IPS Bartolomeu Anania
Oricine va admite că o sărbătoare presupune şi un strai sărbătoresc: costumul de Duminică e un costum de Duminică, haina de nuntă e o haină de nuntă, ţinuta de recepţie e o ţinută de recepţie, şi aşa mai departe. În cele mai multe cazuri, dobândirea straiului sărbătoresc este rezultatul unor renunţări - şi chiar sacrificii, împletite însă cu bucuria anticipată de a avea ceea ce-ţi doreşti şi cu care vei fi în stare să cinstesti momentul festiv la care eşti chemat să iei parte (fiindcă, să ne înţelegem, orice sărbătoare e un fenomen social; ea nu este niciodată a unuia singur). În părţile - din ce în ce mai puţine - unde încă se mai păstrează tradiţia portului popular, tinerele fete se adună în postul Crăciunului la o vecină sau alta, în grupe mici, şi cu mâinile lor îşi cos sau împletesc straiele cele noi, în seri lungi, ca nişte şezători ale hărniciei şi cântecului. Aşa se petrecea şi în vremea copilăriei mele. Straiele vechi par din ce în ce mai ponosite, vrednice de aruncat, locul lor luându-l cele noi, cu toate împlinirile şi făgăduinţele lor.
Oricine va admite că o sărbătoare presupune şi un strai sărbătoresc: costumul de Duminică e un costum de Duminică, haina de nuntă e o haină de nuntă, ţinuta de recepţie e o ţinută de recepţie, şi aşa mai departe. În cele mai multe cazuri, dobândirea straiului sărbătoresc este rezultatul unor renunţări - şi chiar sacrificii, împletite însă cu bucuria anticipată de a avea ceea ce-ţi doreşti şi cu care vei fi în stare să cinstesti momentul festiv la care eşti chemat să iei parte (fiindcă, să ne înţelegem, orice sărbătoare e un fenomen social; ea nu este niciodată a unuia singur). În părţile - din ce în ce mai puţine - unde încă se mai păstrează tradiţia portului popular, tinerele fete se adună în postul Crăciunului la o vecină sau alta, în grupe mici, şi cu mâinile lor îşi cos sau împletesc straiele cele noi, în seri lungi, ca nişte şezători ale hărniciei şi cântecului. Aşa se petrecea şi în vremea copilăriei mele. Straiele vechi par din ce în ce mai ponosite, vrednice de aruncat, locul lor luându-l cele noi, cu toate împlinirile şi făgăduinţele lor.
Mântuitorul
Hristos ne spune într-o parabolă că un împărat a invitat oaspeţi la nunta
fiului său. Cum însă aceştia n-au vrut să vină, el i-a adunat pe toţi nevoiaşii
de pe drumuri şi i-a silit să intre la ospăt. Văzând însa ca unul din ei nu
purta haină de nuntă, l-a dat afară şi l-a pedepsit. La suprafaţă, întâmplarea
pare de domeniul absurdului: de vreme ce omul se pomenise luat pe sus, pe
nepregatite, şi adus cu sila, cum de i se pretindea strai de sărbătoare?...
În
realitate, împăratul i se uitase în suflet şi constatase că, deşi i se făcuse o
mare şi neaşteptată cinste, insul se mulţumea să mănânce şi să bea, fără ca
inima lui să participe la bucuria casei. Aceasta înseamnă, dragii mei, că pe
lângă straiul sărbătoresc de care v-am vorbit, văzut, materialnic, făcut pentru
trup, există şi un strai al sufletului, menit să-i asigure omului participarea
la sărbătoarea lăuntrică.
Din păcate, există încă destui creştini care cred că
sărbătorile de iarnă se reduc la un pom împodobit, la sarmale, caltaboşi,
cârnaţi şi băutură, uitând că înaintea ospăţului de acasă li se îmbie ospăţul
euharistic, al sfintei cuminecări, care e incomparabil mai important decât belşugul
de bucate. Ei bine, pentru acest ospăţ duhovnicesc se cere strai duhovnicesc,
iar straiul acesta, cu toate podoabele virtuţilor lui, nu poate fi pregătit decât
prin post, adică prin renunţările şi jertfele acestuia. Postul nu este un scop
în sine, ci mijlocul prin care sufletul leapădă de pe el zdrenţele păcatelor şi
se primeneşte, încetul cu încetul, prin pocăinţă, mărturisire şi fapta bună.
Postul cuprinde în el nu numai renunţare, dar şi o bucurie a renunţării, ca o
pregustare a bucuriei finale.
Sursă: ASCOR Moldova
0 comments:
Trimiteți un comentariu