Diac. George Aniculoaie
Originea discuţiilor despre
eutanasie din ultima perioadă este o întâmplare din Belgia. Aici, nişte gemeni
care nu sufereau de o boală în fază terminală au fost eutanasiaţi, iar partidul
de la putere a propus extinderea Legii eutanasiei la copii şi suferinzii de
Alzheimer. Toate acestea în contextul în care medicina a dezvoltat foarte mult
algeziologia şi îngrijirea paliativă, iar creştinismul susţine că eutanasia
încalcă porunca „Să nu ucizi“.
Gemenii Eddie şi Marc
Verbessem din Anvers, în vârstă de 45 de ani, surzi din naştere, după ce au
aflat că vor rămâne orbi, considerând că nu vor putea trece peste suferinţa de
a nu se vedea unul pe altul, au cerut să fie eutanasiaţi. Comisia medicilor spitalului
din Anvers a considerat că cei doi nu intră în normele legale, însă unul din
susţinătorii eutanasiei, dr. David Dufour, de la Spitalul Universitar din
Bruxelles, le-a primit cererea. Cei doi gemeni au primit injecţia letală în
ziua de 14 decembrie 2012. Belgia practică eutanasia bolnavilor care nu sunt în
fază terminală dacă aceştia pot dovedi că suferă sau vor suferi dureri
insuportabile, inumane, în conformitate cu semnătura unui medic specialist.
La doar câteva zile după
moartea gemenilor, partidul care se află la guvernare în Belgia a înaintat un
proiect de lege, prin care permite şi eutanasierea copiilor grav bolnavi,
precum şi a suferinzilor de Alzheimer. Potrivit actului, pot opta pentru
eutanasie doar minorii care au discernământ.
A dorit să fie viu
De aici a pornit o întreagă
polemică despre eutanasie în presă, la televiziuni şi pe internet. Aş vrea să
amintesc articolul belgianului Tom Mortier, publicat în „Artsenkrant“ (Jurnalul
de medicină), unde povesteşte cum mama sa, care avea depresie cronică, a fost
eutanasiată. Acesta este revoltat pentru că medicii nu l-au consultat şi se
întreabă cum poate un bolnav în depresie cronică să fie deplin conştient atunci
când cere injecţia letală? Sau cum poate un doctor să fie absolut sigur că pacientul
nu mai doreşte să trăiască? Mortier crede că în viitor societatea belgiană va
fi marcată de singurătate, iar membrii ei nu vor mai dori să se îngrijească de
ceilalţi. Şi atunci când vor suferi, vor cere doctorului să fie eutanasiaţi. În
încheierea articolului, Tom Mortier le cere conaţionalilor săi să regândească ceea ce cred: în viaţă sau în
moarte.
Postat pe internet este şi
interviul acordat postului flamand VTM de „călăul“ gemenilor Verbessem, dr.
David Dufour. Un doctor între două vârste, cu faţa senină şi mulţumit că şi-a
îndeplinit misiunea, explică cum cei doi fraţi i-au făcut cu mâna, bucuroşi,
înainte să primească ultima injecţie, cea letală. Nu de aceeaşi părere a fost,
în urmă cu doi ani, Richard Rudd, care, paralizat în patul de spital, i-a
implorat prin clipirea ochilor pe medicii care-l considerau „în comă
ireversibilă“ să nu-l deconecteze de la aparate. Britanicul şi-a asumat
suferinţa şi noua viaţă pentru a fi viu.
Abuzul în eutanasie
Şi în România s-a vorbit
despre eutanasiere în mass-media. Printre altele, dr. Constantin Bogdan,
fondatorul Spitalului de Boli Cronice „Sfântul Luca“, a declarat cotidianului
„România liberă“ că a întâlnit 12 pacienţi care doreau să fie eutanasiaţi. Dar
cu toate acestea preşedintele Colegiului Medicilor din România, Vasile
Astărăstoae, susţine că în societatea românească eutanasia nu are mulţi
aderenţi, în pofida unor campanii care s-au făcut în favoarea acesteia. Această
practică e interzisă atât prin Codul penal, cât şi prin Codul deontologic al
Colegiului Medicilor. De aceea sunt puţini medici care ar accepta eutanasia, şi
mai puţini pacienţi care ar solicita-o. „Este însă un lucru de remarcat, că
există o prezentare sentimentală a eutanasiei, deoarece ea constituie un
subiect de presă“, spune Vasile Astărăstoae.
Despre cazul gemenilor
Verbessem, Vasile Astărăstoae spune că este „o forţare a notei, inclusiv a
legislaţiei belgiene, pentru că legislaţia belgiană spune foarte clar
condiţiile în care se practică eutanasia. Aici se merge pe principiul pantei
lunecoase, pentru că în mod normal nu ar fi trebuit să li se acorde această
aprobare de eutanasie, chiar după legislaţia belgiană. Dar s-au găsit portiţe
ca să extindă puţin limita legii, şi în cadrul eutanasiei abuzul este lucrul
care trebuie să ne pună în gardă“. Eutanasia şi sinuciderea asistată medical
(SAM) sunt ilegale în majoritatea ţărilor lumii. Printre statele care totuşi au
legalizat aceste practici sunt Belgia, Olanda, Luxemburg, Elveţia şi în SUA
statele Oregon, Washington şi Montana.
Argumentele pro-eutanasie nu
mai sunt de actualitate
Eutanasia nu poate fi
acceptată din mai multe raţiuni, spune preşedintele Colegiului Medicilor din
România. „Din raţiuni spirituale, pentru că nu poţi să distrugi ceva pentru
care nu ai fost creator şi proprietar. Din raţiuni deontologice-medicale,
pentru că mâna care vindecă nu poate să fie şi mâna care ucide. Şi, de
asemenea, din raţiuni legale, pentru că indiferent ce am spune, ea nu poate să
fie decât un omor, pentru că suprimi viaţa celuilalt.“ Vasile Astărăstoae
susţine că argumentele în favoarea eutanasiei nu mai sunt de actualitate.
Suferinţa fizică nu mai este greu de suportat deoarece algeziologia (ştiinţa de
a combate durerea) s-a dezvoltat foarte mult în favoarea pacientului, iar
suferinţa psihică se poate ameliora prin grupuri de susţinere. „Se spunea că nu
există alternativă, astăzi avem asistenţa medicală, psihologică şi spirituală
la sfârşitul vieţii şi îngrijirile paliative. Cu alte cuvinte, eutanasia nu
rezolvă o problemă, pentru că încalcă o logică primară, distrugi întregul
pentru o parte, şi nu doar o parte. Or, a distruge întregul înseamnă că de fapt
raţiunea de a exista a actelor medicale dispare“, conchide Vasile Astărăstoae.
„Eutanasia este împotriva
lui Dumnezeu“
Eutanasia încalcă porunca a
şasea a Decalogului de a nu ucide. Viaţa omenească este un dar al lui Dumnezeu.
Ea este o realitate irepetabilă, de aceea trebuie apărată şi îngrijită în orice
moment s-ar găsi purtătorul acesteia.
„Eutanasia este un act
împotriva lui Dumnezeu. Omul nu poate atenta nici la viaţa lui, nici la viaţa
vreunui semen de-al său pentru că, în ultimă instanţă, aceasta înseamnă atentat
la suveranitatea lui Dumnezeu. De orice tip ar fi, eutanasia este expresia unei
mentalităţi secularizate care are pretenţia că omul are dreptul să dispună de
viaţa lui şi a altuia. Eutanasia este şi expresia unei etici hedoniste şi
utilitariste care nu văd şi rostul suferinţei“, se spune în rezoluţia Comisiei
de Bioetică a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române.
Creştinismul nu exclude
suferinţa. A fi creştin înseamnă a participa la viaţa în Hristos, a face din
lumina Lui lumina ta, din viaţa Lui viaţa ta. Urmând, aşadar, lui Hristos, prin
suferinţa ta, participi într-un anume fel la suferinţa şi patimile lui Hristos.
„Biserica recomandă folosirea tuturor mijloacelor în vederea uşurării durerii
provocate de boală: în primul rând a celor de natură spirituală, înţelegându-se
prin aceasta administrarea Sfintelor Taine, consilierea duhovnicească,
rugăciune şi susţinere morală, iar în al doilea rând, de natură medicală, prin
administrarea tratamentelor normale, prin asigurarea igienei corespunzătoare şi
a tratamentelor paliative“, mai spune Comisia de Bioetică.
Sursă: Ziarul Lumina
1 comments:
Superb clipul despre ortodoxie!
O zi frumoasa!
Trimiteți un comentariu