Eroina
revoluţiei pasoptiste a devenit in presa vremii dar si in randul
unor istorici contemporani noua, obiectul unor unor speculatii
privind atat moravurile si personalitatea sa, cat si motivatia
gestului ei eroic si remarcabilul ei curaj, prin care a salvat
guvernul revolutionar de la 1848 de la dizolvare...
Istoria
ne spune ca in iunie 1848, un grup de revolutionari romani citeste,
celebra Proclamatie de la Islaz, prin care cheama poporul la lupta
impotriva invechitei ordini sociale si politice din Tara Romaneasca
si indeamna la schimbarea acesteia.
Cu
sprijin popular, revolutionarii preiau puterea in tara si formeaza
un guvern provizoriu.
Dupa
aceasta prima izbanda, incep neintelegerile intre noii guvernanti.
Marii boieri profita de situatie si organizeaza o contralovitura si
cu ajutorul unor trupe, guvernul revolutionar e arestat!
Buimacite
de rapida rasturnare de situatie si de interventia armatei, masele
populare, lipsite de armament suficient, se simteau infrante si,
practic, se resemnasera… Si, cu asta s-ar fi ispravit si revolutia
romana de la 1848, dupa numai cateva zile, daca n-ar fi existat o
femeie care, cu o singura actiune plina de avant, a pus din nou
lucrurile pe fagasul pe care pornisera.
Un
ziar austriac, Allgemeine Osterreichische Zeitung, relata ca la 20
iunie 1848 relata, în momentul arestării revoluţionarilor,
mulţimea a bătut în retragere iar „în acel moment de disperare,
dinspre Podul Mogoşoaiei năvăleşte tânăra eroină Anica
Ipătescu”:
„Poporul
devenise manios, trebui insa, deoarece nu avea arme, sa bata in
retragere. Multora le pierea treptat curajul si incepura sa se
indoiasca de cauza poporului suveran, temandu-se ca libertatea,
dobandita cu putine zile in urma, va fi pierduta. […]. Disperarea
ajunsese de acum la un grad inalt, cand o eroina parca se napusti din
nori, venind pe Podul Mogosoaiei cu doua pistoale in mana. Ea striga
din toate puterile: „Moarte tradatorilor! Tineri, curaj, salvati
libertatea! „.
Aceste
cuvinte ale tinerei eroine – care este sotia unui functionar,
numele ei fiind Ana Ipatescu – electrizeaza masele.
” Se
dă asaltul (…). Valahii s-au dovedit a fi eroi adevăraţi”.
Si
masele, astfel mobilizate, au dat navala si au eliberat guvernul
revolutionar.
Fruntasii
Revolutiei din Tara Romaneasca la 1848
Ceea
ce s-a spus si s-a scris apoi despre Ana Ipatescu a fost un amestec
de fapte obiective si pareri subiective, informatii si speculatii…
Exista
foarte putine documente si marturii despre Ana Ipatescu. Informatii
despre persoana sa apar succint in memoriile lui Ion Heliade
Radulescu, Ion Ghica sau in unele note ale unor oameni ai vremii,
precum Grigore Zossima, Al. Christofi, Al. Pelimon sau C.D. Aricescu.
Ana Ipatescu s-a nascut in anul 1805, la Bucuresti, in mahalaua
Olarilor.
Nascuta
in 1805, la Bucureşti, în mahalaua Olarilor, fiica cârc-serdarul
Athanasie Ghiulerasa, un mic dregător domnesc, comandant de
subunitate în cavaleria uşoară, care ţinea o cafenea şi făcea
negustorie profitabilă , Ana si-a avut partea ei de nefericiri in
viata ; despartirea parintilor; recasatorirea tatalui cu o femeie
care – ca o adevarata mama vitrega – i-a facut zile fripte Anei;
o prima casatorie cu un sot care a incercat s-o despoaie de zestre,
iar dupa moartea tatalui, niste procese pentru avere, intentate de un
fost slujitor al acestuia.
Despartindu-se
de primul sot, Ana s-a recasatorit – din interes, dupa cum scriu
mai multe ziare, ce reprezentau, pesemne, presa de scandal a vremii –
fiind ameninţată de sărăcie, cu funcţionarul Nicolae Ipătescu,
care lucra la Departamentul Visteriilor.
Acesta
şi-a dus soţia deseori la întâlnirile conspirative ale
societăţii secrete revolutionare „Frăţia”, unde i-a cunoscut
pe principalii lideri ce aveau să formeze guvernul provizoriu după
izbucnirea Revoluţiei de la 1948, respectiv pe Nicolae Bălcescu,
Christian Tell, Nicolae Golescu, Ion Ghica şi C. A. Rosetti.
Astfel
Ana intra in contact cu lumea ideilor politice revolutionare care
circulau la acea vreme printre tinerii intelectuali.
Dar,
scriau unele ziare , gestul eroic al Anei n-ar fi fost motivat de
patriotism si de increderae in cauza revolutiei, ci de iubirea –
extraconjugala, deci pacatoasa, vezi bine – pentru unul dintre
membrii guvernului provizoiu, tanarul Nicolae Golescu, arestat si
sechestrat dimpreuna cu colegii de cabinet.
Și
totusi, cine a fost Ana Ipătescu?
A
fost ea o eroină naţională sau o femeie de moravuri uşoare care,
sub aparenţa unui gest eroic, a acţionat doar pentru a-şi salva de
la pierzanie amantul ?
Cu
siguranta ca Ana Ipătescu este una dintre figurile feminine marcante
ale revoluţiei paşoptiste din Ţara Românească, alături de Elena
Varnav, eroina moldoveancă, care la 24 de ani „au purtat steagul
libertăţilor Moldovei la anul 1848″ şi apoi „au trăit în
obscuritate”, după cum stă scris pe o placă de mormânt de la
Iaşi şi Ecaterina Varga, „Doamna Moţilor”, eroina
Transilvaniei, care rupându-se de mica nobilime, din rândurile
căreia provenea, a apărat prin luptă, interesele moţilor din
Munţii Apuseni, ridicându-i la răzmeriţă, în anii premergători
Revoluţiei de la 1848, fiind arestată în 1847 pentru „agitaţie
dârză la înşelare” şi întemniţată în închisoarea de la
Alba-Iulia până în 1851, când a încercat să poarte jalba
românilor la Viena, pentru ca apoi, refuzată fiind, să conducă o
ceată de 30 de munteni.
Viitoarea
revoluţionară a izbutit să termine Şcoala Normală la Bucureşti,
spre deosebire de sora sa mai mică, Margioala si chiar dacă a avut
o copilărie grea, datorită divorţului tatălui de mama sa, Catinca
şi mai ales din pricina recăsătoriei tatălui cu burgheza Safta,
mama vitregă făcându-i zile fripte tinerei, între altele refuzând
să o lase să meargă la şcoală, Ana a dobândit o pregătire
intelectuală mai ridicată, inteligenţă, dârzenie şi siguranţă
de sine, calităţi ce nu au putut trece neobservate. Mama sa,
Catinca, mai fusese căsătorită, înainte de a se cununa cu tatăl
Anei, având şi doi copii din primul mariaj.
În
1827, Ana a plecat de acasă, căsătorindu-se un an mai târziu cu
Ivancea Dimitriu, zis „Ulieru”, un arendaş, care s-a grăbit
să-şi adjudece zestrea soţiei.
În
1831, căsătoria s-a desfăcut din cauza „mizeriilor zilnice” pe
care i le facea soţul, iar la despărţire, acesta a făcut tot
posibilul să rămână cu zestrea soţiei.
Tot
în acelaşi an a murit şi tatăl său, Athanasie, iar moartea
acestuia i-a adus Anei alte probleme, deoarece unul dintre foştii
argaţi ai acestuia a deschis un process, încercând să pună mâna
pe averea defunctului. Procesele ulterioare au ameninţat-o pe Ana cu
sărăcia.
În
anul 1832, aceasta s-a recăsătorit, din interes, cu Nicolae
Ipătescu.
Cel
de-al doilea soţ al Anei era arendaş, dar şi funcţionar la
Departamentul Visteriilor, fiind însoţit permanent de nevastă atât
la sindrofii cât şi la întâlnirile secrete ale „Frăţiei”,
unde i-a cunoscut pe câţiva dintre liderii care vor forma guvernul
provizoriu după izbucnirea Revoluţiei la 9 ianuarie 1848.
Aceste
vizite foarte dese, ar putea oferi o cu totul altă interpretare
evenimentelor din 19 iunie 1848: gestul femeii ar fi fost motivat de
iubirea pentru unul dintre revoluţionarii arestaţi şi sechestraţi
în Palatul domnesc.
Se
pare că iubitul sau era Nicolae Golescu, un boier pământean,
chipeş şi cuceritor, care a fermecat-o pe tânăra Ana.
Povestea
de amor dintre cei doi, deşi nu apare în documente sau însemnări,
a stârnit valuri în Bucureşti si se spunea ca Golescu a fost
adevăratul motiv al răzvrătirii ei, nu cauza Revoluţiei
paşoptiste… pentru care se spunea ca ea s-a pus în slujba
revoluţiei.
Astfel,
la 16/28 iunie 1848, când membrii Guvernului provizoriu de la Islaz
soseau în Bucureşti, Ana Ipatescu era în fruntea poporului.
Ion
Heliade Rădulescu scria că: „O doamnă se deosebea de asemeni
prin entuziasmul ei. Ea avea la dânsa coroane de flori pe care le
arunca în trăsurile membrilor guvernului”.
La
data de 19 iunie/1 iulie, lovitura contrarevoluţionară a coloneilor
I. Odobescu şi I. Solomon a încercat să înlăture noua putere şi
a creat momente de cumpănă, deoarece membrii guvernului provizoriu
au fost arestaţi.
Disperarea
ajunsese de acum la un grad înalt, când o eroină parcă se năpusti
din nori, venind pe Podul Mogoşoaiei cu două pistoale în mână.
Ea striga din toate puterile:
„Moarte
trădătorilor! Tineri, curaj, salvaţi libertatea!”. Valahii s-au
dovedit a fi eroi adevăraţi” scria ziarul Allgemeine
Osterreichische Zeitung .
În
aceste condiţii, însufleţiţi de gestul femeii, oamenii au luat cu
asalt Palatul domnesc şi i-au eliberat pe revoluţionari.
Evenimentele
au mai fost relatate şi de alte publicaţii europene precum: „Le
Siècle” (jurnal parizian), care scria pe 22 iulie, în articolul
„Scrisoare din Bucureşti”:
„Ieri,
la douăsprezece şi jumătate, o altă revoluţie sângeroasă a
izbucnit aici, dar, din fericire, poporul a înăbuşit-o. Odobeasca,
fostul şef al miliţiei naţionale, şi Solomon, colonel al celui
de-al 3-lea regiment de infanterie, au atacat, în fruntea a 400 de
soldaţi, pe membrii guvernului care se aflau reuniţi, pentru a-i
lua prizonieri; dar poporul se adună în grabă, în jurul unei
tinere eroine, care rupse rândurile soldaţilor şi se năpusti spre
palat.
Mulţimea
intră şi-l arestă pe Odobeasca. Solomon fugi. Soldaţii declarară
că nu vor mai trage niciodată asupra fraţilor lor şi că fuseseră
înşelaţi”.
Totodată,
„Allgemeine Zeitung” – Augsburg (cotidian bavarez) relatează
evenimentele de la 19 iunie din Bucuresti, scriind:
„Chiar
acum, la orele 2, tumultul cuprinde strada principală. S-a făcut
încercarea de a se aresta întregul guvern provizoriu, dar a eşuat
total. O eroină a împins mulţimea către palat şi, trădătorii
fură prinşi, iar revoluţia valahă a fost salvată”.
De
asemenea, „Gazeta Transilvaniei”, intemeiata de patriotul roman
ardelean George Baritiu scria că: „O româncă ce poartă arma ca
orice bărbat s-a pus în fruntea poporului, cu două pistoale în
mână, încurajându-l la luptă”.
Poporul,
„electrizat” de curajul acestei „femei oacheşe, înalte, cu
eşarfă tricoloră pe pieptul ei – cum era descrisă de scriitorul
A. Pelimon – şi înarmată ca cel dintâi luptător, a reuşit
să-i elibereze pe conducătorii revoluţiei”.
Ziarul
„Pruncul român” scria că „se expuse cu vitejie, cu
dispreţuirea morţii, primejdiei celei mari şi, când gloanţele
şuierau împrejurul ei, nu-şi părăsi locul” şi tot acelaşi
ziar i-a dedicat o odă, în care Ana Ipătescu este comparată cu
Ioana D’arc, din care redăm un mic fragment: „E Ea! Este Anetta,
Jan D’Arc-a României, Ce numai cu cuvântul, în epoca sclaviei, A
pălmuit tiranul în faţa lui scuipând. Aşa! e o Romană, o bravă
Eroină, Ce sfida ferul morţii s-aleargă de foc plină, O lume
spăimântată la arme-ncurajând”.
Tot
acelaşi ziar i-a dedicat o odă, în care Ana Ipătescu este
comparată cu Ioana D’arc, din care redăm un mic fragment:
„E
Ea! Este Anetta, Jan D’Arc-a României, Ce numai cu cuvântul, în
epoca sclaviei, A pălmuit tiranul în faţa lui scuipând. Aşa! e o
Romană, o bravă Eroină, Ce sfida ferul morţii s-aleargă de foc
plină, O lume spăimântată la arme-ncurajând”.
Elogiată
de presa străină
Ana
Ipătescu a stârnit admiraţia revoluţionarilor de peste hotare,
activitatea sa fiind evocată în presa maghiară şi în cea de la
Viena, unde, de altfel, i-a fost consacrată şi o foaie volantă.
Astfel, „Amicul poporului” – o gazetă românească din Pesta
spunea că: „o femeie aşa de bărbată ca Anetta Ipătescu e
vrednică ca nu numai de toţi românii, ci de toată lumea
civilizată să fie celebrată”.
Unele
gazete străine au scris chiar despre „rănirea mortală” a Anei
Ipătescu, căutând să facă din gestul acesteia un exemplu care să
stimuleze şi alte cugete, de pe alte meleaguri.
Deşi
gestul Anei a ridicat multe semne de întrebare,acţiunea ei a
devenit un model pentru o întreagă societate ce avea o acută
nevoie de fapte exemplare şi modele.
Dacă
a fost sau nu o femeie cu moravuri îndoielnice, ne interesează mai
puţin, având în vedere mersul vieţii acestei femei exceptionale
şi comportamentul său faţă de soţ.
Astfel,
când revoluţia a fost înăbuşită, Nicolae şi Grigore Ipătescu
au fost condamnaţi la exil.
Să
nu uităm faptul că Nicolae Ipătescu, fost funcţionat la
Departamentul Visteriilor, prin urmare un apropiat al lui Bibescu,
era cunoscut pentru simpatiile lui faţă de revoluţionarii
paşoptişti si că el va plăti trădarea castei sale, după
înfrângerea revoluţiei, cu o detenţie într-o temniţă otomană,
şi că eliberarea şi-o va datora nimeni alteia decât soţiei sale.
In
1849, Ana a izbutit să obţină îngăduinţa de a-şi vizita soţul
în Turcia, iar în 1850, în urma străduinţelor ei, Nicolae
Ipătescu s-a putut întoarce în patrie, însă cumnatul său nu a
putut fi salvat, acesta murind în exil, la Brussa, în 1852.
Ana
Ipătescu şi-a trăit restul vieţii departe de lume, însă –
deşi retrasă – ea urmărea cu atenţie evenimentele şi lupta
românilor pentru împlinirea ţelului de veacuri: Unirea.
Astfel,
în 1863, ea a fost printre primele contribuabile la subscripţia
publică deschisă pentru ajutorarea ţăranilor arestaţi cu un an
în urmă, participanţi la mişcarea condusă de Mircea Mălăeru.
În
1869, Ana şi-a pierdut soţul, iar peste şase ani, într-o zi de 13
martie, la vârsta de 70 de ani – a plecat şi ea din această lume,
modest şi demn.
Deşi
a dorit să fie îngropată la Mănăstirea Pasărea, nu s-a putut
identifica până acum care este mormântul ei.
Fapta
sa a rămas în istorie si cu adevarat important rămâne aspectul,
că indiferent de caracterul său, Ana Ipătescu a lăsat ceva în
urma sa: salvarea revoluţiei.
Putea
să n-o facă, însă a ales să-şi pună în primejdie viaţa şi
astfel a salvat alte vieţi, dar mai ales acţiunea revoluţionară.
Poveştile
de dragoste sunt multe şi trec, neavând dreptul de a le judeca –
faptele istorice sunt puţine – dar rămân şi dăinuie peste
veacuri, iar noi avem datoria de a le cunoaşte, a le preţui şi
spune mai departe.
Astăzi,
numeroase străzi din ţară şi unităţi de învăţământ îi
poartă numele, dar istoricii nu s-au aplecat foarte mult asupra
vietii si studierii faptelor sale.
„Un
exemplu clasic de erou mitic dat jos de pe piedestal îl constituie
Ana Ipătescu. Imaginea ei clasică este aceea de eroină a
Revoluţiei de la 1848 din Ţara Românească care rosteşte tirade
şi adună mulţimea.
Chipul
ei se potrivea de minune cu ambiţiile istoriografiei comuniste, care
vede în cele două revoluţii, de la 1821 şi 1848 precum şi în
răscoalele ţărăneşti semnele clare ale instaurării unei noi
orânduiri. Figurile lui Bălcescu, Vladimirescu ori Ana Ipătescu
şi-au făcut loc în Panteonul eroilor comunişti.
Aşa
a ajuns Ana Ipătescu nume de bulevard ori liceu. Astăzi însă,
dacă mai întrebi cine a fost şi ce a făcut, în afară de
ridicări din umeri cel mai inteligent răspuns pe care îl poţi
obţine este că era o eroină comunistă, un soi de Ana Pauker”,
scrie istoricul bucureştean Voicu Hetel pe blogul său Hetel.ro.
Surse
: adevarul.ro ; prof. Mirela Sorina Mateescu (articol publicat in
Informatia de Hunedoara)
Preluat
de pe: Cer și Pământ Românesc
0 comments:
Trimiteți un comentariu