APOSTOLUL
GALTENI 4, 4-7
Fraţilor,
când a venit plinirea vremii, Dumnezeu a trimis pe Fiul Său, născut din femeie,
născut sub Lege, ca pe cei de sub Lege să-i răscumpere, ca să dobândim
înfierea. Şi pentru că sunteţi fii, a trimis Dumnezeu pe Duhul Fiului Său în
inimile noastre, care strigă: Avva, Părinte! Astfel, dar, nu mai eşti rob, ci
fiu; iar de eşti fiu, eşti şi moştenitor al lui Dumnezeu, prin Iisus Hristos.
EVANGHELIA
MATEI 2, 1-12
Dacă s-a născut Iisus în Betleemul Iudeii, în zilele lui
Irod împăratul, iată magii de la Răsărit au venit în Ierusalim, întrebând: unde
este împăratul iudeilor, Cel care s-a născut? Căci am văzut la Răsărit steaua
Lui şi am venit să ne închinăm Lui. Şi auzind împăratul Irod, s-a tulburat şi
tot Ierusalimul împreună cu el; şi adunând pe toate căpeteniile preoţilor şi
cărturarii poporului, i-a întrebat: unde trebuie să se nască Hristos? Iar ei
i-au zis: în Betleemul din Iudeea, căci aşa este scris prin proorocul: şi tu,
Betleeme, din pământul lui Iuda, nu eşti nicidecum cel mai mic dintre
căpeteniile lui Iuda, căci din tine va ieşi Povăţuitorul, care va paşte poporul
meu Israel. Atunci Irod a chemat în ascuns pe magi şi a aflat de la ei lămurit
în ce vreme s-a arătat steaua. Şi, trimiţându-i la Betleem, le-a zis: mergeţi
şi cercetaţi cu de-amănuntul despre Prunc şi, dacă-L veţi afla, să mă vestiţi
şi pe mine, ca să vin şi eu să mă închin Lui. Iar ei, ascultând pe împărat, au
plecat şi iată steaua, pe care o văzuseră în Răsărit, mergea înaintea lor, până
ce a venit şi a stat deasupra, unde era Pruncul. Când au văzut ei steaua, s-au
bucurat cu bucurie foarte mare. Şi intrând în casă şi văzând pe Prunc împreună
cu Maria, mama Lui, s-au aruncat cu faţa la pământ şi s-au închinat Lui; apoi,
deschizându-şi vistieriile lor, I-au adus daruri: aur, tămâie şi smirnă. Dar,
primind înştiinţare prin vis să nu se întoarcă la Irod, pe altă cale s-au dus
în ţara lor.
Părintele
Constantin Galeriu:
Prăznuim, toţi creştinii, coborîrea lui Dumnezeu la noi,
în Lumina Iubirii. Sf. Grigorie Teologul, “cîntăreţul iubirii întru Treime”,
proclamă: “Hristos se naşte, slăviţi-L! Hristos din ceruri, întîmpinaţi-L!
Hristos pe pămînt, înălţaţi-vă!”. Dumnezeu coboară la noi pentru ca noi să ne
înălţăm. Cum? Prin iubirea şi smerenia peşterii Betleemului. Iisus Hristos ne
spune: “Nimeni nu vine la Tatăl decît prin Mine” (Ioan 14, 6). Urcăm la Tatăl,
din lumea stricăciunii şi a morţii în lumea mîntuitoare a Iubirii, prin Fiul
Iubirii Părinteşti, avînd în conştiinţele noastre Chipul Pruncului din ieslea
Betleemului, chipul fiecărui copil al Iubirii Lui şi a noastre. “Mulţumim cu
bucurie Tatălui – rosteşte dumnezeiescul Pavel – că ne-a scos de sub puterea
întunericului şi ne-a strămutat în împărăţia Fiului iubirii Sale” (Coloseni 1,
12-13).
În adîncul conştiinţei şi inimii noastre, să ne ridicăm
din spaimele căderii în care ne aflăm, să ne înnoim în Lumina Iubirii! Hristos
se naşte! Iubirea se naşte! Să simţim cum se naşte Iubirea, prin puterea
harului, şi în noi – Iubirea lui Dumnezeu şi iubirea semenului, a fratelui de
lîngă mine, în care Îl văd pururea pe Iisus Hristos! Citeşte
mai mult...
*
Părintele
Iachint Unciuleac – Stareţ al Putnei în perioada 1973 – 1998:
Astăzi a venit plinirea vremurilor. Astăzi bucuriile
îngerilor cu ale oamenilor s-au amestecat, cerul cu pământul s-a împăcat,
Dumnezeu pe pământ S-a deşertat şi oamenilor aievea S-a arătat. Astăzi Vechiul
şi Noul Testament în Betleem s-au întâlnit. Astăzi proorocii se veselesc,
văzând că se împlinesc cele mai înainte arătate de ei. Astăzi Adam şi Eva cu
bucurie vin să se închine Noului Adam.
Să mergem, fraţilor, la peştera cea din Betleem,
călăuziţi de steaua credinţei, ca să vedem minunea ce s-a săvârşit. Vom întâlni
o peşteră mică, vom vedea înlăuntru o Fecioară neîntinată, vom vedea alături
chipul bătrân şi cucernic al dreptului Iosif, vom vedea o iesle cu fân şi
inaluntrul ei…. o, minune!… dumnezeiescul Prunc înfăşat în scutece. Vom auzi
acolo pe îngeri cântând, vom vedea pe păstori lăudând, iar pe magi
închinându-se.
Veniţi deci toate seminţiile pământului să întâmpinăm pe
Mirele Bisericii, care S-a îmbrăcat în haina noastră, pentru a ne îndumnezei pe
noi, oamenii. Veniţi astăzi toate popoarele să ne înfrăţim, să ne împăcăm şi
unindu-ne glasurile să întâmpinăm pe Mesia Cel mult aşteptat. Veniţi,
fecioarelor, să vedeţi o Fecioară cum naşte fără de prihană. Veniţi, maicilor,
să vedeţi pe Maica Domnului cum nu se ruşinează de naşterea de prunci. Veniţi,
credincioşi, să vedem cum o Fecioară tine în braţe pe Cel ce a spânzurat
pământul pe ape. Veniţi să vedem cum două de mâini de mama leagănă pe Cel ce se
atinge de munţi şi fumegă (Ps. 103, 32). Veniţi să vedem înfăşat în scutece pe
Cel ce îmbrăca cerul cu nori şi pământul cu iarbă. Veniţi să vedem cum Se
hrăneşte cu lapte Cel ce hrăneşte lumea cu pâine şi adapa pământul cu ploaie
timpurie şi târzie.
O, minune! Hristos Se naşte şi Irod se mânie, Iisus om Se
face pentru iubirea de oameni şi fiii oamenilor sabia din teaca îşi scot.
Împăratul cerului sluga Se face şi împăraţii pământului se grăbesc să-I ia
viaţa. Fiul lui Dumnezeu vine să ne mântuiască şi noi uşa inimii Îi închidem.
Dar taina se săvârşeşte. Hristos vine. Peştera Îl primeşte. Îngeri Îl slăvesc.
Păstorii Îl caută. Magii I se închină. Neamurile cred. Biserica se zideşte.
Testamentul dragostei se scrie. Mântuirea se arată.
Nu în Betleemul Iudeii, ci la Biserica lui Hristos să
ne adunăm astăzi, fraţilor, ca să lăudăm Naşterea Domnului. Aici este peştera mântuirii,
aici este ieslea cea dumnezeiască. Aici sunt magii neamurilor, aici păstorii
noului Israel. Aici este steaua, aici lumină, aici darurile Duhului. Şi mai
presus de toate, aici este pruncul Iisus – Mirele Bisericii. Citeşte
mai mult...
*
Arhim.
Melchisedec Velnic:
Naşterea Domnului din Fecioară este bucurie şi nădejde
pentru fiecare dintre noi. Nimeni nu trebuie să se descurajeze ci să
nădăjduiască, pentru că nouă ni s-a născut astăzi Mântuitor şi izbăvitor de
păcatele şi greşelile noastre. Fiecare dintre noi trebuie să luăm aminte la
viaţa noastră, cum ne-o petrecem, căci iată sunt atâtea primejdii şi încercări,
necazuri, ispite, tulburări apoi păcatul care întunecă minţile şi răpeşte
voinţa omului. Fără Taina Spovedaniei şi a Sfintei Împărtăşanii nu ne putem înnoi
pe noi înşine. Ascultă
mai mult...
*
Sf.
Nicolae Velimirovici:
Dumnezeu ar fi putut îngrădi pomul din Rai cu foc de o
asemenea tărie, încât Adam şi Eva să nu se poată apropia. Dar atunci unde ar fi
fost libertatea acestei fiinţe minunate zidite de Dumnezeu, a omului ca un mic
Dumnezeu? Unde ar fi fost deosebirea dintre el şi toate celelalte zidiri,
cărora nu le fusese dată această libertare?
Dumnezeu L-ar fi putut naşte pe Mântuitorul în Roma, ca
să se numească fiu al lui Cezar şi prin lege – prin foc şi sabie – ca şi cu
Mahomed – să impună omenirii noua Credinţă. Dar unde ar fi fost libertatea
acestei făpturi minunate zidite de Dumnezeu, a omului micul Dumnezeu?
Dumnezeu ar fi putut alege o cale şi mai iute. El n-ar fi
avut nevoie să trimită în lume pe Unul-Născut Fiul Său, ci pur şi simplu să fi
trimis jos o întreagă armată dintre sfinţii Săi îngeri ca să sufle din trâmbiţe
în lungul şi în latul pământului; şi oamenii ar fi căzut în genunchi cu frică
şi cu cutremur, recunoscând pe adevăratul Dumnezeu, lepădându-se de slăvirea
idolilor. Dar iarăşi – unde ar fi fost frumuseţea şi libertatea omului şi
frumuseţea ascultării smerite înaintea Făcătorului? Unde ar fi fost înţelegerea
duhului omenesc? Unde ar fi fost dragoste şi unde calitatea de fiu?
Domnul Iisus trebuia să arate limpede ca lumina soarelui
patru lucruri, că omul, căzut, şi cu o minte întunecată, aşternuse uitarea
peste:
ascultarea smerită, de fiu a omului faţă de Dumnezeu;
dragostea părintească a lui Dumnezeu faţă de oameni;
libertatea pierdută, împărătească a omului şi, în
sfârşit,
puterea împărătească a lui Dumnezeu.
Domnul Iisus a arătat ascultare smerită, de fiu, în
hotărârea de a Se naşte ca om în trup. Pentru că trupul smerit al omului era,
pentru El, o peşteră şi mai umilitoare decât aceea din Betleem. Mai mult, El
Şi-a arătat ascultarea smerită născându-Se în sărăcie, fără nici una dintre
nevoile vieţii: într-un popor puţin cunoscut şi dintr-o mamă cu totul
necunoscută lumii. Noul Adam trebuia să-l vindece pe vechiul Adam de
neascultare şi mândrie. Leacul era ascultarea şi smerenia. De aceea Domnul nu a
venit în lume din mândra Romă, ci din Betleem, şi nu din casa socotită de
August Dumnezeiască, ci din pocăita şi smerita casă a lui David. Citeşte
mai mult...
*
Troparul Naşterii Domnului
0 comments:
Trimiteți un comentariu