Evanghelia
Matei
1, 1-25
Cartea
neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam. Avraam a
născut pe Isaac, Isaac a născut pe Iacob, iar Iacob a născut pe
Iuda şi pe fraţii lui. Iuda a născut pe Fares şi pe Zara din
Tamar, iar Fares a născut pe Esrom; Esrom a născut pe Aram. Aram a
născut pe Aminadav, Aminadav a născut pe Naason, iar Naason a
născut pe Salmon. Salmon a născut pe Booz din Rahav; Booz a născut
pe Obed din Rut; Obed a născut pe Iesei, iar Iesei a născut pe
David împăratul. David împăratul a născut pe Solomon din femeia
lui Urie; Solomon a născut pe Roboam; Roboam a născut pe Abia, iar
Abia a născut pe Asa. Asa a născut pe Iosafat; Iosafat a născut pe
Ioram, iar Ioram a născut pe Ozia. Ozia a născut pe Ioatam; Ioatam
a născut pe Ahaz, iar Ahaz a născut pe Ezechia. Ezechia a născut
pe Manase; Manase a născut pe Amon; Amon a născut pe Iosia, iar
Iosia a născut pe Iehonia şi pe fraţii lui, la strămutarea în
Babilon. Iar după strămutarea în Babilon, Iehonia a născut pe
Salatiil; Salatiil a născut pe Zorobabel; Zorobabel a născut pe
Abiud; Abiud a născut pe Eliachim; Eliachim a născut pe Azor. Azor
a născut pe Sadoc; Sadoc a născut pe Achim; Achim a născut pe
Eliud; Eliud a născut pe Eleazar; Eleazar a născut pe Matan; Matan
a născut pe Iacob, iar Iacob a născut pe Iosif, bărbatul Mariei
din care s-a născut Iisus, care se cheamă Hristos. Deci, toate
neamurile: de la Avraam până la David, sunt patrusprezece neamuri;
de la David până la strămutarea în Babilon, sunt patrusprezece
neamuri; şi de la mutarea în Babilon până la Hristos, sunt
patrusprezece neamuri. Iar naşterea lui Iisus Hristos, aşa a fost:
după ce mama Sa, Maria, a fost logodită cu Iosif, şi înainte de a
fi ei împreună, s-a aflat că ea are în pântece din Duhul Sfânt.
Iar Iosif, bărbatul ei, fiind om drept şi nevoind să o vădească,
a voit s-o lase în ascuns. Pe când însă cugeta el acestea, iată
îngerul Domnului i s-a arătat în vis, grăind: Iosife, fiul lui
David, nu te teme a lua pe Maria, femeia ta, căci Cel zămislit
într-însa este din Duhul Sfânt. Ea va naşte fiu şi-I vei pune
numele: Iisus, căci El va mântui poporul Său de păcate. Iar
acestea toate s-au făcut, ca să se împlinească ceea ce vestise
Domnul prin proorocul, care zice: iată Fecioara va avea în pântece
şi va naşte Fiu şi-i vor pune numele Emanuil, care înseamnă:
Dumnezeu este cu noi. După ce s-a deşteptat din somn, Iosif a făcut
aşa precum i-a poruncit îngerul Domnului şi a luat la el pe femeia
sa. Dar n-a cunoscut-o pe ea, până ce a născut pe Fiul său cel
Unul-Născut, căruia I-a pus numele Iisus.
Arhimandritul
Emilianos Simonopetritul - Hristos,
mai înainte de a Se naște a lucrat pretutindeni, în păcat, în
dreptate, pe pământ, în cer
După
Avraam un alt strămoș este Isaac. Acesta a primit de voie să fie
jertfit, cum i-a spus Dumnezeu tatălui lui, de aceea a și fost
binecuvântat. Același lucru l-a primit și Hristos, să Se
jertfească din ascultare față de Tatăl.
Alt
strămoș este Iacov care înseamnă Israel, minte văzătoare de
Dumnezeu. Este omul care are ochii vulturului duhovnicesc, Îl simte
pe Dumnezeu, înțelege și contemplă tainele dumnezeirii. Cine însă
i-a descoperit aceste taine? Hristos. El Însuși a pogorât de la
Tatăl Lui și ne-a spus Cine este Tatăl ceresc. Prin urmare, ca și
Isaac și Avraam, la fel și Iacov a fost preînchipuire a lui
Hristos. A fost numit Israel ca să închipuie prin viața lui că
înlăuntrul lui lucra Hristos Însuși. Iosif, fiul lui Iacov, în
ciuda faptului că a fost vândut ca rob în Egipt, în final a
salvat pe Israel. Același lucru a făcut și Hristos, a lăsat
cerurile, S-a înstrăinat pe pământ, la noi, păcătoșii, ca să
ne dăruiască cerul. Iosif așadar, a devenit mântuitor și a
proorocit despre Hristos că va fi drept.
Este
minunat cum lucrează Dumnezeu. Când evreii au devenit robi
egiptenilor și sufereau, Moise i-a mântuit scoțându-i din Egipt.
Iosif i-a pus în Egipt, Moise i-a scos din Egipt. Și cei doi și-au
dat viața lor ca să fie în ei Hristos. De asemenea, Moise era
legiuitor al Vechiului Testament, în timp ce Hristos al Noului
Testament. Pe Moise l-a urmat Iisus, fiul lui Navi, care înseamnă
mântuitor. Totuși Mântuitor prin excelență este Hristos. Așadar,
Iisus al lui Navi era preînchipuire a lui Hristos. Alt strămoș
care a îndurat multe este Iov care a preînchipuit patimile lui
Hristos.
Să
ne referim și la un alt nume, la Raav. Aceasta era o desfrânată
închinătoare la idoli. Ce lucru măreț! Printre strămoșii lui
Hristos nu erau numai oameni drepți, ci și păcătoși. Desfrânata
Raav a devenit strămoașă a Preasfintei și a lui Hristos. Deși
era desfrânată, Hristos nu a părăsit-o. Pe păcătos, pe vinovat,
pe ucigaș, pe toți îi primește Dumnezeu când vor să slujească
taina mântuirii și a Bisericii.
Mântuirea
desfrânatei a devenit preînchipuire a mântuirii neamurilor de
către Hristos, fiindcă neamurile săvârșiseră desfrânare
duhovnicească. Părăsiseră pe adevăratul Dumnezeu și au devenit
închinători la idoli. O desfrânată, preînchipuire a lui Hristos!
Cum le primește pe toate Dumnezeu! Abis este dragostea Lui!
În
continuare, Roboam, Abia, Manase, Solomon și mulți alții regi și
împărătese au devenit strămoși ai lui Hristos, deși erau
păcătoși. Ajunseseră până la tartarul osândei, făcând păcate
înfricoșătoare și închinări la idoli, Dumnezeu totuși i-a
chemat și pe aceștia și i-a primit să slujească taina mântuirii
și a Bisericii. Astfel au lucrat împreună și au contribuit și
aceștia la dumnezeiasca iconomie. Prin urmare, Hristos, mai înainte
de a Se naște a lucrat pretutindeni, în păcat, în dreptate, pe
pământ, în cer.
Să
trecem acum la David, cel mai bun și mai drag chip al lui Hristos.
David a spus cele mai multe și mai inteligibile profeții despre
Hristos.
Dacă
vom citi viața proorocilor, vom vedea că Dumnezeu a spus unuia, lui
Osea, să se însoare cu o desfrânată[1], altuia, lui Isaia, că îl
vor tăia cu fierăstrăul iudeii, lui Ieremia că îl vor ucide. În
robie, babilonienii l-au aruncat pe Daniel în groapa cu lei, pe cei
trei tineri în cuptorul cu foc. Iona a căzut în mare, proorocul
Ilie a urcat la cer. Toți erau preînchipuiri ale lui Hristos.
Hristos era, este și va fi pretutindeni. Acesta este Cel ce Se naște
și acum pentru noi din strămoși până la Ioachim și Ana, până
la Iosif și Preasfânta.
(Arhimandritul
Emilianos Simonopetritul, Cuvinte praznicale mistagogice, Indiktos,
Athena, 2014)
[1]
Os. 1, 2.
Traducere
și adaptare: Laura Enache
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu