Părintele
nostru Daniil Sihastrul a fost unul din cei mai mari sfinţi pe care
i-a odrăslit pământul Moldovei, mare dascăl al pustiei şi
povăţuitor al călugărilor.
Acest
sfânt al neamului nostru s-a născut într-o familie de oameni
săraci de pe moşia mănăstirii Sfântul Nicolae din Rădăuţi, la
începutul secolului al XV-lea, primind din botez numele de Dumitru.
Fiind ales de Dumnezeu din sânul maicii sale pentru viaţa cea
îngerească a pustnicilor, s-a dovedit din pruncie purtător de
Hristos. Că niciodată nu lipsea de la biserică, nici nu se juca
asemenea cu ceilalţi copii, nici nu căuta odihnă şi mâncare; ci
mereu se ruga, şi întru toate ascultă de părinţi.
Când
avea vârsta de zece ani, fiind dat să înveţe carte în mănăstirea
Sfântul Nicolae din Rădăuţi, copilul Dumitru, deşi tânăr cu
vârsta, s-a dovedit bătrân cu înţelegerea. Căci în puţină
vreme a deprins Ceaslovul şi Psaltirea pe de rost, precum şi
nevoinţa cea duhovnicească, adică rugăciunea cea de taină a
inimii, postul, smerenia şi păzirea minţii de gânduri rele.
Pentru aceasta cuvioşii călugări foarte mult îl iubeau şi se
foloseau de blândeţea şi priceperea lui, căci era întotdeauna
umbrit de darul Duhului Sfânt.
După
cinci ani de ucenicie, tânărul ostaş al lui Hristos s-a făcut
călugăr în această mânăstire, primind numele marelui prooroc şi
împărat David. Şi era întru toate ascultător cuvioşilor
părinţi, având ca dascăl şi părinte duhovnicesc pe mult
nevoitorul şi purtătorul de Dumnezeu Sfântul Ierarh Leontie de
Rădăuţi.
Acest
tânăr monah David era foarte râvnitor în nevoinţa vieţii
călugăreşti. Cel mai mult iubea liniştea, postul şi rugăciunea.
Zilnic nu gusta nimic până la asfinţitul soarelui, iar uneori
postea desăvârşit câte trei şi chiar cinci zile şi se hrănea
numai cu legume şi ierburi. În ascultare era tăcut, blând şi
tuturor supus, iar la biserică zăbovea ziua şi noaptea ca o
candelă mereu nestinsă. Încă şi la chilie dormea puţin pe un
mic scăunel, mereu veghind şi cugetând la cele dumnezeieşti. Iar
dintre cărţi cel mai mult iubea Psaltirea, pe care o ştia pe de
rost şi o repeta zilnic.
Aşa
nevoindu-se câţiva ani de zile, Cuviosul David s-a făcut vas al
Sfântului Duh, învrednicindu-se de darul preoţiei şi al facerii
de minuni. Mulţi bolnavi, auzind de minunile ce se făceau prin
rugăciunile lui, alergau la smeritul ieromonah David şi se vindecau
de suferinţele lor. Alţii veneau să-i ceară sfat, că era foarte
înţelept în cuvânt şi înainte-văzător, iar alţii veneau
să-şi mărturisească păcatele, căci ajunsese cuviosul vestit
duhovnic în părţile de nord ale Moldovei.
Văzând
ieromonahul David că este înconjurat de lume şi nu mai are linişte
de rugăciune, temându-se de duhul slavei deşarte, a luat
binecuvântare de la episcopul de Rădăuţi şi s-a retras la
mănăstirea Sfântul Lavrentie (Laurenţiu). Dar şi acolo îl
căutau credincioşii, precum şi cei bolnavi de duhuri necurate.
Cuviosul David însă ziua făcea ascultare şi stătea între
oameni, iar noaptea priveghea, se ruga şi împletea coşuri de
nuiele pentru obşte. Aşa îşi omora cuviosul ispitele tinereţii
şi cugetul slavei deşarte.
Odată
l-a trimis egumenul cu oarecare ascultare în oraşul Şiret. Acolo,
înconjurându-l credincioşii, a zăbovit cuviosul o zi, neputând a
se întoarce la timp în mănăstire. Atunci egumenul i-a dat canon
să nu mai iasă o vreme din lavră. Deci, smerindu-se ieromonahul
David, şi-a împlinit cu bucurie canonul, dând slavă lui Dumnezeu
pentru toate.
Trecând
câţiva ani şi Cuviosul David sporind mult în nevoinţa
duhovnicească, se simţea chemat de Duhul Sfânt la viaţa
pustnicească. Sufletul său era rănit de dragostea lui Hristos şi
dorea să-L slăvească neîncetat cu îngerii şi cu sihaştrii din
codrii Carpaţilor.
Deci,
primind binecuvântare de la egumenul mănăstirii Sfântul
Lavrentie, a îmbrăcat mai întâi marele şi îngerescul chip al
schivniciei, schimbându-şi numele din David în Daniil. Apoi,
tăinuindu-se de lume, cu puţin înainte de anul 1450, s-a retras
singur în adâncul codrilor pe valea pârâului Secu din judeţul
Neamţ, unde mai târziu a luat fiinţă mânăstirea Sihăstria.
Aici s-a nevoit paisprezece ani în aspre osteneli călugăreşti.
Dar, văzându-se înconjurat de lume, s-a retras în nordul
Moldovei, aproape de sihăstria Putna.
Călăuzit
de Dumnezeu, Cuviosul Daniil şi-a făcut aici mai întâi o colibă
de lemn pe valea pârâului Viţeul. Apoi, aflând o stâncă mare în
apropiere, şi-a săpat cu dalta o mică chilioară în peretele
stâncii, cât să poată încăpea. Alături şi-a săpat o altă
încăpere, drept paraclis de rugăciune, cum se vede până astăzi.
În această stâncă s-a nevoit Cuviosul Daniil în plăcere de
Dumnezeu mai mult de douăzeci de ani.
Nevoinţa
Preacuviosului Părintelui nostru Daniil Sihastru în chilia de la
Putna era aceasta: Ziua şi noaptea priveghea în neîncetată
rugăciune şi cugetare la cele dumnezeieşti, postind până la
asfinţitul soarelui şi dormind foarte puţin pe un mic scaun de
lemn. Din chilie nu ieşea deloc toată săptămâna. Mâncarea lui
era formată din pesmeţi de pâine, rădăcini şi ierburi, iar
lucrul mâinilor sale era împletirea coşurilor de nuiele. Duminica
săvârşea Sfânta Liturghie şi se împărtăşea cu Trupul şi
Sângele lui Hristos, apoi primea pe cei ce veneau la el pentru
vindecare de boli şi pentru cuvânt de folos. În posturi se înfrână
câte trei şi uneori cinci zile şi avea darul rugăciunii şi al
lacrimilor.
Pentru
sfinţenia vieţii sale, pentru postul îndelungat şi pentru
privegherile cele de toată noaptea cu rugăciuni şi cu lacrimi,
Cuviosul Daniil Sihastrul a fost multă vreme ispitit de diavoli,
căutând să-l alunge din pustie sau să-l arunce în păcatul cel
cumplit al slavei deşarte. Dar el, cerând ajutorul lui Hristos şi
cu puterea Sfintei Cruci, biruia toate cursele diavolului. Pentru
aceea, în puţină vreme s-a învrednicit de la Dumnezeu de darul
lacrimilor, al mai înainte-vederii şi al vindecării de boli. Căci
izgonea duhurile necurate din oameni numai cu cuvântul şi vindecă
tot felul de bolnavi. Apoi cunoştea cugetele cele ascunse şi spunea
multora tainele cele viitoare, căci era plin de darul Duhului Sfânt.
Pentru
nişte daruri ca acestea, numele Cuviosului se făcuse cunoscut în
toată ţara Moldovei, iar poporul, de la mic până la mare, l-a
numărat din tinereţe în ceata sfinţilor. Cei mai mulţi îl
numeau Sfântul Daniil, Sihastrul cel Bătrân, căci era părinte şi
povăţuitor al tuturor sihaştrilor din nordul Moldovei. Alţii,
îndeosebi călugării, îl numeau Sfântul Daniil Schimonahul. Iar
după mutarea sa din trup, era numit în popor Sfântul Daniil cel
Nou, ca să-l deosebească de alţi cuvioşi cu acelaşi nume.
În
anul 1451, întâmplându-se grabnică moarte domnului ţării,
Bogdan Voievod, fiul său, Ştefan, cu greu a scăpat de primejdie.
Dar, auzind de nevoinţa şi minunile Sfântului Daniil Sihastrul şi
fiind în grea strâmtoare, a fost călăuzit de Duhul Sfânt la
chilia lui. Aici, poposind câteva zile, şi-a mărturisit cugetele
înaintea Cuviosului şi a primit de la el dezlegare de păcate şi
multe cuvinte de mângâiere. Apoi, liniştindu-i sufletul, marele
sihastru l-a binecuvântat şi s-a rugat pentru dânsul, apoi i-a
proorocit că în curînd va fi domn al Moldovei şi l-a liberat cu
pace.
În
primăvara anului 1457, Ştefan cel Mare, ajungând pe scaunul
Moldovei, s-a încredinţat de împlinirea proorociei Sfântului
Daniil Sihastrul şi de darul lui Dumnezeu care era întru dânsul.
Din anul acela, Cuviosul i-a fost marelui domn cel dintâi sfetnic,
duhovnic şi rugător către Dumnezeu. Adeseori voievodul poposea la
chilia lui şi îşi mărturisea păcatele, apoi cerea cuvânt de
folos şi nimic nu făcea fără rugăciunea şi binecuvântarea lui.
Iar Cuviosul îl îmbărbăta şi îl îndemna să apere ţara şi
creştinătatea de mâinile păgînilor, încredinţându-l că de va
zidi după fiecare luptă câte o biserică spre lauda lui Hristos,
în toate războaiele va birui.
Astfel,
ascultându-l, Ştefan cel Mare a apărat cu multă vitejie Biserica
lui Hristos şi ţara Moldovei după căderea Bizanţului, aproape o
jumătate de secol, câştigând patruzeci şi şapte de războaie şi
înălţând patruzeci şi opt de biserici. În felul acesta, Sfântul
Daniil Sihastrul s-a dovedit un mare apărător al Ortodoxiei
româneşti şi ctitor duhovnicesc al mănăstirilor înălţate la
îndemnul său.
Odată,
poposind domnul Moldovei în chilia Cuviosului, a fost îndemnat de
marele sihastru să zidească în apropiere de chilia sa o mănăstire
de călugări, întru pomenirea Adormirii Maicii Domnului, către
care avea mare evlavie. Deci, ascultându-l Ştefan Voievod şi
împreună alegând locul, cu binecuvântarea lui s-a început în
anul 1466 zidirea Mănăstirii Putna. Iar în anul 1470, când s-a
sfinţit acest dumnezeiesc locaş, însuşi Sfântul Daniil a luat
parte, fiind cinstit de toţi ca un al doilea ctitor.
Se
mai spunea despre dânsul că, voind Ştefan Vodă să-i încredinţeze
mănăstirea, de multe ori l-a rugat să fie egumen şi părinte
duhovnicesc al Putnei. Dar Cuviosul, socotindu-se nevrednic de o
cinste ca aceasta şi iubind mai mult liniştea, a rămas mai departe
la mica lui chilie din peşteră.
Pentru
sfinţenia vieţii sale, Cuviosul Daniil Sihastrul s-a dovedit din
tinereţe purtător de Hristos şi mare dascăl al liniştii şi
rugăciunii lui Iisus. În timpul vieţii sale nu era în Moldova alt
sihastru şi duhovnic mai vestit, nici alt lucrător şi dascăl al
rugăciunii mai iscusit decât el. De aceea, toţi egumenii şi
duhovnicii din nordul Moldovei, ca şi dregătorii din sfatul ţării
îl aveau de părinte duhovnicesc.
Urmând
exemplul vieţii sale, numeroşi călugări iubitori de linişte din
chinovii se retrăgeau în pustie cu binecuvântarea Cuviosului
Daniil şi deveneau sihaştri şi lucrători sporiţi ai rugăciunii
lui Iisus. Astfel, acest mare ascet al Moldovei, avea prin mănăstiri
şi sate numeroşi fii duhovniceşti, iar prin munţi şi prin codri
avea peste o sută de ucenici sihaştri, care se nevoiau în plăcere
de Dumnezeu, după sfatul său.
Într-adevăr,
Sfântul Daniil Sihastrul a creat în Moldova de nord o mare mişcare
isihastă, aproape fără egal, înnoind astfel pentru multă vreme
viaţa duhovnicească în mănăstiri şi schituri şi ridicând o
întreagă generaţie de sihaştri şi rugători ai neamului.
După
anul 1470, văzând Cuviosul că la Putna nu mai are linişte din
cauza mănăstirii şi a mulţimii credincioşilor ce veneau aici, a
părăsit chilia în care se nevoise peste douăzeci de ani şi s-a
retras în taină în pădurile seculare din jurul Mănăstirii
Voroneţ. Aici se nevoiau ca la cincizeci de călugări sub
povăţuirea ieroschimonahului Misail, vrednic ucenic al Sfântului
Daniil. Deci, aflând un loc retras în preajma mănăstirii, şi-a
făcut o mică chilie sub stâncă numită Şoimul şi aici se
ostenea Cuviosul în desăvârşita linişte şi plăcere de
Dumnezeu.
Însă
n-a trecut multă vreme şi îndată numele lui s-a făcut cunoscut
în toate satele din partea locului, încât veneau la el tot felul
de bolnavi, paralizaţi, oameni stăpâniţi de duhuri necurate şi
se vindecau. Credincioşii, neputând ajunge la chilia lui, aşteptau
jos în mănăstire. Iar Cuviosul cobora noaptea, se rugă pentru ei,
le spunea pricina suferinţei, îi sfătuia, îi binecuvânta şi îi
trimitea sănătoşi la casele lor.
În
vara anului 1476, Ştefan cel Mare, pierzând lupta de la Războieni
în faţa turcilor, s-a dus la chilia Sfântului Daniil Sihastrul,
bunul său părinte duhovnicesc de la Voroneţ. Deci "bătând
Ştefan Vodă în uşa sihastrului să-i descuie, a răspuns
sihastrul să aştepte Ştefan Vodă afară până va termina ruga.
Şi după ce şi-a terminat sihastrul ruga, l-au chemat în chilie pe
Ştefan Vodă. Şi s-a spovedit Ştefan Vodă la dânsul. Şi a
întrebat Ştefan Vodă pe sihastru ce să facă, că nu poate să se
mai bată cu turcii. Închina-vă ţara la turci sau nu? Iar
sihastrul a zis să nu o închine, că războiul este al lui; numai
că, după ce va izbăvi, să facă o mănăstire acolo, în numele
Sfântului Gheorghe".
Deci,
crezând domnul Moldovei în proorocia Sfântului Daniil că va birui
pe turci şi luând de la el rugăciune şi binecuvântare, îndată
a adunat oaste şi a izgonit pe turci din ţară. Aşa ajută
Cuviosul cu rugăciuni fierbinţi către Dumnezeu să se izbăvească
Moldova şi ţările creştine de robia păgânilor.
Răposând
mitropolitul Teoctist, în toamna anului 1477, Ştefan cel Mare s-a
sfătuit cu clerul şi episcopii ţării să aleagă păstor şi
părinte al Moldovei pe Sfântul Daniil Sihastrul de la Voroneţ. Dar
Cuviosul auzind de aceasta, s-a rugat cu lacrimi lui Dumnezeu şi
voievodului să nu-l înstrăineze până la moarte de fericită lui
linişte. Deci, cucerindu-se toţi de smerenia şi sfinţenia lui,
şi-au cerut iertare şi l-au lăsat în pustie să slăvească
neîncetat pe Dumnezeu.
Timp
de douăzeci de ani cât a sihăstrit la Voroneţ, Cuviosul Daniil a
creat aici o nouă vatră isihastă, tot atât de importantă ca cea
de la Putna. Căci în puţină vreme s-au adunat în jurul său zeci
de sihaştri, unii mai nevoitori decât alţii, care se osteneau fie
în codrii Voroneţului, fie în munţii Rarăului, fie de-a lungul
Carpaţilor Răsăriteni. Cei mai mulţi practicau rugăciunea lui
Iisus, postul şi tăcerea. Alţii citeau zilnic psaltirea, alţii
făceau mii de metanii şi împleteau coşuri, iar alţii, fiind buni
caligrafi, scriau cărţi de slujbă pentru biserici şi mănăstiri.
Cei mai aleşi ucenici ai Cuviosului Daniil Sihastrul au fost:
mitropolitul Grigore Roşca, monahul caligraf Ioan, precum şi
egumenii Misail şi Efrem, toţi din Mănăstirea Voroneţ; apoi
cuviosul Pahomie Sihastrul şi egumenul Nil din Mănăstirea Slatina;
egumenul Paisie, Paladie Sihastrul şi Anastasie Sihastrul de la
Mănăstirea Neamţ, Isaia Pustnicul de la Mănăstirea Moldoviţa,
egumenul Gherontie de la Humor şi mulţi alţii.
Aducându-şi
aminte Ştefan cel Mare de făgăduinţa dată lui Dumnezeu şi
Sfântului Daniil Sihastrul, în vara anului 1488 a zidit din
temelie, la Mănăstirea Voroneţ, o frumoasă biserică din piatră
închinată Sfântului Mare Mucenic Gheorghe, purtătorul de
biruinţă, în locul vechii biserici de lemn. La 14 septembrie, în
acelaşi an, biserica a fost sfinţită de mitropolitul Gheorghe, în
prezenţa fericiţilor ei ctitori, Ştefan Voievod şi Cuviosul
Daniil Sihastrul şi a zeci de mii de credincioşi, călugări,
clerici şi dregători de ţară. În acestă zi, cu sfat de obşte,
Sfântul Daniil, deşi bătrân, a fost numit egumen al Mănăstirii
Voroneţ.
Timp
de aproape zece ani Sfântul Daniil a povăţuit obştea Mănăstirii
Voroneţ, ca un mare părinte duhovnicesc al călugărilor, al
sihaştrilor şi al întregii Moldove. Căci deşi petrecea mai mult
la chilia sa de sub stâncă Şoimului, fiind foarte iubitor de
linişte, adeseori cobora în obşte, mărturisea soborul, tămăduia
pe cei bolnavi ce se adunau de prin sate şi îi sfătuia pe toţi.
Apoi iarăşi se retrăgea la chilia sa.
În
timpul egumeniei sale, Mănăstirea Voroneţ a trăit cea mai
înfloritoare perioadă duhovnicească din istoria sa, fiind socotită
multă vreme lavra isihasmului din Moldova. Toţi monahii din obşte,
care număra peste şaizeci de nevoitori, practicau rugăciunea lui
Iisus. Unii erau vestiţi păstori şi duhovnici pentru credincioşi,
alţii erau dascăli învăţaţi în şcoala mănăstirii şi
neobosiţi caligrafi, iar cei mai mulţi erau călugări de
rugăciune, care slăveau pe Dumnezeu neîncetat şi se rugau pentru
toată lumea. La Voroneţ au învăţat carte şi au deprins nevoinţa
duhovnicească numeroşi preoţi de parohie, egumeni, episcopi,
monahi, sihaştri şi dregători de ţară. Iar în codrii seculari
din munţii Voroneţului, ai Rarăului şi Stânişoarei, se nevoiau
pentru dragostea lui Hristos alţi peste cincizeci de sihaştri,
ucenici ai Sfântului Daniil. Pe toţi aceştia îi supraveghea şi
îi povăţuia pe calea cea bună a împărăţiei cerurilor, marele
egumen şi povăţuitor de suflete "Cuviosul Părintele nostru
Daniil Sihastrul cel Bătrân".
Ajungând
vas ales al Duhului Sfânt, plin de tot felul de bunătăţi şi
trecând de vârstă de nouăzeci de ani, Sfântul Daniil, marele
sihastru al Moldovei, dascălul pustiei şi făcătorul de minuni,
şi-a dat sufletul în braţele lui Hristos la sfârşitul secolului
al XV-lea (1496). Mulţimea ucenicilor lui, împreună cu
mitropolitul şi domnul ţării l-au plâns îndeajuns şi l-au
îngropat în pronaosul bisericii Voroneţ, cum se vede până
astăzi, punând deasupra o piatră cu inscripţia: "Acesta este
mormântul părintelui nostru David, schimonahul Daniil". Apoi,
împărţind credincioşilor multe milostenii şi sărutând sfintele
lui moaşte, s-a întors fiecare la ale sale.
După
săvârşirea sa, văzând ucenicii şi credincioşii că se fac
oarecare minuni şi vindecări de boli la moaştele Cuviosului, l-au
trecut în ceata sfinţilor, numindu-l "Sfântul Stareţ
Daniil", "Sfântul Daniil Sihastrul", sau mai ales
"Prea Cuviosul de Dumnezeu rugătorul Părintele nostru Daniil
cel Nou".
Obştea
Mănăstirii Voroneţ, împreună cu mitropolitul Grigore Roşca,
ucenicul său, au dat acestei lavre, după hramul Sfântului Mare
Mucenic Gheorghe, al doilea hram în cinstea Sfântului Daniil cel
Nou, pomenindu-l în rândul fericiţilor ctitori. Totodată i-au
rânduit zi de prăznuire peste an, anume după pomenirea Sfântului
Daniil Stâlpnicul. Astfel, în Moldova, pomenirea cuviosului Daniil
Sihastru s-a făcut, secole de-a rândul, la 23 aprilie, hramul
Mănăstirii Voroneţ, şi la 18 decembrie, după Sfântul Daniil
Stâlpnicul, 11 decembrie.
Ca
sfânt cu aureolă a fost pictat, pentru prima dată în 1547 de
acelaşi mitropolit, pe peretele de sud al bisericii Mănăstirii
Voroneţ, în stânga uşii de intrare în pridvor, cum se vede până
astăzi, ţinând în mâna sa un sul desfăcut pe care scrie:
Veniţi, fraţilor, de mă ascultaţi. Vă voi învăţa frica
Domnului. Cine este omul ...
Râvna
credincioşilor a îndemnat pe călugării de la Mănăstirea
Voroneţ, la începutul secolului al XVII-lea, să scoată din
mormânt moaştele făcătoare de minuni ale Sfântului Daniil
Sihastrul şi să le aşeze în biserică, în sicriu frumos
împodobit, pentru închinare. Pe acestea însuşi mitropolitul
Dosoftei le-a sărutat, cum singur spune în Vieţile Sfinţilor,
scrise şi tipărite de el la Iaşi în anii 1682-1686. Vestea
minunilor lui ajunsese până la Kiev, în Polonia, în Transilvania
şi la Sfântul Munte, de unde veneau credincioşi să i se închine
şi toţi îl numeau "Sfântul Daniil cel Nou, făcătorul de
minuni".
În
anul 1749, egumenul Mănăstirii Voroneţ, anume Ghedeon, a dat
Mănăstirii Putna degetul arătător al Sfântului Daniil ferecat în
argint, unde se păstrează până astăzi. Moaştele poartă
inscripţia: "Aceste relicve le-am ferecat eu, Ghedeon, egumen
de la Voroneţ, cu toată cheltuiala mea, în anul 1749, decembrie
4". În anul 1775, Moldova de nord ajungând sub ocupaţia
Austriei, moaştele Sfântului Daniil Sihastrul au fost aşezate din
nou în mormântul său, unde se păstrează până astăzi. În anul
mântuirii 1992, la 21-22 iunie, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe
Române a canonizat, în mod solemn, mai mulţi sfinţi din România,
printre care şi pe Sfântul Preacuviosul Părintele nostru Daniil
Sihastrul, rânduindu-i zi de prăznuire peste an la 18 decembrie.
Cu
ale lui sfinte rugăciuni, Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui
Dumnezeu, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi pe toţi, ca un
singur bun şi iubitor de oameni. Amin.
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu