De Dana Andronie
Pe 25 februarie 2013 TUDOR GHEORGHE si-a început turneul naţional– Ce-am
avut şi ce-am pierdut, bazat pe operele poetului şi dramaturgului Marin Sorescu în acompaniamentul tarafului autentic
alcătuit din: Virgil Iordache
(vioară), Floricel Gheorghe (ţambal), Liviu Preda (braci), Ionel Feraru
(contrabas).
Maestrul Tudor Gheorghe, românul
care reuşeşte să ridice sala în picioare la fiecare recital, îşi continuă
neobosit acţiunile de promovare şi păstrare ale valorilor culturii naţionale,
prin intermediul unui număr impresionant de spectacole oferite publicului de toate
vârstele, de la tinerii aflaţi încă pe băncile şcolii şi până la cei trecuţi de
vârsta înţelepciunii.
“De fiecare dată când îl ascult – şi
asta se întâmplă des- Tudor Gheorghe îmi confirmă bănuiala că poezia romanescă
– populară şi cultă – poate mişca munţii.(…) Problema mea, inhalând prin toţi
porii melodia fiinţei sale, este cum să-mi stăpânesc o lacrimă de dragoste,
admiraţie şi mândrie că poate exista acest fenomen pe care, vorbă lui Grigore
Vieru, îmi e mai uşor să-l pup.” Marin Sorescu (1988)
După
ce a mers braţ la braţ cu domnul Marin Sorescu prin ţară, Tudor Gheorghe va
ajunge în Capitală pe 1 aprilie. Sala Palatului va găzdui “Ce-am avut şi ce-am
pierdut”, o lecţie de istorie şi limbă română “predată” de olteanul universal.
Jurnalul Naţional:
Tudor Gheorghe este un produs românesc care se vinde bine. Aţi luat din nou
ţara la picior. Cum a fost, până acum, turneul cu “Ce-am avut şi ce-am
pierdut”?
Tudor
Gheorghe: Spre marea mea bucurie, se pare că domnul Sorescu a câştigat din nou.
Din punctul meu de vedere, în toată literatura română, doi scriitori români au
surprins cu genialitate spiritualitatea rurală: Ion Creangă şi domnul Sorescu.
Am plecat la drum cu o strângere de inimă, gândindu-mă că domnul Sorescu a
prins lumea satului din Oltenia. Oare vor recepta mesajul cei din Transilvania
sau Moldova? Ei bine, da. Şi mi-am dat seama de genialitatea lui. Fie că eşti
ardelean, fie că eşti moldovean, reacţionezi la fel. Dovadă că spiritul
ţărănesc este acelaşi, indiferent de zonă.
Iar dumneavoastră
sunteţi olteanul universal, iar domnul Sorescu a avut un suport...
Da,
faptul că eu nu recit, ci doar rostesc versurile, le relatez doar. Poeziile lui
din “La lilieci” se pretează foarte bine la zicere. Dacă spectacolul debutează
cu o oarecare nedumerire, fiindcă lumea se întreabă: bă, ce mai face ăsta,
despre ce-o mai fi vorba?, apoi publicul se prinde că este un spectacol în zona
tragicului. Am avut o anumită demnitate, pe care uşor-uşor ne-am pierdut-o.
Malaxorul ăsta al globalizării ne-a introdus în magma europeană.
“Ce-am avut şi ce-am
pierdut” este o altă lecţie “predată” de domnul Tudor Gheorghe?
Da,
este. Încerc să o predau cu eleganţă şi cu mult umor. Este o lecţie agreabilă
de istorie şi limbă română.
Cum arată România?
Aţi avut vreme să o studiaţi, că sunteţi pe drumurile patriei de peste o lună.
Aceleaşi
ruine, care au fost cândva întreprinderi. De fapt, au devenit nişte decoruri
foarte bune pentru filmele străine de acţiune. Tot e bine, nu-i nimic în zadar!
Am făcut din întreprinderi nişte decoruri excepţionale pentru americani... Este
pustiu! Constat cu multă amărăciune că pământul patriei e nelucrat în proporţie
destul de mare şi că lumea se vaită că nu are locuri de muncă.
Nu mai ştim să lucrăm
pământul.
Da,
noi nu mai ştim să lucrăm! Aşteptăm să ne dea cineva, fie Uniunea Europeană,
fie Fondul Monetar Internaţional. Certăm guvernele, certăm sistemul şi stăm ca
milogii cu mâna întinsă. E trist, dar asta e.
Şi totuşi există
suflete care vor să fie hrănite cu poezie spusă de olteanul universal.
Apetitul
omului către frumos se deschide în momentele grele. Înainte de '89, sălile la
teatru erau pline. Iar acum publicul este sătul de televiziune, de aceleaşi
şicane politice, de aceleaşi spaime pe care le anunţă presa. Oamenii simt
nevoia să evadeze unde măcar există, pentru o oră, două, sentimentul că s-au
eliberat de toate spaimele. Se transpun şi merg, o dată cu mine, înspre frumos.
Trecerile muzicale sunt spectaculoase în “Ce-am avut şi ce-am pierdut”. De la o
muzică ce se cânta pe vremea Brâncovenilor, prin 1650, până la decăderea
tristă, din zilele noastre. Subliniez cum s-a folosit cântecul popular ca
propagandă.
Încă un
spectacol-document!
Mai
târziu, cine ştie, când n-o să mai fiu, se va realiza că tot ceea ce am făcut
este, de fapt, un program cultural pe care mi l-am asumat şi pe care l-am dus
cu tenacitate şi cu încredere spre sfârşit. Nimic nu este întâmplător în
spectacolele mele, temele nu sunt degeaba. Eu nu fac show.
0 comments:
Trimiteți un comentariu