Vlahii,
despre care George Murnu credea că au întemeiat Imperiul
Asăneștilor, au ajuns azi o comunitate care mai numără doar
câteva mii de personae.
Câți
meglenoromâni mai trăiesc în lume? Este vorba de acea ramură
care, potrivit unor istorici precum Gustav Weigand sau George Murnu,
ar fi contribuit la crearea celei mai mărețe alcătuiri statale
medievale a românilor, Imperiul Asăneștilor, care mai este
cunoscut în istoriografie drept Imperiul Româno-Bulgar, Țaratul
Româno-Bulgar sau, potrivit istoricilor bulgari, Cel de-al Doilea
Țarat Bulgar. Meglenoromânii se pierd, încetul cu încetul, în
mijlocul populațiilor balcanice.
Procesul
de asimilare a început în secolul al XIX-lea, iar specialiștii
în etnografie se tem că această populație va pieri curând. Cele
mai optimiste estimări arată că în lume ar mai exista 20.000 de
vorbitori ai dialectului meglenoromân al limbii române. Însă
realitatea ar putea fi mult mai tragică. În Grecia, mai există
doar aproximativ 4.000 de meglenoromâni, grupați în nord, la
granița cu Macedonia. Arealul lor include micul oraș Nânta și
șapte sate din jurul său. În Turcia, acolo unde au fost expulzați
forțat la finalul ultimului război turco-grecesc, mai trăiesc
3.700 de meglenoromâni, grupați în două sate din Tracia
turcească. În Macedonia, doar vreo 200 de personae mai vorbesc
meglenoromâna, iar în România au existat, la ultimul recensământ,
850 de familii vorbitoare ale acestui dialect. Cele mai multe sunt
grupate în satul Cerna din județul Tulcea.
O
istorie neguroasă
Originile
meglenoromânilor se pierd în negurile epocii migrațiilor. După
unii istorici, precum Konstantin Jiricek, meglenoromânii ar fi
urmașii unui amestec de pecenegi și români, așezați la vest de
Vardar, în anul 1091, de către împăratul bizantin Alexios
Comnenul. Ipoteza lor este bazată pe anumite particularități
lingvistice și pe trăsăturile vag asiatice ale multor
meglenoromâni. Alți istorici, precum George Murnu și Gustav
Weigand, sunt de părere că meglenoromânii ar fi, de fapt, urmașii
acelor vlahi care în Evul Mediu ar fi întemeiat Imperiul
Româno-Bulgar și care, sub presiunea bulgarilor slavizați care au
preluat puterea în statul întemeiat de Asănești, s-ar fi retras
spre sud, până pe teritoriul din jurul orașului Nânta. O a treia
ipoteză, avansată de savantul Pericle Papahagi, arată că
meglenoromânii ar fi, de fapt, urmașii românilor sud-dunăreni
care, în Evul Mediu, au rămas mai mult în contact direct cu
românii nord-dunăreni, apoi au migrat spre Sud.
Există
și părerea că, de fapt, toate cele trei ipoteze ar putea fi
adevărate, în parte. Iar meglenoromânii să fi fost de fapt un
amestec de pecenegi și de români, o populație care locuia pe
ambele maluri ale Dunării, și care i-ar fi dat atât pe
întemeietorii Imperiului Asăneștilor, cât și pe
cei ai românilor megleniți de azi. Dialectul meglenoromân nu are
decât foarte puține influențe slave, comparativ cu dialectul
vorbit de românii nord-dunăreni sau dacoromâni. În schimb,
influența grecească asupra acestui dialect este foarte
importantă.
Meglenoromâna
are o serie de particularități care o
diferențiază net de dialectual aromân. Cercetările
etnologilor confirmă faptul că meglenoromânii au venit dinspre
nord. Una dintre tradițiile lor de Crăciun poate fi întâlnită
și la alte populații din zona Dunării, cum ar fi sârbii. Este
vorba de bondic, un butuc de stejar pe care capul familiei
meglenoromâne îl aduce în gospodărie cu puțin timp înainte de
Crăciun, apoi îi dă foc de Bobotează. Această tradiție s-ar fi
născut într-o zonă montană, spun etnologii, care cred că, în
lunga lor migrație spre sud, meglenoromânii ar fi poposit în
Munții Rodopi. Tradiția bondicului se regăsește în comunitățile
sârbești sub numele de bandjak.
În
Evul Mediu, meglenoromânii erau renumiți pentru vitejia lor, în
special cei din satul Oșani. Aceștia au fost ultimii care au fost
supuși de otomani în înaintarea lor spre nord. Meglenoromânii
erau organizați autonomi și fiecare din satele lor se afla sub
conducerea unui căpitan. Titlul reflecta rosturile militare pe care
meglenoromânii le-au avut de-a lungul istoriei. Ei s-au amestecat
puțin cu aromânii, de care îi despărțeau numeroase aspecte
culturale. În timp ce meglenoromânii erau agricultori sedentari,
aromânii erau păstori care practicau transhumanța.
Românii
care au devenit musulmani
Un
eveniment important pentru istoria meglenoromânilor s-a produs în
secolul al XVII-lea, când locuitorii din Nânta s-au convertit în
bloc la Islam, în timp ce ceilalți meglenoromâni au rămas
creștini ortodocși. În secolul al XIX-lea, fiecare stat balcanic a
încercat să îi asimileze pe românii sud-dunăreni, cu excepția
temporară a Imperiului Otoman, care a fost, până în momentul
ascensiunii Junilor Turci, mult mai tolerant decât statele creștine.
Meglenoromânii din Bulgaria de azi au dispărut cu totul. În
Macedonia, ei mai sunt doar o mână de oameni, iar populația
meglenoromână din Grecia a cunoscut un declin tot mai sever.
Grecia
nu recunoaște nici azi în mod oficial existența meglenorormânilor.
Un episod dramatic a avut loc în anul 1923, după războiul
greco-turc, în urma căruia Grecia a fost înfrântă și a pierdut
pentru totdeauna șansa de a recuceri Constantinopole, precum și
regiunea Smirna din Asia Mică, ce îi revenise, în conformitate cu
tratatele de la finalul primului război mondial. Meglenoromânii
musulmani au fost explulzați cu totul în Turcia, în cadrul unui
schimb de populații între cele două state. 500.000 de musulmani au
fost alungați din Grecia, iar un număr aproximativ egal de greci
din Turcia. În satele de meglenoromâni și de aromâni au fost
colonizați greci originari din Asia Mică. Presiunea autorităților
grecești a crescut semnificativ și față de meglenoromânii
creștini.
Drept
urmare, în anul 1926, 450 de familii de meglenoromâni au migrat
spre nord, în România, unde au fost așezați în câteva sate din
jurul Durostorului. Iar în anul 1940, când Bulgaria a ocupat
Cadrilaterul, ei au fost alungați din nou. Cei mai mulți s-au
stabilit în județul Tulcea, de unde comuniștii i-au mai alungat o
dată, în Banat, pe fruntașii meglenoromânilor. Cu toate acestea,
1.200 dintre ei își păstrează și azi dialectul și tradițiile,
iar România este țara care încurajează cel mai mult păstrarea
acestei comunități.
Sursa:
România Liberă
0 comments:
Trimiteți un comentariu