“Părintele în
seara aceasta ne vorbeşte despre subiectul războiului duhovnicesc, aducând în
discuţie tehnicile pe care diavolul le foloseşte ca să ne facă să cădem în
păcat, ca să ne fure inimile, minţile, şi sufletele de la Domnul, ca să
poată să ne mânjească cu murdăria lui, să ne facă vieţile ca a lui, înnoroite.
Apostolul
Pavel ne spune în scrisoarea către Efeseni că noi nu ne luptăm cu trupuri (din
carne şi sânge), dar deşi nu este un război fizic, corp la corp, este un război
spiritual şi mental, o bătălie în duh. Pentru că fiecare dintre noi avem un
spirit lăuntric, care este după chipul lui Dumnezeu. Acest spirit interior îşi
găseşte expresia în trupurile noastre, este parte din noi, partea reală care
luptă împotriva diavolului. Şi, evident, diavolul doreşte foarte mult să ne
aducă la cădere. Diavolul are extraordinar de multă experienţă, ştie toate
metodele şi tehnicile prin care să-şi atingă ţelul de a face pe cineva să
ajungă la o cădere, ştie cum să determine un păcat.
De exemplu,
gândurile sunt unele din metodele principale ale diavolului, punerea de gânduri
rele în minţile noastre. De asemenea, el lucrează foarte mult cu fantezii, le
mai numim şi imagini mentale. Acestea, de asemenea, ne trag în direcţia
păcatului, ne duc la întuneric şi din nou la murdăria diavolului.
De ce diavolul
face aceste lucruri, de ce este aşa de plin de ură, şi răuvoitor, de ce vrea
aşa de mult să lucreze împotriva lui Dumnezeu?
În primul
rând, din gelozie. Este posedat şi consumat de gelozie, pentru că ştie toate
lucrurile bune pe care Domnul le are păstrate pentru noi toţi, lucruri
minunate. Din această cauză el lucrează cu sârg, pentru că ştie că el însuşi a
fost tăiat de la aceste binecuvântări din cauza propriei lui apostazii, a
propriei lui răzvrătiri împotriva lui Dumnezeu.
El a adoptat o
opoziţie totală împotriva lui Dumnezeu ca să poată să-i spună Domnului, din
acest act de ură, din această gelozie:
“Uite cât de
mulţi am luat de la tine!”, “Vezi, tot ce ai făcut trimiţându-Ţi Fiul că să
moară pe cruce este în zadar, pentru că, vezi cât de mulţi am luat cu mine.”
El vrea să-L
amărască pe Dumnezeu, vrea să-L facă pe Domnul să se simtă că tot ce a făcut,
toată energiile pe care le-a cheltuit ca să ne mântuiască, sunt în zadar.
Astfel, să fie un fel de victorie a la Pyrrus (cu un uriaş cost, cu multe
pierderi), în sensul în care şi el va cădea cu noi toţi, dar consideră că
merită dacă poate să se răzbune astfel pe Dumnezeu. Aceasta e abordarea lui.
Ştim de la
Sfinţii Părinţi ai Bisericii, că diavolul şi păcatul, sunt asemuite la început
cu nişte furnicuţe. La început, ei vin ca ceva foarte mic, aparent
nesemnificativ, foarte mic, foarte subtil, mişcări ale sufletului aproape
neobservabile. Chiar şi fanteziile, chiar şi acele mici gânduri despre care
avem fantezii, acele lucruri mărunte care par neimportante şi inocente sunt
potenţiale capcane în războiul acesta spiritual.
Ne-am putea
spune nouă înşine că devreme ce este ceva mic, ca o furnică, va trece. Dar,
spun Sfinţii Părinţi, că dacă nu gonim imediat aceasta “furnică”, încetul cu
încetul ea devine mai puternică şi poate ajunge la punctul unde are putere să
ne tragă în jos. De unde la început era o furnicuţă, ce părea mică şi inocentă,
mai târziu devine ca un leu, şi situaţia poate deveni foarte periculoasă şi aproape
imposibil de eradicat.
Sfântul Isaac
Şirul ne spune că este uşor să ai de-a face cu diavolul la început, dar o dată
ce a pus piciorul în prag este mult mai dificil să ai de-a face cu el.
Ideea este să
încerci să ştergi în totalitate orice fel de imaginaţii, de mişcări subtile ale
sufletului şi orice gând de la cel rău să fie înlăturat imediat. Pentru a face
aceasta, trebuie cât putem de repede să gonim acele gânduri, iar arma prin care
putem să înlăturăm aceste gânduri rele este numele lui Iisus Hristos, precum
Iacov chema numele lui Dumnezeu în Vechiul Testament.
Deci, când
gândul este mic atunci este timpul să-L chemăm pe Domnul. Foarte importantă
este trezvia spirituală:
“Fii atent,
fii vigilent, observă toate lucrurile, ai grijă de ce vezi cu ochii tăi, fii
atent la gândurile tale, monitorizează-ţi gândurile, ai grijă ca inima să nu aibă
nimic ascuns în ea care ar putea să fie foarte destructiv în viaţa ta
spirituală!
Monitorizează
tot! Pune un filtru! Ai grijă ca ‘poluarea’ care există, poate să ne păteze,
poate să ne ducă la păcat”.
În acest
război spiritual în care suntem angajaţi, Hristos ne dă armele luminii. Acestea sunt darurile Duhului Sfânt.
De exemplu darul dragostei ne ajută să
contracarăm ura, cu gândurile bune venite de la Duhul Sfânt, putem contracaram gândurile rele, îndoielile
care ne vin în minte, le opunem învăţătura adevărată a credinţei noastre, ca o
contra-masură.
Dacă tăiem
aceste gânduri înainte ca ele să devină păcate, şi dacă folosim aceste mijloace
care ne-au fost date şi continuăm să avem gânduri sfinte, vom opri răul şi
energia diavolului şi acestea nu ne vor mai duce la necurăţie.
Aşadar trebuie
să fim atenţi. Avem două mijloace prin care putem verifica oricare din aceste
gânduri care ne ies în cale: unul este Legea
lui Dumnezeu, ca o referinţă ca să ştim
ce este drept şi ce este greşit, şi altul este Duhul Sfânt care ne
iluminează. Atât timp cât ne controlăm
cu Duhul Lui Dumnezeu şi cu Legea Lui Dumnezeu, aceste gânduri pot fi
monitorizate şi le putem opri înainte să prindă rădăcini în viaţa noastră.
Sau alta
pildă: dacă trăieşti undeva şi sunt o mulţime de oameni care trec pe lângă uşa ta, nu deschizi uşa
oricui vine şi bate la uşă. Deosebeşti,
verifici cine este înainte să deschizi uşa şi să-i permiţi unuia să intre. La fel este şi în viaţa
duhovnicească. Cineva vine şi bate la
uşa minţii noastre, diavolul are nişte gânduri pe care vrea să ni le trimită,
sau orice alte gânduri ne vin, trebuie
să le verificăm, să le oprim înainte să prindă rădăcini.
Dar dacă
permitem acestor gânduri să intre, dacă permitem acestei persoane să intre
înainte să apucăm să vedem cine este, el intră şi rămâne în casa noastră. Şi
după o vreme devine mai îndrăzneţ, şi
nici n-apuci să te dezmeticeşti, că te leagă şi preia controlul în întregime.
Cel care cu câteva momente mai înainte era doar
cineva care a bătut la uşă, acum stăpâneşte întreaga casă.
NU DESCHIDE
UŞA ! Dacă vezi cine este, şi vezi că este o persoană cu o reputaţie proastă,
închide-i uşa şi goneşte-l cu rugăciunea
lui Iisus, “Doamne Iisuse Hristoase Fiul Lui Dumnezeu miluieşte-mă”.
Cu alte cuvine
nu întreţine niciun dialog cu aceste gânduri când vin la tine, nu le da niciun loc, pentru că imediat ce faci
această, imediat ce le faci puţin loc, ele pun
piciorul în prag, căci asta-i tot ce vor, şi încep imediat să-şi facă loc, iar încet încet
ajung să controleze întreaga casă. Şi în
loc de lumină ajungem în întuneric. În loc de Paradis mergem în iad. În loc să fim cu Domnul, petrecem
eternitatea cu demonii în jurul nostru tot timpul, sufocându-ne, necăjindu-ne, chinuindu-ne, având tovărăşie
cu ei.
Avem doar două
opţiuni: ori vrem să fim cu Domnul în Rai, ori vom petrece veşnicia
separaţi de Dumnezeu în compania
demonilor. Aşadar, unde vrem să mergem, cu cine dorim să fim împreună în
veşnicie?
Deci totul
începe cu gândurile. Totul începe de la bun început cu acele gânduri mărunte
care ne vin în minte. Ideea este să
facem tot ce putem să ne păstrăm mintea curată.
Imediat ce ne
trezim de dimineaţă trebuie să ne aducem în minte numele Lui Iisus. Şi când ne vedem de treburile zilnice, când
intrăm în maşinile noastre, din nou să aducem Numele Lui Iisus în mintea noastră şi să avem această protecţie cu noi,
să ne ţinem mintea aţintită la Dumnezeu.
Este un fel de
asigurare, prin intermediul rugăciunii Domnul ne protejează, ne acoperă, şi ne
conduce la mântuire. Gândiţi-vă cum punem aceste cruciuliţe în maşinile
noastre, şi icoanele noastre şi toate
micile obiecte pe care le punem ca nişte binecuvântări, ca să căutăm ajutorul Lui Dumnezeu. Gândiţi-vă că, cu atât mai mult,
prin chemarea Numelui Lui Iisus ne protejăm vieţile noastre duhovniceşti.
Noi creştinii,
trebuie să înţelegem că rugăciunea este respiraţia vieţii noastre. Este hrana
noastră spirituală. Cu alte cuvine, dacă
nu ne rugăm, nu vom putea să trăim, vom muri. Şi nu vom avea bucuria de a fi cu
Hristos în veşnicie.
Şi, când ţinem
Numele Domnului în minte, când ne amintim de Dumnezeu, atunci lecturile din
Biblie, Sfintele Taine, învăţăturile Sfinţilor Părinţi încep să prindă rădăcini
în mintea noastră, dezvoltând o anume bogăţie spirituală în noi,
conducându-ne din ce în ce mai aproape
de Domnul.
Sursă: Cuvântul Ortodox
0 comments:
Trimiteți un comentariu