Anthony Hopkins în rolul Hanibal Lecter din „Tăcerea mieilor” |
De Krysten Walker Hatten
Mă uitam la „Tăcerea mieilor”. Fac asta de multe ori. Oricum, ai văzut filmul, sunt sigură. Hannibal Lecter o ajută pe Clarice Starling să-l prindă pe criminalul în serie poreclit Buffalo Bill. O îndrumă ţinând cont de profilul psihologic al acestuia. El îi spune: „Caută principiul de bază, Clarice. Caută fundamentul. Citeşte Marcus Aurelius. Întreabă-te despre orice lucru: ce reprezintă el în sine?”
Mă gândeam la avort (fac asta de obicei) şi
m-am hotărât să aplic aceeaşi metodă de gândire. M-am întrebat: „Ce este avortul în sine?”. Răspunsul
evident a fost: „Ucidere. Crimă. A pune
capăt unei vieţi omeneşti”.
Dar apoi vocea dr. Lecter s-a ivit în capul
meu, spunând exact ce i-a spus Clarisei în film: „Nu. Asta este are loc, dar nu asta îl determină. Care este primul şi
principalul aspect al situaţiei...?”
Mi-am răspuns: evitarea responsabilităţii. Acesta este principalul aspect al
situaţiei.
Mama care avortează nu se aseamănă cu
criminalul în serie care ucide ca să-şi satisfacă un impuls bolnav, de obicei
sexual. Nu e nici ca tipul comun de criminal: omul care omoară la mânie, într-o
izbucnire pătimaşă. Nu e nici măcar precum asasinul care ucide pentru bani,
precum mafiotul sau traficantul de droguri care ucide ca să câştige bani sau ca
justiţiarul care ucide ca să facă dreptate.
Ea nu este ca doctorul care face avortul, ale
cărui motive nu îmi sunt clare. Da, în cazul lui este vorba despre bani, dar
trebuie să mai fie ceva. Unii dintre ei s-ar putea să fie convinşi că ajută.
Dar cred că cei mai mulţi dintre ei sunt nişte degeneraţi, cu adevărat bolnavi,
şi suspectez că au un deviaţie de genul „eu
sunt Dumnezeu”.
Mama care avortează este un caz diferit. Ea
caută, în primul rând, nu să pună capăt unei vieţi, ci să evite o viaţă.
Ei bine, eu chiar ştiu totul despre evitarea
răspunderii! Am renunţat la colegiu, ăăă… de trei ori. Agenţia de recuperare a
creditelor din Florida mă sună cam de patru ori pe zi deoarece încă datorez
bani pentru o factură medicală. Azi m-am oprit în mijlocul curăţatului
bucătăriei ca să mă întind pe podea în camera de zi şi să cânt cântece ale
formaţiei Dresden Dolls, cât mă ţineau plămânii, timp de 45 de minute. Dacă ar
exista o medalie de aur pentru evitarea responsabilităţii, aş fi mai medaliat
decât Michael Phelps.
Mama care avortează nu este doar nervoasă gândindu-se la
responsabilitatea maternităţii, aşa cum mă iau pe mine nervii la gândul
curăţării căzii de baie. Ea e îngrozită, e speriată de moarte de acest lucru,
în felul în care eu sunt de curăţatul toaletelor. Foarte serios: ea nu doar că
respinge, dar probabil că îi este frică de maternitate. Deseori împinsă sau
înfricoşată de un prieten sau o familie constrângătoare, nici chiar promisiunea
că există nişte părinţi adoptivi iubitori pentru copil - nu este destul. Nu e
numai copilul; mai sunt sarcina şi naşterea. Ea trebuie să le evite.
Problema e durerea. Responsabilitatea este
dureroasă. Aici este problema într-o oarecare măsură. Responsabilitatea implică
durerea trezitului devreme sau a face într-o sâmbătă numai treburi
gospodăreşti. Dar şi scoaterea unei fiinţe umane din pântecele nostru implică o
durere, o suferinţă.
Unele femei, dacă sunt convinse că este viaţă
în interiorul lor, vor prelua responsabilitatea, suferinţa, dacă nu a faptului
de a fi părinte, dar cel puţin a sarcinii şi naşterii copilului. Altele, chiar
dacă cred că este o viaţă, îi vor pune capăt pentru a evita responsabilitatea -
fie pentru că nu este destul de vie, şi prin urmare nu contează - fie pentru că nu este un preţ prea mare pentru
ceea ce vor: să nu fie însărcinate.
Pentru cineva ca mine, care încearcă cu
disperare să rămână însărcinată, acest lucru este foarte greu de înţeles. Mă
mândresc, întotdeauna, că pot să pricep aproape orice. Nu am fost dintotdeauna
soţia religioasă şi cuminte care sunt acum. Chiar şi acum, chiar dacă nu accept
un lucru, asta nu mă opreşte să-l înţeleg. Oricare ar fi, oricât de nebunesc
sau rău, s-ar putea să-l găsesc condamnabil, dezgustător, josnic sau
înfricoşător, dar sunt şanse să îl pot înţelege. Este o binecuvântare şi un
blestem, dar un lucru de care am fost întotdeauna mândră.
Totuşi am găsit până la urmă un lucru pe care
nu îl pot înţelege, şi acesta este uciderea copilului tău pentru a nu fi
însărcinată.
O prietenă de pe Facebook a postat ieri o
fotografie a copilului ei şi am fost intrigată deoarece... copilul ei
este negru... şi ea nu e. Aşa că am fost curioasă să aflu mai multe despre
povestea adopţiei. Iubesc povestirile despre adopţii. Îmi placea să o ascult pe
bunica vorbind despre adopţia mamei mele şi să mă minunez cât de aproape a fost
ea de a sfârşi într-un orfelinat din Nebraska. Fraţii mei şi cu mine nu am fi
existat niciodată. Şi ce s-ar fi întâmplat oare cu mama mea cea deşteaptă,
puternică şi frumoasă?
În orice caz, priveam absorbită fotografiile
copilului adorabil al prietenei mele şi mi-am amintit principiile de bază ale
lui Marcus Aurelius, săltând de bucurie că o femeie din Louisiana a hotărât să
accepte responsabilitatea, pierderea, şi suferinţa, şi să-i dea prietenei mele
şi lumii întregi darul nepreţuit care este micuţul Caleb.
„Întreabă-te
despre orice lucru: ce reprezintă el în sine?” La
pruncul Caleb se vede în mod evident: este lucrul mâinilor lui
Dumnezeu. Un suflet nemuritor într-un trup muritor, în chip minunat, perfect. O viaţă umană.
Prelucrare după
LiveActionNews
0 comments:
Trimiteți un comentariu