Apostolul
Corinteni
3, 9-17
Fraţilor,
noi împreună-lucrători cu Dumnezeu suntem; voi sunteţi ogorul lui
Dumnezeu, zidirea lui Dumnezeu. După harul lui Dumnezeu, cel dat
mie, eu, ca un înţelept meşter, am pus temelia; iar altul zideşte.
Dar fiecare să ia seama cum zideşte. Căci nimeni nu poate pune
altă temelie, decât cea pusă, care este Iisus Hristos. Iar de
zideşte cineva pe această temelie: aur, argint sau pietre scumpe,
lemne, fân, trestie, lucrul fiecăruia se va face cunoscut; îl va
vădi ziua (Domnului). Pentru că în foc se descoperă, şi focul
însuşi va lămuri ce fel este lucrul fiecăruia. Dacă lucrul
cuiva, pe care l-a zidit, va rămâne, va lua plată. Dacă lucrul
cuiva se va arde, el va fi păgubit; el însă se va mântui, dar aşa
ca prin foc. Nu ştiţi, oare, că voi sunteţi templu al lui
Dumnezeu şi că Duhul lui Dumnezeu locuieşte în voi? De va strica
cineva templul lui Dumnezeu, îl va strica Dumnezeu pe el, pentru că
sfânt este templul lui Dumnezeu, care sunteţi voi.
*
Evanghelia
Matei
14, 22-34
În
vremea aceea a silit Iisus pe ucenicii Săi ca să intre în corabie
şi să treacă înaintea Lui, pe ţărmul celălalt, până ce El va
da drumul mulţimilor. După ce a dat drumul mulţimilor, Iisus s-a
suit în munte să se roage, în singurătate; şi când s-a înserat,
era singur acolo. În vremea aceea, corabia era în mijlocul mării
învăluindu-se de valuri, căci vântul era împotrivă. Iar la a
patra strajă din noapte, a venit la ei Iisus, umblând pe mare.
Ucenicii însă, văzându-L umblând pe mare, s-au înspăimântat,
zicând că este o nălucă, şi de frică au strigat. Dar Iisus le-a
vorbit îndată, zicându-le: îndrăzniţi, Eu sunt; nu vă temeţi.
Atunci Petru, răspunzând, a zis: Doamne, dacă eşti Tu,
porunceşte-mi să viu la Tine pe apă. Iar El i-a zis: vino. Şi,
coborându-se din corabie, Petru a pornit pe apă, ca să meargă la
Iisus. Dar, văzând că vântul este puternic, s-a înfricoşat şi,
începând să se scufunde în mare, a strigat şi a zis: Doamne,
scapă-mă. Iar Iisus, întinzându-i grabnic mâna, l-a apucat şi
i-a zis: puţin credinciosule, pentru ce te-ai îndoit? Şi intrând
ei în corabie, s-a potolit furtuna. Iar cei care erau în corabie I
s-au închinat, zicând: cu adevărat, Tu eşti Fiul lui Dumnezeu.
Şi, trecând marea, au venit în pământul Ghenizaretului.
Pr.
Ilie Cleopa - “Despre sfânta rugăciune”
Rugăciunea
este îndeletnicirea neîncetată a îngerilor, care slăvesc fără
odihnă pe Dumnezeu, cântând: „Sfânt, Sfânt, Sfânt, Domnul
Savaot; plin este cerul și pământul de mărirea Lui...!”
„S-a
suit în munte, ca să Se roage deosebi. Și făcându-se seară, era
acolo singur” (Matei 14, 23)
Iubiți
credincioși,
Întrucât
în Sfânta Evanghelie de astăzi se vorbește de patru ori despre
rugăciune, vom vorbi acum despre sfânta rugăciune, care este
numită de dumnezeieștii părinți „maica tuturor faptelor bune”.
Că precum nu putem trăi fără hrană și apă, așa nu putem trăi
și nu ne putem mântui fără rugăciune. Ce este rugăciunea?
Rugăciunea este vorbirea noastră directă cu Dumnezeu. Rugăciunea
este viața noastră în Hristos și a întregii lumii văzute și
nevăzute. Credința în Dumnezeu este izvorul rugăciunii, iar
iubirea de Dumnezeu este sufletul ei.
Rugăciunea
este îndeletnicirea neîncetată a îngerilor, care slăvesc fără
odihnă pe Dumnezeu, cântând: “Sfânt, Sfânt, Sfânt, Domnul
Savaot; plin este cerul și pământul de mărirea Lui...!“ (Isaia
6, 3). Rugăciunea este cununa de laudă a tuturor sfinților din
cer, începând cu Maica Domnului, care se roagă neîncetat înaintea
Preasfintei Treimi pentru mântuirea noastră, a celor de pe pământ.
“Însuși
Duhul Sfânt se roagă pentru noi cu suspine negrăite“, spune
Apostolul Pavel (Romani 8, 26). Ba, Însuși Fiul lui Dumnezeu se
roagă Tatălui zicând: “Părinte Sfinte, păzește-i în numele
Tău pe cei pe care Mi i-ai dat, ca să fie una precum suntem și
Noi!“ (Ioan 17, 11).
Astfel
tot cerul este în neîncetată rugăciune de laudă, de mulțumire
și cerere înaintea Tatălui, începând cu Domnul și Mântuitorul
nostru Iisus Hristos până la îngerii cei mai de jos. Toți laudă,
"pe Tatăl, pe Fiul și pe Duhul Sfânt, Treimea cea de o ființă
și nedespărțită". Toți se închină și mulțumesc lui
Dumnezeu pentru răscumpărarea neamului omenesc prin întruparea,
moartea și învierea Fiului Său. Toți se roagă pentru mântuirea
noastră și a întregului neam omenesc. Rugăciunea deci, este
viața, lucrarea, și bucuria veșnică a tuturor îngerilor și
sfinților din cer.
Dar
și pe pământ, rugăciunea de laudă, de mulțumire și de cerere,
formează lucrarea de căpetenie a creștinilor, a călugărilor, a
mamelor, a copiilor, și a întregii creații. Slujbele din biserică,
în frunte cu Sfânta Liturghie, formează cea mai înaltă rugăciune
și jertfă de laudă și de mulțumire adusă de oameni lui
Dumnezeu, în numele întregului univers. Apoi rugăciunile
neîncetate din casele lor, formează al doilea imn de laudă, de
mulțumire și de cerere înaintea Preasfintei Treimi, după jertfa
cea fără de sânge a Sfintei Liturghii.
După
cuvântul proorocului David, toată zidirea laudă pe Dumnezeu,
Creatorul ei, și păsările văzduhului și peștii mărilor și
animalele pământului și stelele cerului și soarele și luna și
norii și vânturile toate cele de sub cer (Psalm 148). Toate în
frunte cu oamenii de pe pământ și cu sfinții și îngerii din cer
sunt în neîncetată rugăciune întru slava Preasfintei Treimi,
pentru că rugăciunea de laudă și de mulțumire este însăși
viața lumii văzute și a celei nevăzute.
Iubiți
credincioși,
Să
vedem cum ne învață Domnul să ne rugăm în Evanghelia de astăzi.
După ce Mântuitorul a înmulțit cele cinci pâini și doi pești
prin rugăciune și binecuvântare și a hrănit cu ele atâtea mii
de oameni, ca să ne învețe și pe noi a face toate cu rugăciune,
“a silit pe ucenicii Săi să intre în corabie și să meargă
înaintea Lui, la celălalt țărm...“ (Matei 14, 22). De ce i-a
trimis Hristos pe ucenici să meargă noaptea singuri pe mare? Ca să
se deprindă și ei a se ruga mai mult lui Dumnezeu, mai ales în
vreme de primejdie, și ca să se învețe a se lupta cu valurile și
furtuna ispitelor acestei vieți, căci marea este imaginea lumii
lovite de răutate, de păcate, de boli, de necredință, de ură și
de tot felul de păcate.
Dar
în timp ce apostolii erau singuri în corabie și se luptau cu
valurile mării, Iisus Hristos a liberat mulțimea și “S-a suit în
munte ca să Se roage deosebi. Și, făcându-se seară, era acolo
singur“ (Matei 14, 23). Rugăciunea în liniște și singurătate,
este cea mai înaltă rugăciune. Este rugăciunea sfinților, a
sihaștrilor, a călugărilor și a celor mai râvnitori creștini.
Ea se face în totală reculegere și singurătate, mai ales noaptea
când nimeni nu te vede și nimic nu-ți poate fura gândul și
simțirea inimii de la rugăciune. Aceasta se cheamă și rugăciunea
inimii, pentru că izvorăște din inimă și se urcă cel mai repede
la cer.
Mântuitorul,
ca Dumnezeu, nu avea nevoie să se retragă la liniște și în
singurătate pentru a se ruga Tatălui ceresc, căci El vedea și
vorbea față către față cu Tatăl. Dar obișnuia uneori să se
roage singur, mai ales noaptea, precum făcea de obicei pe Muntele
Taborului și în Grădina Ghetsimani, ca să ne învețe și pe noi
a iubi mai mult rugăciunea în liniște și cea din timpul nopții
decât cea din timpul zilei. Sfinții Părinți numesc rugăciunea de
noapte "de aur" pentru că noaptea mintea se poate ruga
fără gânduri și imaginații. În schimb, rugăciunea de dimineață
o numesc "de argint" fiind amestecată cu oarecare griji și
gânduri, iar cea din timpul zilei o numesc "de aramă"
pentru mulțimea grijilor și a gândurilor pământești care
slăbesc mult puterea rugăciunii.
Prin
rugăciunea de pe munte, Domnul ne îndeamnă la cea mai înaltă
rugăciune individuală, numită de unii Sfinți Părinți
"rugăciunea minții și a inimii". Iar, când suntem
trimiși pe cale sau grijile vieții ne înconjoară corabia inimii
ca niște valuri, atunci să ne rugăm cu rugăciunea apostolilor
loviți de furtună pe mare. În aceste momente, creștinii trebuie
să repete psalmii lui David, să facă rugăciuni scurte pe de rost
sau, mai ales, să repete cu atenție și simțire rugăciunea
inimii: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,
miluiește-mă pe mine păcătosul". Aceasta este cea mai înaltă
rugăciune personală ortodoxă practicată de mulți sfinți și
sihaștri, adică repetarea deasă, neîncetată și tainică a
numelui lui Iisus Hristos. Se cheamă și "rugăciunea inimii".
Ne
spune Evanghelia că în a patra strajă a nopții, adică pe la
orele trei în zorii zilei, a mers Domnul la ucenicii Săi, umblând
pe mare ca pe uscat. Când L-au văzut ucenicii de departe, "de
frică au strigat", adică s-au rugat, crezând că ar fi vreo
arătare de noapte. Aceasta ni se întâmplă și nouă. Când mergem
noaptea singuri pe întuneric, pe cărări necunoscute de păduri și
ni se pare că auzim sau vedem vreo nălucire sau animale sălbatice,
facem ca și ucenicii Domnului, adică de frică strigăm, ne rugăm,
facem semnul crucii, zicem rugăciuni scurte cu credință, din toată
inima și îndată scăpăm de primejdie.
Domnul
însă i-a liniștit pe apostoli prin cuvintele: “Îndrăzniți! Eu
sunt, nu vă temeți!“ Petru atunci, cuprins de îndoială, s-a
rugat, zicând: "Doamne, dacă ești Tu, poruncește-mi să vin
la Tine pe apă!" "Vino!" i-a răspuns Domnul. Dar pe
când mergea el pe valuri către Hristos, "văzând vântul cel
tare", s-a biruit de frică și îndoială și a început a se
afunda. În clipa aceea a strigat: "Doamne, mântuiește-mă!"
Iar Domnul l-a apucat de mână și l-a mustrat: “Puțin
credinciosule, pentru ce te-ai îndoit?“ (Matei 14, 30-31).
Vedeți,
fraților, urmările rugăciunii făcute cu îndoială și cu puțină
credință? În vreme de primejdie și ispită nu te ajută decât în
parte. Oare nu tot așa se roagă mulți din credincioșii noștri?
"Doamne, dacă ești Tu cu adevărat în cer și în inima mea,
ajută-mi să vin la Tine! Ajută-mi să fac minuni în numele Tău!
Ajută-mi să reușesc la examene și la servici! Ajută-mi să
biruiesc pe vrăjmașii mei și-mi împlinește dorința mea!" O
asemenea rugăciune făcută cu îndoială, fără credință vie,
din interes și mai mult pentru lucruri pământești nu este primită
la Dumnezeu și cu greu ni se împlinește cererea.
Să
fugim de o asemenea rugăciune lipsită de credință, îndoielnică,
pe care o facem numai la nevoie, când apa necazurilor ne este până
la gură! Da, să ne rugăm pentru orice avem nevoie în viață, dar
mai întâi să mulțumim lui Dumnezeu pentru toate darurile ce ni
le-a dat; apoi să-L lăudăm că în veac este mila Lui și apoi
să-I cerem iertarea păcatelor și mântuirea. La urmă să cerem
Domnului și cele de nevoie vieții și să zicem: "Doamne,
facă-se voia Ta!" nu voia mea, precum ne învață "Tatăl
nostru".
Iar
când suntem în primejdie de moarte, sau pe masa de operație, sau
într-o grea încercare, atunci să facem rugăciuni scurte, de
câteva cuvinte, rostite cu glas sau în taină, din adâncul inimii,
cu lacrimi și credință. Adică să strigăm ca și Petru, când se
îneca: "Doamne, mântuiește-mă!"; "Doamne,
ajută-mi!", cum striga femeia cananeeancă și "Doamne
miluiește-mă!" Sau să repetăm mereu "Tatăl nostru",
Crezul, un stih din psalmi, ori rugăciunea monahilor: "Doamne,
Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine,
păcătosul!"
Iubiți
credincioși,
Nimeni
nu poate trăi, nu se poate izbăvi de necazurile vieții și nu se
poate mântui fără credință tare în Dumnezeu și fără
rugăciune vie, continuă, neîncetată, cum ne învață Sfântul
Apostol Pavel: “Rugați-vă neîncetat!“ (I Tesaloniceni 5, 17).
De
veți merge regulat la biserică și veți asculta cu evlavie
sfintele slujbe, mai ales Sfânta Liturghie, multe daruri veți primi
în viață și de grele ispite și păcate veți fi izbăviți. De
veți crește copiii în frica lui Dumnezeu și veți face casele
dumneavoastră locașuri de rugăciune și de laudă lui Dumnezeu,
iar nu case de ceartă, de beție și de păcate, vă va da Domnul
zile îndelungate, reușită în toate cele de folos și mântuire.
Iar de veți păși pe marea vieții cu îndoială, fără credință,
fără rugăciune și cărți sfinte de călăuză, fără biserică
și duhovnici buni, fără spovedanie și împărtășanie regulată,
vă veți îneca în marea păcatelor și veți pierde mântuirea
sufletului.
Să-l
rugăm pe Domnul nostru, Iisus Hristos să ne întărească credința,
să ne învețe cum să ne rugăm, să ne dea vreme de rugăciune și
lacrimi de pocăință ca să ne închinăm și noi cu Apostolii,
zicând: Cu adevărat, Tu ești Fiul lui Dumnezeu! Tu ești
Mântuitorul și Salvatorul lumii! Mântuiește-ne să nu pierim, că
după Tine suspină toată făptura! Amin.
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu