APOSTOLUL
Fraţilor, fără de nici o îndoială, cel mai mic se binecuvintează de cel mai
mare. Şi aici iau zeciuială nişte oameni muritori, pe când dincolo, unul care e
dovedit că este viu. Şi ca să spun aşa, prin Avraam, a dat zeciuială şi Levi,
cel ce lua zeciuială, fiindcă el era încă în coapsele lui Avraam, când l-a
întâmpinat Melchisedec. Dacă deci desăvârşirea ar fi fost prin preoţia
Leviţilor (Căci legea s-a dat poporului pe temeiul preoţiei lor), ce nevoie mai
era să se ridice un alt preot după rânduiala lui Melchisedec, şi să nu se zică
după rânduiala lui Aaron? Iar dacă preoţia s-a schimbat, urmează numaidecât şi
schimbarea Legii. Căci Acela, despre Care se spun acestea, Îşi ia obârşia
dintr-o altă seminţie, de unde nimeni n-a slujit altarului, ştiut fiind, că
Domnul nostru a răsărit din Iuda, iar despre seminţia acestora, cu privire la
preoţi, Moise n-a vorbit nimic. Apoi este lucru şi mai lămurit că, dacă se
ridică un alt preot după asemănarea lui Melchisedec, El s-a făcut nu după legea
unei porunci trupeşti, ci cu puterea unei vieţi nemuritoare, căci se
mărturiseşte: «Tu eşti Preot în veac, după rânduiala lui Melchisedec».
EVANGHELIA
MATEI 15, 21-28
În vremea aceea s-a dus Iisus prin părţile Tirului şi ale Sidonului şi iată
că o femeie hananeiancă, din acele ţinuturi, ieşind în calea Lui, striga către
Dânsul şi zicea: miluieşte-mă, Doamne, Fiul lui David, fiica mea este rău chinuită
de un diavol. El însă nu i-a răspuns nici un cuvânt. Dar, apropiindu-se,
ucenicii Săi îl rugau, zicând: da-i drumul, că strigă în urma noastră. Iar El,
răspunzând, le-a zis: nu sunt trimis decât numai către oile cele pierdute ale
casei lui Israel. Dar ea, venind, s-a închinat Lui,
zicând: Doamne, ajută-mă! El însă, răspunzând, i-a zis: nu este bine să iei
pâinea fiilor şi s-o arunci câinilor. Dar ea a zis Lui: adevărat, Doamne, însă
şi câinii mănâncă din fărâmiturile ce cad de la masa stăpânilor lor. Atunci, răspunzându-i, Iisus i-a zis: o, femeie, mare este credinţa ta; fie
ţie cum voieşti! Şi s-a tămăduit fiica ei în ceasul acela.
Predica † Sebastian, Episcopul Slatinei şi Romanaţilor: Femeia cananeancă - Credinţă, stăruinţă şi înţelepciune
“Dreptmăritori creştini,
Evanghelia de astăzi ne relatează că într-o zi Mântuitorul Iisus Hristos a
venit să propovăduiască în părţile Tirului şi ale Sidonului, iar aici a
întâlnit o femeie cananeianca ce I-a strigat cu durere: „Miluieşte-mă, Doamne,
Fiul lui David! Fiica mea este rău chinuită de demon”. Avea o fiică demonizată.
Domnul însă, ca şi cum nu ar fi auzit-o, nu i-a răspuns niciun cuvânt, aşa
încât ucenicii au simţit nevoia să intervină, mijlocind la învăţătorul lor:
„Miluieşte-o, Doamne, că strigă în urma noastră!”
Ei bine, spre uimirea ucenicilor şi a noastră, Hristos a dat atunci un
răspuns cât se poate de surprinzător: „Nu sunt trimis decât numai pentru oile
cele pierdute ale Casei lui Israel!…” Adică…, a fost trimis doar pentru evrei!…
Să fie oare chiar aşa? Nu, ci Iisus Hristos a venit în lume pentru întreg
neamul omenesc, nu numai pentru evrei, greci, ruşi, sau mai ştiu eu care alţii
se pretind aleşi în chip special de Dumnezeu. El S-a întrupat pentru toţi
oamenii deopotrivă, indiferent de neam ori rasă: deci şi pentru romani, şi
pentru ţigani, şi pentru africani, şi pentru australieni, pentru toţi. De ce,
atunci, a răspuns aşa?! Ei bine, răspunzând astfel, Hristos nu a făcut decât să
evidenţieze mentalitatea iudeilor din vremea aceea, care se aşteptau ca Mesia
să vină numai pentru ei, în timp ce pe ceilalţi îi considerau „spurcaţi” şi
deci nedemni de chemarea sfântă la mântuire. După ce a adus în discuţie această
concepţie egoistă însă, Domnul a demontat-o într-un mod care nu a mai lăsat loc
la niciun comentariu în mintea celor ce au fost martori minunii de astăzi. Vom
vedea mai jos!
Auzind femeia afirmaţia aceasta, care de altfel îi era cunoscută, şi
intuind universalitatea misiunii lui Hristos, a insistat şi, apropiindu-se, L-a
rugat: „Doamne, ajută-mă”. Şi atunci Domnul ne mai uimeşte o dată… După ce „a
ignorat-o”, prefăcându-Se că nu o ia în seamă, preluând aceeaşi mentalitate a
iudeilor o numeşte „câine”: „nu este bine să iei pâinea copiilor şi s-o arunci
câinilor”. Şi aceasta nu pentru că aşa o consideră El, ci pentru a sublinia
acelaşi dispreţ al „celor aleşi” faţă de neiudei, mentalitate pe care, de
asemenea o va respinge prin ceea ce a urmat.
De reţinut că Domnul nu a vorbit de la Sine; nu Şi-a exprimat propriul
crez, ci a dat glas acelei mentalităţi potrivit căreia toţi cei care nu făceau
parte din poporul ales erau consideraţi spurcaţi şi, pentru aceasta, erau
numiţi „câini“.
Iubiţi credincioşi,
Toate aceste afirmaţii şi cuvinte, aparent scandaloase şi jignitoare, nu
vor decât să evidenţieze o mentalitate egoistă, dispreţuitoare şi, pentru
aceasta, nedreaptă, care însă va face să strălucească şi mai mult credinţa şi
stăruinţa acestei femei, ce nu se lasă impresionată de concepţia condamnabilă a
iudeilor, potrivit căreia cananeienii nu puteau spera nicio clipă la Mesia. Ea
nu se lasă intimidată, ci stăruie şi dă Mântuitorului un răspuns care arată că
nu era numai credincioasă, ci şi înţeleaptă: „Da, Doamne, dar şi câinii mănâncă
din fărâmiturile care cad de la masa stăpânilor”.
Vedeţi ce înţeleaptă a fost femeia? Ea nu s-a lăsat cuprinsă de orgoliul
rănit al omului jignit; ştia foarte bine care era crezul iudeilor despre
cananeieni. Nu s-a simţit izgonită şi respinsă. A simţit ce?… Să stăruiască; să
insiste, rugându-L iar: „Doamne, ajută-mă”, în ciuda dispreţului iudeilor
aflaţi de faţă. „Ajută-mă!”… cu disperarea şi cu dragostea pe care numai o mamă
o poate simţi faţă de propriul copil.
Ei bine, atât de impresionat a fost Hristos de credinţa, stăruinţa şi
înţelepciunea acestei femei, precum şi de faptul că nu s-a supărat şi că nu s-a
simţit jignită, încât i-a spus: „O, femeie, mare este credinţa ta! Fie ţie după
cum voieşti!“ Şi mai adăugă Evanghelia că „s-a tămăduit fiica ei în chiar
ceasul acela”.
Aceasta este pericopa evanghelică de astăzi şi cred că învăţămintele ce se
impun sunt uşor de desprins de fiecare dintre noi. Şi noi putem fi uneori
femeia aceasta care a alergat după Iisus. Câţi nu avem de cerut de la El: fie
îndreptarea unui copil care nu ne mai ascultă, fie reîntoarcerea cu dragoste a
soţului sau a soţiei în familie, fie înţelepţirea unui vecin care ne muta
hoţeşte hotarul, fie îmblânzirea duşmanului care ne ponegreşte ori ne bârfeşte,
sau mai ştiu eu ce alte situaţii ne pot aduce în viaţă în postura femeii
cananeience.
Ce oare L-a determinat pe Hristos s-o laude în cele din urmă pe aceasta:
„0, femeie, mare este credinţa ta” şi ce anume ar trebui să învăţăm noi de la
ea? Ei bine, trei lucruri cred că ar trebui să râvnim la această păgână,
socotită prea uşor de „poporul ales” câine: credinţa ei, deşi mentalitatea
vremii îi era potrivnică, stăruinţă, în pofida „ignorării” şi „jignirii” cu
care a fost tratată aparent până şi de Hristos, şi înţelepciunea, cu care până
la urmă ne-a cucerit pe toţi. Ea îşi va fi zis, în simplitatea ei, dar cu intuiţia
omului care se agaţă plin de speranţă de orice simte că i-ar putea aduce
împlinirea rugăciunii: „Nu-i adevărat, acest Mesia pe care eu L-am văzut că
învaţă atât de înţelept şi de puternic trebuie să fi fost trimis şi pentru mine
şi pentru poporul meu. Dacă este Dumnezeu, trebuie să fie şi al nostru, al
tuturor, pentru că nu putem avea fiecare Dumnezeul său.”
Stăruinţă!... Sunt între noi oameni credincioşi care, dacă nu li s-a
împlinit astăzi rugăciunea, mâine nu se mai roagă… Păi, dacă nu s-a împlinit?… A
venit cineva cu pomelnic la altar şi a plătit rugăciuni. Şi, dacă a văzut că nu
i s-a împlinit „rugăciunea”, după aceea a venit şi i-a cerut banii înapoi,
pentru că nu i-a fost ascultată cererea, ca şi cum ar fi fost vorba de
nelivrarea unui simplu „produs” achitat. Ei bine, femeia de astăzi nu a făcut
aşa! A insistat. A stăruit. Şi o să vă mai spun ceva: cred că Hristos a
acceptat să intre pentru câteva momente în jocul mentalităţii evreilor şi
pentru a-i încerca stăruinţa şi credinţa acestei femei. Să vadă, îşi iubeşte
îndeajuns de mult fiica, ori se va supăra şi va pune mai presus de dragostea ei
de mama orgoliul rănit de „jignirea” cu care, de altfel, ar fi trebuit să fi
fost deja familiarizată?
Sunt între noi oameni care ar dori să „negocieze” cu Dumnezeu, eventual de
pe poziţii egale! Oameni care, dacă au avut într-o zi ghinion şi s-a întâmplat
să nu fie serviţi cum se cuvine de doamna de la lumânări, ori părintele a fost
prea ocupat sau insuficient de dispus să-i asculte şi nu le-a citit rugăciunea când
au vrut ei, au făcut stânga împrejur, le-au întors spatele, au plecat şi pe la
biserică nu au mai dat.
Ce face femeia de astăzi? Ea stăruie. Nici gând să se simtă jignită! Ea nu
ştie ce este acela orgoliu, căci iubirea jertfelnică alungă mândria. Ea o ţine
una şi bună: „Doamne, Te rog să mă ajuţi! Ştiu că poţi, pentru că eşti Mesia,
Te rog să mă ajuţi!” Şi insistenţa şi stăruinţa ei L-au determinat pe Hristos
să-i împlinească rugăciunea în faţa tuturor, chiar dacă nu era din neamul ales
al lui Israel.
Înţelepciunea!… A ştiut să răspundă înţelept, nu obraznic, cum facem noi
adeseori: suntem jigniţi, jignim şi noi; m-ai făcut „câine”, mă voi răzbuna
pentru asta! Femeia răspunde cu o înţelepciune care-L „cucereşte” şi pe
Mântuitorul Hristos, dar şi pe noi. Era înţeleaptă: „Da, Doamne, aşa este, cum
zici Tu, dar şi câinii mănâncă din fărâmiturile ce cad de la masa stăpânilor
lor, şi pentru aceasta Te rog, dă-mi şi mie o fărâmitură pentru copilul meu”...
Iată, dragii mei, câte lucruri putem învăţa de la o păgână care, potrivit
mentalităţii vremii, nici nu avea ce căuta în faţa lui Iisus, căci acesta era
crezul iudeilor despre cananeieni. Un „câine“! Un „gunoi”! Şi totuşi, această
femeie vine şi ne îndeamnă pe noi astăzi la credinţă, stăruinţa şi înţelepciune,
iar nu să ne supărăm atunci când nu suntem ascultaţi de Dumnezeu, în prima fază
nici ea n-a fost ascultată. Hristos părea că n-o aude, pentru ca apoi, la
atenţionarea ucenicilor, să spună poporului rătăcit în egoism şi naţionalism:
“Nu, nu sunt trimis decât către oile cele pierdute ale lui Israel; n-am nici o
treabă cu cananeienii”, iar în cele din urmă să dea glas concepţiei absolut
intolerabile a iudeilor despre păgâni. Aceasta era mentalitatea, iar Hristos a
reacţionat astfel ca să le arate iudeilor ca şi El este din neamul lor şi că
vine pe filiera Legii lor, pentru ca apoi să poată aduce „deschiderea” necesară
Legii, spre înţelegerea şi îmbrăţişarea şi a cananeienilor, şi a samarinenilor,
şi a păgânilor de tot felul, adică a întregului neam omenesc.
Învăţăm, aşadar, din evanghelia de astăzi, cum să ne comportăm faţă de
Dumnezeu. Înţelegem că nu avem voie să ne supărăm pe El atunci când nu ne
ascultă sau întârzie să ne împlinească cererea, ci doar să insistăm. Nu avem
voie să ne simţim jigniţi de faptul că El pare a nu ne auzi. Noi doar să
stăruim! Nu m-a ascultat astăzi? Nu mă duc să-i cer banii părintelui înapoi, ci
voi înteţi rugăciunea şi mă voi ruga şi mâine şi poimâine s.a.m.d., pentru că
s-ar putea ca Dumnezeu să dorească să-mi încerce credinţă, aşa cum a încercat-o
şi pe a cananeiencii astăzi. S-a prefăcut că nu o aude: „Ia să vedem, stăruie
în credinţă, sau pleacă şi nu vrea să Mă mai vadă în veci!” Aceeaşi atitudine
să o avem şi noi faţă de Dumnezeu, pentru că El uneori ne încearcă, dorind să vadă
dacă avem credinţă, iar apoi dacă aceasta este dublată şi de răbdare şi
stăruinţa, ori este încununată şi de înţelepciune… Ştim să stăruim? Sau doar să
cerem, ba încă ne lipseşte şi răbdarea de a aştepta să ni se împlinească
rugăciunea? Suntem înţelepţi, sau ne supărăm precum copiii şi nu mai venim la
biserică pentru că nu m-a mulţumit atitudinea părintelui într-o zi sau alta?…
Să-L rugăm pe Dumnezeu, deci, să ne dea şi nouă aceste virtuţi ale femeii
cananeience de astăzi: credinţa puternică, stăruinţa în rugăciune, dar şi
înţelepciunea şi puterea de a nu ne supără vreodată pe Dumnezeu sau pe oamenii
din jurul nostru, ci să le găsim totdeauna acestora scuze. Este o mare virtute
să le găseşti oamenilor scuze atunci când ei nu şi le cer. Să te gândeşti aşa:
„Poate că a fost indispus vecinul şi de aceea mi-a vorbit aşa de glacial
astăzi. Poate că a fost ocupat şi de aceea nu a avut vreme şi pentru mine
prietenul meu. Poate că m-a confundat, şi de aceea mi-a vorbit aşa de urât
persoana aceea“. Scuze de tot felul, care pot menţine şi susţine relaţiile
dintre noi, aşa încât să nu ne supărăm neînţelepţeşte unii pe alţii. Să ne
scuzăm şi să ne iertăm unii pe alţii, ca să rămânem în comuniune şi să ne laude
şi pe noi Dumnezeu aşa cum a lăudat-o pe femeia cananeianca astăzi: „Omule, sau
femeie, mare este credinţa ta. Fie ţie după cum voieşti”, Amin!
(din: † Sebastian, Episcopul Slatinei şi Romanaţilor, Predici la Duminicile
de peste an, Slatina, 2011)
Sursă: Război întru cuvânt
0 comments:
Trimiteți un comentariu