Muzeul Naţional al Ţăranului Român
vă invită miercuri, 20 martie 2013, ora 18.00, în Studioul Horia Bernea,
la conferinţa Muzeu, naţiune, istorie. Muzeul Ţăranului Român, loc al
memoriei disputate.
Conferinţa, care face parte din
ciclul Conferinţelor „Mircea Vulcănescu“, este susţinută de dr. Mihai
Gheorghiu, directorul general adjunct al Muzeului Naţional al Ţăranului Român.
Muzeul Naţional al Ţăranului Român
are o istorie lungă de peste un veac, o istorie punctată, mereu, de crize şi de
rezolvări subite, de dispute administrative, ideologice, politice etc. O
istorie turmentată, o istorie violentată, o istorie care urmăreşte traseul
sinuos al istoriei ţării şi al mentalităţilor societăţii româneşti.
Fondat în 1906 de Regele Carol I,
avându-l, de la bun început, pe Alexandru Tzigara-Samurcaş ca director, muzeul
va fi, practic, o operă aflată mereu în lucru, până la sfârşitul celui de-al
Doilea Război Mondial. Odată cu instaurarea comunismului, muzeul va fi obiectul
unor noi experienţe, care se vor sfârşi cu desfiinţarea muzeului şi folosirea
clădirii acestuia pentru crearea muzeului PCR.
Alexandru Tzigara-Samurcaş,
fondatorul muzeului şi creatorul unei muzeografii extrem de rafinate şi de
moderne, este retras de la conducerea instituţiei în 1946. Muzeografia sa era
fundamentată pe o înţelegere a muzeului ca instituţie a cărei principală
misiune este educaţia. Muzeul trebuie să facă educaţia culturală şi estetică a
naţiunii şi trebuie să poată demonstra identitatea unei culturi naţionale,
trebuie să fie un templu şi o şcoală. Această concepţie este legată de istoria
culturii moderne româneşti, care a avut în centrul său problema identităţii
culturale.
Odată cu reînfiinţarea muzeului
fondat de Tzigara-Samurcaş, Horia Bernea, noul director, va muta definitiv
accentele, creând o muzeografie care va miza pe experienţa estetică, aceasta
fiind cea mai aptă să reveleze miza profund spirituală a unei instituţii care
trebuie să refacă memoria adevărată a unei naţiuni eliberate de dictatul
ideologic al materialismului dialectic. Muzeografia berniană va fi, totuşi,
profund contestată din mai multe direcţii: din partea muzeografiei oficioase,
îngheţate la anii ’70, criticând eliminarea etnograficului pur şi explicit,
precum şi din partea etnologilor şi antropologilor, care vor acuza ceea ce vor
califica drept exces al unui estetism ruinător pentru „descrierea“ ştiinţifică
a unei civilizaţii atât de complexe.
Conferinţa are ca miză demonstrarea
tezei că muzeografia berniană are raţiuni distincte, cel puţin tot atât de
întemeiate ca şi cele ale pozitivismului etnografic şi etnologic. Calificarea
ca „loc al memoriei disputate“ provine din această mereu reînnoită dezbatere şi
contestare, chiar dacă nu foarte clar şi analitic pusă în pagină de
contestatari, a muzeografiei MNŢR.
Inevitabil, o astfel de instituţie,
aflată la intersecţia atâtor interese epistemologice, ideologice,
administrative şi politice, ce privesc, toate, elementul fundamental al
identităţii, va fi permanent supusă contestării şi transformării.
Pentru mulţi specialişti, ţăranul
tradiţional este un construct ideologic sau simbolic, fără nicio existenţă
empirică, un fel de obiect vid, o ficţiune pentru care nu există nimic empiric
de dovedit. În fond, întrebarea fundamentală este: a existat această fiinţă
arhaică ce ar fi întemeiat civilizaţia românească timp de un mileniu şi, dacă
ea a existat, cum o putem cunoaşte?
„Programul Bernea“ încearcă un
răspuns în afara oricărei teorii, ca pură practică a căutării şi găsirii unui
discurs adecvat unei memorii încărcate de imagini şi de sens.
Care este relaţia discursului muzeal
cu adevărul, care poate fi valoarea de adevăr a unui discurs muzeal, relativ la
ceea ce muzeifică, la lumea pe care o priveşte pentru a o fragmenta într-o
naraţiune – expunere? Este un discurs muzeal adevărat sau fals? Dacă falsul ar
putea fi relativ uşor de depistat şi de demonstrat, valoarea de adevăr este
extrem de greu de stabilit.
Muzeografia clasică şi pozitivistă a
muzeelor etnografice îşi bazează pretenţia de adevăr pe temeiul unei ordini
care clasifică toate urmele acelei pierdute Lebenswelt într-o sintaxă fără
cusur: materii, forme, stiluri, tehnici, decoraţiuni, obiceiuri, rituri etc.
Adevărul trebuie să se nască aici din re-producerea obiectelor şi a sintaxei
originare într-o logică a unei expuneri fotografice, pragmatice, fundate pe
exerciţiul empiric al descripţiei etnografice şi etnologice. Pozitivismul este
aici garanţia exactităţii, a acurateței
şi a adecvării cu descoperirile făcute. Dar tocmai această exactitate trebuie
chestionată, pentru a putea afla dacă certitudinea ei este adevărul sau numai
propria limită.
Vă așteptăm!
Sursa: ciprianvoicila.blogspot.ro
0 comments:
Trimiteți un comentariu