Caderea
in pacat si urmarile ei. Diavolul – pricinuitorul pacatului.
Insemnatatea Jertfei de pe Golgota si a Tainei Impartasaniei in
lucrarea proniatoare a mantuirii oamenilor (I)
“In
orice om, chiar daca este intelept, se afla si multa prostie, si
uneori prostie dezgustatoare. Pazeste-te in fiecare clipa, omule, de
prostia ta. Aceasta preamare prostie este pacatul: de la el vine
toata vatamarea.
Caderea
primilor oameni si a intregului neam omenesc a fost adanca, larga,
pierzatoare si infricosatoare prin urmarile sale – prin pierderea
acelor daruri de viata datatoare de care omul s-a lipsit dupa cadere
si prin acele roade infricosatoare pe care le-a nascut pacatul, ca
urmare a despartirii de Dumnezeu – Izvorul vietii.
Pacatul
este otrava atotspurcata, omoratoare, cat se poate de chinuitoare si
totodata amagitoare a satanei, care ucide sufletul si trupul pe veci,
care cufunda in intunericul cel dinafara, care desparte sufletul pe
veci de Dumnezeu. De aceasta otrava curăţă numai Sangele lui
Hristos. Via pe care a sadit-o Domnul. Domnul astepta de la ea
ciorchini dulci, iar ea, via, s-a preschimbat in spini. Cununa de
spini de pe capul Mantuitorului insemneaza spinii pacatelor, de care
s-a umplut omenirea.
O,
pacat, pacat! Cat esti de pierzator! Tu ai facut straina de Dumnezeu
lumea pe care El a zidit-o din nefiinta.
In
lume era, si lumea printr-Insul s-a facut, si lumea pe Dansul nu L-a
cunoscut. Intru ale Sale a venit, si ai Sai pe Dansul nu L-au primit;
iar cati L-au primit pe Dansul, le-a dat lor stapanire ca sa se faca
fii ai lui Dumnezeu, celor ce cred intru numele Lui, cari nu din
sange, nici din pofta trupeasca, nici din pofta barbateasca, ci de la
Dumnezeu s-au nascut (Ioan 1, 10-13).
In
ce sta puterea nelegiuirii, preamarea nebunie de bunavoie,
nerecunostinta si nenorocirea primilor oameni? In aceea ca ei L-au
schimbat pe Dumnezeu pentru faptura, dragostea catre Facatorul pentru
daruirea fata de faptura vicleana, preasfanta unire nestricacioasa cu
Facatorul pentru necurata, vicleana, reaua si stricacioasa unire cu
fapturile.
Cel
ce iubeste pe tata sau pe mama (sau pe fiu sau pe fiica) mai mult
decat pe Mine, nu este vrednic de Mine (Matei 10, 37).
Ce
sa mai spunem de legaturile si impatimirile pacatoase ale curvarilor
si curvelor, despre unirile cu gand rau, asa cum sunt asociatiile
revolutionare de acum? De asociatiile sectantilor, schismaticilor,
ereticilor, de asociatiile talharilor, hotilor, indreptate impotriva
statului?
Sa
iubesti pe Domnul Dumnezeul tau cu toata inima ta si cu tot sufletul
tau si cu tot cugetul tau, si pe aproapele tau ca pe tine insuti
(Matei 22, 37).
Din
clipa neascultarii de porunca lui Dumnezeu in rai, omul a cazut de
sloboda sa voie din iubirea lui Dumnezeu si si-a mutat dragostea
pervertita asupra lui insusi (iubirea de sine, egoismul) si asupra
lucrurilor pamantesti, s-a imbracat cu totul in inselarea vrajmasului
si a intors asupra sa aceasta inselare, s-a lasat inselat de
intelegerea/ ratiunea sa, cazand de la intelegerea [ratiunea]
dumnezeiasca – a cazut in mii de inselari, in inselarea tuturor
desfatarilor pamantesti, si in inima lui nu a mai ramas loc pentru
Dumnezeu, pe Care trebuie a-L iubi (cu toata inima) cu toata fiinta,
a-L proslavi, Caruia trebuie a-I multumi, pe Care trebuie a-L cinsti
prin jertfe placute Lui, ca semn de multumita si recunostinta.
Daca
ati inviat impreuna cu Hristos, cele de sus cautati, unde este
Hristos sezand de-a dreapta Tatalui (Coloseni 3,1).
Pentru
a intelege pe deplin cuvintele acestea trebuie sa ne amintim ca omul,
prin pacat, a cazut cu totul de la Dumnezeu si s-a facut in intregime
pamantesc, lumesc, iar nu al lui Dumnezeu, nu duhovnicesc, nu ceresc,
asa cum trebuie sa fie, s-a facut rob al nebuniei, desertaciunii si
stricaciunii, si nu numai ca nu s-a tulburat de aceasta stare a sa,
ci s-a desfatat (ca si acum), la pocainta n-a gandit si nu a
recunoscut ca are neaparata nevoie de ea, asa cum nici acum nu
recunosc aceasta scriitorii trufasi si indeobste oamenii trufasi,
care au uitat ca sunt viermi, si nu oameni (Psalmi 21,6), pamant si
cenusa.
Inselandu-se
cu rodul oprit in rai, Adam si Eva au lasat mostenire pierzatoare,
inselatoare neamului omenesc – toata inselaciunea si minciuna
pamanteasca, toata desertaciunea, toata nebunia pacatului, si inainte
de toate insasi femeia a fost facuta obiect al inselaciunii, poftei
si batjocoririi de catre barbatii nelegiuiti! O, ce adanc si in ce
necuratie a cazut femeia, fosta fecioara! Cum umbla prin necuratiile
si poftele ei barbatii inversunati spre parte femeiasca! Si apoi,
fiecare om, afara de cei alesi si cu cuget bun, a preschimbat in
inselare si impatimire toate cele pamantesti ale sale – insasi
viata a preschimbat-o in toata patima si s-a facut pentru sine insusi
obiect si scop al patimilor de tot felul. Intunecime vesnica, daca
Domnul nu va lumina ochii inimii. O! Jalnica vietate este omul, intru
inceput daruit de Facator cu libertate, chip si asemanare, si pus
imparat al tuturor fapturilor nerationale, care in multe privinte
sunt mai rationale si mai pe potriva menirii lor decat omul. Dumnezeu
S-a indepartat din inimile omenesti si nu imparateste in ele, fiindca
in ele imparateste duhul viclean a toata inselarea si instrainarea de
Ziditor – satana; omul s-a facut atelier al diavolului, laborator
al railor draci, care cladesc in el toata inselaciunea, tot raul.
Hristos
Rascumparatorul a venit pe pamant tocmai pentru a smulge pe om din
aceasta inselare pierzatoare si a reaseza in el chipul lui Dumnezeu
si asemanarea lui Dumnezeu si a-l face faptura noua si a-l uni iarasi
cu Dumnezeu. Si sfintii au atins telul asemanarii cu Dumnezeu prin
credinta, dragoste, osteneli, smerenie, ascultare, rugaciuni
necurmate. Slava lui Dumnezeu pentru toate!
(…)
Infricosator, neinchipuit de stricata e firea oamenilor cu pacate de
tot felul, pacate de care si sa vorbesti e rusinos si dureros si
infricosator. Noi, preotii-duhovnici, stim asta mai mult decat
oricare altul, si mai ales aceia dintre noi care prin apropierea si
mangaierea duhovniceasca si impreuna-patimirea lor, prin credinta lor
fierbinte si nefatarnicia fata de bolile duhovnicesti ale fiilor lor
duhovnicesti si-au castigat increderea lor. O, cum bolesc de pacate
aceste simple si nefatarnice suflete ale pacatosilor si pacatoaselor,
si cum au nevoie de impreuna-patimirea noastra, de sfat, de
doftoricire si de milostivirea dumnezeiasca! Nu este grozavie si
uraciune a pacatului in care omul sa nu fi cazut. (…)
Dumnezeule!
Dar ce inseamna asta? Pana unde a cazut omul? Si acestia sunt oameni
simpli: iar cei invatati si educati, cei bogati, de neam, cad si au
cazut inca si mai rau, cu toata educatia lor – facand rusine
barbatii intre ei. Vechii imparati pagani erau impatimiti dupa baieti
frumosi si isi implineau cu ei pofta trupeasca. Acelasi lucru l-au
facut si unii dregatori de rang inalt. Sfantul Andrei, nebunul pentru
Hristos, l-a vadit deslusit de aceasta pe un dregator de la curte. Nu
degeaba un pustnic, nevoitor inalt, adunand o data pe frati si
vorbind cu ei despre saracia si nevoia sufleteasca si despre
patrunderea scarnaviei pacatului in firea omeneasca, spre sfarsit a
grait:
„Fratilor,
sa ne rugam si sa plangem cu totii!”, si toti au varsat lacrimi de
zdrobire a inimii.
Oare
nu va simtiti in starea celui care a pierdut ceva, in starea omului
care s-a pierdut? Dar in ce sta pierderea aceasta? – Intr-un lucru
foarte insemnat: ati pierdut in voi ceea ce era pus in chip fiintial
in firea noastra, ati pierdut asemanarea cu Dumnezeu, iar deseori si
chipul lui Dumnezeu, pe care l-ati stricat, l-ati schimonosit, l-ati
pangarit. Deci, cautati mai repede aceasta drahma pierduta.
Vrajmasul
diavol, care a inselat pe Adam si Eva prin pomul oprit, insala pana
acum pe toti oamenii cu toate impatimirile lumii si vietii – cu
mancarea, cu bautura, cu patima desfatarii trupesti si celelalte
patimi. Iata cat de largi si adanci sunt urmarile pacatului!
A
se infrana de la patimi au deosebita nevoie viitorii soti, fiindca
patimile trec, odata cu nasterea, si la copii si li se impartasesc,
asa incat copiii devin astfel mostenitori atat ai patimilor
parintilor, cat si ai bolilor acestora (de pilda sifilisul). O,
mostenire a pacatului, mostenire de plans!
Cat
de scarbos este pacatul, oricare ar fi el, pentru Domnul Cel
Atotsfant! El e o uraciune, care desparte de Dansul sufletul care
pacatuieste.
Socotiti-va
pe voi morti a fi pacatului si vii lui Dumnezeu intru HristosI Iisus,
Domnul nostru (Romani 6, 11).
Putoarea
pacatului, primita de om in ei din nestiinta, neprevedere si
deprindere in tinerete, ramane in suflet si in madularele trupesti
pana in anii maturitatii, iar cateodata pana la batranete, si
indeobste toata viata. Adu-ti aminte si fereste-te!
Sa
mori pentru pacat spre a via pentru Dumnezeu. Cat de nimicnice,
stricacioase, necurate si pierzatoare sunt nazuintele tale, omule!
Ele despart de Dumnezeu sufletul, cufunda sufletul in stricaciune si
in moarte, il orbesc, il arunca in robie rusinoasa – in nebunie!
Vai inimii! Pe crucea mintii si inimii sa nazuim si sa ne rastignim
impreuna cu Hristos, Cel care pentru noi S-a rastignit. Amin.
Viata
noastra e incercare necurmata prin mijlocirea imprejurarilor lumesti
si a ciocnirilor cu oamenii – ca sa se arate masura in care suntem
aplecati cu sufletul si inima spre credinta, nadejde si dragoste
catre Dumnezeu, Facatorul nostru, si dragoste catre aproapele, si
masura in care suntem aplecati spre pacat si feluritele patimi
trupesti ale vietii, altfel spus spre ascultarea de diavol, care
lucreaza prin patimile trupesti si inselarile lumii. Fericit cel care
va pricepe aceasta adanca sarcina a sa si va merge cu pas
nesovaielnic spre Dumnezeu, biruind incercarile venite din partea
trupului si lumii, luptandu-se cu lumea si cu stapanitorul acestei
lumi, ce ne inseala fara incetare prin pofta trupului, pofta ochilor
si trufia vietii. Sfintii bineplacuti ai lui Dumnezeu, viata lor, ne
slujesc drept pilda si indrumar in viata noastra.
Domnul
a marit pe om peste toate fapturile pamantesti, zidindu-l dupa chipul
si asemanarea Sa, cu suflet intelegator si fara moarte, pe care nici
dupa infricosata lui cadere in scarnavia si stricaciunea pacatului si
mortii El nu l-a parasit, si cu osebire l-a mangaiat si l-a miluit,
trimitand spre curatirea lui pe Fiul Sau Cel Unul-Nascut. Ca pe Fiul
Unul-Nascut curatire L-ai trimis Bunule, in lume, vesteste sfantul
imnograf al Bisericii.
Cati
vrajmasi nu are omul cazut, robit! — Propriul trup viclean,
multpatimas; diavolul, care privegheaza si vicleneste ca sa ne dea
pierzarii; lumea preacurvara si pacatoasa, dimpreuna cu toate
naravurile si inselarile viclene, cu toata desertaciunea si
nestatornicia sa. In fiecare clipa este primejdie din partea
pacatului, primejdia pierderii sufletului si trupului.
In
fiecare clipa trebuie sa stam de straja, sa luptam cu pacatul si cu
vrajmasul: sa priveghem si sa postim, sa ne rugam si sa cugetam la
Dumnezeu, sa plangem pentru noi insine si pentru ceilalti care pier
neincetat si pretutindeni, caci pretutindeni cursele vrajmasului sunt
intinse spre pierzare, pretutindeni vaneaza pe cel necercat vanatorul
viclean, nu sta degeaba nici o clipa. Privegheaza, suflete, roaga-te,
lupta-te, scapa de cursele vrajmasului.
”Pana
cand aveti lumina, credeti in lumina, ca sa nu va cuprinda
intunericul” (Ioan 12, 36).
Infricosate
sunt aceste din urma cuvinte. Domnul ii preintampina pe iudei sa lase
necredinta, orbirea, viclenia si hula lor impotriva lui Dumnezeu si
sa creada in El, Lumina Cea Neinserata, Ce lumineaza pe tot omul –
altminteri se vor face prada si mancare satanei, care racneste ca un
leu. Cumplit e sa fii inghitit de acest sarpe, de acest chit al
intregului iad. Paziti-va, frati si surori, si slujiti cu osardie
Domnului, pana ce sunteti vii si puteti face ce vreti cu voi insiva.
Otrava
nenumaratelor pacate a imbolnavit toata fiinta omului, sufletul si
trupul, si totdeauna cauta sa se tainuiasca de om, sa isi ascunda
uratenia, chipul sau slut, ca omul sa nu o urasca si sa nu simta fata
de ea dezgust si ura; ea linguseste pururea pe om, se infatiseaza
intr-un chip placut, atragator, si cere sa fie ascultata si
satisfacuta ca si cum aceasta i s-ar datora (vulpea!).
Dumnezeu
l-a marit pe om, zidindu-l dupa chipul si asemanarea Sa, iar
vrajmasul, hulitorul si amagitorul, se straduieste neincetat sa-l
spurce, sa il nimiceasca prin ganduri nevrednice si hule.
Blestematul!
De
toate necazurile si intristarile ne-a izbavit si ne izbaveste Domnul
nostru Iisus Hristos, si noi Ii multumim pentru aceasta din toata
inima noastra. Dar ce grabnic ne impresoara vrajmasul cu necazuri
aduse asupra noastra fara veste, nu se stie de unde, mai ales prin
oameni rai si vicleni sau prin intamplari neprevazute. Slava Tie,
Celui ce pazesti viata noastra de intristari si de necazuri!
[…]
Vrajmasul
nu dormiteaza: ziua si noaptea, in somn si aievea el ne atrage la
pacat si hraneste in sufletul nostru toate patimile omoratoare de
suflet. Privegheaza, omule, rastigneste patimile trupesti, mai ales
rasfatarea pantecelui si toate pacatele trupesti.
O
lume de inchipuiri, o lume de iluzii cladeste pentru noi in fiecare
noapte vrajmasul nostru cel netrupesc, si precum cand suntem treji ne
cladeste in fiecare zi o lume de inchipuiri, asa si in vis. Ziua si
noaptea e omul sub vraja vrajmasilor netrupesti. Sa ne izbaveasca de
dansii Domnul!
Cat
de mult ne impartasim prin simturile trupesti de lucrurile vazute! Cu
vederea, de pilda, ii fixam pe trecatori, fetele, mersul, costumele
lor, si deseori ne lasam atrasi in chip pacatos; indeobste,
intrebuintam toate simturile noastre intr-un chip patimas, prin toate
simturile se straduie vrajmasul sa departeze de Dumnezeu inimile
noastre. Vai noua! Este nevoie de lupta statornica, de priveghere
statornica, altfel pacatul cel prea ticalos ne va robi si ne va face
slugile sale. Doamne, ajuta-ne noua, pentru Numele Tau! Doamne al
puterilor, fii cu noi!
Izbaveste-ma
de sporirea sataniceasca. Diavolul sarguieste, sarguieste ceva de
necrezut sa-l vaneze pe om ca sa il piarda pe vecie, iar oamenii
dormiteaza, stau in nelucrare si dorm in desertaciunea lor lumeasca
Sarguiti,
dar, sarguiti, crestinilor, sa mantuiti sufletele voastre, cat aveti
vreme, cat mai asteapta si indelung rabda Domnul, si cat nu s-au
zavorat portile Imparatiei cerurilor. Au venit fecioarele cele
nebune, zicand: Doamne, deschide noua, si le va raspunde Stapanul:
Plecati de la Mine! nu va cunosc pe voi! (Matei 25, 11-12). Si cum
grabeste Domnul a mantui sufletele celor credinciosi, cu luare-aminte
si pregatiti! In orice ceas, in orice minut grabeste si trimite toate
mijloacele de trebuinta.
Domnul
ma paste, si nimic nu-mi va lipsi. In locul pasunii, acolo m-a
salasluit, la apa odihnei m-a hranit, sufletul meu l-a intors,
povatuitu-ma pe cararile dreptatii, pentru numele Lui (Psalmi 22,
1-3).
O,
grabiti-va, dar, crestinilor, catre mantuire!
Vrajmasul
mantuirii noastre ramane, iata, de aproape opt mii de ani credincios
sistemului sau viclean, pierzator, ca sa vaneze oamenii spre pierzare
prin toate smintelile si patimile. Si pe cati, pe cati oameni lipsiti
de prevedere si de credinta, trufasi, vicleni si rai nu i-a pierdut
si nu i-a surpat in iad, oameni din toate popoarele, limbile,
starile, varstele, barbati si femei deopotriva, cat de larg este
botul lui de foc, cu care inghite pe necredinciosi!
Vrajmasul,
care l-a inselat pe Adam si prin inselare si-a primit stapanirea
asupra lui, l-a lipsit de stapanirea asupra naturii si s-a declarat
pe sine stapanitor al acestui veac; iar la inceput stapanitor al
acestui veac si domn al tuturor fapturilor vazute fusese pus de catre
Dumnezeu omul, asa incat nici focul nu putea sa il arda, nici apa
sa-l inece, nici fiarele sa-l vatame, nici vreo otrava sa-i faca
stricaciune; iar cand s-a dat pe sine inselaciunii vrajmasului, a dat
vrajmasului si stapanirea sa. De aceea fermecatorii si vrajitorii,
prin lucrarea puterii potrivnice si cu ingaduinta lui Dumnezeu, fac
unele minuni, stapanind fiarele salbatice si intrand fara vatamare in
foc si apa, precum Ianis si Iamvris, ce s-au impotrivit lui Moisi, si
precum Simon magul, care s-a ridicat asupra Apostolului Petru.
Esti
biruit de vrajmasul cel viclean? Biruie-l si tu; ti s-au dat puteri,
si s-a dat tot harul ajutator si impreuna-lucrator pentru a birui
asupra vrajmasului: fii credincios, nu dormi, nu slabi, ci
incordeaza-ti toate puterile. Celui ce biruieste, voi da lui sa sada
cu Mine pe tronul Meu (Apocalipsa 3,21). O, simplitate a inimii! O,
credinta necugetatoare de viclesug!
Sa
pazesti curatia si pacea sufletului tau ca pe lumina ochilor, sa nu
dai sminteala piciorului tau. Toata impatimirea pamanteasca, a
acestei vieti, este de la diavolul. Indata s-o lepezi si s-o
dispretuiesti, ca sa dobandesti pe Hristos intru nemurire.
Prin
caderea sa, omul a alunecat si s-a abatut foarte departe la stanga,
indepartandu-se de Dumnezeu, Datatorul de viata, pierzand dreptatea
si viata si mostenind viclenia vrajmasului, desertaciunea lui,
impatimirea de stricaciune, rautatea, trufia, zavistia si moartea;
pentru ca omul sa fie indreptat trebuia facuta calea intoarsa, iar
asta nu putea s-o faca fara voia aparte, atotputernica, a lui
Dumnezeu, fara rascumpararea prin Mielul lui Dumnezeu, Cel Drept, Cel
fara de pacat, Dumnezeu-Omul; trebuia sa recapete dreptatea si
sfintenia pierduta, insa diavolul a pus in asa chip stapanire pe
jertfa sa, ca fara o rascumparare pe masura, desavarsita, prin
dreptatea vesnica si nesfarsita, nu a putut si nu a vrut sa inapoieze
jertfa sa lui Dumnezeu-Ziditorul si, dupa dreptatea lui Dumnezeu,
omul a fost dator sa patimeasca sute si mii de ani, pana ce a venit
pe pamant Izbavitorul neamului omenesc ca sa plineasca toata
dreptatea, sa patimeasca pentru cei nedrepti si sa moara pentru ei,
sa calce moartea si sa invie din morti, daruindu-le tuturor invierea.
Iata ce vrajmas puternic ne tinea in legaturile mortii!
Nesfarsit
de pretios este in noi principiul duhovnicesc — sufletul nemuritor,
zidit dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu, intelegator [rational],
iubitor, liber, fara de moarte, simplu dupa fiinta,
necompus, nedespartit: insa pacatul, nascocit de diavol, l-a strambat
si l-a schimonosit, l-a dedublat in chip nefiresc, a intors gandurile
si alipirea si dragostea lui catre faptura in locul Ziditorului, l-a
intors de la dragostea fata de Inceputul sau dintai, Chipul sau
dintai, Viata sa dintai, l-a atras la incepatorul raului si
intunericului – diavolul – a semanat in el ganduri desarte si
mincinoase, nazuinte si simtaminte patimase si desarte, impatimiri
fata de fapturi, a abatut ochii lui de la nestricaciune si i-a intors
catre stricaciune, de la cer catre pamant, de la rai catre locul de
surghiun. Omul are neaparata nevoie cazut fiind sa se ridice, ratacit
fiind sa se intoarca la calea cea adevarata, dintru inceput, surpat
in intuneric fiind sa se intoarca la lumina, prabusit intru
stricaciune sa se intoarca la viata, aruncat in robie sa se intoarca
la libertatea cea dinainte a duhului. Toate acestea le face in noi
Domnul Iisus Hristos prin puterea Duhului Sfant si de viata Facator;
toate acestea le-au infaptuit in viata lor pamanteasca Sfintii
Apostoli si toti sfintii pe calea credintei, pocaintei, cuvantului
lui Dumnezeu, a dispretuirii lumii preacurvare, desarte, pe calea
cugetarii duhovnicesti, a luptei neincetate cu pacatul in toate
felurile lui, prin rugaciune, milostenie, prin omorarea trupului cu
patimile si poftele.
Te
slavesc pe Tine, Parinte, Doamne al cerului si al pamantului…
(Matei 11, 25). Cand Mantuitorul lumii, Domnul nostru Iisus Hristos,
a voit, dupa nesfarsita Sa bunatate, sa implineasca la sfarsitul
veacurilor sfatul cel mai inainte de veci cu privire la mantuirea
neamului omenesc care pierea din pricina pacatului si sa afle drahma
imparateasca pierduta, sa caute oaia pierduta din turma Sa
cuvantatoare, atunci, luand asupra Sa chipul omenesc si imbracandu-Se
in intregul om de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara, El si-a ales
ca ajutoare Siesi, marii Sale lucrari, ucenici si apostoli simpli,
pescari cu indeletnicirea, si prin ei a aratat in fapt ca lucrarea
mantuirii noastre nu atarna de nobletea, de invatatura lumeasca sau
de desarta intelepciune pamanteasca, ci este numai lucrarea lui
Dumnezeu, lucrarea bunatatii Lui, intelepciunii Lui, puterii si
milostivirii Lui. Cele neintelepte ale lumii Dumnezeu a ales, ca pe
cei intelepti sa-i rusineze si asa mai departe (I Corinteni 1,
27-29).
Firea
omeneasca este alcatuita in chip minunat, dupa chipul lui Dumnezeu,
si pentru rezidirea ei era nevoie de un mijloc suprafiresc precum
intruparea Fiului lui Dumnezeu: viata Lui pe pamant, minunile Lui
fara numar, invatatura Lui dumnezeiasca, patimile, moartea si
invierea Lui. – Chipul dumnezeiesc cazut, ce pretuieste mai mult
decat intreaga lume, a fost pricina acestei purtari de grija
suprafiresti a lui Dumnezeu. Oare pricep aceasta oamenii? Putini
inteleg si pretuiesc, drept care multi si traiesc in chip nevrednic,
cum nimeresc, parca la intamplare, necugetand la telul cel inalt al
chemarii crestine, vietuind in desertaciunea tuturor impatimirilor.
Neaparata
nevoie de inomenirea si moartea dupa trup a Fiului lui Dumnezeu si
aratarea dreptatii lui Dumnezeu spre mantuirea neamului omenesc cazut
in moarte sunt infatisate cel mai limpede in cuvintele Apostolului
Pavel catre evrei:
De
vreme ce s-au facut partasi copiii (toti urmasii cazuti ai lui Adam)
trupului si sangelui, si El asemenea S-a impartasit acelorasi, ca
prin moarte sa surpe pe cel ce are stapanirea mortii, adica pe
diavolul, si sa izbaveasca pe aceia care cu frica mortii toata viata
in robie erau supusi: Caci, intr-adevar, nu firea ingerilor a luat,
ci samanta lui Avraam a luat (Evrei 2,14-17).
Asta
este o lectie pentru tolstoieni si pentru toti intelectualii lipsiti
de minte, care dau prea multa insemnatate ratiunii omenesti oarbe.
Mare
e omul atunci cand implineste poruncile lui Dumnezeu si e prieten al
lui Dumnezeu, precum a grait Domnul ucenicilor Sai: Voi prietenii Mei
sunteti, de veti face cate va poruncesc Eu voua (Ioan 15, 14), si
Avraam prieten al lui Dumnezeu s-a chemat (Iacov 2, 23); el e
dumnezeiesc si invrednicit de cele mai mari cinstiri din partea lui
Dumnezeu si de Imparatia cea netrecatoare. Nimicnic si jalnic e insa,
fara minte si prost, supus tuturor nenorocirilor, tuturor patimilor
urate si prostesti, atunci cand nu vrea sa se supuna legii lui
Dumnezeu si sa plineasca sfintele si fericitele, de viata datatoarele
porunci dumnezeiesti.
Omul
a fost cinstit de Dumnezeu, chiar la facerea sa, cu cinstire mare,
fiind facut dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu si pus imparat
peste toate fapturile pamantesti, primind fagaduinta nemuririi pentru
pazirea poruncilor dumnezeiesti, si inca a unor porunci atat de
usoare! — Dar neluarea-aminte la sine, iubirea de placere, dorinta
de a-si insusi cinstea cuvenita numai lui Dumnezeu si nesupunerea
fata de porunca Facatorului au rasturnat viata omului cu susul in
jos, in dreapta lui pedepsire. Dar minunat e planul cel dinainte de
veci al Facatorului pentru mantuirea omului cazut: in sfatul
Preabunei si Preainteleptei Treimi, Care a zidit toate, era randuita
rascumpararea omului cazut in pacat, in blestem si in moarte prin
intruparea si inomenirea Unuia din Treime – a Fiului lui Dumnezeu;
prin vietuirea Lui pe pamant, si implinirea de catre El a tuturor
poruncilor lui Dumnezeu pana la moartea pe cruce, si invierea
biruitoare dimpreuna cu slavita inaltare si pogorarea Duhului in
chipul limbilor de foc. Slava lui Dumnezeu pentru toate!
Necontenit
ma umple de minunare preabuna, preainteleapta randuiala dumnezeiasca
a mantuirii sufletelor omenesti, facute dupa chipul si asemanarea lui
Dumnezeu Celui Preabun, Preaintelept, Vesnic, chiar de la inceputul
neamului omenesc pana acum si pana la sfarsitul veacului. Luati
aminte si patrundeti ce s-a facut si ce se face de catre Dumnezeu in
vederea acestei taine mari, a iubirii de oameni, chiar de la
inceputul caderii primilor oameni in pacat, blestem si moarte, chiar
de la prima departare a lor de Dansul. Cata grija pentru mantuirea
oamenilor, ce minunata fagaduinta cu privire la samanta femeii ce
avea sa sfarame capul sarpelui! Cata purtare de grija fata de
semintia cea aleasa – Avraam, Isaac, Iacov, Noe, pentru toti
patriarhii poporului ales, ca si pentru popor! Ce minunata pronie,
cate minuni in pustie (la scoaterea din Egipt), in vremea
judecatorilor, in vremea imparatilor poporului ales! Cate pedepse
parintesti din partea Domnului Dumnezeu pentru poporul tare de
cerbice, calcator de lege, cate robii cumplite; cate pieiri de
nevinovati inaintea lui Dumnezeu! Iar feluritele popoare inchinatoare
la idoli – cum au slujit ca bice ale lui Dumnezeu pentru pedepsirea
evreilor, cum au fost ele insele zdrobite mai apoi de dreapta
judecata a lui Dumnezeu! Iar in Noul Testament — aratarea
arhanghelului catre Zaharia, nasterea Inainte-Mergatorului,
Buna-Vestire a Pururea-Fecioarei si nasterea Mantuitorului lumii!
Prin
pacat noi am pierdut asemanarea cu Dumnezeu, dupa Care am fost
ziditi, si ne-am facut straini de El, lipsiti de impartasirea Lui. EI
Insusi bine a voit a Se asemana noua, a Se face om, fara a inceta sa
fie Dumnezeu, ca sa ne faca asemenea cu El, S-a nascut din Maica,
Fecioara curata, fara de barbat si de la Duhul Sfant. O, minune a
minunilor!
Ce
a facut pentru noi Domnul ca Mantuitor al nostru, cum S-a cheltuit pe
Sine, ce cazna a primit pentru pacatele lumii — El Insusi pentru
noi toti! Iar noi ce am facut?
Nici
sa gandeasca, nici sa-si inchipuie n-a putut nimeni dintre cei
neluminati cu lumina Evangheliei lui Hristos ca Dumnezeu asa a iubit
neamul omenesc cel cazut, incat pe Fiul Sau Cel Unul-Nascut L-a dat
noua pentru a noastra mantuire — pentru invatatura, pentru facerea
de minuni, pentru intemeierea Bisericii si tainelor, pentru patimile
cele de voie, moartea si invierea si inaltarea la cer, ca sa trimita
Duhul Sfant. Da multumita, cutremura-te, omule!
Eu
sunt usa: cel care va intra prin Mine, acela se va mantui, si
celelalte (Ioan 10, 9). Hristos e usa cea gandita. Unde da ea? – In
rai, in Imparatia cerurilor, prin credinta in Hristos,
Rascumparatorul si Mantuitorul, in Biserica Lui, singura mantuitoare,
careia i s-a incredintat invatatura cea adevarata a lui Hristos,
tainele cele de mantuire si calauzirea pastorilor. Fara Hristos, fara
Biserica nu este alta usa catre Imparatia cerurilor. Cei cazuti din
credinta in Hristos, cazuti de la Biserica, vor pieri de nu se vor
intoarce si nu se vor pocai.
Pentru
moartea cea rascumparatoare a Dumnezeu-Omului pentru lume, intreaga
lume fiinteaza si va fiinta in toti vecii pentru aceasta clipa de
moarte fara vina, rascumparatoare; indelung rabda Domnul tuturor
nelegiuitilor, hulitorilor de Dumnezeu, vanzatorilor credintei si
Bisericii, pentru aceasta clipa; iadul nu si-a deschis inca botul sau
cel infricosat ca sa inghita pe cei nepocaiti, precum s-a zis:
Duceti-va de la Mine, blestematilor, in focul cel vesnic… si vor
merge acestia in munca vesnica… (Matei 41-46).
Iar
intrupandu-Se Cuvantul, a pierdut pacatul cel prea rau (Irmosul
primei Cantari din Canonul Invierii, glas 2, Octoih). Dar iata o
spusa minunata din canonul Sfantului Inainte-Mergator:
In
rau ai cufundat oarecand, preaintelepte Botezatorule, pe adancul cel
ce ineaca prin har potopul a toata calcarea de lege: ci rogu-te,
fericite, usuca raurile gresalelor mele cu dumnezeiasca solirea ta.
Adancul
dreptatii, sfintenia ei si milostivirii lui Dumnezeu! Hristos
Dumnezeu, patimind si murind pentru noi si inviind, a inecat cu Harul
Sau toata calcarea de lege a neamului omenesc, cat a crezut in El. —
Ce gand veselitor pentru noi pacatosii, ce nadejde in meritele lui
Hristos! — El poate cu un singur cuvant sa inece toate pacatele
noastre si sa le arunce in adancul marii. Satana a fost si e pricina
adancului tuturor pacatelor omenesti, chiar daca oamenii sunt si ei
vinovati de ele prin nepocairea lor (pocaiti-va!). Domnul nimiceste
toata intinaciunea pacatelor. Slava dreptatii si milostivirii Lui!
Este
o Fiinta fara de inceput, Personala, al Carei nume este Fiintarea (Eu
sunt Cel ce este) si Care nu poate sa nu fiinteze. Tocmai Ea a dat
fiinta si existenta tuturor lucrurilor din lume, si insasi lumea a
primit de la Ea fiinta sa. Ea a adus la fiinta toate fiintele prin
cuvant, doar prin cuvant: sa se faca lumina, si s-a facut lumina; sa
se faca tarie prin mijlocul apei, si s-a facut (Facere 1, 3 si 6); si
asa mai departe, pana ce tot ce era dinainte randuit in hotararea
Facatorului a venit in starea sa si la fiintarea sa statornica.
Aceasta Fiinta personala, fara de inceput, pe Care noi o numim
Dumnezeu, a putut da omului o a doua fiintare Oorala atunci cand
acesta a pierdut-o de buna voie, si ii uumit-o in Sfanta Evanghelie a
doua fiintare (Matei 19, 28). Daruirea celei de-a doua fiintari
omului a fost insa foarte scump dobandita: ea a fost cumparata cu
pretul infioratoarelor patimiri ale Dumnezeu-Omului, Facatorului, si
izvorata pe cruce prin Sangele si moartea Lui. Nu cu argint sau cu
aur care se strica v-ati izbavit de petrecerea voastra cea desarta,
care era de la parinti data, ci cu scumpul Sange al lui Hristos, ca
al unui miel nevinovat si nespurcat (Petru 1,18-19). Oare pretuim noi
aceasta jertfa a lui Hristos?
Doamne,
ma minunez in fata maretiei lucrurilor Tale din imparatia harului si
din imparatia naturii zidite de Tine; ma minunez in fata nemasuratei
Tale dreptati si intelepciuni, de faptul ca Tu, ingaduind iubitei
Tale zidiri cuvantatoare (omului) sa cada adanc si sa fie pradata si
amagita si batjocorita de sarpele cel ucigas de oameni, bine ai voit
a-l rascumpara si a-l reaseza in chip mai presus de fire, Insuti
intrupandu-Te si inomenindu-Te si alegand ca unealta a intruparii pe
Buna, Preacurata Fecioara, pe care o ai aratat aparatoare si
mijlocitoare a tuturor dreptcredinciosilor crestini. Ingerii se mira
de pogoramantul Tau, de purtarea Ta de grija, de bunatatea si
intelepciunea Ta.
De
m-ar fi parasit bunatatea lui Dumnezeu, as fi ramas om vechi, cu
totul in pacatele incepute din tinerete si continuate in parte pana
acum, si as fi fost cu totul bezna si intuneric, necuratie si
putoare. Iar acum, bunatatea lui Dumnezeu neincetat ma curata, ma
sfinteste, ma innoieste, ma bineinmiresmeaza si ma impodobeste. Slava
Domnului pentru toate!”
(din:
Sfantul Ioan de Kronstadt, “Spicul viu. Ganduri despre calea
mantuitoare”, Editura Sophia, Bucuresti, 2002)
Sursa: Cuvântul Ortodox
0 comments:
Trimiteți un comentariu