuitorului.
Iată, intrăm în Postul Paştelui. Acest post, Postul Mare,
cum i se spune, a fost evident în legătură cu Răstignirea, Moartea şi Învierea
lui Hristos. Postim pentru că la sfârşitul acestei perioade este sărbătoarea
Învierii, iar înainte sunt Patimile Mântuitorului Hristos. Patimile lui Hristos
înseamnă jertfă, înseamnă pătimire, înseamnă ofensă adusă dumnezeirii de către
oameni. In această perspectivă, nu putem asocia bucuria, desfătarea, mâncarea
bună şi petrecerea, comemorării Patimilor şi Morţii Mântuitorului Hristos, aşa
cum nu putem să ne distrăm în ziua de pomenire a morţii tatălui, a mamei, a
soţului sau a soţiei. Zilele de post de miercuri şi de vineri sunt şi ele
legate de evenimente triste din viaţa Mântuitorului Hristos. Miercurea postim
pentru că a fost prins Hristos, iar vinerea pentru că a fost răstignit. Prin urmare,
există o solidaritatea a noastră cu evenimentele şi cu persoana lui Hristos
însuşi, dacă suntem într-o relaţie cu Hristos.
Un alt aspect al postului este acela că ne ajută să ne
subţiem vederea duhovnicească sau înţelegerea lucrurilor. Să înţelegem că a
exista nu înseamnă numai a ne hrăni organismul cu cele necesare vieţii
biologice, ci existenţa poate fi dusă la un nivel mult mai ridicat, pe care noi
îl numim spiritual sau duhovnicesc, care este domeniul relaţiilor dintre
oameni, sau nivelul relaţiei noastre cu Dumnezeu. Nivelul duhovnicesc de
existenţă este a exista nu la nivelul lucrurilor, ci la nivelul raţiunilor
lucrurilor, adică în deplină conştiinţă a sensurilor ultime ale lucrurilor. Iar
lucrurile au sens numai aşezate în spaţiul relaţiilor dintre oameni întreolaltă
şi dintre oameni şi Dumnezeu.
Cine nu crede, să probeze! Cine mănâncă fără să ştie de ce
mănâncă, trebuie să recunoaştem că trăieşte la un nivel anume. Cine se opreşte
cu mintea numai la finalitatea imediată a mâncării, adică mănâncă pentru ca să
trăiască, dar nu se întreabă şi de ce trăieşte, care este sensul existenţei
lui, iarăşi se opreşte la un nivel intermediar. Este foarte important demersul
postului, pentru ca omul să se subţieze la minte, la înţelegere şi, în mod
special, la inimă, de îngroşare şi de lipsa de sensibilitate. În limbajul
bisericesc, spunem despre cineva că s-a împietrit la inima. Postul ajută să se
înmoaie inima, să se despietrească inima. Mintea se îngreuiază de la buna
petrecere, de la modul de viaţă egoist, al plăcerilor şi al bucuriilor pe care
ni le aduce mâncarea, pe care ni le aduc evenimentele plăcute din viaţa
noastră.
R. Rădulescu: Părinte profesor, închei cerându-vă un sfat
practic. Vorbiţi despre discreţia postului. Când mă aflu într-un context aparte,
o masă comună la care unii postesc, iar alţii nu postesc, ce atitudine să am
eu, care sunt musafir la o masă cu bucate de dulce în Postul Mare, care iată
începe de mâine? Să primesc sau să spun că eu ţin post?
Pr. Coman: Evanghelia Mântuitorului Hristos nu spune să nu
fii văzut de oameni că posteşti, ci spune clar să nu posteşti pentru a fi văzut
de oameni! Deci să nu ai această motivaţie în mintea şi în inima ta când
posteşti. Referitor la situaţiile concrete pe care dumneavoastră le invocaţi, eu
aş da un sfat concret, aplicat la situaţia actuală din România, când postul
este o realitate cunoscută de toată lumea. Eu îndemn pe fii mei duhovniceşti,
pe cei care sunt în jurul meu şi pe studenţi să ţină cu rigoare postul, chiar
şi atunci când sunt invitaţi la o masă festivă. Oricine cunoaşte perioadele
postului şi ar trebui, discret, să-i respecte pe cei care postesc, aşa cum şi
cei care postesc trebuie să-i respecte pe cei care nu postesc.
Mă impresionează cât de multă lume posteşte în România!
Atunci, haideţi să cerem şi semenilor noştri care fac mese în această perioadă
să fie mai atenţi cu noi şi să nu ne provoace, să le programeze în perioade
când nu este post. Îi rugăm, nu le impunem. [...]“
(din: Pr. Constantin Coman, “Dreptatea lui Dumnezeu si dreptatea
oamenilor”, Editura Bizantina, Bucuresti, 2010)
Sursa: Război întru Cuvânt
0 comments:
Trimiteți un comentariu