Parinte
Gabriel, care este pentru dumneavoastră cel mai valoros lucru în
comunicarea cu o altă persoană?
Depinde
de gradul de profunzime al comunicării. Dacă vorbim în general, e
minunat atunci când oamenii pot găsi un limbaj comun unul cu
celălalt. Dacă vorbim despre alte aspecte ale comunicarii, cel mai
important e atunci când găseşti în celălalt chipul lui Dumnezeu.
Noi suntem cu toții creați după chipul lui Dumnezeu. Într-un sens
absolut, acest chip este Hristos. Să Îl găsim pe El în cealaltă
persoană, acesta este cel mai preţios lucru care se întâmplă în
comunicare, iar acesta reprezintă şi baza unei prietenii adevărate.
Adică nu este vorba pur şi simplu de o simpatie umană firească,
ci de înţelegerea celuilalt ca fiind chipul lui Dumnezeu.
„În
Occident, există profesori de teologie necredincioși”
Cât
de des și cu ce regularitate citiţi Sfânta Scriptură?
Am
început să citesc Scriptura foarte devreme, cu mult înainte de a
pleca la mănăstire, astfel încât după aceea pentru mine a fost
absolut firesc faptul că la mănăstire se citeşte Scriptura în
fiecare zi, la slujbe și în chilii. Sunt călugăr deja de 50 de
ani, iar acum când multe dintre texte mi le amintesc pur şi simplu,
mă gândesc adesea la ele și asta îmi permite să descopăr
înţelesuri mai profunde decât ceea ce reuşim să pătrundem în
timpul unei simple lecturi. Puteţi citi un text de o sută şi de o
mie de ori, iar apoi într-o zi, dintr-o dată, îl citiți și
înțelegeți că nu l-aţi citit nici măcar o dată cu adevărat,
pentru că vi se deschide o nouă profunzime care mai înainte nu vi
s-a descoperit. Textele Sfintei Scripturi sunt asemenea unei fântâni
fără fund.
Se
spune că Sfânta Scriptură trebuie citită într-o anumită
dispoziţie. E corectă această recomandare?
Firește!
Unii Sfinţi Părinți spun că Evanghelia se poate citi numai stând
în genunchi. Această carte nu poate fi citită ca un text obişnuit.
Adică dacă citim Biblia ca pe o carte obișnuită, Revelaţia nu va
fi percepută în mod potrivit.
În
ce constă mai exact această dispoziţie? Cum o explicaţi unei
persoane care abia începe să citească Biblia?
Această
dispoziţie este dorința puternică de a asculta Cuvântul lui
Dumnezeu, și nu o simplă curiozitate sau dorința de a aduna
cunoștințe. Desigur, studiul textelor biblice, de exemplu cel
filologic sau oricare altul, au temeiul lor. Dar, la un moment dat,
toate acestea trebuie să fie puse deoparte și primit Cuvântul lui
Dumnezeu, aşa cum este El. Biblia se explică ea însăşi. După
cum se spune, lumina nu are nevoie de o altă lumină ca să fie
lumină.
În
tradiția noastră bisericească, teologia este studiată de persoane
care au o experiență personală de comuniune cu Dumnezeu,
rugăciunea. Dar cum e să fii student la departamentele de teologie
în instituţiile de învăţământ bisericeşti sau seculare de
azi? La urma urmei, sistemul de învățământ și programa de
studiu nu implică a priori să aibă, de exemplu, un îndrumător
duhovnicesc care să le poată transmite această experienţă, să
le-o facă apropiată.
O
persoană care studiază teologia, fără viață duhovnicească, nu
va înțelege nimic. În Occident, există profesori de teologie
necredincioși, există chiar și preoți care nu cred în Dumnezeu
și îşi înţeleg slujirea ca un serviciu, o modalitate de a
câștiga bani. Pare incredibil, dar am dovezi că este așa. Slavă
Domnului, eu încă nu am întâlnit o astfel de persoană, însă
prieteni de-ai mei au vorbit cu astfel de persoane, iar episcopi
cunoscuţi spun că au preoţi care și-au pierdut credința și
slujesc pentru că trebuie să-şi întrețină familia. Acesta este
sfârșitul.
Pentru
a evita acest lucru, trebuie să învățăm de la Sfinții Părinți.
Ei au avut o educaţie înaltă pe plan lumesc: erau oratori,
filozofi, cunoșteau literatură, limbi străine. Dar pentru ei
aceste cunoaștinţe erau doar un instrument. Părinții ei înșiși
duceau o viața duhovnicească deosebit de profundă.
Într-adevăr,
faptul că ai anumite cunoștințe nu înseamnă deloc că înțelegi
cu adevărat Scriptura, întrebarea e cum foloseşti aceste
cunoştinţe. Știm că teologia ariană s-a bazat în întregime pe
Biblie. Satana, când L-a ispitit pe Hristos, a citat din Scriptură,
adică el știa aceste texte și le cita nu pentru a le pătrunde
înțelesul, ci pentru a-l schimba, a-l întoarce pe partea cealaltă.
Cel mai bun mod de a abuza de Scriptură este să citezi doar
jumătate de verset, iar nu versetul întreg.
„Cel
mai bun dascăl al rugăciunii este însăşi rugăciunea”
Putem
învăța să ne rugăm? Pe de o parte se spune că rugăciunea
trebuie învăţată, pe de altă parte că rugăciunea este darul
lui Dumnezeu și, prin urmare, nu se poate dobândi prin propria
voinţă.
În
tratatul său despre rugăciune Evagrie Ponticul spune că Dumnezeu
dăruieşte rugăciunea aceluia care o cere. Dacă cineva nu o cere,
atunci nu o primeşte. Cel mai bun dascăl al rugăciunii este însăşi
rugăciunea.
Sunteţi
călugăr deja de 50 de ani și de 32 de ani pustnic. Acum aţi venit
în Rusia, la Moscova. Ce impresie aveţi despre ceea ce vedeţi?
Primul
lucru pe care îl văd este o schimbare incredibilă în societate.
Biserica ridicată în cinstea icoanei „Bucuria tuturor celor
necăjiți” de pe strada Bolşaia Ordînka o cunosc din 1968.
Atunci, biserica era într-o stare groaznică, iar aspectul său
semăna cu o cutie de conserve. În acel an am petrecut Paştile aici
ca tânăr călugăr și mi-a fost imposibil să intru în biserică
– femeile se îmbulzeau, se îngrămădeau atât de tare încât a
trebuit să stau în stradă. În timpul procesiunii au venit zece
sau cincisprezece huligani beți, au început să îi atace pe
credincioși și să-i înjure, astfel încât ceea ce se numea
procesiune a devenit un galop în jurul bisericii.
În
ultimii ani, tot vin la Moscova, în biserica aceasta, și văd că
biserica înviază, se restaurează. Într-o zi de lucru, de exemplu,
marți, atunci când am fost acolo, biserica întreagă se ruga. Iar
în noaptea de Paști, se oprește chiar şi circulaţia mașinilor
pentru a putea avea loc procesiunea.
Pentru
mine, bisericile și mănăstirile care sunt restaurate sunt un
simbol al renașterii Rusiei. Acum, acestea sunt totuşi puncte
diferite pe hartă, dar în aceste exemple este clar că poporul rus
poate face foarte mult dacă doreşte. În Rusia sunt multe mănăstiri
și credem, nădăjduim și suntem încredinţaţi că sângele
martirilor este sămânța viitoarei Biserici Ruse.
Vorbind
la modul figurat, cred că aceste puncte de pe hartă se vor extinde,
astfel încât în cele din urmă societatea să se poată
însănătoşi. Recuperarea este necesară întrucât în Rusia nu au
fost distruse numai bisericile, ci mai cu seamă a fost o nimicire
morală. Nu aș fi surprins dacă aș afla că acei huligani din anii
`60 merg astăzi la biserică.
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu