Eugenia: Metamorfozele răului

vineri, 8 martie 2013

| | |



Recenzie de Andi Daşchievici
Pentru cei care mai cred că planificarea, avortul şi alte metode contraceptive au avut la bază un gând umanitar, acest articol pune în altă lumină drumul parcurs de gândirea evoluţioniştilor, precum Carles Darwin sau Sir Francis Galton. La începutul secolului XX, oameni de ştiinţă şi personalităţi din elita intelectuală şi financiară a Americii au preluat de la ei conceptul de control al populaţiei şi de micşorare a numărului celor nepotriviţi". Colaborarea oamenilor de ştiinţă germani cu Societatea Americană de Eugenie a deschis drumul pentru aplicarea celei mai cumplite forme de eliminarea sistematică a celor indezirabili: soluţia criminală a Holocaustului. Teoria evoluţionistă, transformată în Eugenie, s-a metamorfozat în promovarea avortului şi a planificării familiale.

Cartea lui G.K. Chesterton Eugenics and Other Evils (Eugenia şi alte rele) (apărută în 1922) scoate la iveală ideile profetice ale autorului despre Eugenie şi Cultura Mortii. În 1910 când Chesterton a început scrierea cărţii sale, publicată abia în 1922, a prevăzut în eugenie ceea ce trăim noi azi: controlul naşterilor, avort, eutanasie etc.

Eugenia este un cuvânt care sună frumos, căci el combină cuvintele greceşti „bun” şi „naştere”, adică „naştere bună”. Francis Galon părintele eugeniei” vedea în aceasta îmbunatăţirea omenirii, şi o cale ca ea să „progreseze. Dar iată cât de departe poate ajunge acest cuvânt care sună atât de bine... Definiţia actuală a eugeniei este înspăimântătoare: înmulţirea selectivă şi controlată a rasei umane. Sir Galton şi-a fundamentat ideile pe teoriile vărului său Charles Darwin - luând regnurile din teoria evoluţiei şi aplicându-le principii sociale

La începutul secolului XX, când teoria lui Darwin a fost îmbrăţişată cu toată încrederea de către ştiinţă, eugenia a avut parte de o bună mediatizare în presă. Ziarul The New York Times a publicat constant articole pozitive despre eugenie. Biologul Luther Burbank şi alţi oameni de ştiinţă au promovat eugenia. În anii `20 ea era la modă printre cei care considerau că este dreptul lor să creeze tendinţe sociale. Familiile bogate au luat-o ca pe o cauză măreaţă, finanţând cu generozitate cercetările în domeniu şi numind-o „noua ştiinţă”.

Profesori renumiţi ca Charles Elliot, rectorul Universităţii Harvard, promovau eugenia ca pe o soluţie la bolile sociale. În 1920, aproape ¾ din manualele de ştiinţă socială din învăţământul preuniversitar includeau predarea principiilor acestei noi idei. Judecătorii şi medicii cereau ca asemenea principii să devină legi. Congresul american a adoptat în 1924 Legea imigrării, pentru a-i opri pe oamenii veniţi din sudul şi estul Europei - consideraţiinferiori, iar în 1927 Curtea Supremă a SUA s-a alăturat acestui cor de voci, votând cu o majoritate de 8 la 1 ca sterilizarea bărbaţilor şi a femeilor „nedoriţi de societate” să devină constituţională.

Eugenia a condus direct la mişcarea pentru controlul naşterii. Aici au fost implicaţi aceiaşi actori, ca Margaret Sanger, care era membru al Societăţii Americane de Eugenie şi editor al revistei Birth Control Review. Filozofia primordială a grupului era trâmbiţată prin sloganele de pe coperta revistei Birth Control Review: „Mai mulţi copii pentru cei potriviţi şi mai puţini pentru cei nepotriviţi”. Sanger nu ascundea pe cine îi considera „nepotriviţi”: „evrei, slavi, catolici şi negri”. Ea îşi înfiinţa clinicile de control al naşterilor chiar în vecinătatea acestora şi promova deschis ideea că asemenea oameni ar trebui să facă o cerere pentru a li se permite în mod oficial să aibă copii, la fel cum „imigranţii fac cerere pentru vize”.

Astăzi nu mai auzim nimic despre legătura cu eugenia a lui Margaret Sanger, fondatoarea organizaţiei Planned Parenthood - cea mai mare organizaţie de planificare familială din SUA şi care are o reţea întinsă de clinici de avorturi.

În Germania Adolf Hitler a instituit oficial eugenia, făcând ca o ţară întreagă să-i pună în aplicare principiile, care urmăreau să înmulţească numărul celor din “rasă superioară şi să-i elimine pe toţi cei pe care el îi credea inferiori. Unde a găsit Hitler susţinere pentru ideile sale eugenice? La Margaret Sanger şi la cercul său. Oamenii de ştiinţă din Germania nazistă scriau articole în revista lui Margaret Sanger Birth Control Review, iar membrii Ligii pentru Controlul Naşterilor a lui Margaret Sanger au vizitat Germania nazistă, au participat la şedinţele Curţii Supreme de Eugenie şi s-au întors în America cu studii despre modul în care Legea sterilizării din această ţară „stârpea cele mai rele tendinţe moştenite ale rasei germane într-un mod ştiinţific şi uman cu adevărat.”

După cel de-al doilea război mondial, când lumea a aflat despre ororile Holocaustului şi lagărele de concentrare, termenul de eugenie a fost discreditat total. Margaret Sanger s-a distanţat rapid de eugenie şi a început să scoată în evidenţă ideea controlului naşterilor ca fiind “o chestiune feministă”. Nu s-a mai auzit nimic despre eugenie.

În general vorbind, toate argumentele iniţiale în favoarea eugeniei au devenit aceleaşi argumente în favoarea controlului naşterilor, a avortului, a eutanasiei şi chiar a clonării. Eugenia, ca şi avortul, îşi sprijină avantajele pe negarea umanităţii unei clase întregi de oameni. Pentru eugenie, „nepotriviţii” însemnau de obicei cei săraci, cei slabi sau pur şi simplu etniile cu mulţi copii. În cazul avortului, trebuia eliminat cel mai slab şi mai lipsit de apărare dintre fiinţele umane: copilul nenăscut.

Chesterton afirma că ştiinţa oficială a devenit treptat tot mai oficială, dar în acelaşi timp tot mai puţin ştiinţifică.

Eugenia înseamnă tirania ştiinţei. Uitaţi de vechiul argument conform căruia religia persecută ştiinţa. Chesterton arată faptul evident că în lumea modernă se întâmplă complet invers. Ştiinţa este cea care încearcă o tiranie prin intermediul statului. Totul a început cu Evoluţia şi a sfârşit cu Eugenia.

Eugenia şi avortul sunt două idei ale tiraniei elitei, care decide cine trebuie să trăiască şi cine trebuie să moară. Şi, dacă este vorba despre elită, este vorba despre bani. Lorzii capitalului au finanţat cercetările eugenice din anii ’20 şi au continuat să fie susţinătorii principali ai organizaţiei Planned Parenthood. Pe plan internaţional, există Internaţional Planned Parenthood Federation (IPPF), cu sediul la Londra, iar în România organizaţia are numele Societatea pentru Educaţie Contraceptivă şi Sexuală (SECS)


Prelucrare după Chesterton.org, ProVita