foto: ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΩΤΣΟΥ (OrthPhoto) |
de pr. Georgian Păunoiu, Ziarul Lumina
Urmând calea
spre Hristos, totdeauna ne alegem povăţuitori, călăuze. De ce? Pentru a ne
folosi de experienţa lor şi a-i face mijlocitorii noştri înaintea Domnului. Pentru
cel care L-a întâlnit pe Hristos, rugăciunea şi toate formele ascezei nu sunt
limitări, nici măcar datorii, ci şanse şi deschideri prin care viaţa ajunge la
el şi îi dă ceea ce lumea întreagă nu îi poate oferi: veşnicia în comuniunea
iubirii lui Dumnezeu. Această însufleţire este rodul harului care lucrează în
om, îl reînnoieşte şi îl eliberează de falsele imagini despre Dumnezeu şi lume.
Acelaşi Duh Sfânt este prezent în viaţa Bisericii, la care toţi suntem chemaţi.
Păşim pragul bisericii nu pentru că ne-au convins nişte argumente raţionale, ci
pentru că acolo ne regăsim copleşiţi de iubire, cunoscând dăruirea de sine. Stând
înaintea sfântului altar, ne lăsăm sufletul pecetluit de cuvântul lui Dumnezeu,
care vine din Scripturi. Devenim astfel „făptură nouă“, după expresia paulină,
care nu are nicidecum sens metaforic, ci unul real: „Dacă este cineva întru
Hristos, el este făptură nouă; cele vechi au trecut, iată că toate au devenit
noi.“ (II Corinteni 5, 17). Sufletele cernite încep să se bucure, negura
patimilor se împrăştie, iar obscuritatea gândurilor lasă loc limpezimii şi
liniştirii.
Descoperim
adâncimea vieţii duhovniceşti numai participând prin rugăciune la această
negrăită experienţă. Taina participării nu a fost vreodată vestită de pe
acoperişuri, fiind vorba de o viaţă întru smerenie şi de o luptă continuă. Întotdeauna
viaţa în Hristos s-a împărtăşit de la inimă la inimă, de la sufletul care L-a
descoperit pe Dumnezeu la sufletul care însetează după El. Să redeschidem o
pagină a Filocaliei. „Întâlnindu-se Sfântul Grigorie Sinaitul cu Sfântul Maxim
(Cavsocalivitul) şi stând de vorbă cu el, între altele îi spuse şi aceasta: «Te
rog, cinstite părinte, să-mi spui: Ţii rugăciunea minţii?». Iar acela zâmbi
puţin şi zise: «Nu vreau să-ţi ascund, cinstite părinte, minunea Născătoarei de
Dumnezeu, care s-a făcut cu mine. Eu, din tinereţea mea, am avut multă credinţă
în Stăpâna mea, Născătoarea de Dumnezeu, şi am rugat-o cu lacrimi să-mi dea
harul rugăciunii minţii. Într-una dintre zile, mergând la biserica ei, cum
aveam obiceiul, o rugam iarăşi cu multă şi nemăsurată căldură a inimii mele. Şi
acolo, cum sărutam cu dor sfânta ei icoană, îndată am simţit în pieptul meu o
căldură şi o flacără ce venea din sfânta icoană, care nu mă ardea, ci mă
răcorea şi îndulcea şi aducea în sufletul meu o mare străpungere a inimii. De
atunci, părinte, a început inima mea să zică înăuntru ei rugăciunea şi mintea
mea să se îndulcească de pomenirea lui Iisus al meu şi a Născătoarei de
Dumnezeu şi să fie totdeauna cu pomenirea lor. Şi, din acel timp, n-a mai
lipsit rugăciunea din inima mea. Iartă-mă!».“
Cu toţii căutăm
azi siguranţa, însă una după logica orizontală a acestei lumi. Vieţuind în
Hristos, după cuvântul Lui, ajungem să înţelegem Cine poate dărui adevărata
statornicie, mai presus de scurgerea timpului şi de orice schimbare în teatrul
lumii.
Ne împărtăşim de
această experienţă şi o cultivăm, făcând să rodească prin iubire arătată celor
din jur, după cuvântul Domnului, pe care iară şi iară îl primim: „Întru aceasta
vor cunoaşte toţi că sunteţi ucenicii Mei, dacă veţi avea dragoste unii faţă de
alţii.“ (Ioan 13, 35)
Căutând pe
Dumnezeu, omul nu este singur, căci Dumnezeu Însuşi caută cu el prilej de
întâlnire şi de comuniune. Cuviosul Siluan a mărturisit neîncetat că iubirea
lui Dumnezeu îl învaţă pe om să trăiască, dându-i măsura înţelegerii, a
răbdării şi a rugăciunii pentru întreaga lume: „Roagă-te simplu, ca un copil,
şi Domnul va asculta rugăciunea ta, pentru că Domnul nostru este un Părinte
atât de milostiv, încât noi nu putem să înţelegem sau să ne închipuim aceasta,
şi numai Duhul Sfânt ne descoperă marea Lui iubire“. La umbra cuvintelor
Sfântului Siluan, simţi că el a citit Scripturile şi Filocalia nu pentru a
cunoaşte mai multe, ci pentru a trăi după voia Domnului. Taina urcuşului
duhovnicesc stă în conlucrarea harului dumnezeiesc cu voinţa liberă a omului,
aşa cum ne arată şi icoana Învierii Domnului: Hristos Cel înviat Se pogoară la
iad pentru a scoate neamul omenesc din robia morţii, iar Adam îşi tinde mâinile
sale pentru ca Domnul să-l izbăvească. Lucrarea harului aduce pace şi iubire
pentru toţi. De aceea, se cuvine „să păstrăm harul lui Dumnezeu: cu el viaţa e
uşoară, totul se lucrează bine; după Dumnezeu, totul e plin de dragoste şi
bucurie, sufletul are odihnă în Dumnezeu şi merge ca printr-o grădină minunată
în care trăieşte Domnul şi Maica Domnului“. Harul - ne încredinţează Cuviosul
Siluan - nu se poate sălăşlui decât în omul smerit, căci „mândria nu lasă
sufletul să apuce pe calea credinţei“, iar „sufletului mândru nu Se arată
Domnul. Chiar dacă ar învăţa toate cărţile, sufletul mândru nu va cunoaşte
niciodată pe Domnul, fiindcă mândria lui nu lasă loc în el pentru harul
Sfântului Duh.“ O călăuză bună este aceea care, firesc, te conduce spre locul
făgăduit.
O astfel de călăuză ne-a lăsat însă un scurt, dar fulgerător
testament:
„Dacă nu este
iubire, totul este un chin! De aceea, păziţi iubirea, nu o pierdeţi!“ (Cuviosul
Siluan Athonitul)
0 comments:
Trimiteți un comentariu