Insula
Ciprului era patria minunatului Spiridon, care, născându-se din
părinţi simpli, era şi el smerit cu inima şi bun cu viaţa. În
copilăria sa a fost păstor de oi şi, crescând, s-a împărtăşit
nunţii celei legiuite şi s-a făcut tată de copii. El vieţuia cu
cinste şi cu plăcere de Dumnezeu, urmând lui David în blândeţe,
lui Iacob în simplitatea inimii şi lui Avraam în iubire de
străini. Dar nu după mulţi ani, murindu-i soţia, cu osârdie
slujea lui Dumnezeu prin fapte bune, iar averea sa o cheltuia spre
odihna străinilor. În lume atât de mult a plăcut lui Dumnezeu,
încât s-a învrednicit cu darul facerii de minuni, căci vindeca
tot felul de boli, din cele cu anevoie de vindecat şi izgonea
duhurile rele din oameni, cu cuvântul. Pentru aceasta a fost ales
episcop al cetăţii Trimitundei, care era o cetate vestită a
Ciprului, în împărăţia marelui Constantin şi a lui Constantie,
fiul său, unde făcea minuni preaslăvite.
Oarecând
era în ostrovul acela secetă mare şi uscăciune, iar uscăciunii
îi urmă foametea şi foametei, moartea; căci mulţime de popor
murea de foame. Pentru acea închidere a cerului, trebuia un Ilie sau
un altul asemenea lui, ca să-l deschidă cu rugăciunea. Unul ca
acela s-a arătat Sfântul Spiridon, care, văzând nevoia ce venea
asupra poporului şi milostivindu-se părinteşte spre cei ce piereau
de foame, s-a rugat cu sârguinţă către preabunul Dumnezeu, Care
îndată a umplut cerul cu nori, adunându-i de la marginile
pământului. Apoi a fost lucrul cel mai minunat, ca să nu
socotească cineva că ploaia s-a făcut din stihii, în chip firesc,
căci multă vreme norii n-au dat ploaie, până ce iarăşi sfântul
a mai făcut rugăciune cu fierbinţeală şi atunci s-a vărsat
ploaie mare pe pământ şi n-a încetat multe zile, până când
iarăşi s-a rugat sfântul şi s-a făcut senin.
Pământul
s-a adăpat cu îndestulare şi şi-a dat roadele sale, căci s-au
îmbelşugat ţarinele, au rodit sadurile şi grădinile şi a fost
după foametea aceea îndestulare multă prin rugăciunile plăcutului
lui Dumnezeu, Spiridon. Peste câţiva ani, prin voia lui Dumnezeu,
pentru păcatele oamenilor, s-a făcut foamete în latura aceea şi
se bucurau bogaţii vânzători de grâu, pentru acea scumpete, căci
aveau grâu strâns de mulţi ani şi, deschizându-şi hambarele, au
început a-l vinde scump. Atunci era în cetatea Trimitundei un
vânzător de grâu, nesăţios de iubirea de argint şi plin de
lăcomie. Acela, câştigând cu neguţătoria prin alte părţi mult
grâu şi aducându-l cu corabia în cetate, nu voia să-l vândă cu
acel preţ, cu care se vindea în cetate, ci l-a pus în hambare,
până când se va înmulţi foametea în cetate, pentru ca să-l
vândă mai scump şi să câştige avere mai multă.
Fiind
foamete mare şi din zi în zi înmulţindu-se, bogatul acela a
început a vinde griul său foarte scump. Atunci a venit la dânsul
un sărac, cerând şi rugându-l cu lacrimi să-l miluiască şi
să-i dea puţin grâu, pentru ca să nu moară de foame cu copiii şi
femeia sa. El, fiind cuprins de nemilostivire şi de pofta aurului,
n-a vrut să miluiască pe sărac, ci a zis către dânsul: "Să
mergi ca să aduci preţul şi vei avea ceea ce vei cumpăra".
Săracul, slăbind de foame, a venit la Sfântul Spiridon cu plângere
spunându-i despre sărăcia lui şi despre nemilostivirea bogatului.
Iar sfântul a zis: "Nu plânge, ci mergi în casa ta, pentru că
aşa grăieşte Duhul Sfânt, că dimineaţa se va umple casa ta de
grâu; iar pe bogatul acela îl vei vedea rugându-se de tine şi
dându-ţi grâu fără plată".
Săracul,
socotind că i-a zis sfântul aceasta numai pentru mângâierea
necazului său, văzându-şi deşartă şi fără folos nădejdea
sa, precum i se părea, s-a dus la casa sa suspinând. Cum s-a făcut
noapte, prin porunca lui Dumnezeu s-a vărsat ploaie mare pe pământ,
iar hambarele bogatului nemilostiv şi iubitor de argint au căzut şi
apa a luat tot grâul. Nemilostivul vânzător de grâu, cu ai săi,
a alergat prin toată cetatea, strigând şi rugând pe toţi ca să-i
dea ajutor, spre a nu ajunge sărac. Dar oamenii, văzând grâul
risipit pe drumuri, au început a-l strânge şi a-l duce la casele
lor. Asemenea şi săracul acela care ceruse ieri, şi-a adunat grâu
din destul, pe care, văzându-l bogatul, a început a-l ruga să ia
cât va voi. Aşa a pedepsit Dumnezeu nemilostivirea bogatului, iar
sărăcia şi foametea săracului a mângâiat-o, după proorocirea
sfântului.
Un
plugar oarecare cunoscut sfântului, în acea vreme de foamete, a
mers la acelaşi nemilostiv bogat, care încă mai avea alte hambare
pline de grâu, cerând pentru hrană grâu pe datorie, făgăduind
că-i va da cu dobânda în vremea secerişului. Acela,
neînvăţându-se minte cu pierderea grâului celui dintâi,
neschimbându-se din zgârcenia sa şi neîndreptându-se, şi-a
închis inima cu nemilostivire şi înaintea acestui sărac, încât
nu voia să audă de rugămintea lui, cea cu sârguinţă şi a zis
către dânsul: "Nu vei lua de la mine fără aur nici un bob de
grâu". Auzind săracul acestea, lucrător de pământ fiind, a
mers plângând la arhiereul lui Hristos, Spiridon, spunându-i
necazul său. Arhiereul, mângâindu-l cu cuvintele sale, i-a dat
drumul acasă. Apoi a doua zi a mers singur la plugarul acela,
ducându-i un bulgăre mare de aur. De unde a luat aurul acela mai pe
urmă se va vedea. Deci, punând aurul acela în mâinile plugarului,
a zis: "Du-te, frate, la bogatul vânzător de grâu şi dă-i
acest bulgăr de aur ca zălog, ca să-ţi dea pe datorie grâu, cât
va fi spre trebuinţa ta. Şi când va veni secerişul şi te vei
îndestula cu pâine, atunci, răscumpărând zălogul acesta, iarăşi
îl vei aduce la mine".
Luând
săracul aurul din mâinile arhiereului, s-a dus cu sârguinţă la
acel bogat. Acela, cum a văzut aurul, s-a bucurat, fiind iubitor de
aur şi îndată a dat pe datorie grâu săracului cât îi trebuia.
După aceasta, trecând vremea foametei, apoi fiind îmbelşugare şi
sosind secerişul, plugarul a dat cu dobânda grâul bogatului şi
răscumpărând zălogul, l-a dus cu mulţumire Sfântului Spiridon.
Sfântul, luând aurul, s-a dus în grădina sa şi l-a luat cu sine
şi pe plugar, zicând: "Vino cu mine, frate, ca să dăm acesta
împreună Celui ce cu bună îndurare ni l-a dat nouă cu împrumut".
Deci, intrând în grădină împreună cu plugarul şi punând aurul
lângă gard şi-a ridicat ochii în sus, zicând: "Doamne
Iisuse Hristoase, Care numai cu singură voia Ta, toate le faci şi
le prefaci; Cela ce odinioară în faţa împăratului Egiptului,
toiagul lui Moisi l-ai prefăcut în şarpe, Însuţi şi aurul
acesta, precum atunci l-ai prefăcut într-acest chip, aşa şi acum
porunceşte să se întoarcă la chipul său cel dintâi, pentru ca
şi acest om să cunoască, cita purtare de grijă ai Tu pentru noi
şi cu fapta să se înveţe ceea ce este scris în dumnezeiasca
Scriptură: Că toate oricâte voieşte Dumnezeu, le face.
Astfel,
rugându-se el, îndată aurul acela luând puterea de fiinţă, a
început a se mişca şi se vedea întorcându-se şi târându-se ca
un şarpe. Şi aşa, şarpele care mai înainte se făcuse aur prin
atingerea mâinilor sfântului, prin minune iarăşi s-a prefăcut
şarpe, din aur. Plugarul, văzând acea minune, tremura de frică şi
căzând la pământ, se socotea pe sine nevrednic de o facere de
bine ca aceea. Deci, şarpele acela a intrat în vizuina sa, iar
plugarul s-a întors la casa sa cu mulţumire, înspăimîntîndu-se
de mărimea minunilor lui Dumnezeu, care s-au făcut prin rugăciunile
sfântului.
Un
prieten îmbunătăţit al fericitului, din zavistia unor oameni răi,
a fost clevetit la judecătorul cetăţii şi pus în temniţă; apoi
a fost osândit chiar la moarte, fără de vină. Deci,
înştiinţându-se Sfântul Spiridon, s-a dus să izbăvească pe
prietenul său de la moartea cea fără de vină. Atunci era vreme
ploioasă şi un râu care era în cale, revărsându-se, nu era cu
înlesnire cuiva a-l trece. Făcătorul de minuni, aducându-şi
aminte de Isus al lui Navi cum a trecut Iordanul cu chivotul legii ca
pe uscat, în vremea când era plin de apă şi crezând în acelaşi
Dumnezeu atotputernic, a zis către râu, poruncindu-i ca unei slugi:
"Stai! Stăpânul cel de obşte îţi porunceşte, ca să trec
eu şi să scape bărbatul pentru care mă grăbesc".
Aceasta
zicând sfântul, îndată a stat râul, oprindu-şi repejunile apei
şi a făcut cale uscată sfântului şi nu numai lui, ci şi celor
ce mergeau cu el, care au alergat înainte la judecător, vestindu-i
venirea sfântului şi minunea care s-a făcut pe cale. Judecătorul,
auzind acestea, îndată l-a liberat pe cel osândit şi l-a dăruit
pe el sfântului sănătos. Deci vedea cuviosul, cu ochii mai
înainte-văzători, greşelile cele ascunse ale oamenilor. Căci
odihnindu-se pe cale la un primitor de străini, o femeie oarecare,
ce era robită de dragostea trupească şi păcătuia în taină cu
un oarecare. Aceea a voit să spele picioarele sfântului. Iar el,
ştiind faptele ei, a zis către dânsa: "Nu te atinge de mine,
femeie". Aceasta a zis, nu urând pe cea păcătoasă sau
lepădându-se de ea. Căci cum ar urî pe cei păcătoşi, fiind
ucenic al Domnului, Care a mâncat şi băut împreună cu vameşii
şi păcătoşii? Ci, pentru ca să o facă pe ea să-şi aducă
aminte de păcatele sale şi să se ruşineze de faptele şi de
cugetele ei cele necurate.
Când
acea femeie mai vârtos se nevoia, vrând a se atinge de picioarele
sfântului ca să le spele, atunci, fiindu-i jale de pierderea ei,
sfântul, cu blândeţe şi cu iubire de oameni, o mustră,
aducându-i aminte de păcatele ei şi povăţuind-o către pocăinţă.
Iar ea, mirându-se şi spăimântându-se că cele ascunse şi cele
nearătate ale ei, nu sunt tăinuite înaintea ochilor celui mai
înainte-văzător al omului lui Dumnezeu, umplându-se de ruşine şi
umilindu-se cu inima sa, a căzut la picioarele sfântului şi nu cu
apă, ci cu lacrimi le spăla pe ele şi faptele sale cele mustrate,
cu buzele sale le mărturisea. Deci, ea făcea ceea ce a făcut
odinioară desfrânata din Evanghelie. Iar el i-a grăit ei, cele ce
Domnul cu milostivire, a zis odinioară: Îndrăzneşte fiică,
iertate-ţi sunt păcatele tale. Şi iarăşi: Iată te-ai făcut
sănătoasă, de acum să nu mai greşeşti. Dintr-acel ceas, femeia
aceea şi-a îndreptat spre bine viaţa sa şi s-a făcut şi altora
spre folos.
De
vreme ce numai din minuni s-a cunoscut viaţa sfântului, se cuvine a
şti şi râvna lui pentru dreapta credinţă; deci cuvântul ce ne
stă înainte va arăta. Împărăţind marele Constantin cel întâi
între împăraţii creştini, în a şasea sută şi treizeci şi
şase de ani de la împărăţia lui Alexandru, feciorul lui Filip,
iar de la Hristos trei sute douăzeci şi cinci, s-a adunat în
Niceea acel preaslăvit sobor al Sfinţilor Părinţi, ca să
condamne pe Arie, cel fără de Dumnezeu, care cu rea-credinţă
zicea că Fiul lui Dumnezeu este făptură, iar nu Făcător şi să
hotărască că Fiul este deofiinţă cu Tatăl. Cei ce ajutau hula
lui Arie, erau episcopii cei mai însemnaţi: Eusebie al Nicomidiei,
Maris al Calcedonului şi Teognie al Niceei. Aceşti oameni
înrăutăţiţi, urmând cu totul nebuniei lui Arie, bârfeau,
zicând că Fiul lui Dumnezeu este creat ca orice om.
Începătorii
cei ce se luptau pentru dreapta credinţă, cei împodobiţi cu viaţa
şi cu învăţătura erau aceştia: Marele între sfinţi Alexandru,
care era încă preot şi în vremea aceea ţinea locul Sfântului
Mitrofan, patriarhul Constantinopolului, nefiind acolo acesta,
fiindcă zăcea pe patul durerii; apoi slăvitul Atanasie, care nu
era încă împodobit cu rânduiala preoţească şi ţinea slujba
diaconiei în biserica Alexandriei. Pentru această pricină nu
puţină neîmpăcare era asupra lor, din partea zavistnicilor, căci
nefiind cinstiţi cu treaptă episcopiei covârşeau pe alţii în
înţelegerea credinţei. Atunci era împreună cu dânşii şi acest
mare Spiridon, a cărui viaţă şi dar care locuia într-însul, era
mai de folos şi mai puternic, pentru înduplecare spre cele de
folos, decât gurile altora şi decât legăturile silogismelor cele
cu meşteşug împletite ale ritorilor. Încă în acel sobor, cu
voia împăratului, erau şi filosofi elini, care se numeau
peripatetici, între care era un înţelept care-l ajută pe Arie,
care tăia ca şi cu o sabie ascuţită de amândouă părţile şi
se mândrea cu limba sa de sofist, sîrguindu-se a râde de
învăţătura celor dreptcredincioşi.
Cu
acel filosof a cerut a se întreba Sfântul Spiridon, fiind bărbat
neînvăţat, care numai pe Hristos ştia şi pe Acesta răstignit.
Iar Sfinţii Părinţi, ştiind învăţătura lui, căci n-a avut
cât de puţină învăţătură elinească, îl opreau, să nu
îndrăznească a se întreba cu acel sofist, care era meşter la
cuvinte. Dar acesta, ştiind ce poate înţelepciunea cea de sus şi
cât sunt de neputincioase puterile înţelepciunii omeneşti, s-a
apropiat de bărbatul acela, zicându-i: "În numele lui Iisus
Hristos, o, fiolosofule, ia aminte la mine şi ascultă cele ce
voiesc a-ţi spune". Filosoful a zis: "Vorbeşte şi te voi
asculta". Sfântul a început a vorbi zicând: "Unul este
Dumnezeu Care a făcut cerul şi pământul, pe om din pământ l-a
zidit şi toate celelalte, cele văzute şi nevăzute le-a aşezat cu
Cuvântul şi cu Duhul Său. Pe acel Cuvânt Îl credem şi noi, că
este Fiul lui Dumnezeu, Care S-a milostivit de rătăcirea noastră,
S-a născut din Fecioară, a vieţuit cu oamenii, a pătimit, a murit
pentru mântuirea noastră, a înviat şi împreună cu El a înviat
neamul omenesc. Pe Acesta Îl aşteptăm să vină, să judece pe
toţi cu dreptate şi să răsplătească fiecăruia după vrednicie
şi-L credem că este de o fiinţă cu Tatăl, împreună şezător
şi asemenea cinstit. Acestea astfel le mărturisim fără ispitire
şi încercare şi nici tu nu îndrăzni a ispiti cum sunt acestea;
pentru că acestea covârşesc înţelegerea ta şi sunt mult mai
înalte decât toată cunoştinţa".
Apoi,
tăcând puţin, a zis: "Nu ţi se pare şi ţie a fi acestea
astfel, o! filosofule? Pentru ca să te încredinţezi de adevăr, ia
aminte la acest mic lucru, măcar că nu se cade să asemănăm firea
cea îndumnezeită şi mai presus de fiinţă, cu făptura zidită şi
stricăcioasă. Dar, de vreme ce ochii sunt mai credincioşi decât
urechile şi cel care este puţin credincios, nu crede cu înlesnire,
dacă nu va vedea ceva cu ochii cei trupeşti, pentru aceasta voiesc
să vă încredinţez pe faţă cu această cărămidă, care este
alcătuită din trei.
Acestea
zicând sfântul, a făcut semnul Sfintei Cruci cu dreapta, având în
stânga cărămida şi a zis: "În numele Tatălui şi al Fiului
şi al Sfântului Duh". Şi îndată strângând cărămida, o!
prea slăvită minune! focul s-a ridicat în aer, apa s-a vărsat pe
pământ, iar lutul a rămas în mâinile sfântului. Cei ce vedeau
s-au înspăimântat şi mai vârtos filosoful, care,
înspăimîntîndu-se cu sufletul, tăcea, ca şi cum nu mai ştia să
vorbească, neavând gură s-o deschidă împotriva cuvintelor
sfântului, în care lucra o putere dumnezeiască, încât s-au
împlinit cele scrise: "Nu stă în cuvânt împărăţia lui
Dumnezeu, ci în putere".
Apoi,
filosoful a zis: "Cred că aşa sunt cele grăite de tine".
Atunci bătrânul a zis: "Vino dar şi primeşte semnul sfintei
credinţe". Iar filosoful întorcându-se către prietenii şi
către ucenicii săi, a zis: "Ascultaţi-mă: până când era
cu mine întrebarea din cuvinte, am adus cuvinte împotriva
cuvintelor, iar cu meşteşugul iubirii de întrebare, biruiam pe
cele puse înainte. Dar de când, în locul cuvintelor, a ieşit din
gura acestui bătrân puterea şi facerea minunii, nimic nu mai pot
cuvintele împotriva puterii, pentru că nu poate sta omul împotriva
lui Dumnezeu. Deci, dacă şi dintre voi cineva poate să înţeleagă
că mine, să creadă în Hristos şi, împreună cu mine, să urmeze
acestui bătrân, prin a cărui gură Dumnezeu a grăit".
Astfel,
filosoful acela, primind credinţa creştinească, se bucura că a
fost biruit de sfântul bătrân spre folosul său şi se bucurau
toţi cei binecredincioşi, iar cei răucredincioşi s-au ruşinat.
Săvârşindu-se
acel mare sobor al Sfinţilor Părinţi şi fiind biruit şi lepădat
Arie şi fiecare întorcându-se într-ale sale, s-a întors şi
Sfântul Spiridon la casa sa. În acea vreme a murit Irina, fiica
lui, care înflorise cu tinereţile şi vremea vieţii sale şi-a
petrecut-o în feciorie curată, încât era vrednică de cămara cea
cerească. Atunci a venit la sfântul o femeie plângând şi spunând
că a dat fiicei lui, Irina, un odor de aur, spre păstrare; dar de
vreme ce ea a murit, a rămas odorul ascuns, neştiut de nimeni.
Sfântul Spiridon, căutând pretutindeni prin casa sa odorul, cel
ascuns nu l-a aflat; apoi, văzând lacrimile şi tânguirea femeii
şi fiindu-i milă de ea, a mers la mormântul fiicei sale, împreună
cu casnicii săi şi a strigat către cea moartă, precum odinioară
Hristos lui Lazăr, zicându-i: "Fiică, Irino, unde este odorul
cel de aur, care ţi s-a încredinţat spre păstrare?" Iar ea,
ca dintr-un somn lung deşteptându-se, a răspuns: "În cutare
loc al casei (spunând numele locului) l-am ascuns pe el". Şi
iarăşi a zis către dânsa sfântul: "Dormi de acum, fiica
mea, până când te va deştepta pe tine Domnul tuturor, la învierea
cea de obşte". Atunci s-au cuprins de frică toţi cei ce erau
acolo, minunându-se şi înspăimîntîndu-se de acea minune
preaslăvită, iar sfântul, aflând odorul în locul cel spus, l-a
dat acelei femei.
După
aceasta, murind marele Constantin şi împărţind fiilor săi
împărăţia, a luat Răsăritul fiul cel mijlociu, Constantie.
Acesta, fiind în cetatea cea mare, Antiohia Siriei, a căzut într-o
boală grea, pe care nu puteau să o vindece doctorii. Deci, lăsând
împăratul cel bolnav pe doctori, a alergat cu rugăciune către
Dumnezeu, Care poate tămădui sufletele şi trupurile şi de la El
îşi cerea cu sârguinţă tămăduire bolii sale. Atunci a avut o
vedenie: într-o noapte un înger arătându-i o ceată de mulţi
sfinţi episcopi, în mijlocul lor i-a arătat doi mai aleşi, care
păreau a fi celorlalţi povăţuitori şi începă-tori; deci,
aceia, îi spunea lui îngerul, sunt tămăduitorii bolii tale.
Deşteptându-se
împăratul din somn şi gândind la ceea ce văzuse, nu cunoştea
cine erau cei pe care-i văzuse. Căci cum putea cunoaşte pe aceia,
al căror nume şi patrie nu erau lui ştiute? Şi mai ales când
unul dintre ei încă nici nu era episcop şi nici nu avea să fie
episcop, dar acum se arăta a fi întru acea dregătorie. Deci a fost
în nepricepere multă vreme. Apoi, primind sfat, a adunat la sine pe
episcopii din cetăţile dimprejur şi căuta să-i cunoască pe
dânşii şi pe cei doi episcopi ce îi văzuse în vis, însă nu
i-a aflat. Iarăşi a chemat pe mai mulţi, din locuri şi mai
îndepărtate, dar nici între aceia nu i-a aflat. După aceea a
trimis în toată lumea ca să se adune la dânsul episcopii din
toată stăpânirea sa.
Deci,
a ajuns acea poruncă împărătească - sau mai bine zis acea
rugăminte - şi în insula Cipru, la fericitul Spiridon, episcopul
Trimitundei, căruia i s-a descoperit prin vedenie de la Dumnezeu,
toate cele despre împărat. Sculându-se Sfântul Spiridon, a mers
la împărat, luând cu sine pe ucenicul său Trifilie, cu care s-a
arătat împăratului în vedenie. Iar Trifilie, precum am zis, încă
nu era episcop. Ajungând în Antiohia au intrat în palatele
împărăteşti. Sfântul episcop era îmbrăcat în haine simple şi
purta în mână un toiag de finic şi mitră pe cap, cum şi un
văscior de lut atârnat la piept, precum era obiceiul celor ce
vieţuiau în Sfânta Cetate a Ierusalimului, în care obişnuiau a
purta untdelemn din Sfânta Cruce.
Astfel,
intrând el, una din slugile cele însemnate din palatele
împărăteşti, văzându-l că pe unul din cei săraci, a râs de
dânsul şi, nelăsându-l să intre, l-a lovit peste obraz; iar el,
fiind fără răutate după cuvântul Domnului i-a întors lui şi
cealaltă parte. Acela, cunoscându-l că este episcop şi văzându-şi
greşeala să, şi-a cerut iertare cu smerenie, pe care a şi
căpătat-o. Ajungând sfântul înaintea împăratului, acesta pe
dată l-a cunoscut, pentru că în acel chip l-a văzut în vis.
Sculându-se de la locul său, s-a apropiat şi s-a închinat robului
lui Dumnezeu, rugându-l cu lacrimi, să se roage lui Dumnezeu pentru
dânsul şi să-i vindece boala.
Sfântul
Spiridon, cum s-a atins de haina împăratului, îndată s-a făcut
sănătos şi s-a bucurat de tămăduirea sa, câştigata prin
rugăciunile sfântului, iar împăratul l-a cinstit foarte mult şi
toată ziua aceea s-a veselit împreună cu dânsul, făcând ospăţ
bunului doctor. Iar Trifilie se minuna foarte mult de toată slava
împărătească, de frumuseţea palatelor şi de starea înainte a
dregătorilor, când şedea împăratul şi de toată rânduiala cea
minunată a aurului, cum şi de slujirea celor cu haine luminate. Iar
Spiridon a zis către dânsul: "Ce te minunezi, frate? Oare
mândria şi slava împărătească fac pe împărat mai drept decât
alţii? Oare nu moare împăratul întocmai cum moare fiecare din
săraci şi se dă îngropării? Oare nu va sta ca oricare înaintea
înfricoşatului Judecător? Pentru ce cinsteşti cele trecătoare,
ca şi cum ar fi neschimbate şi te minunezi de cele ce sunt de
nimic, când mai ales se cuvine a căuta pe cele ce sunt
nematerialnice şi veşnice şi a iubi slava cea cerească şi
nepieritoare?"
Apoi
a învăţat şi pe împărat destul, ca să-şi aducă aminte de
facerea de bine a lui Dumnezeu şi să fie bun către cei ce sunt sub
stăpânirea lui; către cei ce greşesc să fie milostiv, către cei
ce se roagă, să fie grabnic împăciuitor, bun dătător celor ce
le trebuieşte ajutor şi tuturor să le fie ca un părinte, cu bună
îndurare plecându-se către fiecare şi îndată întinzând mâna.
Că dacă nu împărăţeşte cineva în acest chip, apoi se poate
numi mai drept tiran, decât împărat. În sfârşit, l-a învăţat
să ţie tare şi să păzească cele ce se cuvin dreptei-credinţe,
neprimind nimic de la potrivnicii Bisericii lui Dumnezeu.
Vrând
împăratul să mulţumească sfântului pentru tămăduirea adusă
prin rugăciunile lui, îi dădu mulţime de aur, dar el n-a vrut să
primească, zicând: "Nu se cuvine, împărate, a-mi răsplăti
cu aşa urâciune, în loc de dragoste; pentru că ceea ce s-a făcut
prin mine pentru tine, dragoste este. Căci a lăsa casa şi a veni
pe acest noian al mării şi a răbda asprimea de iarnă şi de
vânturi, oare aceasta nu este dragoste? Şi pentru toate acestea,
oare voi primi ca răsplată aur, care este pricinuitor a toată
răutatea şi care lesne pierde toată dreptatea?" Astfel
zicând, sfântul nu a vrut să primească nimic. Însă, fiind silit
de rugămintea cea multă a împăratului, a primit să ia ceva, dar
nu să ţină la dânsul, pentru că cele ce le-a primit, îndată
le-a împărţit săracilor, care le trebuiau.
Prin
sfătuirea acestui sfânt, împăratul Constandie a scutit de dări
preoţii, diaconii, tot clerul şi slujitorii bisericii, judecind a
fi lucru necuvios, că slujitorii Împăratului Celui fără de
moarte, să dea dajdie împăratului celui muritor.
Ieşind
sfântul de la împărat şi întorcându-se într-ale sale, a fost
primit în casa unui oarecare iubitor de Hristos. Acolo a venit la
dânsul o femeie străină, care nu ştia să vorbească greceşte,
aducând pe braţele sale pe fiul său mort, pe care, punându-l
lângă picioarele sfântului, plângând şi neştiind nimeni limba
ei, numai lacrimile adevereau că pentru fiul ei cel mort se roagă
de sfânt să-l învieze. Iar el, temându-se de slavă deşartă, se
lepăda de un lucru aşa minunat. Însă, fiind milostiv, se biruia
de amară tânguire a celei ce plângea şi a întrebat pe diaconul
său Artemidot: "Ce să facem, frate?" Iar acela a răspuns:
"Pentru ce mă întrebi, părinte? Ce altă poţi face, decât
numai să chemi pe Hristos, dătătorul de viaţă, care de multe ori
a ascultat rugăciunile tale; că dacă pe împărat l-ai vindecat,
oare vei putea pe săraci şi nenorociţi să-i treci cu vederea?"
Arhiereul,
pentru un sfat bun ca acesta, spre mai multă milostivire s-a
înduplecat, a lăcrimat şi, plecându-şi genunchii, s-a rugat cu
fierbinţeală lui Dumnezeu. Iar Acela, Care prin Elisei şi prin
Ilie a dăruit viaţa fiului saretencii şi fiului somanitencii, a
ascultat şi pe Spiridon şi a întors duhul de viaţă în pruncul
străinei, care, înviind îndată, a început a plânge. Maică,
dacă a văzut pe fiul ei viu, îndată, de bucuria cea peste măsură,
a căzut moartă. Pentru că nu numai durerea cea mare şi necazul
inimii omoară pe om, ci uneori şi bucuria cea peste măsură face
acelaşi lucru. Deci femeia aceasta a murit de bucurie, iar cei ce
priveau spre dânsa, după bucuria cea mare pentru învierea
pruncului, îndată le-a venit întristare şi lacrimi. Atunci,
iarăşi a zis sfântul către diacon: "Ce vom face?" Iar
acela iarăşi i-a dat sfatul cel dintâi şi sfântul s-a întors la
rugăciune, ridicându-şi ochii către cer şi mintea înălţându-şi
către Dumnezeu, se ruga Celui ce dă morţilor viaţă şi numai cu
singura Sa voie toate le preface. Apoi a zis către ceea ce zăcea
moartă pe pământ: "Scoală-te şi stai pe picioarele tale";
iar ea, deşteptându-se ca din somn s-a sculat şi şi-a luat fiul
cu mâinile sale viu. Apoi a poruncit sfântul femeii şi celor ce se
întâmplaseră acolo, să nu spună nimănui de ceea ce au văzut şi
s-a făcut, iar diaconul Artemidot, după mutarea de veci a
sfântului, a dat acestea spre auzul tuturor credincioşilor,
neascunzând măririle şi puterile lui Dumnezeu ce se făcuseră
prin marele plăcut al lui Dumnezeu, Spiridon.
Întorcându-se
sfântul acasă, a venit la dânsul un oarecare om, vrând să
cumpere din turma lui o sută de capre. Şi sfântul i-a zis să
aducă mai întâi preţul cel rânduit şi apoi să ia ceea ce a
cumpărat. Dar el, dând preţul pentru nouăzeci şi nouă de capre,
a tăinuit una, socotind că nu va cunoaşte sfântul despre aceea, a
cărui bunătate de inimă era străină de grija cea mare a vieţii.
Deci, mergând amândoi în ocolul dobitoacelor, sfântul a zis către
negustor ca să ia atâtea capre pentru cât a dat preţul.
Despărţind o sută de capre, le-a scos din ocol şi una din acelea,
ca o pricepută şi roabă bună, cunoscându-se că este nevânduta
de stăpânul său, s-a întors degrabă şi a alergat iarăşi în
ocol. Negustorul, prinzind-o a tras-o după dânsul; iar capra,
smulgându-se iarăşi, a fugit în ocol. Aşa de două şi de trei
ori se smucea din mâinile lui şi fugea în ocol, iar el o scotea cu
sila şi mai pe urmă a luat-o pe umeri şi o ducea într-ale sale.
Dar capra, zbierând şi bătându-l cu coarnele peste cap, se
zvârcolea încât se mirau toţi câţi erau acolo. Sfântul
Spiridon, pricepând lucrul şi nevrând înaintea tuturor a mustra
pe negustorul cel viclean, a zis către dânsul cu blândeţe: "Vezi,
fiule, că nu în zadar face dobitocul acesta unele ca acestea, căci
nu suferă a fi dus la casa ta. Oare n-ai oprit preţul care se
cuvenea pentru dânsa şi iată pentru aceea se smulge din mâinile
tale şi fuge la ocol?" Deci acela, ruşinîndu-se, şi-a
mărturisit păcatul şi şi-a cerut iertare. Apoi dând preţul şi-a
luat capra şi aceea mergea acum singură după dânsul în linişte
la casa aceluia ce o cumpărase pe dânsa, întrecând la mers pe
stăpânul său cel nou.
În
insula aceia era un sat care se numea Eritra, departe de mitropolia
Constandiei, nu mai mult de treizeci de stadii. Acolo mergând marele
Spiridon pentru oarecare trebuinţă, a intrat în biserică şi a
poruncit unui diacon din cei ce erau acolo, să facă o sfântă
rugăciune pe scurt, pentru că sfântul se ostenise de calea cea
îndelungată, mai ales că era vremea secerişului şi era arşiţă
mare. Iar diaconul acela cu zăbavă făcea ceea ce i se poruncise şi
cu dinadinsul lungea rugăciunea, citind şi cântând cu mândrie şi
mărindu-se în deşert cu glasul său.
Deci
fericitul, uitându-se la el, deşi era bun cu firea, îl ocărî cu
asprime, zicându-i: "Taci!". Şi îndată i s-a legat
limba, încât nu numai glasul, ci şi vorba şi-a pierdut şi stă
mut ca unul fără limbă. Atunci li s-a făcut frică la toţi care
erau acolo, apoi s-a auzit despre aceea în tot satul şi s-au adunat
toţi să vadă acea minune, iar diaconul a căzut la picioarele
sfântului rugându-se în tăcere, ca să i se dezlege limba. Se mai
rugară pentru dânsul şi acei prieteni ai lui şi rudenii, încât
abia l-au îmblânzit, pentru că sfântul era aspru cu cei mândri
şi măreţi în deşert. Deci l-a iertat şi, dezlegându-i limba,
i-a dat şi graiul. Însă a lăsat oarecare semn al cercetării,
nelimpezindu-i limba cu totul, pentru că l-a lăsat cu glas mic,
zăbavnic la limbă şi poticnindu-se la vorbă, ca să nu se mai
mândrească cu glasul său, nici să se mai mărească în deşert
cu vorbă sa cea limpede.
Altădată
acest dumnezeiesc bărbat, fiind în cetatea sa, a intrat în
biserică la Vecernie şi s-a întâmplat atunci că nu era popor în
acolo, decât numai slujitorii bisericeşti. Apoi a poruncit să se
aprindă făclii multe şi candele, iar el singur stătea înaintea
altarului, bucurându-se cu duhul. Deci când a strigat după obicei:
"Pace tuturor", nefiind popor ca să dea răspunsul cel
obişnuit la cuvintele zise de arhiereu, îndată s-a auzit din
înălţime, strigând: "Şi duhului tău". Şi era glasul
acela dulce şi potrivit, covârşind toată cântarea omenească cea
dulce. Iar diaconul care zicea ecteniile s-a speriat, auzind la
fiecare ectenie o cântare dumnezeiască de sus, cântând: "Doamne
miluieşte". Glasul acela se auzea şi de cei ce erau departe de
biserică, încât alergau cu sârguinţă la acel glas dulce şi
prea minunat şi, apropiindu-se de uşi, îndulcea mai mult urechile
şi inimile lor acea cântare străină. După ce au intrat în
biserică, n-au văzut pe nimeni, decât numai pe arhiereu cu puţini
slujitori bisericeşti; apoi acea cântare bisericească nu se mai
auzea de nimeni şi se minunau foarte mult.
Altădată,
sfântul stând în biserică la cântarea Vecerniei, n-a ajuns
untdelemn în candelă şi era să se stingă, că nu se găsea
atunci deloc untdelemn în biserică. Deci se mâhnea sfântul de
aceasta, că nu cumva, stingându-se candela, să înceteze cântarea
Vecerniei şi să se sfârşească pravila cea obişnuită a
bisericii. Dar Dumnezeu, Care face voia celor ce se tem de El, a
făcut să izvorască în candelă untdelemn, precum altădată în
vasul văduvei, în zilele lui Ilie. Iar slujitorii, aducând vase le
puneau dedesubt, pentru că untdelemnul curgea din candelă şi s-au
umplut acele vase cu untdelemn sfinţit, ce era plin de darul lui
Dumnezeu.
În
Cipru era o cetate ce se numea Chirina; nu aceea care este în Livia,
ci alta cu acelaşi nume, la care mergea sfântul din Trimitunda
pentru oarecare trebuinţă. Atunci mergea cu dânsul şi Trifilie,
ucenicul lui, fiind episcop în Levcusia Ciprului. Trecând ei
muntele ce se numeşte Pentadactil şi ajungând la un loc ce se zice
Parimna, care este frumos, cu multă verdeaţă şi cu multe fructe,
Trifilie, bucurându-se de acel loc, a poftit ca şi el să se facă
stăpânul unui sat din Parimna şi să-l câştige în cuprinsul
bisericii sale. Deci cugeta la aceasta îndelung, întru inima sa.
Dar
nu s-a tăinuit acel cuget al lui Trifilie înaintea ochilor celor
mai înainte-văzători ai lui Spiridon, pe care marele părinte
înţelegându-l cu duhul, a zis: "Pentru ce o! Trifilie, cugeţi
neîncetat cele deşarte, poftind sate şi vii, care cu adevărat nu
sunt de nici un preţ, ci numai că se văd şi cu părere atrag
inima omenească spre pofta lor? Avem avuţie în cer nefurată, avem
locaş nefăcut de mâini; pe acelea caută-le, cu acelea
îndulceşte-te, mai înainte de vreme, prin gândirea la Dumnezeu,
care nu pot să treacă de la unul la altul, că cel ce se face odată
stăpân acelora, are moştenirea care niciodată nu piere".
Acestea auzindu-le Trifilie, mult s-a folosit şi după aceea altă
viaţă a avut, încât s-a făcut vas ales al lui Hristos, precum
odinioară Pavel şi de nenumărate daruri dumnezeieşti s-a
învrednicit. Astfel fiind foarte îmbunătăţit, marele Spiridon şi
pe alţii îi povăţuia către fapte bune, pentru că sporeau
învăţăturile lui la cei ce le primeau, iar celor ce le lepădau
li se întâmpla sfârşit rău, precum ne va arăta cuvântul ce ne
stă înainte şi va urma.
Un
corăbier locuitor în aceeaşi cetate a Trimitundei, plutind în
oarecare lături pentru negustorie, a zăbovit acolo douăsprezece
luni. În acea vreme femeia lui, fiind o desfrânată, a zămislit în
pântece. Întorcându-se negustorul la casa sa şi văzând pe
femeie însărcinată, a cunoscut că a păcătuit şi, umplându-se
de mânie, o bătea nevrând să mai vieţuiască cu dânsa şi o
izgonea din casa sa. Apoi, mergând la arhiereul lui Dumnezeu,
Spiridon, i-a spus pricina şi cerea de la dânsul sfat folositor.
Iar el, mîhnindu-se cu sufletul pentru păcatul ei şi pentru
mâhnirea cea mare a bărbatului, a chemat pe femeie. Dar n-a
întrebat-o dacă a făcut păcat, de vreme ce martor nemincinos era
însărcinarea şi rodul ce se purta într-însa, zămislit din
fărădelege; ci, i-a zis ei: "Pentru ce ai călcat credinţa
bărbatului tău şi ai adus ocară casei tale?" Iar femeia,
pierzându-şi ruşinea, a îndrăznit a minţi, zicând că nu de la
altcineva a zămislit, ci de la al său bărbat. Iar cei ce auzeau,
se mâniau asupra ei mai mult pentru minciună, decât pentru
desfrânare şi îi ziceau: "Douăsprezece luni n-a fost
bărbatul tău acasă şi cum zici că de la bărbatul tău ai
zămislit? Au poate rodul cel zămislit să zăbovească în pântece
douăsprezece luni şi mai mult?" Iar ea întărea, zicând:
"Cel ce s-a zămislit în pântece aştepta întoarcerea tatălui
său ca să vină acasă din calea cea depărtată şi pruncul să
iasă din pântecele meu".
Acestea
şi mai multe minţind şi pe toţi biruindu-i prin cuvintele sale, a
ridicat gâlceava, ca şi cum ea ar fi fost clevetită şi
năpăstuită. Iar bărbatul cel blând, Sfântul Spiridon, aducând-o
spre pocăinţă, i-a zis: "O! femeie, de vreme ce în mare
păcat ai căzut, îţi stă înainte şi pocăinţă mare, pentru că
ţi-a rămas nădejde de mântuire; căci nu este vreun păcat care
să biruiască milostivirea lui Dumnezeu. Însă văd că prin
desfrânare ai născut deznădăjduire, iar prin deznădăjduire,
neruşinare. Deci cu dreptate este ca să primeşti vrednica răsplată
după faptă ta, pătimind grabnică pedeapsă, însă dîndu-ţi-se
loc şi vreme de pocăinţă. Acestea grăim ţie de faţă că nu va
ieşi din pântecele tău pruncul acela până când nu vei mărturisi
singură păcatul, adevărul neacoperindu-se cu minciuna, ceea ce şi
orbii, precum se zice, pot să o vadă".
Aceste
cuvinte ale sfântului, degrabă au venit la săvârşire. Căci,
apropiindu-se vremea naşterii, au venit asupra femeii aceleia dureri
cumplite, care îi munceau pântecele foarte rău, ţinându-se
pruncul în pântece. Însă fiind cu inimă împietrită, n-a voit
să-şi mărturisească păcatul său şi într-acea cumplită durere
a murit, neputând să nască. De acest lucru înştiinţându-se,
arhiereul lui Dumnezeu a lăcrimat şi se căia, căci cu acest fel
de pedeapsă a judecat-o pe ea şi zicea: "Nu voi mai face
judecată între oameni, dacă cuvântul cel zis de mine se
împlineşte aşa degrabă între dânşii cu fapta".
Iată,
am spus despre femeia cea rea care a lepădat certarea sfântului şi
n-a ascultat sfătuirea cea de folos. Se va povesti acum şi despre o
altă femeie bună.
O
femeie cu numele Sofronia, cu bun obicei şi binecredincioasă, avea
un bărbat necredincios, care ţinea de credinţa păgâneasca. Deci
femeia aceea s-a dus degrabă la arhiereul lui Dumnezeu, Spiridon, şi
i-a spus necazul, rugându-l cu dinadinsul să se sârguiască şi să
întoarcă pe bărbatul ei la sfânta credinţă. Omul acela avea
prietenie cu Sfântul, ca vecin şi cinstea pe fericitul, iar uneori
mergeau unul la casa altuia, precum este obiceiul vecinilor.
Odată
şezând la masă Sfântul Spiridon cu mai mulţi vecini şi cu acel
necredincios, fericitul a zis unuia din cei ce slujeau, în auzul
tuturor: "Iată, stă la porţi un vestitor trimis de slugă
care păzeşte turma mea, ca să-mi spună că, dormind el, s-au
prăpădit toate dobitoacele, rătăcindu-se prin munţi. Deci,
mergând, spune-i robului meu ce a fost trimis, că acum le-a aflat
pe toate într-o peşteră şi nici un dobitoc din turmă n-a
pierit". Deci a mers sluga aceea şi a spus trimisului cuvintele
Sfântului Spiridon. Trecând puţină vreme şi încă nesculîndu-se
de la masă, alt vestitor a venit de la acea slugă, spunând că
întreaga turmă s-a aflat.
Auzind
acestea acel necredincios de la masă, se mira foarte, că Sfântul
Spiridon toate le vedea înainte pe cele de departe şi pe cele de
aproape şi parându-i că acesta este ca un Dumnezeu a vrut să-i
facă aceea ce cândva licaoniţii au făcut lui Barnaba şi lui
Pavel; adică să aducă tauri şi cununi şi să-i aducă jertfă.
Iar sfântul a zis către dânsul: "Nu sunt eu Dumnezeu, ci
slugă a Lui; eu sunt pătimaş asemenea ţie, iar dacă vezi că
ştiu cele ce se lucrează departe, acestea îmi dăruieşte
Dumnezeul meu, întru care şi tu, de vei începe a crede, vei
cunoaşte care esta tăria şi puterea Lui cea atotputernică.
Atunci,
iubitoarea de Hristos, Sofronia, aflând vreme, sfătuia pe bărbatul
său cu multe cuvinte, ca să se lepede de necurăţia păgâneasca,
să cunoască pe Unul, adevăratul Dumnezeu, şi să creadă întru
Dânsul. Şi aşa, cu darul lui Hristos, a întors pe cel
necredincios la sfânta credinţă, l-a luminat cu Sfântul Botez şi
s-a mântuit bărbatul acela necredincios prin femeia sa
credincioasă, precum grăieşte Sfânta Scriptură.
Se
povesteşte despre smerenia cuviosului, că fiind atât de mare
arhiereu şi făcător de minuni, nu se socotea a fi umilit păstorind
oile cele necuvântătoare, singur ostenindu-se pentru dânsele.
Odinioară, năvălind tâlharii noaptea la ocolul dobitoacelor, au
furat câteva din ele şi voiau să iasă. Dar Dumnezeu, iubind pe
plăcutul Său şi păzind puţina lui avere, a legat pe acei tâlhari
cu legături tari şi nevăzute, încât nu le era cu putinţă a
ieşi din ocol şi astfel au fost ţinuţi până dimineaţa.
Făcându-se ziuă, a venit sfântul la oi şi văzând pe tâlhari
legaţi cu puterea lui Dumnezeu, având mâinile înapoi şi
picioarele nemişcate, i-a dezlegat cu rugăciunea. Apoi mult
învăţându-i pe dânşii să nu poftească ale celui străin, ci
din osteneala mâinilor lor să se hrănească, le-a dat câte un
berbec, zicând: "Luaţi aceasta, ca să nu fie în zadar
osteneala voastră şi privegherea cea de toată noaptea". Apoi
i-a slobozit pe dânşii în pace.
Un
negustor, din aceeaşi cetate se obişnuise a lua de la sfânt aur pe
datorie pentru negustorie şi, după ce se întorcea de la negustoria
sa, îi aducea ceea ce lua pe datorie şi-i poruncea sfântul să-l
pună el singur în lada aceea din care lua. Astfel, sfântul nu lua
seama de averea cea vremelnică, necercetând cu tot dinadinsul dacă
acela, luând singur aur cu binecuvântarea lui, apoi iarăşi
aducând şi punându-l înapoi de unde îl lua, i se binecuvânta
negustoria lui.
Odată,
robindu-se cu iubirea de aur, n-a pus în ladă aurul pe care îl
adusese şi-l tăinuia la sine, iar înaintea sfântului a minţit,
zicând că l-a pus. Dar în puţină vreme a sărăcit negustorul
acela, pentru că aurul cel tăinuit nu numai că nu i-a făcut nici
un câştig, ci şi marfa care era a lui a prăpădit-o şi ca un foc
în taină i-a risipit averea lui. Deci, sărăcind negustorul acela,
a venit iarăşi la sfânt şi i-a cerut să-i dea aur pe datorie.
Iar sfântul l-a trimis în cămara sa la ladă ca să-şi ia singur,
zicând: "Mergi şi ia, dacă ai pus acolo ceea ce ai luat".
Acela
mergând şi negăsind aur, s-a întors la sfânt deşert. Sfântul
i-a zis: "Cu adevărat, frate, până acum, afară de mâna ta,
n-a fost alta în ladă; deci, de ai fi pus atunci aurul, acum iarăşi
ai fi luat". Iar acela, umplându-se de ruşine, a căzut la
picioarele sfântului, cerându-şi iertare. Sfântul l-a iertat şi
l-a învăţat să nu mai poftească ale celui străin, nici să-şi
încarce sufletul cu vicleşugul şi minciuna; pentru că dobânda
care se câştiga cu nedreptate, nu este dobânda, ci adevărată
pagubă.
Odată,
s-a făcut adunare de episcopi în Alexandria, pentru că patriarhul
de acolo, chemând pe toţi episcopii de sub stăpânirea lui, voia
cu rugăciune de obşte să sfarme toţi idolii păgâneşti, fiind
încă mulţime de idoli acolo. Deci, săvârşindu-se multe
rugăciuni cu sârguinţă către Dumnezeu, soborniceşte şi
deosebi, au căzut toţi idolii din toată cetatea şi din cele
dimprejur, numai un idol mai vestit a rămas întreg la locul său.
Rugându-se mult patriarhul, cu mâhnire pentru sfărâmarea acelui
idol şi stând el noaptea la rugăciune, i s-a arătat o vedenie
dumnezeiască, poruncindu-i să nu se întristeze pentru nesfărîmarea
idolului, ci să trimită degrabă în Cipru să cheme pe Spiridon,
episcopul Trimitundei, căci pentru el s-a lăsat idolul acela, ca să
se sfărâme cu rugăciunea lui. Patriarhul, scriind îndată
Sfântului Spiridon, carte cu rugăminte, chemându-l în Alexandria
şi vestindu-i pricina chemării, a trimis degrabă pe cineva în
Cipru. Sfântul, primind scrisoarea aceea şi citind-o, s-a suit
degrabă în corabie şi a pornit spre Alexandria.
Sosind
corabia la ţărmul cel vestit al Alexandriei, care se numeşte
Neapoli, şi ieşind sfântul din corabie, îndată s-a sfărâmat
idolul acela din Alexandria, cu multe jertfelnice, din care pricină
s-au înştiinţat oamenii de acolo despre venirea lui Spiridon; căci
când s-a spus patriarhului că idolul s-a sfărâmat, îndată a zis
către ceilalţi episcopi: "O! prieteni, Spiridon al Trimitundei
se apropie". Iar ei, pregătindu-se, au ieşit întru
întâmpinarea lui, primindu-l cu cinste şi s-au bucurat de venirea
acestui mare făcător de minuni la dânşii şi luminător al lumii.
Pentru
acest sfânt şi mare părinte Spiridon, istoricii bisericeşti
Nichifor şi Sozomen pomenesc şi aceasta: "El era foarte
sârguitor în păzirea rânduielii bisericeşti şi spre păstrarea
neştirbită a dumnezeieştii Scripturi, neschimbând nici un cuvânt
din cele scrise în sfintele şi cele fără de prihană cărţi.
Odată, s-a întâmplat un lucru ca acesta: S-a făcut în Cipru
adunarea episcopilor din insula aceia, pentru unele trebuinţe
bisericeşti, între care era şi Sfântul Spiridon şi episcopul
Trifilie, cel mai sus pomenit, care era iscusit în înţelepciunea
cărţii - pentru că multă vreme în vârstă tinereţilor sale a
petrecut la Vârât, învăţând scriptură şi înţelepciunea;
pentru aceasta l-au rugat părinţii că să spună cuvânt de
învăţătură în biserică poporului.
Învăţând
el poporul, s-a întâmplat în biserică, a aduce la mijloc
cuvintele lui Hristos cele zise către slăbănog, care sunt scrise
la Sfântul Evanghelist Marcu, adică: Scoală-te şi-ţi ia patul
tău. Iar Trifilie n-a zis pat, ci în loc de pat a zis culcuş,
adică: "Scoală-te şi-ţi ia culcuşul tău". Acestea
auzind Sfântul Spiridon, s-a sculat de la locul său, nesuferind să
audă schimbarea cuvintelor lui Hristos şi a zis către Trifilie:
"Au doară tu eşti mai bun decât cel ce a zis pat, de te
ruşinezi de cuvintele Lui?" Acestea zicând, a ieşit din
biserică înaintea tuturor şi n-a făcut un rău cu acestea, deşi
era prea simplu cu învăţătura; căci pe Trifilie, care se îngâmfa
cu frumuseţea vorbirii sale, ruşinîndu-l puţin, l-a învăţat
smerita înţelepciune şi blândeţea. Deci fericitul Spiridon era
foarte cinstit de toţi, ca cel ce era mai bătrân cu anii, mai
slăvit cu viaţa şi mai întâi cu scaunul, cum şi făcător de
minuni prea ales; pentru aceea fiecare lesne putea să se ruşineze
de faţa şi de cuvântul lui.
Se
mai spune şi despre o altă minune a Sfântului Spiridon. Mergând
Sfântul Spiridon la Sfântul Sinod cel dintâi, a toată lumea de la
Niceea şi, rămânând la o gazdă oarecare, pizmăreţii arieni au
tăiat noaptea în taină capetele celor doi cai ai lui, pe care îi
avea cu sine la drum. Făcându-se ziuă şi văzând sluga lui
răutatea ce se făcuse de eretici, a spus Sfântului Spiridon. Iar
el, nădăjduind spre Dumnezeu, a poruncit slugii ca să pună
capetele tăiate la locul lor şi slugă, făcând degrabă ceea ce i
se poruncise, a lipit capul calului celui alb, din greşeală, la cel
negru şi al celui negru la cel alb şi îndată au înviat caii şi
au stat pe picioarele lor. Apoi a mers Sfântul Spiridon cu dânşii
pe drumul său. Poporul se mira văzând un lucru ca acela, cum calul
cel negru are cap alb şi calul cel alb are cap negru, de care minune
ereticii s-au ruşinat.
Atâta
dar şi mila lui Dumnezeu erau peste cuviosul acesta, încât în
vremea secerişului, în arşiţa soarelui, sfântul său cap se
arăta plin de rouă răcoroasă, ce se pogora de sus, care lucru s-a
arătat în anul cel din urmă al vieţii sale. Căci ieşind
împreună cu secerătorii la seceriş - pentru că era smerit şi
lucra cu mâinile sale, nemîndrindu-se de înălţimea dregătoriei
- şi secerând holda sa, deodată, în ceasul cel mai cumplit al
arşiţei, s-a rourat capul lui, precum odinioară lina lui Ghedeon;
de care lucru toţi s-au minunat şi s-au mirat. După aceasta toţi
perii capului său s-au schimbat şi unii s-au făcut galbeni, alţii
negri, iar alţii albi; singur Dumnezeu ştie pentru ce s-a făcut
aceea şi ce însemna. Iar sfântul, pipăind capul cu mâna sa cea
dreaptă, a spus celor ce erau acolo, cum că s-a apropiat vremea
despărţirii sale de trup şi-i povăţuia pe toţi la fapte bune,
iar mai vârtos spre dragostea lui Dumnezeu şi către aproapele.
După
aceasta, trecând nu multe zile, sfântul şi dreptul său suflet l-a
dat în mâinile Domnului său, Căruia cu adâncă cuvioşie şi cu
dreptate i-a slujit toată viaţa sa; apoi a fost îngropat cu slavă
în biserica Sfinţilor Apostoli, care este în Trimitunda, unde s-a
orânduit a se săvîrşi pomenirea lui în toţi anii, făcându-se
multe minuni la mormântul său, întru slava minunatului Dumnezeu,
Celui preamărit întru toţi sfinţii Săi, a Tatălui şi a Fiului
şi a Sfântului Duh, Căruia I se cuvine şi de la noi slavă,
mulţumire, cinste şi închinăciune în veci. Amin.
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu