La început, Iuda Iscarioteanul nu a avut
trădarea în minte, şi nici David nu a avut de gând să curvească şi să ucidă. Şi
totuşi, avea să vină ziua când amândoi vor şedea singuri, roşi de vinovăţie,
faptele fiind făcute.
Cum de-au ajuns până acolo? Iuda era unul
dintre cei 12, iar David fusese om după inima lui Dumnezeu. Ce anume a mers
prost? Această întrebare este importantă dacă vrem să evităm dezastrele
spirituale personale.
Ştiu cu siguranţă un lucru: nu păcatele
„exotice” sunt cele care ne doboară. Suntem stăpâniţi de căderile morale pe
care le-am făcut să devină obişnuinţă prin micile, dar continuele noastre
îngăduinţe.
Satana nu l-a atras pe Iuda direct la
săvârşirea faptei extreme şi complete a blasfemiei supreme, ci mai întâi s-a
jucat cu lăcomia lui.
Apostolul Ioan ne spune că Iuda obişnuia
să fure din punga ucenicilor. Lua câte puţin de ici, de colo, probabil devenind
tot mai îndrăzneţ cu timpul, până când era atât de predispus să-şi satisfacă
impulsurile, încât a fost gata să-L trădeze pe Hristos pentru 30 de arginţi. Un
păcat mic adăugat peste un altul, până când întreaga lui viaţă s-a dus de râpă.
Micile vulpiţe
Atunci când mă gândesc la cum a fost
terminat Iuda de lăcomie, mintea îmi fuge la vulpile din Cântarea lui Solomon:
“Prindeţi vulpile, prindeţi puii lor, ele ne strică viile, că via noastră e
acum în floare” (Cântarea Cântărilor 2, 15). Aceste mici vulpiţe, deşi reclamă
mai multe modalităţi de interpretare, sunt înţelese, în mod tradiţional, drept
micile păcate şi greşeli care subminează Trupul lui Hristos [, Biserica].
Într-adevăr, suntem înclinaţi să
confundăm o capcană cu o prăjitură, dar micile şi neîncetatele compromisuri
sunt cele care pot provoca nespusă stricăciune în viaţa noastră. Marcu Monahul
spune că Satana arată ca neînsemnate păcatele mici, astfel încât să ne conducă
spre păcatele cele mari (Despre Legea duhovnicească, 94).
Micile îngăduiri ale păcatelor noastre ne
pregătesc inima pentru păcate şi mai mari. Le categorisim, facem pace cu ele,
ne simţim confortabil cu ele. Şi deodată, slăbiţi fiind de micile păcate, vine
o ispită serioasă şi ne dă peste cap cu multă uşurinţă.
Nu este nimic mai înşelător decât
obişnuinţa. Păcatele mici, simple, stupide, sunt cele care sfârşesc prin a ne
omorî.
După cum zicea un părinte, aceste mici
vulpiţe „se târăsc în linişte din micile lor vizuini şi strică via încă de la
început rodirii. Astfel, ele strică mari cantităţi din fructele ce urmează să
dea rod. Şi deşi [vulpile] sunt mici, ele îi strică omului creşterea şi maturitatea…
Aceste mici vulpiţe sunt păcatele pe care le considerăm mici, precum minciunile
nevinovate, glumele nepotrivite, sau altele (prieteni, cărţi, plăceri etc.)
care ne sunt dăunătoare trupului şi duhului. Prin urmare, trebuie să ne ţinem
închise porţile dinăuntru înaintea oricărei vulpi, cât de mici ar fi,
ferindu-ne de orice înfăţişare a răului (I Tes. 5, 22)”.
Predispus la cădere
În cartea sa, Finishing Strong, autorul
Steve Farrar îl arată pe David ca pe un exemplu al îndulcirii care slăbeşte
inima. David avea mai multe soţii, deşi regilor lui Israel nu le era îngăduit
de Dumnezeu acest lucru. Iar Regele, „să nu-şi înmulţească femeile, ca să nu se
răzvrătească inima lui” (Deut. 17, 17). Prin continua satisfacere a dorinţelor
sale sexuale, David s-a precondiţionat pe sine să cadă atunci când avea să o
vadă pe Betşeba îmbăindu-se pe acoperiş, şi-a pregătit inima să se depărteze,
i-a slăbit tăria. Nu e nimic rău cu sexualitatea, per se. David, însă, nu
învăţase vreodată să se refuze pe sine […]. Dacă şi-ar fi ţinut inima în frâu
mai demult – dacă ar fi învăţat să-şi ţină patimile sub control – situaţia nu
ar fi luat turnura cunoscută. Însă el n-a făcut asta.
Nu doar că aceste păcate mici se adună
şi, în viitor, la un moment dat, explodează spectaculos, dar ne şi înmoaie
spiritul în prezent. După cum spunea acel părinte, „ele îi strică omului
creşterea şi maturitatea”. Iar dacă suntem retardaţi duhovniceşte, dacă
rugăciunile noastre sunt fără vlagă, dacă inimile noastre sunt reci, s-ar putea
ca micile noastre îngăduinţe să fie de vină. „Căci inima, cele ce le are puse
înăuntru, pe acelea caută să le şi sporească” (Marcu Monahul, Despre Legea
duhovnicească, 177).
Aşadar, ce nutrim înăuntrul inimii
noastre? Avem mici păcate dragi pe care le ţinem ascunse acolo? Ele nu sunt
nişte creaturi mici şi blânde, pentru că nu există păcate domesticite. Vulpile
sunt sălbatice, ele muşcă, rod, zgârie şi, în mod inevitabil, strică grădina pe
care Dumnezeu a sădit-o în inima noastră.
Preluare de pe: Pemptousia
Sursa: www.patheos.com
0 comments:
Trimiteți un comentariu