Iată-ne
ajunşi, cu mila lui Dumnezeu, la sărbătoarea cea mare și sfântă
a Nașterii Domnului. Ne aflăm la capătul unui an care, deşi a
trecut atât de repede, a cunoscut destule întâmplări nefericite,
care ne-au marcat, mai mult sau mai puţin, pe fiecare dintre noi.
Au
sosit și ultimele zile ale acestui an și, parcă, agitația s-a
mai diminuat puțin. Este tocmai potrivit pentru o clipă de liniște,
pentru un moment de colind, pentru un răgaz tihnit în sânul
familiei. Cu ce va veni anul 2016, Dumnezeu singur știe. Omenește
vorbind, semne bune nu prea sunt, ba chiar dimpotrivă. Nu ne
pierdem însă nădejdea: mare este Dumnezeul nostru! Nu ne
părăsește, căci suntem făptura Lui. Ne este necesară conștiința
apartenenței noastre la Biserica lui Hristos. Ne este de trebuință
o oprire, pentru o clipă, din ritmul infernal al mișcării
continue, al agitației permanente, al frământării din fiecare zi.
„Opriți-vă și cunoașteți că Eu sunt Dumnezeu”2, zice Domnul
în Psaltire. Este glasul dumnezeiesc al Cerului adresat nouă,
pământenilor cuprinși în iureșul ambițiilor de tot felul,
al orgoliilor nenumărate și al unei dorințe nestăvilite de
superioritate în raport cu ceilalți.
„Omul
de azi – spunea un gânditor creștin român – trăiește totul
în fugă, el nu prinde frumusețea, nici lumina adevărului. Cele
mai alese rosturi și semne îi scapă; îi scapă nu pentru că el
ar fi în păcat, ar fi sortit de la început să nu vadă, ci pentru
că felul în care își trăiește viața aici îi închide porțile
înțelesului. Cu fiecare zi ce trece, omul se îndepărtează de
plaiurile bucuriei și ale înțelepciunii. Trufia și îndemnul
numai către ordinea materială a lucrurilor îl fac să coboare cele
mai de jos trepte ale condiției umane.”3
„Opriți-vă
și cunoașteți că Eu sunt Dumnezeu!” Unde să ne oprim? La
Peștera din Betleem. Acolo „pentru noi S-a născut Prunc tânăr,
Dumnezeu Cel mai înainte de veci”.„Acesta este Părinte și Domn
al veacului ce va să fie (…) Acesta este Dumnezeu tare, Care ține
cârmuirea făpturii”4, rostesc slujbele Bisericii.
„Opriți-vă
și cunoașteți că Eu sunt Dumnezeu!” Pentru ce să ne oprim? Să
vedem pe „Cel Bătrân de zile făcut Prunc. Cel Care stă pe tron
înalt și preaînălțat este așezat în iesle (…). Cel Care a
rupt legăturile păcatului este înfășat în scutece. Vrea să
prefacă necinstea în cinste, vrea să îmbrace cu slavă pe cel
neslăvit (…). Pentru aceasta ia trupul meu, să-I fac în mine loc
Cuvântului Lui. Îmi ia trupul meu ca să-mi dea Duhul Lui”5.
„Opriți-vă
și cunoașteți că Eu sunt Dumnezeu!” Ce să vedem, oprindu-ne și
poposind în Peștera din Betleem? Vedem păstorii cei simpli și
curați, întruchipând oamenii obișnuiți de ieri și de azi, care
viețuiesc liniștiți, mulțumindu-se cu puțin, nelacomi,
neinvidioși, nedoritori să domine pe alții.
Vedem
în Peșteră pe cei trei magi, simbolizând înțelepții, bogații
și puternicii lumii de ieri și de azi care nu s-au lăsat robiți
de propria înțelepciune, bogăție și putere. Nu au fost la
Nașterea Domnului decât trei magi, din cei mulți ai acelor
vremuri, semn că nu este ușor pentru cel înțelept, bogat și
puternic să se apropie de Dumnezeu. Nu este ușor, dar nici
imposibil. Istoria prezintă multe situații în care oameni cu multă
carte au cunoscut Cuvântul lui Dumnezeu, Logos-ul întrupat, și au
recunoscut în Acesta izvorul întregii înțelepciuni. Nu puțini au
fost și cei cu multă stare materială care au înțeles că
Dumnezeu este adevăratul proprietar al lucrurilor, ei fiind
doar administratorii bogăției. De binefacerile acesteia s-au
bucurat ei înșiși, dar au bucurat,cu generozitate, și pe alții.
Printre cârmuitorii popoarelor, printre mai marii orașelor și
satelor au fost și mai sunt și astăzi unii care exercită puterea
în duh de slujire, înțelegând că „orice stăpânire este de la
Dumnezeu”6. Existența lor arată că nu este imposibil să fii
mare și puternic și, în același timp, om al lui Dumnezeu pus în
slujba oamenilor.
Vedem
în Peșteră pe bătrânul Iosif, ocrotitorul Sfintei Fecioare
Maria. În Sfântul și Dreptul Iosif contemplăm pe marii bărbați
ai Bisericii și Neamului, pe tații noștri și soții mamelor
noastre, pe eroii jertfiți pe câmpurile de luptă, pe „sfinții
închisorilor”, pe cei ce ostenesc acum în țară și în afara ei
pentru a obține pâinea familiei. Blândețea și fermitatea
bătrânului Iosif, iubirea și spiritul de jertfă constituie
chemare adresată bunicilor, taților, fraților și fiilor noștri
de a nu se lăsa cuprinși de duhul desfrânării, al pornografiei,
al lipsei de iubire și respect față de soția lor, de pruncii lor,
de Biserica și neamul lor. „Bărbaților, iubiți pe femeile
voastre, după cum și Hristos a iubit Biserica și S-a dat pe Sine
pentru ea.”7 Este îndemnul Sfântului Apostol Pavel adresat
bărbaților din toate timpurile, cuvânt de o urgență absolută
pentru vremurile în care trăim.
Vedem
în Peștera Betleemului pe Preasfânta Născătoare de Dumnezeu și
Pururea Fecioara Maria, chip al curăției și al sfințeniei, icoană
a nașterii de prunci și a creșterii lor în duhul adevărului,
frumuseții și demnității. Bunicile, mamele, surorile și fiicele
noastre sunt chemate la Betleem pentru a se lăsa inspirate de
bunătatea, delicatețea și spiritul de jertfă al Preacuratei
Fecioare Maria. Ea le spune tuturor, arătând spre Dumnezeiescul
Prunc: „Faceți orice vă spune El”8. Și El, Hristos, le spune
tuturor mamelor din toate locurile și din toate vremurile: „Lăsați
copiii şi nu-i opriți să vină la Mine”9. În Hristos, copiii,
precum toți oamenii, descoperă „Calea, Adevărul și Viața”10,
căci El este „Lumina lumii”11, „pâinea care s-a pogorât din
cer”12, sensul vieții, înțelesul a tot ceea ce există.
Vedem
în Peștera Betleemului mai presus de toți și de toate pe
Dumnezeul-Om, Iisus Hristos în chip de Prunc. Acesta ne
binecuvintează, ne cheamă și cu dragoste ne așteaptă: „Veniţi
la Mine toţi cei osteniţi şi împovăraţi şi Eu vă voi odihni
pe voi. Luaţi jugul Meu asupra voastră şi învăţaţi-vă de la
Mine, că sunt blând şi smerit cu inima şi veţi găsi odihnă
sufletelor voastre. Căci jugul Meu e bun şi povara Mea este
uşoară”13.
Ascultându-L
pe Dumnezeiescul Prunc și contemplându-L în duh pe Dânsul,
ascultăm vocea și privim chipul copiilor acestei lumi – izvor de
odihnă sufletească și de bucurie duhovnicească. Ei ne vorbesc
despre neprihănire și despre viața necuprinsă de ispitele
aparențelor înșelătoare. Ochii și zâmbetul copilului sunt o
„floare deschisă lumii, un îndemn la simplitate și frumusețe.
În el vorbește frântura de cer dată omului odată cu
începutul”14, după cuvântul marelui Ernest Bernea, cel iubitor
de sat și de țăran, cel care l-a născut pe Horia Bernea,
intelectualul creștin de mare adâncime al anilor ’90. El ni se
adresează nouă, celor împovărați de griji și păcate,
înlănțuiți în iureșul ambițiilor de tot felul, spunându-ne:
„Când întrebările bat la porțile gândului tău împovărat și
cer dezlegare, când umbrele amintirilor alunecă pe pereții
sufletului și cer o rază de soare, atunci stai de vorbă cu
copiii”15.
Iubiţi
fraţi şi surori întru Hristos-Domnul,
Așezați
duhovnicește în fața Peșterii din Betleem și colindând pe
Dumnezeiescul Prunc, pe Sfânta Fecioară și pe Dreptul Iosif, pe
îngeri, pe magi și pe păstori, nu putem să nu auzim, în tumultul
din cetate, tulburarea lui Irod și plânsul pruncilor uciși de el.
Freamătul neliniștii lor și strigătul copiilor lipsiți de
frumusețea vieții s-au prelungit peste veacuri și sunt simțite și
auzite cu multă putere în zilele noastre. Prea multele noastre
păcate, lipsa rugăciunii și şovăielnica sau absenta noastră
credință, la care se adaugă lupta celor fără de Dumnezeu
împotriva lui Dumnezeu și a Bisericii Sale creionează situația
lumii de astăzi, după chipul și atitudinea celor din timpul
Nașterii lui Hristos.
Tragedia
avorturilor și alte forme de aşa-zisă familie – diferite de cea
tradițională, alcătuită din tată, mamă și pruncii lor –
pericolul introducerii educației sexuale în școli, concomitent cu
lupta împotriva religiei și a icoanelor, drama emigrației
românilor în afara țării și a musulmanilor în Europa
completează tabloul situației de astăzi, similară celei din
timpul Nașterii lui Hristos.
Acum,
ca și atunci, „celor ce şedeau în latura şi în umbra
morţii lumină le-a răsărit”16. Acum, ca și atunci, Hristos și
Biserica Sa rămân „stâlpul și temelia Adevărului”17. De-a
lungul istoriei, Hristos-Dumnezeu nu ne-a părăsit. Nu ne va părăsi
nici acum. Atâta timp cât se săvârșește Dumnezeiasca Liturghie,
cât mai sunt mame care nasc prunci pe care îi cresc în dragoste de
Dumnezeu şi de oameni, cât există tineri care păstrează sau își
recapătă curăția, cât mai sunt oșteni iubitori de Hristos și de
neam, cât nu ne-a părăsit dorința reîntoarcerii Basarabiei,
atâta timp cât în Europa încă se mai slăvește numele lui
Hristos, loc pentru nădejde mântuitoare încă mai este. În tot
acest context contradictoriu, de derută și de haos, pe de o parte,
dar și de lumină și nădejde, pe de altă parte, cuvântul
Sfântului Apostol Pavel rămâne decisiv: „Întăriți-vă în
Domnul şi întru puterea tăriei Lui. Îmbrăcaţi-vă cu toate
armele lui Dumnezeu, ca să puteţi sta împotriva uneltirilor
diavolului. Căci lupta noastră nu este împotriva trupului şi a
sângelui, ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor,
împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva
duhurilor răutăţii, care sunt în văzduh. Pentru aceea, luaţi
toate armele lui Dumnezeu, ca să puteţi sta împotrivă în ziua
cea rea, şi, toate biruindu-le, să rămâneţi în picioare. Staţi
deci tari, având mijlocul vostru încins cu adevărul şi
îmbrăcându-vă cu platoşa dreptăţii, și încălţaţi
picioarele voastre, gata fiind pentru Evanghelia păcii. În toate
luaţi pavăza credinţei, cu care veţi putea să stingeţi toate
săgeţile cele arzătoare ale vicleanului. Luaţi şi coiful
mântuirii şi sabia Duhului, care este cuvântul lui Dumnezeu”18.
Încurajați
de cuvântul Sfântului Apostol Pavel, încercăm a ne bucura de
lumina cea sfântă a sărbătorilor Nașterii Domnului, Anului Nou
și Bobotezei. Prezența noastră la sfintele slujbe și în ambianța
sacră a familiei, cu gândul la cei dragi și cu inimă milostivă
pentru cei săraci, ne dă putere și curaj, determinare și nădejde
pentru Anul Nou 2016.
Rog
pe Dumnezeu să răspândească în inima fiecăruia și în sufletul
tuturor lumina, pacea, adevărul și frumusețea Peșterii din
Betleem. Dumnezeu Cel milostiv să vă întărească spre tot lucrul
bun în anul care vine, să vă dăruiască putere și răbdare în
încercările care vin. Vă adresez tuturor îndemnul să nu uitați a
înrădăcina în inimă și suflet rugăciunea: „Nădejdea mea
este Tatăl, scăparea mea este Fiul, acoperământul meu este Duhul
Sfânt, Treime Sfântă, slavă Ție”19.
Sărbători
cu pace!
La
mulți, fericiți și buni ani!
Al
vostru, către Dumnezeu smerit rugător,
† TEOFAN
Mitropolitul
Moldovei și Bucovinei
Note
bibliografice
1.
„Condacul Nașterii Domnului”, în Mineiul lunii decembrie,
Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe
Române, Bucureşti, 2005, p. 441.
2.
Psalmi 45, 10.
3.
Ernest Bernea, Îndemn la simplitate, Editura Anastasia, Bucureşti,
1995, pp. 107-108.
4.
Cântarea a șasea a Canonului Utreniei din 25 decembrie, în Mineiul
lunii decembrie, p. 441.
5.
Sfântul Ioan Gură de Aur, „Cuvântare la Nașterea Mântuitorului
nostru Iisus Hristos”, în Părinţi şi Scriitori Bisericeşti,
vol. 14, Editura Basilica, București, 2015, p. 52.
6.
Romani 13, 1.
7.
Efeseni 5, 25.
8.
Ioan 2, 5.
9.
Matei 19, 14.
10.
Ioan 14, 6.
11.
Ioan 8, 12.
12.
Ioan 6, 58.
13.
Matei 11, 28-30.
14.
Ernest Bernea, op. cit., p. 108.
15.
Ibidem, p. 109.
16.
Matei 4, 16.
17.
1 Timotei 3, 15.
18.
Efeseni 6, 10-17.
19.
„Rugăciunea Sfântului Ioanichie cel Mare”, în Ceaslov, Editura
Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române,
Bucureşti, 1990, p. 187.
Sursa: Ziarul Lumina
0 comments:
Trimiteți un comentariu